Offisiell tråd for Action! model one mkII - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 25 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 498
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvis jeg ikke husker feil kviet vel også projectiondesign seg for å introdusere 7-segments fargehjul en kort periode... Godt dere ombestemte dere da!

Newcomer Asbjørn sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagens go'nyhet befinner seg på denne linken

http://avforum.no/forum/viewtopic.php?p=6803008#6803008

Ikke noe som er kjekkere enn å se at et produkt man er bestemt på å kjøpe innen kun kort tid plutselig er blitt mye rimeligere

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så er det kjempegøy å se ett produkt man nettopp har kjøpt falle med 20% :twisted:

Newcomer -Harald- sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette var jo gøy Hadde jeg kjøpt den for 2 uker siden, kunne jeg sendt den tilbake mht. angrerett - jeg kjøpte den imidlertid enda 2 uker i forveien.... Kjipt som f..., men synes den var verdt de 50' før dette, så...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje best å forsette denne diskusjonen under produkt- og prisjakt video. Det er jo startet en tilsvarende tråd der også. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer bflemmin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jfinneru skrev i ett inlegg om valg av lerret:

Sitat Opprinnelig postet av jfinneru

2: Greyline fungerer supert på mkII. grunnen til at en grå duk kan vise hvitt er at øyet oppfatter det lyseste på duken som hvitt. hadde man derimot hatt halve duken hvit og halve grå så ville kun den hvite duken sett hvit ut og den grå ville sett grå ut. anbefaler uansett en grå duk til ett rom hvor du har full lyskontroll. har du ikke ett rom med lyskontroll, så er det heller ikke noe stort poeng å kjøpe en action mkII er H77 da disse har sortnivået sitt som de store forcene på bekostning av lysutbytte.

Hva mener du med dette, jeg må ha projektoren i en stue hvor jeg ikke har lyskontroll, er det da bortkastet å kjøpe en mkII. Alle har vel lyskontroll når det er mørkt ute og med små barn får en jo sjelden sett en film før kl 2100 uansett. Men hvis du mener at en mkII ikke har noe for seg her så vil jeg gjerne vite det.

mvh

lflemming

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke misforstå :wink: Selvfølgelig har en MkII noe for seg når det er mørkt ute, og er det da du har mulighet til å se film, så er det ett kanon valg. Min kommentar var ment mer for de som ser på dagtid eller har ett rom som man aldri kan få helt mørkt. Da kan det være å kaste perler for svin.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Active tco sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :: AndersL

Kunne du forklart litt hvordan PD måler kontrasten til mkII?

- hvordan ansi lumen nivå (500-1000) blir benyttet ved slik test
    - hvor stor kontrast er max kontrasten (mellom sort og hvit) i en og samme scene, f.eks et sjakkbrett

Newcomer bflemmin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at den får litt pepper for støy, er støyen noe problem eller er bildet så bra at du glemmer alt annet.

mvh

lflemming

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bflemmin
    eller er bildet så bra at du glemmer alt annet.
    Det er i hvert fall tilfellet for mitt vedkommende. Men det er klart at det ikke hadde plaget meg om den var mer stillegående.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye bedre er sortnivået på denne enn mk1?

Selv har jeg mk1 med hd2+ og jeg synes ikke sortnivået på denne er veldig bra. Jeg er utrolig kresen :wink:

La oss si at på mk2 er sortnivået 100% hva er da prosenten på mk1?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag tycker inte sortnivån är den främsta förbättringen. På min projektor skulle jag säga att om MKII är 100% så var MKI 90-95%, kort sagt, en marginell förbättring. Men ändå tycker jag absolut du skall ta uppgraderingen, fördelarna fanns på andra områden. Detaljer i gråskalor och en bättre färgåtgivning gör att jag tycker att det är en tydlig och absolut prisvärd skillnad till det bättre.

Räkna bara inte med att inte längre kunna göra skuggfigurer, för det kommer du att kunna göra...

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting som jeg tror ikke har blitt nevnt er forskjellen i sortnivå mellom zero five mkII og model one mkII. Model one mkII har merkbart bedre sortnivå. Denne egenskapen - sammen med "riktig" throw - ble mer avgjørende enn antall pixler i mitt tilfelle.

...men nå hører ikke zero five mkII til dette forumet lenger. Prisen har jo krøpet under 30.000,- :wink:

Produsent rep.
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tco:

Det er mange måter å måle og oppgi kontrast på. Generelt er det to som brukes, og du vil se at den ene er mye mer i bruk enn den andre;

ANSI kontrast er minst brukt - av den enkle grunn at den gir lavere tall enn full on/full off kontrast. ANSI kontrast måles som forskjellen mellom hvite og sorte ruter i et sjakkbrettmønster. Du vil faktisk sjelden oppleve at ANSI kontrast måler særlig høyere enn 250:1. Men så er det også ganske få som sitter og titter på et bilde der halvparten er 100% hvitt, og den andre halvparten er 100% sort.. i sjakkbrettmønster (ANSI standarden beskriver hvordan brightness og contrast skal stilles inn mhp kilden). Dermed kommer full on/full off kontrast inn som et nyttig verktøy, der man måler hvor mye lys det er i et helt sort bilde, og sammenligner det med et helt hvitt bilde. Maksimal kontrast ut av en optikk får en ved å se på spot kontrast, som kan sees som en avart av on/off kontrast, der man måler et sted i bildet (vanligvis midt i), og finner forskjellen mellom lyseste lys og mørkeste mørk. Langt de fleste scener i film og video er det vi kaller "mixed exposure", altså scener som inneholder både mørke og lyse detaljer. F.eks er grottescenene i Ringenes Herre (OK, jeg er ikke fan, husker ikke hva grottene heter!) gode eksempler, med masse mørkt, og samtidig lyse detaljer som fakler og ansikter. Scenene er ikke 50/50, men kanskje 90/10 eller enda mer ekstreme. Således kommer on/off kontrast inn som en viktig del likevel, iogmed at man kan lage en skikkelig mørk scene med lyse detaljer i høy kontrast.

Akkurat dette er grunnen til at vi (og f.eks InFocus) har valgt et prismeløst design. Et optikkdesign uten prisme i lysveien har ikke noe glass lyset må passere gjennom flere ganger for å komme til linsen. Alle som har sett lys gjennom et prisme (fysikktimene på skolen!) vet hva det gjør (ikke bare regnbuer), det skaper dispersjon av lyset, noe som gir lavere kontrast, både ANSI og on/off. Således er det mulig å lage et design som er mer effektivt - med mer lys og mer kontrast - men dessverre uten linseskift (for de som lurer på hvorfor vi ikke har det). Direkte sammenlignet med prismedesign har et prismeløst mer enn dobbelt så høy kontrast ved samme lysstyrke. Fordi vi bruker et slikt design, uten justérbar IRIS, blir kontrasten konstant ved høyeste og laveste lysstyrke. Projektorer med justerbar IRIS for å endre kontrast - you know who - endrer lysstyrke kraftig dersom man endrer kontrasten.

ANSI målingene som ligger til grunn for lysstyrkeoppgivelsene er selvfølgelig gitt optimale forhold. Den som har byttet kilde fra f.eks en DVD-spiller til en lys windows desktop vet hvor stor forskjell det er på kilder. ANSI lysstyrke ut av systemet måles med en kalibrert kilde som gir full utstyring i hvit, deretter settes brightness og contrast til det de skal være for skikkelig kalibrering, for igjen å bli målt både i 9 og 13 punkter. 9-punktsmålingen er den som ligger til grunn for ANSI oppgivelsene. Litt morsomt var det å se at de første 100 enhetene av mk II utgaven hadde gjennomsnitts maks lysstyrke på mer enn 997 ANSI - det vil jeg si er tett inntil spec'en på 1000. Erfaringsmessig vil enheter variere noen prosent, både i kontrast og lysstyrke, derfor er spesifikasjonene ikke endret så mye fra mk I til mk II brosjyre, for den som har lagt merke til det. Tidligere sto det 3000:1 (max), nå står det 3000:1 (typ), som er det minste vi vil ha.

Når det gjelder faktisk sortnivå er dette selvfølgelig veldig subjektivt. Det er ikke lett å hverken huske eller se, men mk II måler ca halvparten av det mk I gjorde (snittmålinger over et antall enheter). Er man absolutt sortnivåfrik er det jo mulig f.eks å legge på et grått ND filter i glass, og dermed strupe alt - også høylys. Da blir det mørkt! Personlig liker jeg balansegangen, og selvom 100% sort hadde vært ønskelig er det ikke mulig pr idag. Jeg liker f.eks dynamikken i åpningen av Fight Club, der flashingen rett i ansiktet av en frame hvitt gir skikkelig inntrykk, samtidig som detaljene i det sorte innimellom gir et mørkt og dystert stemingsbilde (David Fincher som regisserte innrømmet i ettertid at "kanskje det ble litt vel mørkt?"..).

mvh,
    AndersL

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    362
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tidligere sto det 3000:1 (max), nå står det 3000:1 (typ), som er det minste vi vil ha.
    Hvor får "bladet" DVD & Hjemmekino sine 3700:1 ifra? Er det bare oppspinn?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dirtyboy
    Tidligere sto det 3000:1 (max), nå står det 3000:1 (typ), som er det minste vi vil ha.
    Den infoen kommer fra Anders L og er snittet av alle målinger tatt av MkII. Målinger varierer fra projektor til projektor. At PD har typ 3000:1 på sine sider , er bare for å være litt konservative i forhold til resten av bransjen.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Active tco sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :: AndersL

Takk for veldig flott gjennomgang av kontrastmåling, det var lærerikt.

mvh tco

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde ikke denne tråden flyttes til projer under 30K?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torf
    Burde ikke denne tråden flyttes til projer under 30K?
    Nei. model one koster fortsatt godt over 30k. Det er model zero five som har krøpet under 30k-merket.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dirtyboy
    Hvis du leser hele denne tråden, så vil du se at AndersL selv viser til tilsvarende tall. Er det andre ting rundt testen du lurer på er det bare å sende meg en PM.

Sitat Opprinnelig postet av AndersL
    I praksis har vi målt gjennomsnitt kontrast over de første 100-talls enhetene til ca 3728:1, en økning på over 62% ift første revisjon av model one (2300:1).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 8 av 25 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •