Offisiell tråd for Benq PE7800 - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 33 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 657
    Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Husk at DVD er et 4:3 format og skulle det blitt sendt ut i 16:9 så ville en del 4:3 projektorer fått problemer.

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva med støy?

Hei
    Lurer på om noen av dere som har gått til innkjøp av 7800 kan kommentere støynivået litt grundigere. Kanskje sammenligne med andre projektorer hvis dere kan.
    Jeg har selv Panasonic AE200 idag, men har lyst til å oppgradere iløpet av sommeren og da helst til en DLP med høyere oppløsning enn jeg har idag. Støynivå er noe jeg prioriterer høyt, AE200 er spesifisert til 28 dB. Og jeg lurer derfor veldig på om 7800 kanskje støyer litt for mye for meg... håper selvfølgelig ikke det.

Mvh C :-)

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    testet 7800 i rundt 6 timer i strekk. støy er ett ikke tema. denne hang relativt høyt.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Active tco sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    vet bare at på 8700 s¨er det lerretets høyde i tommer x 1,440= offset i mm
    feks 50 tommer høyt gir offset på 72mm
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Offset er 0,12x bredden. Bildet beskrevet ovenfor er 2,24 m bedt og får derfor en offset på 27 cm.
    Alt dette står i manualen som er lenket i begynnelsen av denne tråden.
    Robert-
    Dette var jo en meget stor forskjell, 20 cm kortere ned fra taket hvis man velger 7800 over 8700!
    Her har jo 7800 et stort fortrinn fremfor 8700 når det gjelder plasseringsvennlighet.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tco
    vet bare at på 8700 s¨er det lerretets høyde i tommer x 1,440= offset i mm
    feks 50 tommer høyt gir offset på 72mm
    Offset er 0,12x bredden. Bildet beskrevet ovenfor er 2,24 m bedt og får derfor en offset på 27 cm.
    Alt dette står i manualen som er lenket i begynnelsen av denne tråden.
    Robert-
    Dette var jo en meget stor forskjell, 20 cm kortere ned fra taket hvis man velger 7800 over 8700!
    Her har jo 7800 et stort fortrinn fremfor 8700 når det gjelder plasseringsvennlighet.
    hvorfor det? plasserings messig så er den offseten som 8700 har å foretrekke.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå kalibrert min PE7800 med DVI fra NorthQ 5001 DVD-spiller vha DVE.

Ved første oppkobling var jeg skuffet over sortnivået med denne kombinasjonen.

Det viser seg å være en naturlig forklaring. NorthQ 5001 gir helt korrekt et DVI video protocol 7.5 IRE (16-235) signal. Mens PE7800 er satt opp for DVI PC protocol 0 IRE (0-255) (De kaller jo DVI inngangen for "PC input").

Heldigvis har PE7800 et justeringsmonn for både brightness og contrast til å håndtere begge DVI protokoller uten å forårsake "black crush" eller "white clipping".
    Også NorthQ spilleren har justeringsmuligheter for brightness og contrast (og fargemetning). Men jeg valgte å la disse stå i midtpossisjon og gjøre all justering på projectoren.

Jeg har bare en ting å si om bildet nå etter kalibrering; Fantastisk!!
    Og dette fra en DVD-spiller som koster latterlige 1300 kr!
    Den er sikkert ikke veldig god på analog lyd. Men bildet fra denne spilleren er helt utrolig tatt prisen i betraktning. Jeg synes faktisk bildet er helt utrolig uansett. Det er tydelig at det betyr enormt mye for konstruksjon, både kvalitet og pris, å kunne holde seg innenfor det digitale domene.

Jeg har ikke hatt mulighet til å koble opp en dyrere DVD-spiller med DVI mulighet. Det er mulig det er noe å vinne på det. Men at det skulle være mye å hente billdemessig, har jeg for øyeblikket vondt for å se. Det er nok adskillig mer å vinne på lydsiden.

BenQ PE7800 og NorthQ 5001 er etter min mening en meget vellyket kombinasjon til en killer pris. Jeg anbefaler alle interesserte å kikke nærmere på dette!

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo på utkikk etter en spiller med digital videoutgang og nye DVD-spillere ser ut til å la vente på seg. Gir spilleren mye mekanisk støy eller hakkete avspilling?

Robert-

Active tco sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med forbehold om at jeg har misforstått hva du mener, men jeg synes det er bedre å har et litt kortere stativ hengende i taket enn et langt et!
    For min del så trenger jeg vel bare ha et stativ på ca. 15cm fra taket m 7800 i motsetning til da 15cm +20cm for 8700.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo på utkikk etter en spiller med digital videoutgang og nye DVD-spillere ser ut til å la vente på seg. Gir spilleren mye mekanisk støy eller hakkete avspilling?

Robert-
    Jeg hører ingen mekanisk støy. Jeg synes spilleren virker relativt solid i forhold til det som rapporteres om andre Momitsu-cloner. Plateskuffen er veldig "plastikk", men allikevel relativt solid.

Jeg ser absolutt ingen hakking ved avspilling.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med forbehold om at jeg har misforstått hva du mener, men jeg synes det er bedre å har et litt kortere stativ hengende i taket enn et langt et!
    For min del så trenger jeg vel bare ha et stativ på ca. 15cm fra taket m 7800 i motsetning til da 15cm +20cm for 8700.
    tenkte på de som ikke har det så høyt under taket. de må da bruke keystone hvis de må vinkle pj litt . det slipper du med 8700, siden du på den kan ha lerretet litt høyere på veggen. dette mener jeg er en fordel, og noe folk bør tenke på før de kjøper.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser lygren mener at den har 1024 x 576 dpi. DPI? Dot Per Inches brukes nå kun ved scanning, printing og bilder? Hvis da ikke DMD brikken akkurat er en kvadrat tomme. :wink:

Active tco sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tenkte på de som ikke har det så høyt under taket. de må da bruke keystone hvis de må vinkle pj litt . det slipper du med 8700, siden du på den kan ha lerretet litt høyere på veggen. dette mener jeg er en fordel, og noe folk bør tenke på før de kjøper.
    Ja slik å forstå..
    Helt enig, det er veldig viktig moment å ta stilling til når det er så stor variasjon.. min gamle pt-ae100 hadde jo faktisk offset under linsen.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Test i siste utgave av Lyd og Bilde. "Prisbombe" og totalvurdering/pris på 10- sier de.

Robert-
    Litt OT, men har dette bladet kommet?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Test i siste utgave av Lyd og Bilde. "Prisbombe" og totalvurdering/pris på 10- sier de.

Robert-
    Litt OT, men har dette bladet kommet?
    Hvis du snakker om BenQ 7800 har det kommet. Det er nummer 6-7 2004 og drittfilmen 51st. State følger med.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ops: litt mye overtid på jobben, blir bare dpi'er til slutt!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er blitt litt interessert i 7800, men jeg blir alltid litt skeptisk når alt er bare rosenrødt med et produkt, for det er aldri tilfellet.

Helt ærlig; Hva er de negative sidene med 7800?

Glem å måle opp mot prisen, for den kan man ikke gjøre noe med. Er interessert i de absolutte negative aspektene med 7800. For noen må den vel ha...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    OK, nå skal jeg være skikkelig negativ; støynivå for høyt (32 db), sortnivå er visstnok ikke helt optimalt (har ikke sett dette selv, men dette kommenteres på test i Lyd&Bilde), ikke flyttbar linse, altså ikke like plasseringsvennlig som f.eks. Z2, samt selvsgt ikke 1280x720, men noe lavere oppløsning, som gir mer screendoor.

I forhold til pris; en ny budsjettreferanse!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ops: litt mye overtid på jobben, blir bare dpi'er til slutt!
    Det er jo et ordtak som sier at et bilde sier mer en 1000 ord. Og siden du har bildet av en 8700 mens skriver 7800 så er det vel bildet som teller mest? 8)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...det var da veldig til mas da, Peakman... Stemmer at de har en liten fargetone forskjell, dimensjonene er eksakt de samme... Uansett, etter myyye søk på nettet, korrekt bilde er nå benyttet!

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger

Helt ærlig; Hva er de negative sidene med 7800?
    -at den er så stor/tung at man i begynnelsen ikke føler seg helt komfortabel med å sitte rett under.
    -deinterlacer dårligere enn den i Pioneer 868. S-video gir helt greit bilde, men ikke samme wow-faktor som DVI og progressiv komponent. Med DCDi hadde man også hatt knallbilde med dårligere kilder.
    -lyd hørbar men ikke irriterende. Kunne selvsagt vært litt mindre hørbar.
    -Har enda ikke funnet en måte å får RGB over scart til projektoren.
    -kunne hatt mere lys og eco-modus (med dagens lys-nivå). Man hadde da kunne sett før det er nesten helt mørkt i rommet.
    -DVI støtter ikke over 1024 pixels bredde, om jeg har skjønt det riktig.

Var klar over alt dette før jeg kjøpte. Har ellers enda ikke fått noen negative overraskelser.

Robert-

Side 6 av 33 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •