Offisiell tråd for Action! model one mkII - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 25 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 498
    Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    og jeg varmer opp med 4805 her nå. gleder meg som en unge til å se mkII
    har vært uten pj en stund og har hatt abstinenser som en dunjakke kledd slowtalker sist observert i slottsparken :wink:
    Søndagen Gorm, da er det helligdag, og ikke pga hvilken dag det er, men pga hvilke projektorer som skal testes
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi venter spent på inntrykkene :wink:

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, blir spennende å høre hva dere synes! Spent på MKII Action!, antar den med iris og greier har markedets aller råeste sortnivå!

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk, forumet først 8)

Jeg er ganske spent jeg også :wink:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både 7205 og model one mkII er svært gode projektorer, såpass kan jeg si. Men jeg tror Hi-Fil og jfinneru har litt mer utfyllende kommentarer etter gårsdagens test. De er jo mer vant til å bedømme store bilder enn det jeg er også...

Men bra, det var det... (Er jeg ekkel nå som ikke sier mer?)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (Er jeg ekkel nå som ikke sier mer?)
    Jepp :lol:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    (Er jeg ekkel nå som ikke sier mer?)
    Jepp :lol:
    Forklaringen er enkel. Både Hi-Fil og jfinnerud har mer erfaring enn meg. Dessuten er det vanskelig å si hva som er best når vi må switche og ikke ser ting side ved side. Men det var noen klare forskjeller også. Men de går ikke ensidig i den ene projektorens favør. Begge har fordeler og ulemper, og forskjellene er ikke SÅ store. Men for å utelukke at forskjellene hadde med innstillinger å gjøre, så avventer jeg videre testing fra Hi-Fils side.

Active tco sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Forklaringen er enkel. Både Hi-Fil og jfinnerud har mer erfaring enn meg. Dessuten er det vanskelig å si hva som er best når vi må switche og ikke ser ting side ved side. Men det var noen klare forskjeller også. Men de går ikke ensidig i den ene projektorens favør. Begge har fordeler og ulemper, og forskjellene er ikke SÅ store. Men for å utelukke at forskjellene hadde med innstillinger å gjøre, så avventer jeg videre testing fra Hi-Fils side.
    Vet du forresten om det er projectiondesign sin policy å tilby oppgraderinger videre av alle nyere action one generasjoner?
    Eller er Action MK I til MK II oppgraderingen et engangstilfelle?
    For hvis de skal tilby oppgraderinger i flere projektorgenerasjoner
    fremover så veier jo det ganske tundt på vektskålen i favør Action One

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tco
    Vet du forresten om det er projectiondesign sin policy å tilby oppgraderinger videre av alle nyere action one generasjoner?
    Eller er Action MK I til MK II oppgraderingen et engangstilfelle?
    For hvis de skal tilby oppgraderinger i flere projektorgenerasjoner
    fremover så veier jo det ganske tundt på vektskålen i favør Action One
    Det vet jeg ikke, og det vil jo også være avhengig av om fremtidige forbedringer blir en oppgradering eller en ny modell. Det er tekniske og økonomiske aspekter som styrer dette.

MEN: Det jeg vet er at PD ser på service som et viktig salgsargument. De vet at salg og vedlikehold rett fra fabrikk gir dem en unik service-posisjon som de ikke ønsker å ødelegge med et rykte om dårlig service.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik det har vært til i dag har f.eks HD2 og HD2+ brikkene vært variasjoner over samme lest, og dermed vært svært enkle å bytte mellom. xHD3-brikken som er omtalt av TI ved f.eks siste CES er en helt annen brikke, og passer nok dessverre ikke inn i den optiske arkitekturen som er i bruk idag. Det er derfor svært lite sannsynlig at det blir noen oppgradering til 1080p brikke for Action! i første omgang, men man skal aldri si aldri. Uansett vil det gå et par år - minst - før du vil se singlechip front projektorer med denne oppløsningen basert på DLP....

DM3 står forøvrig for Dark Metal 3, som er anodiseringsprosessen som brukes for å gjøre speilene sorte på undersiden - for å heve kontrast og redusere scattering. TI benytter også DarkChip2 betegnelse på dette.

mvh,
    AndersL
    Dette ble skrevet av Anders L. under tråden om M1

Active tco sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble skrevet av Anders L. under tråden om M1
    Takk, det var jo litt oppklarende.

Er fremdeles litt nyskjerrig på første inntrykk av MK II :wink:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer, må bare få tid til å sette meg ned og skrive litt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Även från öster hörs rop om recension... Måste veta om jag ska packa ner projektorn och skicka den nu under sommaren!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter akkurat nå i Bardufoss og koser meg stort (not). Siden det ikke er all verdens å finne på her tenkte jeg at jeg kunne hamre ned noen førsteinntrykk angående PD Action model 1 Mk2.

Når jeg fikk Action i hus sto det allerede en Screenplay 7205 i hjemmekinoen. Denne hadde jeg kost meg med et par dager, og var egentlig godt fornøyd. Likevel, når jeg koblet opp Action fikk jeg nesten sjokk. Fyttikatta for et sortnivå. I mørke scener så jeg nesten ikke hånda foran meg. Hadde ikke tapeten min vært lys ville det blitt bekmørkt i rommet.
    Menyen på Action er litt ukjent for meg enda, så kalibreringen går litt tregt. Det er så mange justeringsmuligheter, at det tar tid og tweake frem det ultimate bildet. Det er spesielt fargene jeg ikke har fått 100 prosent enda. Fargedybden og metning er enormt, men det er ikke like bra kalibrert fra fabrikk som 7205. Blått og rødt sitter som det skal men grønnfargen må jeg jobbe litt med. Det kan selvsagt være at den økte fargedybden i grønt spiller meg et puss, for det er kun på kalibreringsplaten (DVE) det ser litt rart ut. Åpningsscenen på Ringenes Herre (del 1) er jo en grei test for grønt og gult, og der ser det perfekt ut. Det er ingen problemer å se hvilke scener som er filmet med filter (for å gjøre det grønne grønnere), og hvilke som ikke er det. Det går litt tregt med tweakingen av flere årsaker, både projektoren og DVD spilleren er nye for meg i tillegg til at jeg ikke har hatt mye fritid i det siste. Likevel har det jo selvsagt dannet seg et førsteinntrykk.
    Det er uvandt med så store kontrastforskjeller. Når vi tittet på Underworld, som jo er rimelig mørkt filmet, innbilte vi oss at vi gikk glipp av detaljer i de mørkeste partiene. For der det er mørkt blir det virkelig sort. Ved å sammenligne med bildet fra 7205, så vi selvfølgelig at vi ikke hadde gått glipp av noe. I de mørkegrå partiene der 7205 produserer dithering (maurtue) er det helt rolig i bildet fra Action. Det er litt uvandt med sånn ro i disse vanskelige scenene (nede i kloakken i Underworld og de mørkegrønne partiene i Matrix). Skal jeg dra noen parallell til annet bilde for å illustrere må det bli CRT. Bildet kommer selvsagt ikke opp på nivå med en god CRT som er riktig kalibrert, men jeg tør dra sammenligingen likevel.
    I følge PD skal kontrastnivået være øket med bortimot 70 prosent som en følge av implementeringen av Irisblender. Jeg er ikke så kjent med den forrige utgaven av Action (har ikke sett den på LENGE), men hvis ikke minnet spiller meg et solid puss er det en betraktelig oppgradering av kontrastnivået. Om det er 70 prosent økning blir selvsagt ikke mulig å svare på uten måleutstyr. Sortnivået er definitivt mye bedre.
    Fargedybden er også vesentlig oppgradert med 7 segment fargehjul. Dette er et lite grønt felt som er belagt med et nøytralt grått filter. Dette fargehjulet blir som regel omtalt som Neutral Density Green, eller NDG. Formålet er selvsagt å gi bedre oppløsning i grønn- og gråskalaen. Den grønne fargeoppløsningen økes fra 8 til 10 bit, og siden grønt utgjør en så stor del av det synlige lyset, får mesteparten av fargeskalaen nyte godt av dette.
    At fargene og kontrasten sitter som det skal ser jeg spesielt godt på tegnefilm. Dukkene i Toy Story 2 ser ikke tegnet ut i det hele tatt. Det ser mer ut som levende plastfigurer som er filmet med et meget godt kamera. Sort/hvitt scener i filmer inneholder så store kontrastforskjeller at jeg blendes av det hvite samtidig som det sorte er kullsort og alle aspekter av sort (detaljer) er lett synelige. Det er nesten vanskelig å forklare, men for de som ønsker en liten demo skal jeg ikke være sær.
    Det er selvsagt et par ting som kunne vært bedre på Action. Det ene er støynivået. Det plager ikke meg, men jeg vet det vil plage livet av for eksempel Lygren. Støynivået er omtrent på samme nivå som 7205. Det andre er selvsagt mangel på Lens-shift. Lens-shift ville gjort projektoren lettere å plassere i en del sture rundt omkring.
    Alt i alt må jeg si at ”nye” Action model 1 er en knallgod projektor, som uten tvil leverer det beste bildet jeg har sett fra noen digital projektor så langt.
    Jeg har veldig lyst til å la den bli en fast del av hjemmekinoen min.
    Mer info kommer sikkert etterhvert. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vel verdt de 6000 i oppgradering med andre ord

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Flott omtale, Hi-Fil, får ordnli' lyst til å ta en titt på denne oppe hos deg nå!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er hjertlig velkommen Lygren. Jeg er stort sett hjemme hele Juli. Er du kjapp har jeg 7205 og 4805 her også.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres jo utrolig bra ut . Får lyst på en umiddelbart :?

I følge PD skal kontrastnivået være øket med bortimot 70 prosent
    Dette blir jo rundt 5000:1 :shock:

Active tco sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Det er nesten vanskelig å forklare, men for de som ønsker en liten demo skal jeg ikke være sær
    Ja det hadde vært skikkelig moro å sett den live!
    Støy nivå? Er vifte hastigheten konstant eller varierende som på 8700+

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge PD skal kontrastnivået være øket med bortimot 70 prosent
    Dette blir jo rundt 5000:1 :shock:
    Tror ikke PD har hevdet dette selv, med mindre det har kommet spesifikasjoner nå (i løpet av den siste uka). Men det er vissnok noen som ganske tidlig gjorde målinger i USA på effekten av IRIS, noe som visstnok gir 70 % forbedring av kontrastnivået. Men dette vil variere fra modell til modell. Jeg tror jeg ville avvente offisielle spesifikasjoner, men ser ikke bort fra at man har passert 4000:1 med god margin, hvilket heller ikke er dårlig for en digital projektor.

Jeg synes selvfølgelig også at PD model one mkII hadde et imponerende godt sortnivå og kontrastnivå. Men 7205 var ikke så langt bak. For meg var det ikke sortnivået som var så mye bedre, men kontrasten... Dette ved at det virket som om det var mer "smell" i høylyset i bildet. PD lever opp til slagordet: "bright projectors for bright people". Men misforstå meg rett: Infocus 7205 har mer enn nok lys (mer enn PD på maksimal lysstyrke), det er bare det at når man skrur opp lysstyrken så blir det sorte bittelitt mindre sort...

Det som etter min mening var hovedforskjellen på disse prosjektorene var at 7205 var tydelig dårligere på mørke gråtoner: Der hadde 7205 tydelig maurtue-effekt, mens PD model one mkII så og si var helt fri for dette. (Ref. Hi-Fils referanser til Underworld lenger opp).

Ellers synes jeg 7205 hadde en litt mer korrekt fargebalanse, spesielt i den gule delen av spekteret, enn det model one mkII hadde. Dette er hovedgrunnen til at jeg ville vente på Hi-Fils uttalelse. Jeg tror nemlig at fargebalansen på model one mkII ikke var 100% optimalt innstilt når jeg var der (men 99% er jo ganske nær)

Hovedinntrykket mitt er uansett at begge disse projektorene godt kan gjøre jobben i min fremtidige hjemmekino. De er absolutt bra nok på sortnivå og kontrast og har en oppløsning som gjør at man fint kan sitte på 1:1 avstand. Til syvende og sist blir det rent smak og behag (og lommebok?) som bestemmer hvilken av disse som bør foretrekkes. Vil du ha en grei rett ut av boksen-projektor som du vil slippe å tweake for mye innstillinger på, så er 7205 et glimrende valg. Er du villig til å leke deg med kalibreringsplater og fargetuning, så er mitt førstevalg klart: ProjectionDesign model one mkII er min referanse i denne klassen. Det gjør jo ikke noe at designet er lekkert og serviceapparatet uten konkurrenter i Norge.

Når det gjelder hva jeg faktisk HAR råd til en gang, så må jeg innrømme at den som kan leve med littegranne hønsenetting faktisk ikke gjør noe dårlig valg med Infocus 4805. Den hadde en imponerende ytelse til prisen, og det var etter min mening en følelse av et litt mer oppløst bilde enn gode, gamle X1/4800 med anamorf linse. Tror det kommer av tynnere linjer mellom pikslene. (Men det tilhører en annen kategori).

Side 3 av 25 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •