Jvc Dla-hd350/750 - Side 24

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 24 av 36 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 ... SisteSiste
Viser resultater 461 til 480 av 717
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av frod
    Det er ikke ofte jeg ser CIE-charts i tester o.l. for forskjellige nivåer. Det gir jo mening det du utrykker her Gorm, med tanke på prinsippet om at "den ene justeringen" påvirker alltid noe annet. Men hvis man sjekker fargerommet på 30%, 75% og 100%.... er man da sikker på at man ikke går i noen feller? Hvor mange og hvilke nivåer bør man sjekke fargerommet for?

Jeg har ingen signalgenerator, så hvor kan jeg finne de R,G og B testbildene jeg trenger?
    Du kan benytte testbilder fra AVS-HD testplaten. Den har alle terstbildene du trenger. Platen er gratis og kan lastes ned her:

AVS HD 709 - Blu-ray, HD DVD, & MP4 Calibration - AVS Forum

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Hadde vært interessant å prøve noen av innstillingene til dere som har jobbet med 350'en.
    Noen som vil poste dem her?:wink:
    Du kan gå inn på 350/rs10 tråden på avsforum.com. der ligger det noen gråskala verdier ute. Men å kopiere disse er ikke å anbefale siden aviket er så stort på hver projektor. På min så måtte blå gain ned på over -100 for å bli korrekt mens andre havner på rundt -70 på den blå.

Skal prøve meg på -30 på satureringen for å se hvordan det ser ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde satureringen på -30, men da ble gulfargen veldig fattig. Så fant ut etter mye prøving at -20 var mye bedre, da hadde sitroner en mer riktig gulfarge og bildet generelt var meget bra. Om det varierer så veldig mye fra en enhet til en annen tør jeg ikke si, men skal prøve på 750'en når jeg får den i hus og se om bildet er noenlunde likt etter gråskalajusteringen med cms av.

Men nå er det nok med kalibrering av min 350 og tv'en. Blir jo helt koko av hele tiden å holde på å se etter feil i blidet når man ser film. Å bevege seg for mye ut i kalibreringsverden kan en fort bli litt manisk av.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe..jeg ser fortsatt film med dine instillinger Razor, men gav fargene et lite knepp opp pluss et knepp opp på lysstyrken på linsa siden jeg har grå duk.
    Er godt fornøyd så langt:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Hehe..jeg ser fortsatt film med dine instillinger Razor, men gav fargene et lite knepp opp pluss et knepp opp på lysstyrken på linsa siden jeg har grå duk.
    Er godt fornøyd så langt:-D

Kjempebra at du er fornøyd med de innstillingene, skal sikkert ned til sørlandet når det nærmer seg sommer, så kan sikkert ta med kalibreringsutstyret da og fintune den hvis du ønsker det.

En ting jeg fant ut når jeg var inne i service menyen og justerte gråskalaen på 6500k istede for en user setting var at de samme 16 trinnene for irisen ligger der inne slik det er på 750'en i den vanlige menyen.

Hvorfor har ikke jvc lagt det ut i den vanlige menyen??? Er jo helt dustete spør du meg. For min del så blir mode1 for lyssvak og mode 2 litt for mye lys selv med snart 400 timer på pæra. Så hadde vært greit om jvc hadde kommet med en software update slik at dette ble forandret. Er jo greit å justere trinnvis etterhvert som pæra blir svakere. Men nå så må man trykke seg ihjel på fjernkontrollen for å gå inn i service menyen for å gjøre dette.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Da har jeg fått lekt meg litt mer med HD350en og "color"-justeringen.

Først uten justering (med kalibrert gråskala):

100%:
    Jvc Dla-hd350/750-fargerom_ukalibrert_100-jpg

75%:
    Jvc Dla-hd350/750-fargerom_ukalibrert_75-jpg

50%:
    Jvc Dla-hd350/750-fargerom_ukalibrert_50-jpg

...selv her ser en jo at rødt trekker innover på lavere nivåer.

Dernest har jeg justert ned color til -40. Det måtte faktisk såpass til for å justere seg inn noenlunde på grønt, noe som sier litt om hvor oversaturert grønt er:

100%:
    Jvc Dla-hd350/750-fargerom_colorminus40_100-jpg

75%:
    Jvc Dla-hd350/750-fargerom_colorminus40_75-jpg

50%:
    Jvc Dla-hd350/750-fargerom_colorminus40_50-jpg

...som en ser reduseres intensiteten på spesielt rødt kraftig når en beveger seg nedover i intensitet. Dette krever "Brightness"-justering for hver primær -og sekundærfarge for å korrigere, og uten dette står en liksom på litt bar bakke.

Ettersom colorjusteringen først har noe særlig effekt på mellom -30 og 40 spørs det nok om det er like greit å bare la denne funksjonen ligge på HD350en... Synd, men dessverre ser det ut til - sant...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var 750'en innom huset for kalibrering. Wow for ett bilde den ga når den var ferdig kalibrert, enormt sortnivå og skikkelig 3d følelse i bildet med mer korrekte farger enn min 350. Synes THX modusen var skuffende, som det var en grå hinne over bildet.
    Har du råd og har ett rom med god lyskontroll så synes jeg den er verd å kjøpe hvis du er usikker på å velge mellom 350 eller 750. Men har du ikke mulighet for å få den kalibrert så kan du liksågodt kjøpe 350.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med korrekt kalibrering er det ingen tvil om at HD750 er et godt hesthode forran HD350. Når det er sagt, er HD750 en "nøtt" å kalibrere, og i mange tilfeller må man ofre alt for mye kontrastnivå for å få helt korrekte farger. Da er det mye bedre å gråskalakalibrere THX modi.

På den forrige HD750en jeg kikket på, måtte kontrasten settes helt ned på -21 for å få korrekt fargemetning på både 75% og 100%. Da sier det seg selv at kontrastnivået får lide. Til sammenligning målte TXH modi (gråskalakalibrert) over 60% høyere kontrast. Dette var naturligvis også veldig synlig ved vanlig filmvisning.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Kjempebra at du er fornøyd med de innstillingene, skal sikkert ned til sørlandet når det nærmer seg sommer, så kan sikkert ta med kalibreringsutstyret da og fintune den hvis du ønsker det.
    Du er hjertelig velkommen.:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Med korrekt kalibrering er det ingen tvil om at HD750 er et godt hesthode forran HD350. Når det er sagt, er HD750 en "nøtt" å kalibrere, og i mange tilfeller må man ofre alt for mye kontrastnivå for å få helt korrekte farger. Da er det mye bedre å gråskalakalibrere THX modi.

På den forrige HD750en jeg kikket på, måtte kontrasten settes helt ned på -21 for å få korrekt fargemetning på både 75% og 100%. Da sier det seg selv at kontrastnivået får lide. Til sammenligning målte TXH modi (gråskalakalibrert) over 60% høyere kontrast. Dette var naturligvis også veldig synlig ved vanlig filmvisning.
    Men helt korrekte farger er kjedelige, eieren av 750'en ville heller ha litt smell i bildet og det synes jeg ble veldig bra selv om den er litt oversaturert. Vi ser jo film for å komme vekk fra en av og til litt grå hverdag. Så litt oversaturering med mer dybde i bildet synes jeg også er bedre. Men uansett så har den en mer korrekt fargebalanse slik at fargene ser mer naturlige ut.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men helt korrekte farger er kjedelige, eieren av 750'en ville heller ha litt smell i bildet og det synes jeg ble veldig bra selv om den er litt oversaturert. Vi ser jo film for å komme vekk fra en av og til litt grå hverdag. Så litt oversaturering med mer dybde i bildet synes jeg også er bedre. Men uansett så har den en mer korrekt fargebalanse slik at fargene ser mer naturlige ut.
    Men da er jo ikke projektoren "kalibrert" heller.... Fargebalansen er en ting, og er jo i og for seg det viktigste, men fargemetningen er også viktig å sette riktig dersom bildet skal være kalibrert ihht. gjeldende standarder. Når det er sagt, er det ingen grunn til at et korrekt kalibrert bilde skal være kjedelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Men da er jo ikke projektoren "kalibrert" heller.... Fargebalansen er en ting, og er jo i og for seg det viktigste, men fargemetningen er også viktig å sette riktig dersom bildet skal være kalibrert ihht. gjeldende standarder. Når det er sagt, er det ingen grunn til at et korrekt kalibrert bilde skal være kjedelig.
    Den er kalibrert godt nok, dette er jo en kompis og jeg og han er strålende fornøyd med resultatet. Hadde det vært en betalende kunde så hadde jeg jo gjort slik at xyY hadde vært helt rett på alle 6 fargene, eller så rett som det går ann. luminace verdien er ivertfal riktig med 21% R, 71% G og 8% på blått. Det går jo ikke å få riktig på 350'en.
    Nå satt jeg jo bare i 5 timer i natt og holdt på, men hvis jeg ikke husker feil så klarer man hvis ikke å få alle 6 fargene helt 100% uten att det går ut over noe annet slik som du nevnte at du måtte ned med kontrasten til -21. Det er høres jo veldig mye ut.

Men jeg skal ta en runde til når pæra har fått satt seg litt.

Selv om jeg er ganske ny i faget så klarer jeg å få bildet bedre enn andre proffkalibrerte projektorer som jeg har sett som har en stygg tendens til å bomme kraftig på sortnivå og hvitnivå. Når man ikke klarer å justere dette riktig og tar masse penger i tillegg og at kunden føler seg snytt når jeg viser og forklarer slik at de selv ser feilen tydelig, kan man kalle det for skikkelig kalibrert da? Brightness og kontrast samt gamma er jo også viktig, ikke bare fargene.
    Disse jeg så var kalibrert av samme person/firma og det var 2 forskjelligge projektor teknologier.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er kalibrert godt nok, dette er jo en kompis og jeg og han er strålende fornøyd med resultatet. Hadde det vært en betalende kunde så hadde jeg jo gjort slik at xyY hadde vært helt rett på alle 6 fargene, eller så rett som det går ann. luminace verdien er ivertfal riktig med 21% R, 71% G og 8% på blått. Det går jo ikke å få riktig på 350'en.
    Så lenge kompisen din er fornøyd er det selvsagt det som er viktigst

Nå satt jeg jo bare i 5 timer i natt og holdt på, men hvis jeg ikke husker feil så klarer man hvis ikke å få alle 6 fargene helt 100% uten att det går ut over noe annet slik som du nevnte at du måtte ned med kontrasten til -21. Det er høres jo veldig mye ut.
    Problemet er at det er veldig store individuelle forskjeller mellom forskjellige HD750'er.

Selv om jeg er ganske ny i faget så klarer jeg å få bildet bedre enn andre proffkalibrerte projektorer som jeg har sett som har en stygg tendens til å bomme kraftig på sortnivå og hvitnivå. Når man ikke klarer å justere dette riktig og tar masse penger i tillegg og at kunden føler seg snytt når jeg viser og forklarer slik at de selv ser feilen tydelig, kan man kalle det for skikkelig kalibrert da? Brightness og kontrast samt gamma er jo også viktig, ikke bare fargene.
    Disse jeg så var kalibrert av samme person/firma og det var 2 forskjelligge projektor teknologier.
    Det høres ikke bra ut, og vedkommende som utførte kalibreringen bør kontaktes slik at han/hun kan rette opp eventuelle feil.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han vet det, så er litt sur på meg. Så jeg tror han forsetter i det samme sporet.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke bra. Tar man betalt for en "vare", så bør man jo ta all kritikk på alvor. Litt ydmykhet har vel aldri skadet noen?

Må nevne at også jeg har erfaring med store individuelle forskjeller på HD750. Den beste tre beste jeg har vært ute for målte godt over 45K:1 kontrast etter kalibrering, mens de verste har vært helt nede på 12K:1 før fargerommet målte lineært.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...jeg tror i det minste at det hjelper lite å legge ut om misfornøye "kunder" da, det må da være viktigere å heller poengtere hva som er mulig å forbedre slik at kanskje vedkommende kan gjøre det selv?

Jeg har for øvrig nylig vært på en fotomesse i Oslo, og sett på et par at de nye LED-monitorene for fotobruk som nå er i handelen... Helt utrolig at de på en skjerm til rundt 15.000.- klarer å inkludere et så vanvittig bra autokalibreringssystem, og at de på en projektor til 60.000.- ikke engang klarer å levere med justeringsmuligheter som holder vann! Helt utrolig!

Skjermene jeg så på støttet en hel rekke prober, og justerte dernest hvitbalanse, fargerom, gamma +++ etter en hel rekke parametere - og alt dette i rekordfart...

Er jo litt på siden av HD750/350 dette, men det er for meg ingen tvil om hvor "industrien" må legge sitt fokus i tiden fremover... Det er alt for mange skjær i sjøen når det kommer til kalibrering, og når selv "proffe" sliter som de gjør her er det jo tydelig at behovet er STORT for et system ala foto-skjermene, som justerer via hardware... Selv her er selvsagt begrensningen selve proben, og jo bedre probe, jo mer nøyaktig blir også kalibreringen, men selv med en EyeOne-probe var det ganske så fantastisk hvor godt resultatet ble på en av disse "foto-monitorene"...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Må nevne at også jeg har erfaring med store individuelle forskjeller på HD750. Den beste tre beste jeg har vært ute for målte godt over 45K:1 kontrast etter kalibrering, mens de verste har vært helt nede på 12K:1 før fargerommet målte lineært.

Er det pærene eller d-ila panelene som gjør at det er så store avvik fra en enhet til en annen?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det pærene eller d-ila panelene som gjør at det er så store avvik fra en enhet til en annen?
    Lampene kan gjøre ganske mye, men så store avvik som det er mellom noen eksemplarer av HD750, er det nødt til å være "mer"....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: Dette er en teknisk tråd, vennligst opprett ny tråd under "Produkt -og prisjakt" for denne type spørsmål...

Newcomer alfalfa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dårlig bilde

Har koblet opp min 750 til Pioneer 91 med en 12 meter HDMI kabel og får et bilde som ser nesten ut som tegnefilm.Ser ut som den har for liten datamengde og jobbe med. Har noen en mening om hva som er feil?
    Meridian 861.v8. Meridian 621. Aerial Lr 5. Cc 5. Meridian Md 600. Chord spm 12000. Chord Mezzo 140. Pioneer bdp 91. Jl Gotham. Paradigm Sub2.Theta compli blue 3D. Teac P 70. Oppo 83. Meridian M33 x 4. PS3. X-Box. JVC 750. Pioneer 508. PS Audio P10.

Side 24 av 36 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •