Offisiell tråd for Action! model one mkII - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 25 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 498
    Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja du Arendal, jeg er nok lika ille som dere andre "PJ junkies"

Men en ting har jeg ikke gjort enno.
    Det er sjekking for dead pixels.
    Er redd for at hvis jeg finner en døing så vil det gå på helsa laus, dårlig søvn, svettetokter osv

Men jeg er redd for at den dagen jeg kommer tilbake fra byen med ei pils for mange innabords, så sender jeg opp et 1280 x 720 jpg bilde,
    går frem til lerretet med lupen i ei hånd og telefonen i den andre ferdig programert for og ringe 113 LOL

Produsent rep.
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange som monterer projektoren sin opp ned på en hylle plasser på vegg, og jeg (vi) har kun gode erfaringer med det. Det varierer fra IKEA Lack (tåler maks 5kg) til f.eks WM S-1 fra klubben; http://www.hifiklubben.no/iz.asp?id=2|p|133|133|740|pdetail, som kan bære opptil 20 kg. Det er lurt å legge den oppå f.eks sorbothane-føtter, som er ganske myke. Disse fungerer da som demping av resonanser i kabinett, hylle, etc, og demper evt støy fra dette, i motsetning til f.eks fast montering med skruer i tak. En annen fordel med hyllemontering er at det demper direkte strålt støy. Har heldigvis ikke opplevet problemer med smeltende føtter

Når det gjelder varmeutvikling generelt er nettopp det varme kabinettet et poeng med Action! Magnesiumet som er benyttet fungerer som heat sink, og varmen strømmer dermed gjennom kabinettet som i f.eks en forsterker. Dette er gjort for å oppnå best mulig termiske egenskaper. I motsetning til f.eks et plastkabinett - som holder varmen i langt større grad innenfor veggene - har man da bedre kontroll på luften inni, og mindre energi må flyttes ut av projektoren gjennom luft. Det er klare regler og retningslinjer for hvor varm en projektor kan være utenpå, og for de som er vågale kan jeg si at det varmeste stedet på hele Action! er lampedekslet under. Her ligger berøringstemperaturen aldri mindre enn ca 5 grader fra det som er tillatt for "domestic appliances", selvom jeg i farten faktisk ikke husker hva denne temperaturen er...! Det er derfor normalt at projektoren blir varm, spesielt under drift, men også i standby (prosessor og andre komponenter går for å sense aktivitet på inngangene, via RC, etc). Dette er helt normalt, men vil som sagt føles annerledes enn på f.eks en plastprojektor.

mvh,
    AndersL

Produsent rep.
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NiToNi
    Sitat Opprinnelig postet av Torf
    Burde ikke denne tråden flyttes til projer under 30K?
    Anders, kan du berätta lite hur lampans ljusstyrka förändras över dess livstid och hur många lumens vi kan förvänta mot slutet? Det skulle vara intressant och se en graf publicerad som plottar Lumens vs Tid om ni har mätt/målet detta. Gärna en kommentar i samband med det angående den spektrala responsen.

Det skulle också vara kul att veta vad ni använder för referensinstrument när ni måler internt (PhotoResearch PR-650, Minolta CS-1000, GTMB LightSpex etc) och under vilka förhållanden.

Sen, med tanke på att ni producerar mycket ljusstarka produkter, vad är era egna preferenser och rekommendationer avseende ljusstyrka från duken vid frontprojektion för kritiskt tittande; 12 ftL, 16 ftL, 18 ftL eller "sky's the limit" :?:
    UHP lampene vi (og mange andre) bruker har god, stabil ytelse over lang tid, og man bør forvente at ca 60% av lysintensiteten er der ved 4000t-merket. Ved 2000t måler vi gjennomsnittlig ca 75%. Dette vil selvsagt variere noe, og noen vil være lysere, noen mørkere. Mer interessant er kanskje spektralutviklingen, som er beskrevet på Philips'< hjemmeside; http://www.lighting.philips.com/gl_e...ps&lang=en ; "a perfectly stable color spectrum throughout its lifetime"

Internt bruker vi promært PhotoResearch PR-650, samt en hel rekke Minolta CL-200, CL-10, etc.

Hva foretrekker vi av lys og fTL..? Smaken er som baken .. selv foretrekker jeg nok et bilde som ligger opp mot 20, det gir skikkelig punsj. Ned mot 12 finner jeg egentlig ganske merkelig, det er ikke slik jeg ønsker å oppleve det, det gir lite trykk og dynamikk, men selvfølgelig bra sortnivå..

mvh,
    AndersL

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for fine postinger Anders!

Jeg trur jeg taler for alle som følger med på AV forum når jeg sier at jeg har lært utrolig mye om projectorer gjennom og lese dine postinger.
    So "keep up the good work"

Roland

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei folkens!

I 9 måneder har jeg kun brukt PD one for DVD filmer siden TV bilde
    ble for dårlig (Video spiller som kilde)
    Nå har jeg fått ei Panasonic DMR100 opptaker med harddisk i huset.
    Kjør ei god S-Video kabel opp till PJ og får så og si DVD kvalitet på bildet
    Jeg prøver og finne ut av hva som har skjedd.
    Men jeg trur det er en kombinasjon av flere ting.
    Panasonic har meget gode tunere og bildekretser, +at PD one har Faroudja chippen.
    En annen ting som hjelper på er at vi i sameiet sente UPC på dør for lenge siden, fikk en lokal bedrift som satte opp paraboler som sender signaler over våre fiberoptiske kabler in til hver leilighet. Siden hver leilighet har en D/A converter så blir det minimalt med analoge kabler som lager bildestøy

Nå har jeg så bra TV bilde på :roll: projen så jeg lurer på og heve TV:en på dør
    hadde det ikke vært for dagslyset som lager litt problemer :roll:

Newcomer bflemmin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe problem å ikke bruke en jordet stikkontakt til model one, det står jo i bruksanvisningen at det skal brukes. Har tydligvis noen jordingsproblemer igjennom kabeltv'en, for det eneste som er jordet i anlegget er kabeltv'en og projektoren. Det blir noe dur i høytalerene og noen streker på bildet når projektoren er i bruk og når en bruker en ikke jordet stikkontakt så er alt bra. Har også hatt dette prob med tidligere projektorer, men som sagt, er det noe problem i å bruke en stikkontakt uten jord.

mvh

lflemming

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min løsning med å få bedre tv bilde fra tvn til projektoren har vært å kjøre en converter fra scart til komponent, men den tar kun digitale signaler. Ser mest canal pluss på storskjerm når det gjelder tv, så går greit for meg, men bildene blir veldig bra da.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Super Bit edition?

Jeg bestillte nettopp Black Hawk Down superbit edition
    Delivered end of next month.
    Er der noen som har prøvt disse "mindre komprimerte" superbit versjoner på action one, gjerne over DVI kabel, for der kommer det vel gjerne til sin rett :shock:

Venter spent på svar, for hvis det er positivt, så blir det vel til og bestille fler av disse "Super Bit" versjoner

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv mk2 og et lite lager av Superbit filmer. Ikke ha for store forventninger. Special extended utgavene av Ringenes Herre for eksempel, har langt bedre bildekvalitet enn noen Suberbit film jeg har.

Fortsett gjerne "superbit" diskusjonen i en anne tråd. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer Bullet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Tilfeldigvis du liksom, bare innrøm det, du ga den en klem :wink:

Min holder romtemperatur når den er av, men den blir veldig varm når den går.

Har ikke tatt tempen på den riktignok.
    Ok da, jeg skulle gi den et lite klapp før jeg gikk på jobb.
    Har i eftertid fått vite av PD at det er normalt at PJ'en er varm i stand-by. Kanskje det er noe galt med din PJ Arendal??!! :shock: :shock: :wink:

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bullet
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Tilfeldigvis du liksom, bare innrøm det, du ga den en klem :wink:

Min holder romtemperatur når den er av, men den blir veldig varm når den går.

Har ikke tatt tempen på den riktignok.
    Ok da, jeg skulle gi den et lite klapp før jeg gikk på jobb.
    Har i eftertid fått vite av PD at det er normalt at PJ'en er varm i stand-by. Kanskje det er noe galt med din PJ Arendal??!! :shock: :shock: :wink:
    Det er vel heller rom temperaturen på loftet mitt som er vel høy tenker jeg :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står nå på trappene til å bestille en PD model one mkii,
    og prøver å få på plass hva jeg skal bestille i tillegg for
    å få bra utbytte av prosjektoren.

Har nettop bygd ny pc (med både VGA og DVI utgang - Geforce Ultra 6800 gpu),
    og som jeg ønsker å bruke som kilde. Jeg forstår det slik at både

VGA(PC) => VGA(PD), og
    DVI(PC) => DVI(PD)

kabler kan benyttes mot model one mkii, men jeg er usikker på
    om vanlige OEM VGA eller DVI kabler vil duge (strekk på opptil 10 meter),
    eller om man bør kjøpe dyrere VGA og DVI kabler ?

Er det forresten forskjell i kvalitet på en
    VGA (PC) => komponent (PD) kontra VGA (PC) => VGA (PD) ?

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet chr!

Du bør gå for VGA til VGA eller DVI til DVI.

Jeg er ikke sikker på om VGA til Komponent er mulig, du mangler jo H/V.

Om du får problemer med en DVI kabel på 10 meter er det blandede erfaringer med. Spe'en til DVI tillater i utgangspunktet ikke så lange kabler, men mange bruker det med stort hell.

Prøv deg frem, kjøp kabler med returrett.

10 meter VGA er i hvertfall ikke noe problem.

Jeg har laget en VGA kabel av en skjermet CAT 5 kabel og det fungerer perfekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bra DVI-kablar

http://www.digitalconnection.com/Pro...s/fiber_oc.asp

Rekommenderas av William Phelps (amerikansk video- och kalibreringsguru) även i korta längder, som hävdar att fiber ger mycket renare bild utan några artifakter och bättre uniformitet än koppar. Han hävdar också att det endast är fiber som klarar 1080p, vilket kan vara tryggt att veta för framtiden (Model Four? :lol: ). En annan fördelen är också att långa längder inte är något problem samt att kabeln är immun mot strålning/störningar, så att dra den parallellt med t ex strömkablar är OK. Nackdelen är att den är dyrare än koppar men inte mer så än t ex silver eller andra "high-end"-varianter.

Om det är för blodigt dyrt med fiber ändå så är ju Better Cables kända för att göra bra kablar också. Dessa finns dessutom representerade i Norge om du letar...

Produsent rep.
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bflemmin
    Er det noe problem å ikke bruke en jordet stikkontakt til model one, det står jo i bruksanvisningen at det skal brukes. Har tydligvis noen jordingsproblemer igjennom kabeltv'en, for det eneste som er jordet i anlegget er kabeltv'en og projektoren. Det blir noe dur i høytalerene og noen streker på bildet når projektoren er i bruk og når en bruker en ikke jordet stikkontakt så er alt bra. Har også hatt dette prob med tidligere projektorer, men som sagt, er det noe problem i å bruke en stikkontakt uten jord.

mvh

lflemming
    Det er sjelden forbundet med problemer å bruke ugjordet stikkonkakt for model one, eller hvilken som helst annen projektor for den saks skyld. Som mange har lagt merke til er det skrevet bakpå at den kun må tilkobles jordet stikkontakt, og det har sammenheng med det strømnettet vi har (noen steder) her i Norge - og Finland som eneste andre land i verden. Vanligvis kan man stikke et voltmeter i en kontakt å finne spenningsforskjell mot jord i begge faser i norge (115V mot jord fra begge hullene), mens andre steder ligger den ene mot 0V, og den andre mot 230V (eller hva det nå måtte være i det aktuelle landet). Slik er det krav til at man også skal jorde det man kobler til, slik at man unngår problemer. Dersom du får brum i anlegget når projektoren kobles til eller startes opp, har du kanskje ikke jord i anlegget?

Generelt er det svært liten sannsynlighet for at det skal skje noe som helst. Jeg har aldri hørt om noe. Tidligere, i gamle dager (10 år siden), kappet vi alltid jordledningen ved demonstrasjoner og presentasjoner for å unngå problemer med støy og jordsløyfer. Mye er blitt bedre siden den gang, f.eks lekkstrøm fra projektorene...

mvh,
    AndersL

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

On the issue of dithering...

Hej Anders,

Såg du min lilla "önskelista" på firmware uppgradering i den andra tråden? :lol:

+ Mer intuitiv color temp control á là gain & bias.
    + Möjlighet att justera primär- och sekundärfärgernas position i gamuten (typ Z12k, HS50 m fl).
    + Möjlighet att ställa färgmättnad och nyans över DVI (HTPC).
    + Möjlighet att visa bara en primärfärg i taget för att underlätta kalibrering utan att behöva använda färgfilter.
    + 24 and 25 fps support för oss med HTPC så vi kan reducera motion blur ytterligare.
    + Tweakade parametrar för aliasing filtret efter DMD:n så vi kan reducera motion blur ytterligare (möjligt i software?).
    + Gamma-kurva "Film 3" som kommer långsammare ur svart så vi kan reducera dithering ytterligare.

Personligen tycker jag att just "motion blur"/släpningar är det största smolket i den annars så goda bägaren, även på mk II. Vad är det som avgör graden av släpningar i bilden och vad kan man göra för att förbättra detta? Använder ni ett RAM-minne innan DMD:n som har lägre kapacitet eller är långsammare eller, gud förbjude, är av sämre kvalitet än andra tillverkare (H77 undantaget...)? ops:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arendal og NiToNi, takk for info.

Jeg tester først en VGA kabel fra en av nettbutikkene for data,
    og skal lese litt mer rundt DVI kabler (både kopper og fiber) før
    jeg gjør et valg der.

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Throw distance

VB, SD, regnbuer, dårlig svartnivå, sennepsgult og glissent grønt, utbrente paneler, dithering....puhhh! (har jeg fått med alt nå? :shock: )

Nei takk! Nå selger jeg Firebladen, overbeviser min bedre halvdel om at Action Model One koster under 10k, og at vi ikke trenger mer møbler og utstyr i det nyinnflytta huset på minst tre år... He He, kanskje ikke. Ihvertfall ikke det med MC'en

Men helt seriøst: nå som AMO koster 40k finnes det vel ikke så mange valg hvis man vil ha en kompromissløs maskin til en "rimelig" pris? Joda; jeg vet at Benq 8700 er et røverkjøp, men etter mitt syn må man medregne en DVDO-ultrascan el i prisen for å få et reelt sammenligningsgrunnlag. Problemet er bare at stua i det nyinnflytta huset ikke er mer enn 3,6m lang, Dvs at max avstand fra pj til lerret vil bli ca 3,3m.

Ifølge kalkulatoren på Projectorcentral er minsteavstanden til en AMO 4,57m, selv om den har et stort zoom-område. Isåfall er den uegnet i min stue Noen som enten har prøvd, evt vet om den kan settes nærmere lerretet enn dette?

Newcomer Bullet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Minsteavstanden på kalkulatoren er 3,55m. Du kan fint plassere prosjektoren nærmere enn det, men bildet vil selvfølgelig bli mindre.

Jeg har 3,55m fra linse til lerret og det går bra på et 114x203cm lerret (som kalkulatoren viser). Skulle tro du kan fint bruke et 103x182cm lerret. Et problem jeg kan tenke meg med ved å sitte så nærme lerretet, må være at du lettere ser svakheter ved selve lerretet (struktur, hotspots osv).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da var Action! Model one mkII bestilt.

Kommer i midten av neste uke.

Gleder meg, eller som Al Pacino sikkert ville ha sagt det:

"Hooooooah!!!"

Side 10 av 25 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •