Jvc Dla-hd350/750 - Side 23

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 23 av 36 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 ... SisteSiste
Viser resultater 441 til 460 av 717
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tror jeg ville overlatt "lirkingen" til eieren jeg. Det er fort gjort å knekke en av tennene på disse plast-tannhjulene. Det er ikke noe hyggelig å ødelegge andres projektorer, selv om det er i beste mening. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal være veldig varsom, går det ikke så er det bare å retunere den. Det er en kompis som eier den.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nyttet ikke..dyttet forsiktig opp og ned uten at det hjalp, så den må nok retuneres til jvc.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nitro
    Jeg vil tro at det er mest vanlig og gråskalakalibrere mot linsa, Gorm/Ak kan sikkert korigere meg om jeg tar feil, skal ikke lage en lang diskuson ut av dette, men det jeg ville frem til var at det ofte vil være helt greit og få kalibrert prosjektoren i et annet mørkt rom, da det ellers ville bli uhensiksmessig dyrt at noen skal reise hjem til deg flere kvelder/dager for og ta en full fargekalibrering på feks en 750. AK hva gjør du om du får et slikt oppdrag på en 750? eller en gråskala kalibrering på feks en 350.
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    En gråskala kalibrering på en 350 er det ikke noe problem å gjøre hjemme hos "kunden", spørmålet her blir jo om det er hensiktsmessig i forhold til reisevei. Full kalibrering av HD750 er en helt annen historie, for jeg tviler på at AK gidder å "ligge over", for å bli ferdig med projektoren. Nå er ikke jeg AK, men jeg regner nok med at han vil foretrekke å jobbe med HD750 hjemme hos seg selv? Jeg har i alle fall satt det som et krav for de 6 HD750 jobbene jeg har hatt til nå.
    Jeg har i likhet med Gorm, sagt at HD750 er en projektor jeg vil kalibrere hjemme hos meg selv siden kalibreringen er såpass omfattende og tidkrevende. Eventuelle "touch-ups" kan gjøres hos kunde.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kontaktet jvc idag og di skulle sende ny projektor asap. Sa at vi ikke var inntressert i å få fikset den som var defekt, så det var ikke noe problem. Bra service fra jvc.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest endel på avsforum.com om hd350/750, er visst et kjent problem med at vertikal lens shift ikke virker, mange som har måtte få nye pga dette. Er visst mange som har fått problemer med at linsedekselet ikke vil lukke seg og slutter og virke også. Bank i bordet og håper på at ikke noe sånt skjer med min. Er det finanskrisa som gjør at kvalitetskontrollen svikter hos jvc?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...da er jeg tilbake etter noen svært innholdsrike dager på landstreffet på Lørenskog! HD750, men også HD350, er uten tvil svært spennende modeller! Ser jo samtidig nytten av CMSen på HD750, er ganske utrolig de bildene som trylles frem når en først treffer som en skal.

Ak klarte å nærmest "perfekt" kalibrere HD750en til treffet, og ved å redusere "master color" ble også oversatureringen på HD350 langt bedre! Jeg synes for øvrig det var relativt uvant å faktisk se en kalibrering projektor - virker liksom litt "blodfattig"... Etter noen timer med kalibrering projektor er imidlertid smilet bredt - "Taken" var en usedvanlig spennende nattkino!

Noen målinger:

HD750 gråskala:
    Jvc Dla-hd350/750-hd750-rgbvsire-jpg

HD750 fargerom:
    Jvc Dla-hd350/750-hd750-cie-jpg

HD350 gråskala:
    Jvc Dla-hd350/750-hd350-rgbvsire-jpg

HD350 fargerom (ble justert noe opp i etterkant, men før justering lå grønt LAAAAAANGT over der den skulle, hvilket resulterer i alt for høy metning):

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...da er jeg tilbake etter noen svært innholdsrike dager på landstreffet på Lørenskog! HD750, men også HD350, er uten tvil svært spennende modeller! Ser jo samtidig nytten av CMSen på HD750, er ganske utrolig de bildene som trylles frem når en først treffer som en skal.

Ak klarte å nærmest "perfekt" kalibrere HD750en til treffet, og ved å redusere "master color" ble også oversatureringen på HD350 langt bedre! Jeg synes for øvrig det var relativt uvant å faktisk se en kalibrering projektor - virker liksom litt "blodfattig"... Etter noen timer med kalibrering projektor er imidlertid smilet bredt - "Taken" var en usedvanlig spennende nattkino!

Noen målinger:

HD750 gråskala:
    Jvc Dla-hd350/750-hd750-rgbvsire-jpg

HD750 fargerom:
    Jvc Dla-hd350/750-hd750-cie-jpg

HD350 gråskala:
    Jvc Dla-hd350/750-hd350-rgbvsire-jpg

HD350 fargerom (ble justert noe opp i etterkant, men før justering lå grønt LAAAAAANGT over der den skulle, hvilket resulterer i alt for høy metning):
    Hvor langt ned trakk dere master color på 350'en?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hmm, tror vi trakk den helt ned til 30 på denne målingen, men resultatet ble litt for blodfattig, så jeg tror vi dro den opp til 38-40... Mulig jeg husker feil, Ak kan kanskje bekrefte...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Hmm, tror vi trakk den helt ned til 30 på denne målingen, men resultatet ble litt for blodfattig, så jeg tror vi dro den opp til 38-40... Mulig jeg husker feil, Ak kan kanskje bekrefte...
    Var ikke helt med på den, hvis den ble blodfattig på -30 så vil jo å dra den ned mot 38-40 gjøre den mer blodfattig.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, omvendt mener jeg...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å dra ned satureringen så mye på HD350 gir et stort avvik nedover i mørke områder. Ikke bare blir det vanvittig "blodfattig" i toppen, men fargene blandes også feil i bunnen. Grunnen er at fargene ikke reduseres lineært. Hadde dette fungert ville man jo heller ikke hatt bruk for CMS.
    Det er ingen sak å trekke ned satureringen og måle et godt resultat på et bestemt sted i gråskalaen (tipper dere målte på 75%, og at fargene forsvant på høyere nivåer?), men det fugerer dessverre ikke tilfredstillende i filmsammenheng. Tipper litt av bildedybden forsvant i mørke områder også, siden fargene der neppe var korrekte med så høy senkning (-30 til -40)?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har min saturering på -10, den grønne er fremdeles veldig høyt oppe på cie kartet, er ikke så mye å gjøre med det.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet når du går lenger ned, er at fargene blandes feil (f.eks: gul vil få brunskjær - sennepsfarge).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...det så faktisk overraskende bra ut på 350en Gorm, også i mørke områder, og ettersom HD750en var tilgjengelig for "sjekkpunkt" var det langt fra ille... Er klar over at det ikke blir korrekt å justere ned master color uten CMS-tilgang, men vi justerte altså den tilbake en del opp, og føler vel kanskje at vi kom frem til et greit kompromiss... CMS er selvsagt ønskelig, men sett opp mot 750en var vi virkelig ikke langt unna!

Vi målte fargegamuten på 75% ja, og det er mulig det er som du sier at fargene brennes av på 100%, det skal jeg få målt på min HD350 så snart det blir anledning.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er kritisk i forhold til all "juksing", men om jeg må si det selv, så ble resultatet ved å senke color til -30 på HD350, overraskende bra, og mye bedre enn jeg hadde trodd på forhånd. Det var faktisk ikke veldig store forskjeller sett opp mot HD750, som var 100% korrekt kalibrert. Dog, ved en litt dyper bildeanalyse ville man helt sikkert sett større avvik.

Jeg vil ikke anbefale en slik løsning, men ble likevel "tatt litt på senga" av resultatet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...og jeg må understreke at Ak var veeeeeldig spektisk til justering på HD350en, så måler det feil ved dypere "analyse" skal jeg ta det utelukkende på min kappe... Jeg synes også at det tilsynelatende så veldig bra ut...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ble også positivt overrasket over HD350 på Projektor 2009, etter litt jobbing i service menyen (korrigering av 6500K). Jeg la imidlertid merke til at sekundærfargene ble "ødelagt" ved kraftig senking av fargemetningen. Gult var definitivt verst, der den endte opp nærmere senneps-brun. Akkurat det samme skjer forøvrig på HD750, men der kan dette korrigeres i CMS-menyen.

Jeg har en HD350 stående på "test-hylla" akkurat nå, og det er ikke til å komme ifra at den imponerer stort. Fargerommet er litt på bærtur, men etter kalibrering er det kun i mørke områder det gjør seg gjeldende. Det er jo lettere å "tilgi" oversatureringen i skyggepartier, kontra i dagslys-scener. Når man tar med prisen på HD350 kontra HD750 i regnestykket, så kan den nok forsvares for en petimeter som meg selv, men jeg kan jo ikke akkurat hevde at det er tilfellet for gjennomsnittet av potensielle kjøpere. Er man ikke sykelig petimeter, er nok HD350 et bedre kjøp
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Å dra ned satureringen så mye på HD350 gir et stort avvik nedover i mørke områder. Ikke bare blir det vanvittig "blodfattig" i toppen, men fargene blandes også feil i bunnen. Grunnen er at fargene ikke reduseres lineært. Hadde dette fungert ville man jo heller ikke hatt bruk for CMS.
    Det er ingen sak å trekke ned satureringen og måle et godt resultat på et bestemt sted i gråskalaen (tipper dere målte på 75%, og at fargene forsvant på høyere nivåer?), men det fugerer dessverre ikke tilfredstillende i filmsammenheng. Tipper litt av bildedybden forsvant i mørke områder også, siden fargene der neppe var korrekte med så høy senkning (-30 til -40)?
    Det er ikke ofte jeg ser CIE-charts i tester o.l. for forskjellige nivåer. Det gir jo mening det du utrykker her Gorm, med tanke på prinsippet om at "den ene justeringen" påvirker alltid noe annet. Men hvis man sjekker fargerommet på 30%, 75% og 100%.... er man da sikker på at man ikke går i noen feller? Hvor mange og hvilke nivåer bør man sjekke fargerommet for?

Jeg har ingen signalgenerator, så hvor kan jeg finne de R,G og B testbildene jeg trenger?

Spørsmålet mitt gjelder ikke spesifikt for JVC, men mer på generell basis.

Ellers må jeg også få melde at 350-en i mine øyne så bra ut. I testscenen fra "Transformers" prøvde jeg å se ekstra nøye på ansiktet til "frøken Fox" når hun peste og hang over rattet i pick-upen. Etter min oppfatning ga 750-en en tanke for lite varme her, mens 350-en ga litt mye - men var innenfor det jeg personlig kaller naturlig/troverdig hudtone. Hun har en veldig fin "tan" (sjekk pressebildet under), som ikke bør slå ut mot rød. Epson 3000 var helt på trynet her (og alle andre steder).

PS! Bildet er ikke fra scenen jeg refererer til

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært interessant å prøve noen av innstillingene til dere som har jobbet med 350'en.
    Noen som vil poste dem her?:wink:

Side 23 av 36 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •