Offisiell tråd for Benq PE7800 - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 33 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 657
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvor ny er PE7800? Når kom den på markedet?

Jeg planlegger et kjøp i løpet av sommeren, men lurer på om det er noen nye modeller på vei inn? Jeg leste et eller annet sted at BenQ kom til å utbedre noen småting til neste modell uten at det ble nevnt noe om når dette eventuelt ble.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kom vel ut i februar/mars i år. Tror ikke den kom til Norge før i april.

Robert-

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lasse
    Hei alle.

Vel, hadde egentlig åpnet lommeboka for en Optoma H30 til min hjemmekino (i byggeprosessen...). Så fikk jeg Lyd&Bilde og leste om den nye Benq 7800 pr, fikk utrolig bra skryt men tar alt med en klype salt det som blir testet i L&B :roll:

Noen som har testet disse opp mot hverandre?
    Jeg har et 6.8 meter langt rom, og med H30 vil max kastelengde bli ca 3.9 meter ved 90" 16:9 bilde, noe som er meget uheldig hos meg da den vil komme rett over meg med en romhøyde på 205cm :cry:
    Ser av specen at kastelengde er opp mot 10m på 7800en.

Kan jeg montere denne på bakvegg, dvs ca. 6.5 meter til lerret og oppnå et bilde på ca. 90-100"?

Hva er max bilde for å beholde kvaliteten i bildet? 100" burde bli bra i 16:9?

mvh
    Jan Ove

robertaas

Har du testet H30? Kan jeg oppnå et bilde på 100" ved ca. 6 meter tror du/dere?

mvh
    Jan Ove

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

robertaas

Har ikke testet den. Billedstørrelsen for H30 finner du her:
    http://www.projectorcentral.com/proj...m?part_id=2235

Robert-

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas

robertaas

Har ikke testet den. Billedstørrelsen for H30 finner du her:
    http://www.projectorcentral.com/proj...m?part_id=2235

Robert-
    Ok takker robertaas.
    Vel, ved 6.3 meter throw distance så ville minimum bilde bli ca. 3.2m i bredde Noe som er mitt rombredde...

Noen forslag? Hvilken pj burde jeg velge da eller kan jeg løse dette på noe annet vis?

:?:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må du ha den på bakveggen da? Kan du ikke henge den i taket slik at det passer med ønsket størrelse?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett alternativ er Action model 0.5. Det er en typisk long-throw. Ved 6meter får man ca 100 toms bilde.

Ref
    http://www.projectiondesign.no/bilde...uide_rev01.pdf

Men denne er vesentlig dyrere. Diskuteres her

Andre alternativet (som nevnt) er å sette pj'en midt i rommet.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo men rommet mitt er kun 2meter høyt, så den vil jo komme ganske nærme der vi sitter. Og når vi går rundt så vil den jo være i veien.
    Men hvis den monteres rett over stolene så skulle dette gå egentlig greit, man går jo ikke der stolene er ops:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Problem det der. Burde gå greit over sitteplassene, men da vil du kanskje høre viftestøyen litt bedre? Hva med bakprojeksjon ala artikkel i Hjemmekino Spesial? Ettersom rommet er langt burde det være en mulighet. Det krever vesentlig mer arbeid og dessuten koster speilet endel.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Hmm. Problem det der. Burde gå greit over sitteplassene, men da vil du kanskje høre viftestøyen litt bedre? Hva med bakprojeksjon ala artikkel i Hjemmekino Spesial? Ettersom rommet er langt burde det vær en mulighet. Det krever vesentlig mer arbeid og dessuten koster speilet endel.
    Ser ut til å være et godt tips i ditt tilfelle Lasse. I tilegg må du bruke
    keystone mye for å rette opp bilde da bilde kastes under linsesenter. (ugunstig for bildekvalitet)

Bidda

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Problem det der. Burde gå greit over sitteplassene, men da vil du kanskje høre viftestøyen litt bedre? Hva med bakprojeksjon ala artikkel i Hjemmekino Spesial? Ettersom rommet er langt burde det vær en mulighet. Det krever vesentlig mer arbeid og dessuten koster speilet endel.
    Jeg er ikke helt sikker på hva du tenker på her LL?
    Kan du forklare litt?
    :roll:

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan se litt på kinoen til Arendal, som han referer til..

Står her

Bakprojeksjon innebærer at pj'en står bak lerretet. Ergo man må enten bygge en vegg, og/eller bruke rommet bak lerretet som "maskinrom". Dette er helt klart fordyrende, men meget lekkert. Bare se Arendal sin kino.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel den samme hjemmekinoen som er omtalt i Hjemmekino Spesial? Den ser i hvert fall veldig lik ut...

Det fungerer enkelt slik at prosjektoren står bak lerretet (som må være av spesiell type som slipper gjennom lys). Om en har liten plass så stilles prosjektoren rett bak lerretet og lyser på et speil som reflekterer på duken. Hvis du studerer bildene i den andre posten vil det si deg en hel del. Har du enda mindre plass kan du bruke to speil (enda verre å stille inn). Om du har to speil, kan du ikke klare deg uten keystone da?

Har du god plass kan du klare deg uten speil. I alle tilfeller må en passe på at prosjektorlampen ikke er synlig gjennom lerretet, da dette vil gi en uheldig effekt. Et slikt oppsett krever endel arbeid men har flere fordeler, blant annet redusert eller ingen viftestøy fra prosjektoren, bedre sort nivå. Dessuten ser det veldig bra ut!

Jeg tror alle prosjektorer på markedet kan brukes slik (men er ikke helt sikker). Vil anta at det ikke er noen problemer med å bruke BenQ slik?

Mulig dette er avsporing fra debatten omkring BenQ PE7800 og PE8700. Videre diskusjon omkring dette bør vel ikke fortsettes i denne posten.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror alle prosjektorer på markedet kan brukes slik (men er ikke helt sikker). Vil anta at det ikke er noen problemer med å bruke BenQ slik?
    Har ikke sett noen pj'er som ikke har denne funksjonen, mulig rene portable data pj'er mangler. BenQ har ihvertfall.

Bidda

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Du kan se litt på kinoen til Arendal, som han referer til..

Har sendt en PM til han nå, bor i Arendal selv, så kanskje en titt?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det motorisert zoom og fokus på denne?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Er det motorisert zoom og fokus på denne?
    Nei, begge er manuelle. Det får være grenser for hva som kan tilbys til under 20k.

Newcomer Formel 1 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    285
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, er ny her og uten projektor :-( enda. Etter å ha kjøpt et rundtsurrende anlegg er TVen blitt for mager i forhold til lyden. Har studert dette med LCD pg DLP osv og kommet til at jeg nok burde vurdere å kjøpe en slik BenQ PE7800. Hadde egentlig tenkt på en Panasonic 500PT-AE men ble tvilende.

- Men til dere som har greie på det, da jeg ikke har det. Jeg har en Panasonic DVD S75 som jeg nylig har kjøpt og ikke gjerne vil hive ut med en gang. DVDen har Component video out med NTSC 480p og 480i og PAl 576i vil denne gå bra sammen med PE7800? Er det noe jeg må passe på her?

Jeg har også en Samsung satelitt receiver som jeg har tenkt å bruke på S-video inngangengen, derfor dette spørsmålet siden denne inngangen vil være opptatt.

Takker for fint forum med mye (nyttig) informasjon. Har lest en del timer her nå.

Hvis det er positive svar er det vel bare å finne de som selger projen billigst, noen forslag hvor en skal lete?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Priser på BenQ 7800 og 8700 her: http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=8273

Fordelen med Panasonic'en er nok prisen. BenQ koster tross alt 6000,- mer. Det er endel penger. www.komplett.no har for tiden ganske bra pris på Panasonic'en. Husk at du skal ha lerret også...

Spørsmålet er også om du skal bruke den til data eller bare til film? Tror det er liten vil om at BenQ 7800 er bedre på film, men dersom du har et mer variert bruksområde bør du kanskje også vurdere andre. PE7800 har så vidt jeg vet alle de utgangene du trenger...

Personlig kommer mitt første prosjektorkjøp til å være en PE7800. Jeg tror den gir mest bilde pr. krone. Jeg prøver bare å finne ut om det vil komme en mdifisert versjon snart, der dens negative sider er rettet opp (HTPC - DVI-problemet). Har ikke så lyst til å handle dersom det ikke er lenge til en oppdatering. Håper dette var til litt hjelp...

Edit: Link til pris på Panasonic - http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=9517

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en software/firmware oppgradering er ingen grunn til å ikke kjøpe. vanlig det å komme med oppgraderinger etterhvert. uansett så er det bare å koble til pc'en med bnc. funker også via dvi, men litt problem med 1:1 pixelmapping.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Side 8 av 33 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg