Jvc Dla-hd350/750 - Side 28

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 28 av 36 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 ... SisteSiste
Viser resultater 541 til 560 av 717
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Edit: Feil.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Griffin
    Ok då förstår jag.

Men vad är den streckade triangeln innuti den heldragna triangeln?
    Det er referansepunktene for sekundærfargene (cyan, magenta og gul)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer Griffin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha. Tack.

Jag råkade radera mina settings i projektorn så jag fick höfta fram en inställning.

Det som stör mig mest av allt är inte färger eller panoreringar utan att kontrasten försvinner i scener som är ljusa och mörka sammtidigt.

Jag använde en blueray kalibreringsdisc till gråskala, ljusstyrka och kontrast. Jag har ju inga målingsapparater. Jag hade också glömt vilken gamma jag använde vilket var bra för då kunde jag gå efter tycke istället för att "vilja" tycka att det ena eller andra var bättre.
    När jag var klar tittade jag scener på kanske 5st olika filmer och satte ner color till -9 och där tycker jag man har ett fint mellanting.

Hittade en film med mycket närbilder av ansikten i bra ljus och ställde in sharpness och detail. Jag drog upp dom till max och sedan ner igen tills artefakterna försvann. Jag är igentligen emot detta men har ju haft en crt (med sony dvd dessutom!) så länge så det är lite kul med skarp bild för en gång skull. Jag spelar också en del spel så det är kul med skärpa.

Jag tror gamma c och b är mest korrekta men jag gillade mest normal i dom filmer jag såg igår (inglorious basterds och the big blue). (jag har gain 1.3)

Enligt diagrammen så ser ju projektorn fördjävlig ut men jag tycker faktiskt den presterar otroligt bra. Jag gav 19000 för denna, köpt i butik (som jag litar på) och den hade gått 300h.
    Jag tycker den är helt rå för dom pengarna.

Jag hade ju en 808 förut kopplad till 2st olika dvdspelare, en pioneer och en sony s9000es. Med s-video så får man lite mindre färger och pioneer ger lite mer skärpa. Med komponent från sonyn får man mer filmlik bild men det ger ochså mer fäger (speciellt grönt)

Barcons gröna är lite gul/grönt medans det röda är rött/orange. Blått var nog ganska mitt i blink.

Iallafall, eftersom alla filmer ser olika ut så känns det inte sådär väldigt viktigt att projektorn är perfekt. Ta t.ex Saving private ryan, Pinapple express, Harry potter 6. Väldigt olika färg/ljus i dom filmerna.
    Trots att barcon var ganska dålig på färger så såg ju filmerna jättebra ut. Otroligt filmlik bild och hudtoner var grymt bra.

Givetvis ska vi sträva efter det perfekta, annars blir det ju helt fel. Vi ska ju kräva bättre produkter av tillverkarna, men mätningar är en sak och att se filmer en annan. Jag tycker 350 var ett kap, speciellt begagnad.

Efter inställningarna tycker jag också att det som man upplever mest fel är ett rödstick i ansikter i vissa filmer och på vissa skådespelare.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du satt HDMI til Standard? Hvis ikke, gå til "Input" menyen, velg "HDMI", velg "signal", og sett denne til "Standard"
    Alle JVC projektorer har en bugg i software som gjør at Auto er det samme som Enhanced. Det vil si at den kjører 0-255 i stedet for 16-235 som er standard for alt annet enn PC.

Når det gjelder senking av fargemetning som du nevnte, så ser det mye bedre ut når den er senket litt. Ulempen med denne "kalibreringen" er at den ikke er lineær. Du vil oppleve at fargene blir "tynnere" i lyse scener, mens fargemetningen er tilnærmet uforandret i mørke scener. Min erfaring er at denne ulineære gjengivelsen av farge også medfører at dybden i bildet reduseres.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tack så mycket för de tipsen, verkligen bra att veta.
    Rakt av så känns det nästan som att jag hellre låter det vara lite oversaturerat ifall detta medför bättre djup.

Angående 0-255 versus 16-235 - vad ger detta för skillnad i bilden?

Jag läste på avsforum att man skulle sätta ps3 till limited och 350 till enhanced av någon anledning. Jag fick sänka ljusstyrkan mer nu än jag var van till förut.

Jag har en dreamscreen 4:2 (som förövrigt är köpt på avshop och trasig och jag får inte svar på mail) som skickar ps3 bild till både 350 och en kuro 8g och har för mig att det var lite trixigt med dom olika inställningarna men har såklart glömt hur man skulle göra.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du må justere ned lysstyrken for å oppnå fornuftig sortnivå, så er HDMI input satt feil. Bytt til standard, og juster lysstyrken tilbake til 0. I Europa skal enhanced kun brukes når du kobler til en PC.

Et RGB signal (0-255) benytter noe større "dynamikkområde" enn component/YCbCr (16-235) som brukes i filmsammenheng (DVD/Blu-Ray). Veldig enkelt forklart blir konsekvensen av å sette enhanced på et filmsignal som å flytte referansepunktene for sort og hvitt til henholdsvis "-16" og "+20".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.

Har för mig att det var nått med den senaste firmwaren till ps3 som ställde till det. Ska testa.

Tack igen. :-D

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelen med å benytte 0-255 kan være at man slipper banding, som kan forekomme i noen tilfeller. Grunnen til dette er at det originale signalet, det være RGB eller YCbCr, er 8-bit. Ved å gå fra 0-255 til 16-235 så sitter man igjen med en effektiv oppløsning på signalet på mindre enn 8-bit, noe som igjen kan gjøre at man får mer synlig banding enn hva som strengt tatt er nødvendig. Dette er forøvrig enkelt å se med et grayramp testbilde (finnes på de fleste testplater).

Det er forøvrig veldig viktig å nevne at både DVD-formatet og Blu-ray benytter YCbCr, som Gorm også sier, og da er signalet lagret som 16-235. For HD videomateriale kan saken være en annen, og da kan man komme bedre ut ved å benytte 0-255.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Nå ble jeg usikker her.
    Da jeg skulle kalibrere min projektor, så valgte jeg enhanced eller hva det heter.
    Dermed ble BTB-stolpene på DVE vist, og det var lett å justere lysstyrken.
    Men som Gorm nevner, så ble hele lysstyrkeskalaen forrykket, så jeg skulle ned på brightness -13 for å få tilbake sortnivået.

Men er ikke dette bare en forskyvning av brightnesskalaen?
    Om jeg opplever samme sortnivå med -13 i ett modus, som brightness 0 gir meg i standard modus, går vel det ut på det samme, eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker 16-235 og opplever ikke noe banding på min ivertfall. Eneste pj jeg har hatt med banding var en panasonic ae-700.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Nå ble jeg usikker her.
    Da jeg skulle kalibrere min projektor, så valgte jeg enhanced eller hva det heter.
    Men som Gorm nevner, så ble hele lysstyrkeskalaen forrykket, så jeg skulle ned på brightness -13 for å få tilbake sortnivået.

Om jeg opplever samme sortnivå med -13 i ett modus, som brightness 0 gir meg i standard modus, går vel det ut på det samme, eller?
    Jeg syns bildet mistet mye av dybdefølelsen når jeg testet enhanced mode på min Hd950. Ser Greg Rogers anbefaler folk å kjøre enhanced mode på HD990, men kan ikke skjønne at det skal bli noe bedre så lenge kildematerialet er 16-235...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Nå ble jeg usikker her.

Så lenge man justerer brightness korrekt, det vil si slik at man ikke ser mer enn området mellom 16 og 235, så vil det ikke være noen forskjell.

Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Jeg bruker 16-235 og opplever ikke noe banding på min ivertfall. Eneste pj jeg har hatt med banding var en panasonic ae-700.
    Det er det som er normalen, men i noen tilfeller så kan man likevel få mindre banding ved å velge 0-255. Dersom du gidder så kan du jo for morroskyld bytte mellom 0-255 og 16-235 på din egen projektor samtidig som du har oppe et grayramp testbilde http://www.calibrate.tv/patterns/gradient-ramps.jpg.

Jeg syns bildet mistet mye av dybdefølelsen når jeg testet enhanced mode på min Hd950. Ser Greg Rogers anbefaler folk å kjøre enhanced mode på HD990, men kan ikke skjønne at det skal bli noe bedre så lenge kildematerialet er 16-235...
    I teorien så burde det ikke være noe å vinne på å velge 0-255 siden kildematerialet er kodet slik, men det kan likevel være at noen displayer har problemer med å håndtere signalet riktig. En annen faktor kan være at masteringen av DVD / Blu-ray platen ikke er 100% nøyaktig.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg akkurat testet testet å velge enhanced på HD990 (justert brightness og kontrast for å kompensere), og resultatet er definitivt et "flatere" bilde. At Greg Rogers anbefaler dette nesten ikke til å tro. Mon tro om han har brukt en kilde som er satt opp feil?

Det vil aldri påvirke positivt "å gjøre feil", med mindre noe allerede er satt opp feil tidligere i kjeden!
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...mitt apropo til denne debatten er at det er UTROLIG at en fremdeles ikke har klart å finne en standard her som faktisk FUNKER... Når det er sagt vil jeg tro at det rent datateknisk vil kunne være problematisk å sende 0-255 når mottaker forventer 16-235. Greit nok kan en kompensere for dette hos mottaker, men risikoen ligger jo gjerne i at kilden plutselig begynner å faktisk sende materialet i 0-255 (gitt at det er feilkodet etc.) og mottaker dermed får en helt feil input...

Det sikreste er uten tvil å kjøre 16-235, og at en påser at kilden er satt opp korrekt i så måte... 0-255 er jo i utgangspunktet en fordel vs. 16-235, men når 99% av alt relevant kildemateriale uansett ligger i 16-235 er det vel foreløpig ikke noe poeng å hige etter det lille ekstra en måtte få på enkelte HD-sendinger?

Når det gjelder HD990/950, som jo denne tråden omhandler, har jeg jo selv opplevd at det ble satt feil håndtering av input-signalet over litt tid, til tross for at den stod på "auto". Det er med andre ord viktig at en tar seg bryderiet med å faktisk sjekke at alt er som det skal. Brightness skal stå på 0 og gi SORT sort, gjør den ikke det er oppsettet feil...

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nu har jag också testat en hel del.
    Jag har använt spears and muncil blueray disc samt
    den länkade testskivan från avsforum, streamat från hårdisk. (via ps3)

Problemet är att om man ställer källan(ps3) till "HDMI Range-FULL"
    då antar projektorn att auto=enhanced.

Ställer jag källan i "HDMI Range=Limited" så fungerar det
    att se "blacker then black" och "whiter then white" med projektorn
    i "Standard" på material som streamas eller som ligger på källans hårdisk.

Problemet löst? Nej:

Tyvärr så ser man inte "blacker then black" eller "whiter then white"
    på material från Blueray-disc såvida inte projektorn står i "enhanced"
    oavsett vad källan står som.

Ett ganska snabbt sätt att ställa hyfsat korrekt ljusstyrka är att höjja den
    tills man de svarta "borders" i filmen bli grå. Sedan sänker man tills
    de just försvinner, och eventuellt höjjer ett snäpp.
    Där ligger du innanför ett klick perfekt.

Personligen ser jag ingen skillnad mellan dom olika lägena sålänge
    källan står i limited, men det är också svårt att exakt komma ihåg
    hur det ena eller andra såg ut eftersom det tar en liten stund att
    växla inställningar. Om man med en korrekt bild från BD, ställer
    projektorn i enhanced så ser det genast platt ut ja, men det är bara
    för att ljusstyrkan "höjs".
    Har man projektorn i standard och höjjer ljusstyrkan lika mycket så ser
    det i mina ögon likadant ut.

Det enda jag kan komma på att göra är att göra 2st kalibreringar och
    ha källan i limited och använda standard när man ser från hårdisk
    och sedan använda enhanced vid BD och dvd och dra ner ljusstyrkan
    5-6 snäpp.
    Jag fick ingen skillnad på kontrasten mellan dom 2 lägena.
    Inte heller spelade gamman någon roll utan endast ljusstyrkan.
    (ej mätt, bara ögnat vad man ser och inte ser)

Detta förklarar faktiskt en ganska taskig afton när vi var ett gäng som skulle
    se senaste Harry potter. Det fanns nästan ingen svartinformation.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja svart ska vara svart vid 0, men alla filmer är inte perfekt likadana tyvärr.
    Nu har jag ps3 i limited och projektorn i standard och ljusstyrkan ligger mellan 0 och +1
    beroende på film. Jag har dock ljusa väggar, bara ca 60cm målat svart i taket
    framför duken.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ønsker 100 prosent kontroll på null-punktet for sort og hvitt, så last ned testbilde-skiven GetGray. Eller bruk en hvilken som helt testskive som har sort bakgrunn med +1%, og hvit bakgrunn med -1%.
    Da er det bare å justere brightness opp til 1% forsvinner, og så ett "klikk" tilbake. Samme med kontrast i det hvite bildet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva syns du forresten om HD990 Gorm??
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal komme tilbake til det når jeg har gjort en skikkelig kalibrering på den. Den ser ikke verst ut sånn "rett ut av esken". ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men altså.....vad med att man inte ser BTB och WTW på BD om
    inte projektorn står i Enhanced?

Går ju inte att se staplarna på kalibreringsdiscar utan att se detta.

Side 28 av 36 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •