Prosjektør teknologi status 2008?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjektør teknologi status 2008?

Nå er det en del år siden jeg har tatt noen som helst form for aktiv del her på forumet selv om jeg leser det ukentlig

Jeg kjenner at jeg sliter veldig for tiden med å holde følge med hva som er bra/best for tiden og hva som er de forskjellige teknologienenes ulemper.
    Så jeg har et par spm. for å se om jeg skjønner korrekt.

Hva er det som er kongen på haugen nå?(SXRD/D-ILA/LCD/DLP/CRT)
    Sist jeg var 100% oppdatert så var SXRD akkurat tatt over verden og vi var alle frelst. Etter dette har jeg stortsett bare hatt mulighet til å se på specs og da ser jo D-ILA ut til å ha tatt over fullstendig(Dog, jeg er klar over at specs ofte er misvisende). Feks. så skilter jo D-ILA med stortsett 2xkontrast til de andre og den er da uten dynamisk iris. Hvordan er dette i praksis?

Er SXRD fått en teknisk begrensning eller er dette uproblematisk?(kontrast mener jeg).

En annen ting jeg husker er at pixel tettheten var overlegen på SXRD og dette var en av de tingene som var wow-faktoren på disse prosjektørene. Er de fortsatt kongen på haugen her? Eller har de andre klart å ta innpå?

Hvordan er LCD i dag? Jeg ser at en del nye LCD prosjektører koster ganske mye i forhold til andre teknologier, når jeg kjøpte min proj. så var LCD budsjett alternativet. Har det skjedd mye utvikling her? I såfall, på hvilke områder?(farge"riktighet", kontrast(ikke dynamisk), sortnivå, pixeltetthet o.l)

Hva skjedde med D-ILA?! Sist jeg hørte så var dette teknologi med kjempe potensiale på pixeltetthet og (husker ikke hvilken som var styrke og hvilken som var svakhet) sortnivå, men elendig på kontrast. Ikke hadde den problemer med fargehjul som DLP slet noe voldsomt med for noen. Nå virker jo dette som den beste teknologien på papiret.

Håper noen kan hjelpe meg inn i 2008 igjen Har lett litt her og ikke funnet noe skikkelig svar på dette(mulig den diskusjonen var for lenge siden)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Vel, først og fremst er det vel å anbefale å foreta deg noen søk rundt emnet så du får "lest deg opp" litt...

Projektor anno 2008 ser ikke så veldig annerledes ut enn 2007. Stort sett samme paneler som fjoråret, der det nye i år er forfining av allerede eksisterende teknologi samt bredere fokus på 2.35:1 uten bruk av ekstern prosessor.

D-ILA er etter mitt syn fremdeles kongen på haugen, der dagens HD-1 og 100 ser ut til å beholde plassen frem til arvtager HD350 og 750 dukker opp nærmere nyåret.

Samtidig er det spennende ting som skjer også i Sony-leiren, der det knytter seg mye interesse til lanseringen av den nye VW80en. VW200en er også en spennende projektor, som helt klart har sine fordeler, selv om jeg synes sortnivået svikter litt. Samtidig tilbyr Xenon-pæra noen av markedets aller beste farger, der "super"-prosesseringen, hvis en liker slikt, gjør panoreringene svært stabile.

I "mid-end"-segmentet er det Epson TW5000, Mitsubishi HC7000 og Panasonic PT-AE3000 som ser ut til å bli de heteste kandidatene, samtlige LCDer som forfiner 2007-modellens D7-paneler. Stikkord er lavere støy, bedre prosessering og bedre støtte for 2.35:1. På 2.35:1 stikker spesielt AE3000 seg ut, som har motorisert zoom og fokus med minne!

I "budsjett"-segmentet skjer det mye... Du har Epson med sin TW3000, som tar over for TW980 og trolig legger seg på 12-15.000. BenQ W5000 til rundt 12.000 er jo fremdeles aktuell i DLP-leiren, og litt over dette nivået finner du Sonys VW40, en SXRD-projektor du nå får kjøpt til rundt 17.000! "Fighten" i budsjett-segmentet ser altså ut til å bli veldig spennende i tiden fremover...

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ikon
    Nå er det en del år siden jeg har tatt noen som helst form for aktiv del her på forumet selv om jeg leser det ukentlig

Jeg kjenner at jeg sliter veldig for tiden med å holde følge med hva som er bra/best for tiden og hva som er de forskjellige teknologienenes ulemper.
    Så jeg har et par spm. for å se om jeg skjønner korrekt.

Hva er det som er kongen på haugen nå?(SXRD/D-ILA/LCD/DLP/CRT)
    Sist jeg var 100% oppdatert så var SXRD akkurat tatt over verden og vi var alle frelst. Etter dette har jeg stortsett bare hatt mulighet til å se på specs og da ser jo D-ILA ut til å ha tatt over fullstendig(Dog, jeg er klar over at specs ofte er misvisende). Feks. så skilter jo D-ILA med stortsett 2xkontrast til de andre og den er da uten dynamisk iris. Hvordan er dette i praksis?

Er SXRD fått en teknisk begrensning eller er dette uproblematisk?(kontrast mener jeg).

En annen ting jeg husker er at pixel tettheten var overlegen på SXRD og dette var en av de tingene som var wow-faktoren på disse prosjektørene. Er de fortsatt kongen på haugen her? Eller har de andre klart å ta innpå?

Hvordan er LCD i dag? Jeg ser at en del nye LCD prosjektører koster ganske mye i forhold til andre teknologier, når jeg kjøpte min proj. så var LCD budsjett alternativet. Har det skjedd mye utvikling her? I såfall, på hvilke områder?(farge"riktighet", kontrast(ikke dynamisk), sortnivå, pixeltetthet o.l)

Hva skjedde med D-ILA?! Sist jeg hørte så var dette teknologi med kjempe potensiale på pixeltetthet og (husker ikke hvilken som var styrke og hvilken som var svakhet) sortnivå, men elendig på kontrast. Ikke hadde den problemer med fargehjul som DLP slet noe voldsomt med for noen. Nå virker jo dette som den beste teknologien på papiret.

Håper noen kan hjelpe meg inn i 2008 igjen Har lett litt her og ikke funnet noe skikkelig svar på dette(mulig den diskusjonen var for lenge siden)
    Du vil nok finne de fleste svarene på dine spørsmål her på forumet men når det gjelder hvilken teknologi som er den beste vil dette være forskjellig fra person til person da dette går på preferanser og oppfatning av bilde.

Jeg personlig vil si at D-ILA projektorene har det beste bilde og det går på helheten i bilde og ikke minst dybdefølelsen du får som ikke de andre teknologiene er i nærheten av (bortsett fra CRT)kanskje.

Og ja LCD projektorene har blitt vesentlig bedre en de var for bare ett par år siden feks Epson sin TW2000 som har fått mye gode tester.
    Mvh bigtor

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    I "mid-end"-segmentet er det Epson TW5000, Mitsubishi HC7000 og Panasonic PT-AE3000 som ser ut til å bli de heteste kandidatene, samtlige LCDer som forfiner 2007-modellens D7-paneler.
    Lest flere steder at HC7000 bruker D6

replacement of the hc 6000 projector by the so called diamond ones - Page 2 - AVS Forum

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for svar!

Hmmm, da har jeg vel vært litt dårlig på søk, beklager.

Sist jeg var skikkelig oppdatert var når jeg kjøpte min tw-600
    Det er mulig jeg har rota med utrykk og blandet D-ILA med LCOS.
    Så slik jeg skjønner nå så er det D-ILA som er kongen på haugen og SXRD temmelig tett etter? Ligger da hovedproblemet til SXRD i kontrast eller? For specwise så er vel SXRD bedre enn D-ILA med unntak av statisk kontrast er den ikke?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •