Hi-end vs. mid-end projektor, hva blir valget? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 72
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er enig med deg der også, HD750 byr vel ikke på stort mer enn korrekte farger (i forhold til HD100), så en oppgradering der er kanskje ikke så aktuell. HD100 eierne er jo uansett ikke spesielt optatt av dette.
    Noe du sikkert kan si noe om er plattformen HD750 er bygget på? Virker den billigere enn JVC's tidligere plattform, eller er det bare på bildene den ser sånn ut? Hve er inntrykket etter å ha sett den live?

To grupper som går en flott vinter i møte er de som skal kjøpe sin første mellomklasse projektor, og de som i år skal oppgradere fra mellomklassen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer Bjørn S. sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var på nippet til å kjøpe HD100, men pga av et par svakheter, endte jeg med en mellomløsning (HC6000). 750 skal som tidligere nevnt, være opp mot perfekt ut av esken (THX kalibrert?), det i seg selv gir litt kribling her og der:-). Når det er sagt så har jo mid-end segmentet ofte vist at forskjellene opp til såkalt high-end blir små i enkeltes øyne. Det er her det blir svært spennende for meg med mine øyne og finne ut hvor mye av kontonen som må tappes.

Etter å ha sett en demo på nett av AE3000, så har jeg forstått at man ikke trenger ekstra anamorph linse for å oppnå "constant hight". Håper det stemmer, da blir i så fall AE3000 veldig spennende å få testet.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...ser for øvrig bakgrunnen for din "arrestasjon" i innlegget mitt overfor, Gorm, og forstår at du som har fått grundig innføring i Epsons glimrende nye "engine" i TW5000 synes min kortfattede summering som "iris og gamma" ble litt i stumpeste laget... Jeg skriver så mye her inne at jeg ikke alltid orker å holde en 110% etterettelig tone, men burde jo selvsagt nevnt "+diverse annet" for det stemmer jo selvsagt som du sier at det er mer enn gamma og iris som jobber for bildet i Epsonen, men jeg tror nok fremdeles at det er irisen kombinert med prosessering internt (les: gamma) som gjør mest "vei i vellinga" selv om tydeligvis filter og polariseringsteknikker har stadig mer å si for ytelsen... Hvis plutselig polariseringen står for en forbedring på 70% er det jo mulig dette alene har mer å si for sortnivået og dynamikken enn hele irisen?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    AE3000 klarer jo for øvrig ikke å gi deg et ekte 2.35:1-bilde, det lar seg jo ikke gjøre med et 16:9-panel og linse... Det jeg har forstått at den skal kunne gjøre er å vertikalt strekke bildet, samt lagre den instillingen du har satt for zoom og fokus på denne innstillingen. Det vil gjøre at du ved bruk av en anamorfisk linse enkelt kan switche mellom 16:9 og 2.35:1, men det krever jo fremdeles at du har en anamorfisk linse...

Du kan jo selvsagt da også sette AE3000en til å bare zoome ut når du skal kjøre anamorfiske bilder hvis du ikke bruker linse, og det er jo selvsagt også svært praktisk å da ha automatisk lagret fokus. Generelt sett tror jeg nettopp denne funksjonen på AE3000 kan ta innersvingen på en hel del annet, for her kommer jo Epsonen med sine manuelle zoom og fokus til kort...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis plutselig polariseringen står for en forbedring på 70% er det jo mulig dette alene har mer å si for sortnivået og dynamikken enn hele irisen?
    for å si det sånn, ingen har sett en TW5000 med aktiv iris enda. Denne funksjonen var ikke aktivert i pre-enheten vi hadde tilgjengelig.

Har forresten ikke lest hele artikkelen til Cine4Home enda, og sett om de fikk en enhet med akivert dynamisk iris.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer Bjørn S. sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tittet på demoen av AE3000 igjen, og forsto det nå slik som du sier lygren. Betyr det at ved 2.35 materiale så er fortsatt ikke hele panelet i bruk, men kun zoomet opp for å skape samme effekt? Altså må man fortsatt bruke anamorph linse for å få fordelen av å fylle hele panelet med signal?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig med deg der også, HD750 byr vel ikke på stort mer enn korrekte farger (i forhold til HD100), så en oppgradering der er kanskje ikke så aktuell. HD100 eierne er jo uansett ikke spesielt optatt av dette.
    Noe du sikkert kan si noe om er plattformen HD750 er bygget på? Virker den billigere enn JVC's tidligere plattform, eller er det bare på bildene den ser sånn ut? Hve er inntrykket etter å ha sett den live?
    Jeg er ikke lygren, men kan vel skyte inn noen kommentarer

Jeg har registrert at mange synes HD350 og HD750 plattformen virker billig, men jeg er egentlig ikke enig. Det er et ubestridt faktum at projektorene har blitt fysisk mindre (mye smalere, men litt lengre), men selve konstruksjonen og utseendet minner veldig om forgjengerne, og jeg synes personlig ikke det virker billig.

Nå det gjelder forbedringer fra forrige generasjon, er det faktisk ganske mye som er gjort. Nytt objektiv (med elektrisk linselokk), ny optisk motor, mye lavere støynivå, CMS, sansynligvis høyere kontrast etc.

Jeg synes dette er vesentlige forbedringer, jeg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betyr det at ved 2.35 materiale så er fortsatt ikke hele panelet i bruk, men kun zoomet opp for å skape samme effekt? Altså må man fortsatt bruke anamorph linse for å få fordelen av å fylle hele panelet med signal?
    Det stemmer !
    Nå er det vel ikke nødvendigvis sagt at det er gunstig å benytte hele panelet, men for å gjøre det, må projektoren støtte vertikal strekk (noe AE3000 naturligvis gjøre), og man må bruke anamorfisk linse.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utifra det jeg leser så er jeg blitt usikker på om jeg skal oppgradere fra HD100 i år. HD750 er sikkert en del bedre, men jeg har allerede korrekte farger på min HD100, og kostnaden ved å bytte blir betraktelig og tvilsomt verdt pengene. Gleder meg likevel til å se den ved en passende anledning, og da kan man jo likevel få 'hjernetåke' og komme til å bytte likevel.

(Er ikke særlig begeistrert for det nye utseendet heller)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For deg vil det garantert ikke være verdt det. Det største fremskrittet, som jo er korrekte farger, har du jo allerede (som du sier). Neste år kommer det noe enda bedre

Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Utifra det jeg leser så er jeg blitt usikker på om jeg skal oppgradere fra HD100 i år. HD750 er sikkert en del bedre, men jeg har allerede korrekte farger på min HD100, og kostnaden ved å bytte blir betraktelig og tvilsomt verdt pengene. Gleder meg likevel til å se den ved en passende anledning, og da kan man jo likevel få 'hjernetåke' og komme til å bytte likevel.

(Er ikke særlig begeistrert for det nye utseendet heller)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite innspill fra en som aldri har hatt projektor, men som snart bare må ha det! Jeg sitter litt med samme dilemmaet som trådstarter; hvor ligger lista for å kunne si at en blir fornøyd med en projektor over tid?

Jeg lar meg sikkert lett imponere av alle projektorer til å begynne med, 100" bilde gjør jo det uansett når en ikke er vant til det. Men så tenker jeg: Hvor lang tid tar det før min 'hifi'-kritiske innstilling til ting siger på og jeg begynner å lete etter feil/svakheter, deretter ønsker å oppgradere osv...?

I denne hobbyen er vel den konstante oppgraderingen til nytt og 'litt bedre' utstyr den største kostnaden. Kanskje er det billigst i lengden å legge litt mer penger i ting av skikkelig god kvalitet og ytelse og ha disse i flere/mange år?

Synspunkter på dette er velkomment, er klar over at det ikke er lett å gi annet en generelle kommentarer alle den tid det kommer nye ting hele tiden. Forøvrig synes jeg det taler til en projektors fordel at den er fleksibel, dvs har stor zoom osv slik at den kan brukes også om en skifter rom/lysforhold/avstand osv.

Og hva med kalibrering? En STOR fordel om projektoren er godt kalibrert rett fra eska, jeg kan ikke kalibrere og det hjelper så lite om det nesten bare er en håndfull personer i landet som kan få tatt ut potensialet i spectra og HD750...

Forøvrig: En stor takk til alle som deler kunnskap på forumet, dere gjør læringskurven bratt og det hele mye mer interessant!:smile:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer vel litt an på om du greier å roe deg etter du har kjøpt projector, uansett hvilken modell du kjøper. Selv sitter jeg med en W10000 som jeg har hatt i ca 9 mnd og som jeg sikkert hadde vært strålende fornøyd med, hadde det ikke vært for at jeg konstant leser på disse forumene og får med meg utviklingen. Nå klør jeg i fingra etter en 11S2, en forutsetning for å kjøpe noe så dyrt for min del er at isp`en min blokkerer avforum og avsforum de neste tre åra.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Odd J
    Et lite innspill fra en som aldri har hatt projektor, men som snart bare må ha det! Jeg sitter litt med samme dilemmaet som trådstarter; hvor ligger lista for å kunne si at en blir fornøyd med en projektor over tid?
    Vanskelig, men godt spørsmål. Sannheten er vel at en aldri blri fornøyd med en projektor uansett. Les bare innspillene i denne tråden fra gutta som selv har , Avielo Spectra, HC6000, HD1, HD100. Til neste år har garrantert ingen av dem den nåværende og dette er toppmodeller nå.
    Har hatt noe projektorer selv, dog aldrig high-end. Mitt råd ville være å legge seg på det som kalles mellomklasse rundt 25K (TW5000, HC7000, AE3000 evt en pent brukt HD1), dette er topp projektorer som egentlig vil holde i kvalitet lenge.
    Blir du bitt av basillen og ønsker å holde deg oppdatert på det råeste så må du bytte ofte, med de kostnader det medfører.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Mitt råd ville være å legge seg på det som kalles mellomklasse rundt 25K (TW5000, HC7000, AE3000 evt en pent brukt HD1), dette er topp projektorer som egentlig vil holde i kvalitet lenge.
    Blir du bitt av basillen og ønsker å holde deg oppdatert på det råeste så må du bytte ofte, med de kostnader det medfører.
    Jeg kunne ikke vært mer enig, dette er som jeg skulle sagt det selv. Pris / Ytelsesforskjellen fra High End til Mid End står etter min oppfatning ikke i forhold til hverandre, prisfallet på projectorer over ett år er formidabelt, og kjangsene er store for at du kommer til å oppgradere ofte, ettersom utviklingen går voldsomt fort.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det det hele koker ned til for meg er hvor mange penger jeg med tilnærmet god samvittighet kan svi av på teknisk utstyr. Jeg har kjellerstuen full av ulike spillkonsoller, pc, hjemmekino osv ...

Om jeg skulle lagt meg på et høyt kostnadsnivå på for eksempel projektor måtte mange andre duppeditter neglisjeres, lenge ...

For meg gir det bedre uttelling å ligge på 80-90% ytelse og spare masse penger som jeg igjen kan spre utover alle interesseområdene mine. I tillegg kjøper jeg en god del filmer og spill som også spiser av budsjettet.

Når det gjelder hva som er bra nok er det helt og holdent 100% subjektivt. Det kan godt være at akkurat du er en av de som ikke kan leve uten de siste 10% med ytelse og for deg kan det være verdt å betale 2x eller 3x for de siste prosentene. Eneste måten å finne ut av dette er å sjekke ut de ulike alternativene. Men om du vil spare penger så ser du på de billigste alternativene først ...

Det viktigste for meg, som ofte går tapt i alt tekno pratet, er jo filmene som skal nytes på det ferdige produktet. Jeg har kompisser som ser divx på 1080p projektorer og da er du på blåbærtur langt ute i skogen i min bok.

For å prøve og samle tankene litt tilslutt så ville jeg, om jeg måtte velge, prioritert å kunne kjøpe hauger med filmer i steden for å betale premium for den siste toppmodellen.

Mvh
    Oddbjørn

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg lar meg sikkert lett imponere av alle projektorer til å begynne med, 100" bilde gjør jo det uansett når en ikke er vant til det. Men så tenker jeg: Hvor lang tid tar det før min 'hifi'-kritiske innstilling til ting siger på og jeg begynner å lete etter feil/svakheter, deretter ønsker å oppgradere osv...?
    Jeg kjøpte min første projektor for 6 år siden, og er nå på min tredje. Bytter mao ca hvert 3. år, noe som er vesentlig sjeldnere enn flere andre her tror jeg. Jeg holder til i 'mellomklassesegmentet', rundt 25.000.- I stedet for å oppgradere hele tiden prøver jeg å få det beste ut av projektoren jeg har, ved å sørge for god lyskontroll, maskering, kalibrering osv.

Etter at jeg har fått en ny projektor i hus og fått stilt den inn slik jeg vil, så slutter jeg helt å 'se etter feil'. Jeg velger heller å se på filmen, det er tross alt filmopplevelsen som gjør at jeg bruker såpass med penger på denne hobbyen.
    Og hva med kalibrering? En STOR fordel om projektoren er godt kalibrert rett fra eska, jeg kan ikke kalibrere og det hjelper så lite om det nesten bare er en håndfull personer i landet som kan få tatt ut potensialet i spectra og HD750...
    Jeg vil anbefale deg å skaffe deg kalibreringsutstyr, en tusenlapp eller to er nok for å komme i gang, og det er mange gode kalibreringsguider på nett. Denne f.eks. er en utmerket 'walkthrough' for nybegynnere: GREYSCALE & COLOUR CALIBRATION FOR DUMMIES

Slik hjemmekalibrering med relativt billig utstyr blir selvfølgelig ikke like bra som når proffene gjør det, men jeg mener at det blir mye bedre enn ingenting. Og man lærer en god del om hva som gjør at bildet blir som det blir, og det er ikke minst med på å gjøre det lettere å gjøre riktige valg i forbindelse med oppgradering .

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som det er nevnt over, så er prisfallet formidabelt første året.

Har sjølv Projectiondesign m20, 720p. Denne må byttes snart føler eg(til våren).:-) Kjem da til å gå for HD1 mest sannsynlig, da disse nok faller ein del i pris no når HD350/HD750 kjem ut..

Rekner med eg blir veldig godt fornøyd med HD1, og da klarer å holde ut eit år eller kanskje to før eg bytter til HD750.

Satser på å kunne ligge på rundt 20k på innkjøpene da, og fremdeles få litt igjen for den brukte som selges videre.8-)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Må få si at jeg er helt enig med deg i at HD750 og TW5000 neppe kommer til å stille i samme klasse hva bildekvalitet angår. Når det er sagt, så må jeg arrestere deg kraftig på første delen av innlegget ditt, for det tyder på at du ikke aner hvordan en LCD (eller LCoS) projektor fungerer.
    Native kontrast har nemlig svært lite med selve panelet å gjøre, for uten resten av "engine" er hverken LCoS og LCD noe godt utgangspunkt. Alt JVC oppnår, kommer som en følge av filtrering av uønsket lys via sin patenterte "wire grid". Dette skjer via polarisering og filtrering, slik at strølys ikke finner veien ut på lerretet.

Når det gjelder Epson, så bruker de også polarisering og filtrering i alle projektorer, men hadde et gjennombrudd når det gjelder filtreringen med TW2000 (Epson Deep Black). Dette er videreutviklet i TW5000, der Epson virkelig har gjort et "kvantesprang" teknologimessig. Grunnen til at tidligere modeller ikke har kunnet filtrere vekk nok lys, er at alt lys som passerer LCD-panelene med en liten vinkel, vil ende opp med oval polarisering. Oval polarisering er det ikke mulig å fjerne 100% via filtrering (polafilter virker rettvinklet), så mye strølys slapp rett gjennom, og ut på lerretet. Det de har gjort med TW5000 er å konstruere lampen slik at lyskilden er "trangere", slik at lyset ikke faller inn på LCD-panelene med "vinkel". I tillegg er det nå plassert MLA rett etter lampen, for å retningsbestemme lyset 100% før det når polarisering, og dermed finnes det ikke lenger lys med oval polarisering. Pola-filteret fungerer dermed slik det skal, og mengden stølys er strupet med over 70% i forhold til TW2000.

Som du skjønner blir det tullete å snakke om native kontrast på selve panelet, for det har minimal betydning både når det gjelder LCD og LCoS. Den eneste teknologien der kontrasten på panelet er av interesse er på single-chip DLP.
    Fin info om epson sine LCD kontrast fremmende oppgraderinger der Gorm, liker godt slik prinsippiell og teknisk info. Det jeg sitter igjen å tenker når du og Lygren diskuterer sammenhengen mellom LCD og D-ILA prinsippet er blandt annet forskjellene i %faktorer som dekningsgrad på pixel strukturen mellom disse hvor følsom denne teknologien er for aldring, støv inntrengning osv.

Ellers når det gjelder hvor tullete eller ikke det er å diskutere panelkontrast, og ikke ta med lys på avveie ellers i den optiske "motoren", så er jeg vel enig med deg i det Gorm. Det er jo kontrasten man opplever i bildet på lerrete som betyr noe, men tror vel også at den prinsipielle ekstra dobblingen av panel kontrasten man jo i utgangspunktet vel "alltid" oppnår med å kjøre lyset gjennom panelet to ganger som SXRD og D-ILA prinsippet vel også er kjent for å gjøre, har sine fordeler det også.

Vet ikke om det stemmer helt, men har en mistanke om at wiregrid polariseringen til JVC ikke bare hjelper til å øke kontrasten, men at den kanskje er litt mere temperatur/aldrings stabil enn den typiske ganske åpne polariserings filterene LCD vel fremdeles bruker i forkant av LCD panelene, og at dette gjør at man bildemessig slipper ekstra problemer med feil i fargeuniformitet i bildet på et senere tidspunkt.

Ellers er vel convergens og fargeuniformitet et nøkkel ord for disse 3 chip projektor modellene man diskuterer her, og hvor god en projektor er på dette er jo typisk projektor individ avhengig, og er kanskje vel ofte med å avgjøre hvor lenge brukeren har projektoren før videresalg osv. Ellers, er det gjort noe mere med stepvis justeringsmuligheter for convergens på TW5000 eller HD750?

Edit: hvordan er det frorresten med viftestøy på de nye JVC modellene i forhold til HD1 og HD100, når de nye jo har et oppdatert kabinett?
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Mitt poeng er jo selvsagt ikke at den optiske "motoren" ikke har noe å si, og det er selvsagt resultatet på lerretet som teller, noe annet vil det jo være tullete å påstå. Det jeg sier er at bruk av filter, iris og gammakorrigering medbringer visse ulemper (irisen det mest åpenbare), og det er nettopp derfor jeg mener D-ILA / L-COS har et bedre utgangspunkt - PÅ LERRETET!

Når det gjelder støy tror jeg HD350/750 nå er angitt til 22dB såvidt jeg husker, men hva dette tilsier i praksis er vanskelig å si da det jo er umulig å vurdere noe slikt på en messe...

Active St3ffaN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betyr virkelig bildekvalitet så mye for enkelte, eller er det bare for å ha det råeste? Spiller ikke så stor rolle for meg i alle fall, det er filmen som er det viktigste. Sitter jo ikke å ser etter feil i bildet når jeg har levd meg inn i filmen. Skulle tro at så lenge projektorene er full-hd og har greie farger og sortnivå som de fleste har så burde det ikke være nødvendig å oppgradere?

Nedgraderte fra BenQ PE8720 til Optoma HD700X som visstnok skal være billigutgaven av HD65 og så ikke noe forskjell på bildet(!). Eneste grunnen å oppgradere for min del er om jeg vil finne ut om filmopplevelsen blir bedre med full-hd, og at HD700X støyer en tanke for mye, så Epson TW2800 holder kanskje i massevis for meg når den kommer. Ellers synes jeg HD700X har ganske bra sortnivå og bra kalibrert fra fabrikk. Men det er vel bare meg som ikke er særlig kresen på bildekvalitet.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •