Offisiell tråd for Action! model one mkII - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 25 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 498
    Active tco sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Var så heldig å få en demo av MKII hos Hi-Fil her om dagen
    Den er bare knall bra, for et utrolig bra bilde!
    Vi kikket litt på LOTR, Underworld, The Rock og XXX.
    Det er et detailj og kontrast nivå som bare må oppleves. 8)
    Når det gjelder regnbuer så er det jo ikke å komme utenom at man ser de med letthet i f.eks underworld. Men den tiden si satt å så film, synes jeg verken det var irriterende eller plagsomt.
    Viftestøyen er ikke noe jeg legger særlig merke til under filmtitting.
    En veldig bra og imponerende pj

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Har noen sett en offisiell spec på mkII?
    Spec'ene til hver eneste projektor blir lagt inn i en database. Det skulle vel være nok data der nå til å produsere spesifikasjoner, men etter hva jeg forsto er han som kan hente ut dataene på ferie. Vi får smøre oss med tålmodighet litt til.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du kjøpt og betalt denne enda HI-FIL? (er den din )Hva synes du i forhold til PE8700+ og 7205?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Har du kjøpt og betalt denne enda HI-FIL? (er den din )Hva synes du i forhold til PE8700+ og 7205?
    Kjøpt og betalt.
    Det at jeg kjøpte den fremfor de to andre sier vel sitt. De to andre er uten tvil meget gode projektorer, men Action er i en klasse for seg. Hva jeg syns om 7205 og BenQ8700+ kan dere lese i neste DVD&Hjemmekino. Men ha det i bakhodet at det var skrevet FØR jeg hadde sett Action. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mkII oppgraderinger og nye projectorer er tydeligvis lagervare nå, hvis noen var redd for å måtte vente.

Jeg sendte min på tirsdag og hadde den på døra fredag.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det har kommet spec på MKII under Produktomtaler & Galleri. Er dette offisielle spec fra PD? Ser på hjemmesidene deres at det er spec'en på MKI som fremdeles ligger ute.

Ser at kontrastnivået er oppgitt til 3600:1 (max). Hvis dette stemmer så kan jeg ikke skjønne at det kan være de store forskjellene mellom dette og 3000:1. Det er i alle fall ikke en økning på 70% som noen hevdet tidligere :roll:

Produsent rep.
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke finne hvor spec'ene er lagt ut under galleri, men kan jo gjerne kommentere litt på dette uansett. I brosjyren vi har laget for mk II er faktisk kontrastspesifikasjonen uendret, bortsett fra at "(max)" er tatt bort etter 3000:1, og erstattet med "typical". Dette er gjort fordi brosjyren er laget før vi hadde statistikk å gå ut ifra, kun prototyper og tidlig informasjon.

I praksis har vi målt gjennomsnitt kontrast over de første 100-talls enhetene til ca 3728:1, en økning på over 62% ift første revisjon av model one (2300:1). Dette gir da selvfølgelig noen i 70-tallet som en naturlig følge av variasjon mellom enheter.

Samtidig med at det absolutte lysnivået går noe ned pga nedblendingen av projeksjonslinsen, gir dette et sortnivå som er betydelig bedre enn mk I, og gir dermed mye høyere opplevet kontrast. Jeg tør påstå at dette er noe av det viktigste ved oppgraderingen, for mange kanskje viktigere enn selve 7-segment oppgraderingen. Personlig setter jeg nok like stor pris på begge.

mvh,
    AndersL

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...okey, oppdatert til 3000 : 1 (typical), så får vi vente med å oppdatere til sannsynligvis høyere nivå til offisiell spec er ute!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...for øvrig har jeg endelig fått sett projektoren "live" hos Hi-Fil nå... Vi hadde litt kluss med fargeinnstillingene (den fjernkontrollen må dere gjøre noe med Anders, hjulet lever tidvis sitt eget liv...).

Vi fikk også A/B-sammenlignet mot InFocus 7205.

Vi testet med både komponent og DVI kabler av ypperste kvalitet. Igjen er det min generelle mening at komponent på lav bitrate gir bedre film-feeling, spesielt siden Action! benytter Faroudja prosessering, som gjør en meget god jobb! DVI, uten tilstrekkelig behandling og/eller båndbredde på kildematerialet, viser for mange av mpeg-komprimeringens artifakter, som "skygger" på alle kanter osv. Spilleren var en Marantz DV8400.

Uansett er inntrykket etter å iallfall ha studert sortnivå mye, samt også sett inngangsscenen (Frodo møter Gandalf) til Ringenes Herre I med fabrikkinstillinger at dette er en mektig god kinoprojektor.

Vi så en del på Underworld, der Gorm, korrekt nok, påpekte stabiliteten i de helt mørke områder, som mange refererer til som "dithering", men som etter min mening lettere forklares som "gammastabilitet". 7205 og øvrige projektorer har rett og slett ikke like god håndtering av signalene i den helt nedre del av gammaskalaen, der speilene "spinner" langt mer på 7205 enn Action! Ved normal sitteavstand er ikke dette verdens største problem, men det er faktum at Action! MKII håndterte dette meget godt. Meget detaljrik, samtidig som stabiliteten var utrolig god.

Fargemetningen er noe mer nøytral i utgangspunktet på Action!, og jeg må si jeg er glad i 7205'ens "glade" farger, selv om jeg er tilbøyelig til å akseptere at Action! kan være noe mer på kornet, da hvis en sammenligner fabrikkinnstilt Action! mot fabrikkinstilt 7205 på 6500k. Her er det litt smak og behag også - 7205 ser helt fantastisk ut den også, men f.eks. grønt kan tendere til å bevege seg litt mer mot pastell (unaturlig) enn Action! Nå er LOTR og Underworld eneste materiale jeg har sett på Action! / 7205, og selv om Action! så mer naturlig ut fargemessig på LOTR, er dette ikke nødvendigvis "korrekt", siden filmen i seg selv jo er ment å fremstå "eventyrlig". Uansett kan trolig Action! stilles mer "fargeglad" og 7205 mindre, så her er det rom for "tweaking" og videre testing før noen konklusjon bør tas! Imidlertid er det et faktum iallfall at Action! MKII viser meget gode og fyldige farger, uten at jeg skal påstå den er stort bedre enn 7205, som også formidler farger meget overbevisende...

Når det er sagt synes jeg det blir feil å oppgi 28 db som støynivå. Den ligger mer på nivå eller kanskje også noe høyere (litt høyere "pitch" i lyden har den iallfall9, enn f.eks. Screenplay 7200, som er gradert til 30 db. Action! er nok litt mer stillegående enn f.eks. BenQ 8700, men langt mer støyete enn eksempelvis NEC HT-1000, som også er oppgitt med 28 db. Vil ikke si at projektoren er en no-go pga støyet, men personlig foretrekker jeg selvsagt et par hakk lavere... Blir spennende å se om Optoma H77 holder det den lover der, 23 db... Det spørs vel kanskje!

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den største forandringen i mine øyne er det at bildet oppleves som "roligere".
    Det mange kaller maurtuer er fullstendig borte, og bildet er mer behagelig å se på.

Kan sammenlikes med en dyr 100Hz TV kontra 50Hz.

Fargene er nok noe mindre "mettet" på Action enn for eksempel H56 som jeg har sett nylig. Personlig foretrekker jeg fargene til Action, tørre blader er ikke like grønne som våte, for å si det slik.

Støynivået oppleves ikke som 28dB, snarere det samme som H56, nemlig 32dB.
    Det målte støynivået er nok 28dB men frekvensen er mer irriterende enn for eksempel HT1000 som også er oppgitt til 28dB.

Jeg jobber med å matche min med en passende DVD spiller, HK DVD25 yter ikke denne projectoren rettferdighet, men det er ikke lett å velge :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samtidig med at det absolutte lysnivået går noe ned pga nedblendingen av projeksjonslinsen, gir dette et sortnivå som er betydelig bedre enn mk I, og gir dermed mye høyere opplevet kontrast.
    Er dette noe av det samme som en vil oppleve ved bruk filter (feks. Hoya NDx2)?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke helt. Det blir vel mer som Iris på et kamera hvor du kan justere åpning etter hvor mye lys du vi skal slippe inn. På projektoren blir det selvsagt justering av lysmengden som slipper ut.
    Med filter er du låst til en setting, mens Iris kan justeres etter behov via fjernkontrollen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Demo i Bergen

Noen med Action! Model 1 Mk2 i Bergen som har lyst å invitere meg på en liten visning? :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er min gode, gamle blå inne til oppgradering, så nå blir det spennende å se. Skal hente den i morgen.

Blir vel litt modifikasjon hjemme i stua også for å unngå støy og strølys.

Får håpe det er mørke fremtidsutsikter :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min är också iväg. Borde fått tillbaka den nu om det inte vore för allt krångel med att skicka ett paket mellan Sverige och Norge... Men i nästa vecka ska jag äntligen få se vad uppgradering och nymålat mörkgrått tak gör för bioupplevelsen!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg hentet min igjen, men har bare fått tatt en rask titt på resultatet av oppgraderingen.

Bedre sort og høyere kontrast er veldig tydelig. Gleder meg til å sette meg ned en dag det er dårlig vær og få justert det meste ordentlig. Men det blir nok ikke før etter mitt bittelille oppussingsprosjekt...

Newcomer Asbjørn sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Ny på dette forumet og håper dere kan hjelpe meg med litt erfaringer

Ny prosjektor skal kjøpes inn og Action Model One MKII står øverst på listen. Har fulgt litt med på dette forumet og dette ser ut som et bra sted å høre litt om deres erfaringer. Håper dere kan hjelpe meg med følgende:

1) Sitter i dag på et 32" Loewe Aconda fjernsyn. Meget bra, men har ett ankepunkt. TV'en er litt for "bra" på film (DVD). Kanskje litt vankelig å forklare, men med så heftig skarphet og kontrast mister filmen litt av sitt filmpreg. Bildet blir på måte litt for "dokumentar-aktig" (litt som en tv-sending hvor de nesten ikke bruker filter). For å få filmfølelesen inne, må man prøve å gjøre bildet mindre intenst med å redusere det meste av bildeinnstillingene kraftig.

Ettersom jeg enda ikke har hatt anledning til å sjekke ut bildet på Action MKII selv (bor i Bergen), lurer jeg på om dette begynner å bli et problem på denne. Med økt kontrast, lys-intensitet, mørkere svartnivå,etc øker også faren for for intense bilder som "brenner" på netthinnen.

Kan noen av dere heldige eiere gi meg tilbakemelding på hvordan film-følelsen er på Action med hensyn på det jeg har prøvd å beskrive over?

2) Leste i en annen tråd at prisen på nye pærer til Action ikke var så hakkende gale (sammenlignet med andre). Har Projectiondesign noen avtale med Philips om hvor lenge pæren kommer til å være i produksjon? Med andre ord, vil det være mulig å skaffe ny pære om 6 år (til en skapelig pris)?

3) Er ikke lange tiden for prosjektør skal kjøpes, men ønsker å se den med egne øyne før kjøp. Noen som vet om det er mulig å få sjekket ut Action MKII litt nærmere Vestlandet??

Takker og bukker!!

Asbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og velkommen til forumet!

Jeg har akkurat fått tilbake min Action M1 etter oppgradering og kan bare anbefale denne projectoren på det varmeste.

Film på denne er ikke noe problem, og etter at jeg fikk min oppgradert til MkII føler jeg at det er mindre slitsomt å se på bildet ettersom dette har blitt roligere.

Ikke det at det var så slitsomt før jeg oppgraderte, men nå er den knallbra. Bedre sortnivå, fargemetning og kontrast får du neppe andre steder til samme pris. Eneste ulempe kan være litt støy, men det glemmer man fort.

Synes du bildet blir for skarpt får du heller skru linsa litt ut av fokus, men dette er neppe nødvendig med dagens signalkilder. DVD er mer enn uklart nok til å gi deg 'filmfølelse'. Prøv heller å se HDTV-materiale som feks 'Step into Liquid' som er gitt ut på WMV-kodet DVD i 1280x720 oppløsning. DA får du se hva projen er god for!!!!

Anbefaler denne projektoren på det varmeste. Dessuten er servicen hos projectiondesign utrolig bra, så der er det trygt å handle!

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Philips-pæren i M1 brukes også i andre proj. (bl.a. Infocus 7200 tror jeg)
    så den burde jo være grei å få tak i en stund.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg ser film via DVI hender det jeg syns bildet blir litt hardt. Dette skyldes Edge Enhancement som blir knusende avslørt av Action via DVI kablingen. Du kan lese mer om Edge Enhancement her.
    Løsningen på dette lille "problemet" som oppstår fra tid til annen (enkelte filmer), er selvsagt å switche over på komponent kablene i steden. Da blir bildet litt mykere og mer "film-like".
    Action model one mk2 er også den eneste DLP projektoren jeg har sett hvor dithering ikke er noe tema i det hele tatt. Roen i bildet (spesielt mørke partier) er bare fabelaktig bra.

Når det gjelder Loewe TV'n din, så kan jeg ikke forstå annet en at den er feilkalibrert. Hva bruker du for å kalibrer skjermen? Hvis du ikke har DVD (Digital Video Essentials) anbefaler jeg deg sterk å kjøpe denne.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 5 av 25 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •