Hi-end vs. mid-end projektor, hva blir valget? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 72
    Newcomer Bjørn S. sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei Per! Du har jo investert i en ekstra duppedings for å få HD100 perfekt, så for deg er det vel ikke noe særlig å hente på å oppgradere. Derimot så har vel du i likhet med meg, byttesyken, vi må jo bytte minst en gang i året:-). HD750 gir i teorien litt mer lysutbytte og har lavere vifte støy - har lest både 20dB og 22dB, så vi får se. Personlig synes jeg den er finere også, står i stil til det andre jeg har i pianolakk:-). Hvis jeg kjøper, så må vel du også?

For øvrig er jeg enig at det er viktig å ikke glemme å kose seg med filmen og ikke sitte å lete etter feil. Dessverre er det dog slik at har en først blitt kresen og opptatt av bildekvalitet, så er det ingen vei tilbake.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Det jeg sier er at bruk av filter, iris og gammakorrigering medbringer visse ulemper (irisen det mest åpenbare), og det er nettopp derfor jeg mener D-ILA / L-COS har et bedre utgangspunkt - PÅ LERRETET!
    Ulemper ved bruk av dynamis iris? Da tror jeg du misforstår noe. Dynamisk iris, når implementert på en ordentlig måte, gir ekstremt mye bedre ytelse enn uten.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Irisen fungerer godt til å øke sortnivå, og kombinert med gode gammajusteringer er effekten som du sier svært god. Samtidig sliter irisen i mellommørke scener, dvs. scener der du har en del lyse objekter samtidig med mørke områder. Dette skyldes jo at irisen i denne type scener må åpnes i såpass stor grad.

I disse scenene vil en løsning med høyere native kontrast gi store forskjeller sett opp mot en irisbasert løsning. Nå benytter jo som Gorm sier her TW5000 mer enn kun irisen, så det er mulig TW5000 også har klart å øke kontrasten uten bruk av iris såpass mye at projektoren yter godt også på disse mellommørke scenene. Foreløpig er det helt klart her HD-1 og 100 tar "kål" på resten, mens forbedrede iris/gammaløsninger har gjort at type "lommelykt i mørket"-scenene fungerer stadig bedre på irisbaserte løsninger.

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effektiv bruk av iris gir utvilsomt godt resultat, men som lygren sier er det langt fra bra nok i mørke scener med lyskilder. Beste eksempel er en stjernehimmel. Nyanser og graderinger vaskes ut og stjernene er "grå". Blir interessant å se hva f.eks. Epson får til på sin nye TW5000.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Faktisk har nyere irisbaserte løsninger blitt relativt gode på "stjernehimler", Bjørn. Det nok har med forbedret generell prosessering og gammahåndtering å gjøre... Problemet oppstår i større grad når du får såpass mye lys i en blandet scene at irisen åpnes mens det fremdeles er store, mørke områder i scenen. Da ser en godt forskjell på de ulike teknologiene, og foreløpig er det LCD som sliter mest der. Jeg har helt nylig "studert" TW2000 og VW60 nettopp på denne type scener og ser jo der at VW60 gir vesentlig bedre sort i mellommørke scener mens TW2000 er vel så god når det kommer til helt mørke... Det har jo med teknologiens grunnleggende forutsetninger å gjøre, der SXRD-teknologien FORELØPIG har noe bedre forutsetninger for ABSOLUTT SORT UTEN IRIS enn LCD.

Forstår jo for øvrig at det kan bli litt surrete å forholde seg til det hele for folk, spesielt når selv de "lærde" strides, og derfor er det kanskje viktig å simplifisere litt... Generelt er det altså slik;

Lyskilde - chip - optisk motor - (iris) - lerret,
    men det kan også være;
    Lyskilde - chip - (iris) - optisk motor - (iris) - lerret

Irisen er altså på visse løsninger implementert både før og etter den optiske motoren (vel, noen regner vel kanskje irisen som del av motoren til og med). Irisen kan videre både være passiv og aktiv, der en aktiv iris beveger seg i takt med innholdet i bildet og en fast struper lyset ihht graden av åpning.

Det er med andre ord en rekke steder utover selve chippen en kan foreta seg forbedringer i bildet, og derfor er jeg i prinsippet helt enig i at det er resultatet på lerretet en bør forholde seg til. Samtidig er det jo vesentlig å forklare hva irisen gjør, for selv om sortnivået blir bedre i visse type scener har den liten effekt i andre. Derfor er det jo fremdeles vesentlig å også fokusere på projektorens NATIVE kontrast, men jeg skal si meg enig i at den i de fleste tilfeller bør regnes ETTER lyset har passert den optiske motoren.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke nytt at dynamiske iriser ikke bare er fryd og gammen, og dersom du tror det, er det nok du som misforstår litt. Eksempelvis er det ingen iriser som per i dag er 100% usynlige. I mitt tilfelle er jeg ekstremt sensitiv for dette, og dersom jeg ser lysvariasjoner som ikke er ment å være der (forårsaket av DI), blir jeg irriitert.
    Tar man i tillegg med at de aller fleste implemnteringer også benytter gammajuks, risikerer man whitecrush.

Dette er bare en liten bit av det hele, men det bør illustrere at dynamiske iriser ikke bare er positivt.

Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    Ulemper ved bruk av dynamis iris? Da tror jeg du misforstår noe. Dynamisk iris, når implementert på en ordentlig måte, gir ekstremt mye bedre ytelse enn uten.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenk hva en dynamisk iris kunne bidra med på HD100 eller HD750. :shock:
    Med så høy native kontrast ville den kunne jobbe innenfor et område ikke engang du AK, kunne legge merke til. Og så kunne du kastet ND4 filteret du bruker, for det dreper jo noe av "trykket" i lyse objekter/scener. Da tenker jeg nok du hadde oppgradert med ny projektor tvert. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har et poeng der, Gorm En veldig konservativ dynamisk iris på HD750, ville lett kunnet nerme seg 200K:1, og da snakker vi fugl.
    Og ja, dersom implementeringen hadde vært feilfri, hadde nok oppgraderingsspøkelset ligget tungt over meg...

Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Med så høy native kontrast ville den kunne jobbe innenfor et område ikke engang du AK, kunne legge merke til. Og så kunne du kastet ND4 filteret du bruker, for det dreper jo noe av "trykket" i lyse objekter/scener. Da tenker jeg nok du hadde oppgradert med ny projektor tvert. ;-)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av St3ffaN
    Betyr virkelig bildekvalitet så mye for enkelte, eller er det bare for å ha det råeste? Spiller ikke så stor rolle for meg i alle fall, det er filmen som er det viktigste. Sitter jo ikke å ser etter feil i bildet når jeg har levd meg inn i filmen. Skulle tro at så lenge projektorene er full-hd og har greie farger og sortnivå som de fleste har så burde det ikke være nødvendig å oppgradere?
    Vet ikke om det er noen her i forumet som kjøper High end projektor fordi de bare for å ha det råeste, men mistenker vel at det oftere er et ekte ønske om å få et så godt kino bilde som mulig, slik at man kan nyte filmen maksimalt, og uten å sitte å ergre seg over feil og mangler man ved filmvisningen legger merke til.

For å sjekke ut motivasjonen rundt dette, kan man kanskje se litt på hva som ellers blir gjort i oppsettet for å sikkre at ytelsene projektoren har, og om dette faktisk kan nyttegjøres på lerretet. Tenker da på lyskontroll, kildespillere, prosessorer, anamorpe linser osv.

Ikke mye poeng med en High End projektor med litt lav lysstyrke, men med ekte statisk 30 000:1 kontrast, hvis den f.eks brukes til å vise bildet i et helt hvitmalt rom, da er det andre iris trimmede modeller med høyer lysstyrke, som har et utgangspunkt og et bilde som lider mindre, kan gjøre den jobben like godt eller bedre.

Alle projektorer og bildevisnings utstyr har vel når man blir kjent med dem, sine egene feil og mangler, men det handler vel om å velge modeller som har minst mulig slike feil, og spesiellt slike feil man selv ergrer seg over.

Er selv blandt de som synes RGB forskyvings effekten ved 1chip DLP, er for plagsom (får vondt i hode osv.), og synes f.eks gulforskyvingen i enkelte plasma skjermer også kan virke forstyrrende. (dette fenomenet har vel enkelte CRT projektor modeller også...)
    mens f.eks convergens feil opp til 1/2 pixcelbredde ikke er så plagsomt.

Dynamsik iris er jeg ikke så plaget med som andre her, men har vel det som kan kalles en prinsippiell motstand mot en slik triksing med lysstyrken for å oppnå sortnivå og kontrast, og foretrekker å heller betale litt ekstra for ekte kontrast...
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har faktisk tenkt i de baner selv, kobinasjonen dynamisk iris oppå en statisk 30 000:1 kontrast, ville jo kunnet fremskaffe et sortnivå, f.eks mellom filmsener som matchet den totale blackout effekten kjennt fra CRT projektor verdenen...

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor i allverden gjør ikke JVC det da?? De kan da ikke mangle kunnskap når mange andre klarer det.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...de har vel, som mange andre, utsatt den virkelige "kremen" til 2009 da forhåpentligvis markedene i USA er tilbake i levelig stand. Husk at det er det amerikanske markedet disse produsentene har levd av så langt, og når det faller helt sammen er det ikke annet å forvente enn at de holder på teknologien til de får valuta for en eventuell eksponering. Jeg husker jo fra produktplanene de viste i fjor at det er noe spennende, nytt på gang også, så den som lever får se!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Hvorfor i allverden gjør ikke JVC det da?? De kan da ikke mangle kunnskap når mange andre klarer det.
    JVC har tidligere uttalt at de ikke ønsker å benytte dynamisk iris, men det kkan muligens forandre seg etterhvert. Når det er sagt, så har de strengt tatt ikke hatt behov for den enda heller...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en liten replikk til de som sitter og irriterer seg over mangler i bildekvaliteten mens de ser film.

Se bedre filmer ;-)

Mvh
    Oddbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JVC har jo allerede nok problemer med lysvariasjoner som det er i bildet uten bruk av DI så noe av årsaken kan kansje forklares i det. Implementert på en ordentlig måte burde dette uansett ikke være noe problem.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oddy
    Bare en liten replikk til de som sitter og irriterer seg over mangler i bildekvaliteten mens de ser film.

Se bedre filmer ;-)

Mvh
    Oddbjørn
    :shock:

Skjønner godt hva du mener her Oddbjørn, men det hadde vel sånn sett ofte vært billigere og bedre å bare lest boka, hvis man først er inne på det side sporet..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner at det river og sliter i en stakkars AV-kropp når det kommer nye modeller En mulighet for å komme litt rimeligere fra det er å ligge et til to år bak hovedfeltet og handle pent brukte i tur og orden.

Takker for kalibreringstipsene, følger tråden videre, mye bra her!!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JVC har jo allerede nok problemer med lysvariasjoner som det er i bildet uten bruk av DI så noe av årsaken kan kansje forklares i det. Implementert på en ordentlig måte burde dette uansett ikke være noe problem.
    Da tenker du på lyse hjørner ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Valget mitt falt på Panasonic AE-2000.
    PT-AE2000 | Projector | Panasonic Global

Har ikke fått testet den så mye enda men foreløpig så ser det veldig bra ut.
    Må nok fordype meg endel i bilde-kalibrering og få sjekket/justert innstillingene etterhvert.

Det som jeg har sett i menyen til nå så er det mange muligheter for å tweake bildet.

Det er fare for mange gode timer med denne.
    Føler at hjemmekinoen nå har fått nytt "hjerte" he he.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite mini-review av Panasonic AE3000 fra DB2 på AVSforum:

-With the AE3000 & AE2000 side by side the thing that I noticed immediately was the black level. The blacks on the AE3000 were much, much darker. When viewed side by side the dark areas of the AE2000 have a smoky/hazy look to them. Not grayish black but almost like black with a slight haze over the top of the black on the AE2000. On the AE3000 the blacks are jet black without any hint of the fogginess/smokiness. I happen to own the AE2000U so I can tell you that the AE2000 I saw vs. the AE3000 was not tweaked to make it look worse. It looked exactly like the AE2000U that I've been watching for the last few months. In fact, it still looked pretty good if you didn't have the AE3000 to compare it to.

-The second thing I noticed was that during bright scenes, the white areas of the AE3000 were brighter than the AE2000. Not blown out, just a bit more punch in the white areas. Comparatively the whites on the AE2000 had a slightly grayish tint to them. Not, "dirty" whites but just not as profound as the AE3000 whites. I can't remember what the ansi lumen difference is on paper but the AE3000 definitely looked brighter than the AE2000 and both projectors were running in the same picture and lamp mode.

-I was able to see the new 120hz refresh rate toggled on and off and there was a little difference, but pretty slight. The material shown for this was a continuous panning camera shot. However, the panning wasn't going very fast so I was barely able to tell the difference. From what I saw, you would have to, "look" for the difference. I would like to see this feature tested on faster camera shots. FWIW the user can choose to turn this feature on or off.

-I also got to see the lens memory feature. I was highly skeptical about this one but I was pleasantly surprised. I read about this feature before I got to see it in action and my immediate thoughts were 1) you'll be able to see the overscan (black bars) 2) the picture won't be as sharp or bright because you're not using all of the pixels and 3) the lens memory will not be very precise so you'll have to manually tweak each time. Well, I looked hard and I was not able to see the overscan or black bar at the top. The way they had the demo set up all the picture was shifted so that the there was only one black bar at the top instead of thin black bars above and below the image. I know this because when they switched sources you could see the blue screen overshooting only the top. I didn't walk all the way up to the screen and touch it but it appeared that the 2.35:1 screen had black velvet trim around the viewing area. Perhaps this helped absorb the overscan?? Either way I couldn't pick out the black bar at the top and believe me, I looked for it. Regarding the sharpness and brightness I was shocked that there wasn't a big difference. Initially they had the AE3000 with it's lens memory mode shooting out against the AE2000 zooming to the 2.35:1 frame. I then requested that they show the AE3000 with it's zoom mode vs. the AE2000 & panamorph lens that they had ready. With the screen size and viewing distance that I experienced (I hope panamorph isn't reading this) I couldn't tell a huge difference. Certainly not $3000+ difference. With that being said I asked and you still can use an anamorphic lens with the AE3000 if you want since it has the V-fit mode. Throughout the demo they switched lens modes on the AE3000 and it looked very precise. They never had to manually tweak it back to fit the screen area perfectly.

AE3000 blir lansert i Japan i oktober, så det er kanskje optimistisk å tro vi ser den her i år?

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •