Jvc Dla-hd350/750 - Side 34

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 34 av 36 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 SisteSiste
Viser resultater 661 til 680 av 717
    Newcomer Griffin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ok :razz:
    Ska leka lite till med inställningarna idag och framförallt se lite mer olika filmer.

Överväger också att köpa en billig kalibrerings-apparat som rekommenderas i kalibreringstråden, såvida inte Per Johnny har lust att komma hem på en kaffe

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Per Johnny liker kaffe...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Griffin
    Ok.

Jag såg nyss på projectorreviews att han rekommenderar max -3 på color.

Det som retar mig mest nu är att bilden känns dåligare med grå duk än med vit duk. :sad: det verkar inte spela så stor roll vad jag gör, det enda som hjälper är mer lys.
    Har du tørket støv i lampehuset? Jeg har en HD 750 hvor glasset i lampelyset var blitt støvete allerede etter 300 timer. Lysutbyttet med rent lampehus var dramatisk bedre. Du finner nyttig informasjon her: Increase JVC Projector Light Output with a simple Clean - Blu-ray Forum
    Noen tar dette litt lengre: JVC DLA-HD Series / Prism Cleaning Project - Part 1 | AVForums.com - UK Online

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag ställde om allting igår och fick till en mycket bra bild. Efter en timmas tittande så drog jag ner irisen till mittenpositionen igen, jag tyckte faktiskt att det blev för mycket ljus i vissa scener. Otroligt vad färg och gamma kan göra för den totala bilden.

Men jag ska torka av prisman också, den har ju gått lite över 500h så det kanske är dags.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kontrollerade prisman idag.

Det var en extrem dimma på prisman. :shock:

Lampan hade också någon slags tunn film över sig. Denna var otroligt svår att få bort till skillnad från prismans damp/tåke som igentligen bara var att torka av många många gånger för att få bort allting.

Nu hade damen tagit med sig *bägge* kamerorna ut så jag fick bara ta bilder med mobilen och har ingen bluetooth på denna datorn så jag får lägga upp bilderna senare. Jag har inte heller slagit på projektorn efter detta för jag rengjorde filtret i vatten sammtidigt och det tar en stund att torka.

Trots att jag inte röker eller har husdjur så var det alltså ofattbart mycket "film" på prisman. Alla som har en 350/750 borde kontrollera sin, det är ju enkelt.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilder

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan ble bildet nå da?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en dramatisk förbättring:!:

Det första jag märkte var att det var ubehagligt att gå förbi projektorns lysstråle, den var så intensiv. Det märktes direkt på lyset utan att ens ha sett bilden att det sliper igenom mer lys.

Bilden blev bättre på flera sätt. Mer tryck i allmänhet, men också skarpare och mer "glans" i färgerna. Det blev inte för lyst, utan hela bilden blev bara mycket bättre på alla sätt.

Tror jag ska försöka göra detta varje 100:e timme.

Det är ju positivt att det är en enkel sak att rengöra, men jag retar mig på att behöva ställa in projektorn igen, alltså att få den på exakt samma ställe är ju umuligt, så det är lite retligt att behöva fixa med varje gång.

Sedan har vi det med de inre prismorna. Dom blir ju tydligen också dimmiga, dock inte lika mycket, men ändå. Kanske det blir en 1000h rengöring.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag tänkte på det att detta måste man ju fixa innan man jämför projektorer. Jag vet inte hur ni gör på avforum men jag antar att ni inte alltid kan använda helt nya "gamla" projektorer mot de nyaste som ni jämför mot. Alltså t.ex x3 mot 350/750. Om x3´n är helt ny och 750´n har gått en stund (även om ni sätter i en ny lampa) så blir det ju felaktiga siffror i mätningarna. I tråden på avsforum som det länkas till rapporteras siffor som 200-300% förbättring i ljusstyrka före och efter rengöring.

T.ex 4.5ftl innan rengöring och 17ftl efter rengöring med linsrengörings-vätska.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jesus, der var det mye dritt. Skal rengjøre min 750 også og gjøre det til en rutine hver gang jeg rengjør støvfilteret. Takk for ett flott tips, synes den er veldig lyssvak etter "bare" 700 timer.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kalibrerade projektorn lite idag.

Jag har alltid tyckt att 350 ser mest naturlig ut på normal lampa och mitten iris. Men efter en mätning så ger detta allt för lite lys. Jag var tvungen att öppna irisen helt för att krypa över 7ftl. Vill inte köra high p.g.a att fläkten då går högre.

Men är detta något ni andra också upplevt? Att irisen bör stå mest möjligt öppen?

Kommer ihåg att jag läste att svartnivån kunde lida av detta men ser faktiskt ingen försämring alls mellan de 2 lägena, kan inte heller mäta någon skillnad.

Jag tycker bilden ser för lys ut, men kanske är en vanesak. Standarden säger 12-16 ftl. Är detta behagligt att se på? Ska man komma så nära som möjligt eller hur är det?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som skjer når du åpner irisen på en JVC projektor, er at on/off kontrasten reduseres, mens ANSI-kontrasten blir høyere. Det vil si at du får høyere lysstyrke, bedre dynamikk i lyse scener, men også noe dårligere dynamikk i mørke scener.

Personlig ville jeg satt full lampespenning, og prioritert bildegjengivelse fremfor viftestøyen. Det er jo bare å skru opp lyden i anlegget litt ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, ok. Tror nog jag får testa ut dom olika lägena en gång till.
    tack för svaret.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Någon som har ett genialt tips till hur man får till gammakurvan på en 350?

Jag ser mig normalt inte som helt dum i huvet och brukar förstå saker som jag sätter mig in i, men nu har jag lagt ner 12 timmar på gamma och är inte så väldigt mycket klokare.

Problemet är att nästan varje % man justerar även ödelägger för andra punkter. Jag har testat att kompensera innan jag går vidare men det fungerar verkligen inte. Det är som att det nästan ska bli bra men så är det helt plötsligt en punkt som kommit helt på avvägar och justerar jag denna så blir den bredvid helt knas och så är man igång igen.

Det jag ska testa ut nästa gång är att justera 10%, 50% och 90% helt perfekt - skriva ner verdier för dessa, manuellt justera genom att endast se på kurvan så att resten av punkterna bildar en jämn kurva och sedan gå in och detalj justera samtidigt som jag ser till att mina referenspunkter inte ändras. Med nedskrivna tall så kan jag ju faktiskt "justera" 2st punkter samtidigt (dvs att jag har en referensverdi för 50% men justerar för tillfället 40% genom visning av 40% bilden och mätning i realtid, men sammtidigt ser jag till att 50% punkten inte förändrar sin verdi) och planen är att jag ska få fler och fler referensverdier.

Nu undrar jag bara om det finns något annan mer genialt sätt att göra detta på eller om det helt enkelt bara handlar om att justera kurvan om och om igen, sedan gråskala sedan gamma flera gånger igen och sedan gråskala osv tills det tillslut ser någorlunda bra ut

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok meg en dag å få en flat gammakurve på min 750. Du kan trolig bruke samme metode. Det finnes en oppskrift sammen med et Exel regneark i denne tråden i post #984 + det er en grei oversikt i starten av tråden:
    Official JVC RS20 / HD750 Calibration and CMS thread (NEW FIRMWARE V1.1) - AVS Forum
    Lykke til

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tack så mycket! Riktigt bra!!

Det är lite det jag var inne på fast jag förklarade dåligt, men att man justerar med punkten bredvid.

Ska testa imorgon med exel-filen också.

Tack! :-D

btw - kör du med 2.2 ?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nu var det mycket lättare att få en flat gammakurva.

Så länge man ändrar 95 med 90, 90 med 80 osv så kan man ju justera W, R, G och B direkt på varje punkt.

Däremot var det liten vits att köra med high lamp. För att inte få white clipping var jag tvungen att sänka kontrasten så pass mycket att jag får mer lys med lampan i normal mode. Tror jag var tvungen att säkna kontrasten nedåt -30 för att i det hele tatt se dom vita blinkande stolparna. Det är ju möjligt att detta förändras när jag kalibrerar gamma och gråskala men jag är relativt nöjd med bilden på low lamp och irisen vidöppen - för nu. Blev ju en sjujädra skillnad i bilden, mer djup. Tror ftl ökade till 9 efter gammajusteringen men muligens husker jag feil.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok nu har jag fått någorlunda ordning på gamma och gråskala. Resultatet är inte perfekt, men notera hur *otroligt fruktansvärt* det var innan så skjönner ni att bilden är mega mycket bättre nu

Ska ge mig på en ny omgång när jag har tid, jag ville igentligen testa ut detta med high lamp först för att se om jag ska köra high eller normal innan jag finputsar färdigt.

Det är iallafall otroligt mycket svårare att kalibrera JVC350 än bara gråskalan på en Kuro tv. på 5 och 10% måste jag välja att ha det som det ser ut eller att 5% ligger närmare 2.2 men att då 10% ligger under 2.2 dom 2 verkar nämligen inte gå att få till perfekt för då förändrar jag 15% också och jag känner att jag hellre har avik längre ned i svärtan. 5% är ju nästan helt svart så.....

Antar att detta strular till gråskalan lite också men ska jag vara ärlig så ser jag bara grått på 5 och 10% hur jag än justerar (inom vettiga gränser)

Av någon anledning har jag också enorm fördröjning på resultaten på 95% så det är möjligt att det som visas på skalan är mer fel än det är i verkligheten. Så om man ser på 20-90 så ser det i mina ögon ganska bra ut (om man förstår hur j"¤%la svårt det är att justera )

Newcomer Bjørn S. sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problem på HD750

Noen andre her med HD750 som har fått en rød/rosa vertikal strek på venstre side i bildet? Kan det være degenerering av prisme? Projektoren er litt over 3 år gammel, regner med sånt er reklamasjon.

Side 34 av 36 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •