Optoma HD800X eller HD65 og Anamorphic lens?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Active MacPhisto sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Optoma HD800X eller HD65 og Anamorphic lens?

Har lyst på 2.35.1 lerret, men får ikke råd til full hd og linse system, er det bedre å gå for full HD HD800X til 10.900,- eller HD65 til 5400,- pluss linse?

HD65 er kun 720 men har ellers god spek, er det virkelig så mye å tjene visuelt på 1080?

Eller vil den største gevinsten ligge i å ha råd til Anamorphic linse til 2.35.1?

Gruble gruble....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig spørsmål du stiller. De aller fleste som har opplevd og selv har 2.35:1 går ikke tilbake til 16:9. Opplevelsen er mye større.
    Du skal huske på at hvis du kjøper en linse vil du trolig kunne ha denne i mange år. Innen PJ markedet skjer det mye for tiden. Det kommer stadig bedre modeller og prisene går stadig litt ned, kanskje ikke på de helt nyeste modellene, men de under disse.
    Hvis jeg skulle tatt valget hadde jeg trolig gått for linse og 2.35:1 lerret og en foreløpig 720P PJ. Hadde heller spart litt penger for så senere og kjøpt meg en 1080P PJ.
    Har sett både 720P og 1080P i aksjon. Benq 8720 er en meget bra PJ. Har også sett Bluray med anamorfisk linse på en JVC HD1. Dette var selvsagt gnistrende. Det store spørsmålet er vel hva vi ser etter også? Leter vi etter feilene, eller skal vi nyte opplevelsen?
    Tror du vil være meget fornøyd med en 720 og 2.35:1 oppsett, dette gir deg kanskje en "større" opplevelse enn 16:9 på en 1080 PJ. Det er sikkert forskjellige meninger om dette også...
    Hva skal du legge i en PJ da? Du vet du får Benq 5000 med innebygd vertical stretch (så du slipper ekstern scaler som strekker bildet ditt) for 12990 Kr på AVShop? Denne er full HD. Har fått masse positiv omtale både her hjemme og i utendlandske fora, bla AVSforum.
    Hvis du likevel skal gi 8-9K for en 720 ville jeg heller spart litt kanskje?

Edit: så ikke at du hadde skissert pris øverst i innlegget ditt. Har HD800X stretch? Er det en eldre modell? Vel, litt tenking må sikkert til

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Vanskelig spørsmål du stiller. De aller fleste som har opplevd og selv har 2.35:1 går ikke tilbake til 16:9....

Hei Sannax og takk for svar, jeg grubler og tenkter veldig på dette, er nede i kjelleren og måler omtrent 40 ganger hver kveld, og får egentlig ingenting ting til å stemme 100%, litt på grunn av at kalkulatorene for romstørrelse, prosjektor avstand og størrelser ikke stemmer med produsentenes informasjon. Selvfølgelig går det på bakgrunn av produsentenes spesifikasjon men fungerer dårlig når man plotter ting inn i kalkulatorene.(

Men, her er et stort men. Prismessig på det ene eller andre alternativet så ser jeg med interesse at Panasonic kommer med en prosjektor som løser det meste av problemet, og dette uten linse PT-AE3000 har en linse forskyvning og teknologi som tillater 2.35.1 uten ekstra linse, og hvis jeg tar alles spådommer om pris og tar gjennomsnittet så havner denne på 20.000,- i norge, da er jeg fryktelig nærme prisen jeg hadde tenkt for Optima HD65 + linse. (har ikke funnet linser til under 12.000! Hvis jeg får handlet Panasonicen i Sverige og smuglet den inn i moderlandet så har jeg en løsning som ikke er for dyr (ca 17.000,- ink moms - frakt)!

Panasonic PT-AE 3000
    +
    1. LCD prosjektor
    2. Høy kontrast også på vanlig modus
    3. 2.35.1 skjermoppløsning og hukommelse for alle formatene, (slipper å bevege på noe)
    4. Ser ut til å være fleksibel i forhold til plassering i mitt bittelille krypinn!

-
    1. En løsning jeg låser meg fast til, kan ikke bytte prosjektor slik som med linse.
    2. LCD vs DLP ?? (innspill!!)
    3. Risikoen for å bli tatt i tullen!? risikoanalyse ca 4% sjanse!

Gode svar ønskes om dette er en lur ordning!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke denne 2.35:1 funksjonen til AE3000 bare at den husker zoomen du må ha for å få 2.35 på lerretet ditt, sånn at du slipper å gjøre det manuelt om du har endret på det?
    Den er ihvertfall ikke native 2.35, etter det jeg har fått med meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest testen selv og det stemmer at det ikke er native 2.35:1. Den har en hukommelse slik at man slipper å zoome/stille inn for hver gang. Han skriver videre at dette er en morsom løsning som fungerer som en inngangsport til 2.35:1, men som selvfølgelig ikke er som en løsning med linse.
    Dette blir jo en avveining opp mot pris, og det er klart pris dikterer hva man har råd til.
    Det er sikkert kjekt å ha denne innprogrammerte funksjonen hos Panasonic, men husk at du kan bruke zoom funksjon på mange andre PJ'er for å gjøre samme jobben.
    DLP kontra LCD er en egen debatt i seg selv, søk for info her inne. Står mye om dette.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Har lest testen selv og det stemmer at det ikke er native 2.35:1. Den har en hukommelse slik at man slipper å zoome/stille inn for hver gang. Han skriver videre at dette er en morsom løsning som fungerer som en inngangsport til 2.35:1, men som selvfølgelig ikke er som en løsning med linse.
    Hum dette ble grøt igjen, trodde jeg hadde styringen her for et 10 dels sekund men native not native og fullt mulig å gjøre dette på andre prosjektorer?

Det er da ikke noe linse som faller ned foran optikken til PT-AE3000 som står på filmen de har review på? det ser da ut som om den strekker ut bildet opp og ned?

Jeg lurer da på hvordan gjør jeg dette på en native 16.9 (optima HD65) og øker bilde til 2.35.1 slik at dette ser like bra ut som Panasonicen gjør dette, siden det er kun en zoom justering. Får man tvunget prosjektøren til å makse ut slik at rammene over og under bildet blir tatt i bruk? beholder man aspektet også? så virkelig slik ut på Panasonicen, der økte bildestørrelsen uten forvregning!? Kommer flere produsenter med samme zoominstilling? de fleste har jo motorisert zoom pr i dag, hvorfor ikke legge til hukommelse til instillingene, burde være piece of cake for alle å gjøre det samme.

Skjønner ingen ting igjen!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan gjøre dette på alle projectorer, det er jo bare å zoome inn så mye at de svarte feltene oppe og ned på en 2.35 film kommer utenfor rammen på 2.35 lerretet ditt. 2.35 på 16:9 projectorer gjør at du bruker noe av projectorens oppløsning til å lage de svarte feltene, mens en anamorf linse kan ta et 2.35 bilde som pj (eller videoprosessor) har skvist sammen i høyden, og strekke det ut i riktig lengde. Da vil du få brukt projectorens oppløsning på hele bildet, og du vil få større lysstyrke også.
    Men med en moderne 1080P pj, med god lysstyrke, så er ulempene med den primitive "zoom inn" løsningen mye mindre siden den har mye å gå på i oppløsning, uansett.

Og, nei. Det burde ikke være vanskelig eller dyrt for andre produsenter å gjøre det samme.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EivindLunde
    Du kan gjøre dette på alle projectorer, det er jo bare å zoome inn så mye at de svarte feltene oppe og ned på en 2.35 film kommer utenfor rammen på 2.35 lerretet ditt. 2.35 på 16:9 projectorer gjør at du bruker noe av projectorens oppløsning til å lage de svarte feltene, mens en anamorf linse kan ta et 2.35 bilde som pj (eller videoprosessor) har skvist sammen i høyden, og strekke det ut i riktig lengde. Da vil du få brukt projectorens oppløsning på hele bildet, og du vil få større lysstyrke også.
    Men med en moderne 1080P pj, med god lysstyrke, så er ulempene med den primitive "zoom inn" løsningen mye mindre siden den har mye å gå på i oppløsning, uansett.
    Først av alt må jeg si at dette ikke lignet stort på det jeg så PT-AE3000 gjorde, den flyttet da ikke de svarte feltene utenfor bildet???

Og etter som jeg skjønte så brukte PT-AE3000 hele bildebrikken på å gjøre dette, altså ingen kompromis med oppløsningen. Eller tar jeg feil?
    En 1080 PJ koster såpass mye at spranget opp til PT-AE3000 ikke er veldig stort. Men hvis denne ikke oppskalerer bildet (Native) hva er mer Native med en linse?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Endring:

Ser nå at Panasonicen drar ut bildet over det sorte teppet på sidene, usch det er vel ikke noe pent??

Whyyyyyyyy

Ok, finnes det en fastmontert Anamorphic linse (billigste variant) som ikke koster så mye at ungene må gå i shorts og t-skjorte i vinter?

Dette ble prisjakt på linse til slutt!...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MacPhisto
    Ser nå at Panasonicen drar ut bildet over det sorte teppet på sidene, usch det er vel ikke noe pent??

Whyyyyyyyy
    Det er jo slik det skal være, zoomer bildet til 2.35:1. Lerretet på filmen er ikke 2.35:1, men 16:9. Det sorte kommer over og under.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må først bare si at jeg ikke har sett den filmen du viser til, men bare produktarket til AE3000.
    Men bortsett fra noen überdyre projectorer, så er det ingen som har en native 2.35:1 løsning, som jeg har hørt om ihvertfall.
    Linse er ikke native i det hele tatt, det er bare en måte å omgå noen av de problemene som er med 16:9 PJ og 2.35:1 filmer, på en bedre og mer elegant måte enn bare å zoome bort de svarte feltene, med de bakdeler det har.

En native 2.35:1 PJ ville hatt en 2.35:1 bildebrikke, istedet for en 16:9, som moderne projectorer har i dag.
    De gamle 4:3 PJ`ene kunne f.eks også vise 16:9, men med feite svarte striper over og under.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eiki
    Det er jo slik det skal være, zoomer bildet til 2.35:1. Lerretet på filmen er ikke 2.35:1, men 16:9. Det sorte kommer over og under.
    Sier du at med 2.35.1 lerret så hadde den ikke vist bildet utenfor lerretet?
    Filmen: World Exclusive Panasonic PT-AE3000 projector

Jeg har pr dags dato vite vegger bak der jeg skal prosjektere film, og det hadde ikke blitt pent med 1/5 på veggen utenfor lerret!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2.35:1 er et bredere format enn 16:9. Så dersom du skal ha samme høyden på 2.35:1 og 16:9 så må du ha et 2.35:1 lerret hvis ikke vil bildet bli for bredt i forhold til lerret når du zoomer det.

Når du da zoomer så vil det sorte over og under bli zoomet utforbi et 2.35:1 lerretet. Da bør en ha et bra absorberende material over og under. Og det er et problem dersom teksten ligger under bilde og over i det sorte feltet.

Jeg tenkte kanskje at AE3000-prosjektoren hadde mulighet til å maske vekk de sorte stripene i forkant, men det går hvis ikke (dermed slippe å tenke på aborberende material..).

Det er slik jeg har forstått det, men er selv ingen ekspert...:???:

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2.35:1 er et bredere format enn 16:9. Så dersom du skal ha samme høyden på 2.35:1 og 16:9 så må du ha et 2.35:1 lerret hvis ikke vil bildet bli for bredt i forhold til lerret når du zoomer det.

Når du da zoomer så vil det sorte over og under bli zoomet utforbi et 2.35:1 lerretet. Da bør en ha et bra absorberende material over og under. Og det er et problem dersom teksten ligger under bilde og over i det sorte feltet.

Jeg tenkte kanskje at AE3000-prosjektoren hadde mulighet til å maske vekk de sorte stripene i forkant, men det går hvis ikke (dermed slippe å tenke på aborberende material..).

Det er slik jeg har forstått det, men er selv ingen ekspert...:???:
    Ok, men i følge reviewen fra avforums så ser man tydelig bildet gli ut over kantene på siden, men ingenting over og under, tyder dette på at de viser funksjonen på et 16.9 lerret? siden det går ut på sidenen? og er det slik å forstå at på et 2.35.1 lerret vil dette være sømløst og innenfor lerretet på Panasonic PT-AE3000.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men i følge reviewen fra avforums så ser man tydelig bildet gli ut over kantene på siden, men ingenting over og under, tyder dette på at de viser funksjonen på et 16.9 lerret? siden det går ut på sidenen? og er det slik å forstå at på et 2.35.1 lerret vil dette være sømløst og innenfor lerretet på Panasonic PT-AE3000.
    På demofilmen er det brukt 16:9 lerret. Grunnen til at vi ikke ser noe over og under er nok at opptaket av demonstrasjonen er bra nok til å klare å gjengi at det vises sort striper over og under. Hadde det vært tekst på filmen i demofilmen så ville vi nok sett at litt av den hadde vært under bildet, men det problemet er likt med linse....

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På demofilmen er det brukt 16:9 lerret. Grunnen til at vi ikke ser noe over og under er nok at opptaket av demonstrasjonen er bra nok til å klare å gjengi at det vises sort striper over og under. Hadde det vært tekst på filmen i demofilmen så ville vi nok sett at litt av den hadde vært under bildet, men det problemet er likt med linse....

Men dette blir korrekt med 2.35.1 lerret? ja/nei (stryk det som ikke passer)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men dette blir korrekt med 2.35.1 lerret? ja/nei (stryk det som ikke passer)
    Problemet med tekst utenfor lerretet får du med et 2.35:1 lerret også, siden de som lager DVD/Blu Ray insisterer på å legge teksten der. Det er enkelte Samsung DVD modeller som kan flytte teksten opp i selve filmen, og dermed løse problemet, men det er visstnok verre på Blu ray av en eller annen grunn.
    Filmer uten tekst på er jo løsningen, så kan man sitte og se "Letters From Iwo Jima" og angre på at man ikke lærte seg Japansk...

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med tekst utenfor lerretet får du med et 2.35:1 lerret også, siden de som lager DVD/Blu Ray insisterer på å legge teksten der. Det er enkelte Samsung DVD modeller som kan flytte teksten opp i selve filmen, og dermed løse problemet, men det er visstnok verre på Blu ray av en eller annen grunn.
    Filmer uten tekst på er jo løsningen, så kan man sitte og se "Letters From Iwo Jima" og angre på at man ikke lærte seg Japansk...
    Det var spikern i kista for 2.35.1 for min del, dette ble for mye styr og for mange ifs.

Blir standard 16.9 med automagisk lerret...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var spikern i kista for 2.35.1 for min del, dette ble for mye styr og for mange ifs.

Blir standard 16.9 med automagisk lerret...
    Problemer er til for å løses, vet du.
    Selv har jeg tenkt å gå for 2.35:1 og kanskje lage et felt under lerretet der teksten kan vises, eller noe sånt.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemer er til for å løses, vet du.
    Selv har jeg tenkt å gå for 2.35:1 og kanskje lage et felt under lerretet der teksten kan vises, eller noe sånt.

Veggen min er jo hvit, kan jo bare male den lyse lyse grå og tilpasse en ramme i skumgummi og sort filt på planker? Da holder det vel med PT-AE3000 og zoomen den bruker til 2.35.1?

(Håp i hengende snøre)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •