Jvc Dla-hd350/750 - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 22 av 36 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 ... SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 717
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg er fortsatt ikke helt enig, og det kommer av at jeg har testet dette ganske grundig. Den eneste måten jeg klarte å få en farget (rød) kunstig sidevegg til å påvirke målingen fra lerretet, var ved å vinkle den slik at den fungerte som et speil som reflekterte lyset tilbake mot senter i lerretet. Sto den montert som en vanlig sidevegg reflekterte lyset selvfølgelig vekk fra duken, og det var heller ingen målbar påvirkning på lerreret. Det var heller ikke mulig å måle avvik ved bruk av mørke testbilder, for da var det ikke nok lys på lerretet for å lage en målbar refleksjon via den røde platen.
    Stiller man seg med ryggen mot lerretet, slik at man har lyset fra linsen rett i øynene, så skjønner man også fort at refleksjoner fra rommet er et ikke-tema.
    Basert på dette, står jeg på påstanden om at kalibreringen kan gjøres hvor som helst, så lenge lerretetene som benyttes er fargenøytrale. Det eneste måtte være om bakveggen er et digert speil da, men i slike tilfeller tviler jeg på at eieren i det hele tatt vurderer å få projektoren kalibrert. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Jeg er fortsatt ikke helt enig, og det kommer av at jeg har testet dette ganske grundig. Den eneste måten jeg klarte å få en farget (rød) kunstig sidevegg til å påvirke målingen fra lerretet, var ved å vinkle den slik at den fungerte som et speil som reflekterte lyset tilbake mot senter i lerretet. Sto den montert som en vanlig sidevegg reflekterte lyset selvfølgelig vekk fra duken, og det var heller ingen målbar påvirkning på lerreret. Det var heller ikke mulig å måle avvik ved bruk av mørke testbilder, for da var det ikke nok lys på lerretet for å lage en målbar refleksjon via den røde platen.
    Stiller man seg med ryggen mot lerretet, slik at man har lyset fra linsen rett i øynene, så skjønner man også fort at refleksjoner fra rommet er et ikke-tema.
    Basert på dette, står jeg på påstanden om at kalibreringen kan gjøres hvor som helst, så lenge lerretetene som benyttes er fargenøytrale. Det eneste måtte være om bakveggen er et digert speil da, men i slike tilfeller tviler jeg på at eieren i det hele tatt vurderer å få projektoren kalibrert. ;-)
    Når jeg får tid skal jeg for morroskyld teste dete jeg også, og se hvor enkelt/vanskelig det er å påvirke målingene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en knallrød plate på 1x1,5 meter du kan få låne. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en knallrød plate på 1x1,5 meter du kan få låne. ;-)
    Du kan ta den med og komme over til Stavanger en tur

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får skaffe meg noen store sagge-bukser, slik at plata passer rett ned i baklomma. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Nitro, gråskala, som alle øvrige parametere, kalibreres optimalt sett mot lerretet, det er tross alt DET du faktisk ser, ikke det som kommer ut av linsa... Har en et 100% nøytralt rom og lerret kan en sikkert kalibrere ut fra linsa, men det gjelder vel de aller færreste av oss skulle en tro...
    Jeg vil tro at det er mest vanlig og gråskalakalibrere mot linsa, Gorm/Ak kan sikkert korigere meg om jeg tar feil, skal ikke lage en lang diskuson ut av dette, men det jeg ville frem til var at det ofte vil være helt greit og få kalibrert prosjektoren i et annet mørkt rom, da det ellers ville bli uhensiksmessig dyrt at noen skal reise hjem til deg flere kvelder/dager for og ta en full fargekalibrering på feks en 750. AK hva gjør du om du får et slikt oppdrag på en 750? eller en gråskala kalibrering på feks en 350.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En gråskala kalibrering på en 350 er det ikke noe problem å gjøre hjemme hos "kunden", spørmålet her blir jo om det er hensiktsmessig i forhold til reisevei. Full kalibrering av HD750 er en helt annen historie, for jeg tviler på at AK gidder å "ligge over", for å bli ferdig med projektoren. Nå er ikke jeg AK, men jeg regner nok med at han vil foretrekke å jobbe med HD750 hjemme hos seg selv? Jeg har i alle fall satt det som et krav for de 6 HD750 jobbene jeg har hatt til nå.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En gråskala kalibrering på en 350 er det ikke noe problem å gjøre hjemme hos "kunden", spørmålet her blir jo om det er hensiktsmessig i forhold til reisevei. Full kalibrering av HD750 er en helt annen historie, for jeg tviler på at AK gidder å "ligge over", for å bli ferdig med projektoren. Nå er ikke jeg AK, men jeg regner nok med at han vil foretrekke å jobbe med HD750 hjemme hos seg selv? Jeg har i alle fall satt det som et krav for de 6 HD750 jobbene jeg har hatt til nå.
    Det forstår jeg veldig godt, når du gråskala kalibrerer gjør du det direkte på lyset fra linsa ? vil bare sjekke om jeg har misforstått. selv har jeg mere erfaring med kalibrering av cmyk på print og opp mot rgb monitorer.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nitro
    Det forstår jeg veldig godt, når du gråskala kalibrerer gjør du det direkte på lyset fra linsa ? vil bare sjekke om jeg har misforstått. selv har jeg mere erfaring med kalibrering av cmyk på print og opp mot rgb monitorer.
    Det kan jeg velge. Gjør jeg en test av en projektor måler jeg direkte fra linsen, for lerretets påvirkning (minimal) er da ikke ønskelig. Gjør jeg er gråskala kalibrering hjemme hos noen (eller vet at de benytter samme lerret som mitt) vil jeg måle direkte på lerretet.
    Både AK og jeg har utstyr som måler korrekt både direkte, og på refleksjon.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får hjem en 750 idag som blir den første jeg kalibrerer. Regner med det bare blir småjusteringer hjemme hos eier når den er ferdig hos meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kom jeg ikke langt med, lens shift opp og ned funket ikke. Noen som har hatt feil på disse før?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den feilen her jeg ikke vært borte i nei. Det fungerer ikke med piltastene på selve projektoren heller?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den feilen her jeg ikke vært borte i nei. Det fungerer ikke med piltastene på selve projektoren heller?
    Nei, det virket ikke der heller..hørte at motoren prøvde å flytte linsa, men virket som den hadde kilt seg på en måte.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å "hjelpe" den litt? Altså presse forsiktig mens du kjører motoren.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei jeg prøvde ikke det. Eier fikk den med seg igjen så får heller jvc ta seg av det.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...samme skjedde hos meg da min var ny, du bare gir linsa et dytt og drar den opp og ned (og litt sideveis) til den løsner...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.. skal prøve det da. Er det bare å presse forsiktig utpå linsa?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    snakker om godt sammenskrudd projektor. Så godt at alt sitter.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, men du må lirke en del før det løsner, og pass på at du ikke overbelaster motoren... Er liksom et "hakk" den må ut av (eller inn på...)...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da hiver jeg meg i bilen og henter den igjen..Så får vi håpe den gir seg, da blir nok eieren glad.

Side 22 av 36 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •