Jvc Dla-hd350/750 - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 20 av 36 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 ... SisteSiste
Viser resultater 381 til 400 av 717
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...her har dere noen målinger, der jeg benytter Chrome5 og Calman software på min HD350. Som en tydelig ser, foreligger det jo visse avvik, men noe kan rett og slett skyldes måleutstyret. Jeg får snart en MicroSpec-probe og skal foreta meg samme målinger med denne så snart utstyret er på plass.

Målingene er foretatt med proben orientert mot projektorens linse, nær lerretet.

Jvc Dla-hd350/750-graaskalastandard1-jpg

Jvc Dla-hd350/750-gammastandard1-jpg

Jvc Dla-hd350/750-gamutstandard1-jpg

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du vil ha mye igjen for å flytte proben nermere projektoren dersom du måler luminanse. Proben kan gjerne settes 1m fra linsen.

De gamutmålingene, er de med HD3000?

Du har forøvrig en stygg dipp i gammakurven på 90%, og du risikerer tap av detaljer.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg har kun benyttet projektoren til å kalibrere i første omgang, men det står altså en HD3000 mellom, men den er satt til "nøytral" og skal derfor ikke ha større påvirkning på bildet... Jeg skal teste å flytte proben nærmere tenker jeg!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...da har jeg endelig fått på plass skikkelig kalibreringsutstyr fra Progressive Labs med MicroSpec-probe, og i den forbindelse foretatt meg en aldri så liten gråskala-kalibrering av HD350en.

Det er helt fantastisk å kalibrere når en har denne type utstyr til disposisjon. Målingene er DØNN stabile, så en kan trygt gå frem og tilbake mellom ulike justeringer å være trygg på at utgangspunktet er korrekt. Det gjør det langt enklere å kalibrere, samt ikke minst kan en være sikker på at resultatet faktisk er som en faktisk måler. Nå sier jeg ikke at alle må ut å kjøpe utstyr til 70.000 for å justere inn projektoren sin, men at det er en klar fordel med presist måleutstyr når en skal justere inn utstyr i denne ytelsesklassen er det liten tvil om... Jeg tror for øvrig kalibreringsutstyr vil falle kraftig i pris i årene som kommer - så det er bare å vente i spenning...!

Offset er en litt merkelig sak på denne projektoren, da den påvirker fargebalansen i eksepsjonelt stor grad ved kun den minste justering. Jeg har derfor holdt meg til gain i all hovedsak, selv om det jo normalt sett er en fordel å ha justeringsmuligheter i både øvre og nedre del av IRE-skalaen... Uansett oppfører projektoren seg relativt lineært hva kalibrering angår.

Det gjenstår da å justere gamma equalizeren. Det er også mulig jeg ved hjelp av den kan justere enkelte dips i fargebalansen ettersom jeg har justeringsmulighet for RGB på nevnte equalizer. Etter hva jeg leser rundtomkring er imidertid denne måten å justere på svært krevende, så jeg får se hvor langt en kommer. Uansett synes jeg absolutt at HD350 angir svært gode resultater sånn i utgangspunktet.

Neste punkt på agendaen deretter blir jo også da å måle fargerommet - forhåpentligvis er den relativt god - for den mangler jo som kjent CMS...

Generelt sett vil jeg jo si at dette tegner seg til å bli en svært god projektor - CMS eller ikke!

Innstillingene er som følger:

Gain R: -2
    Gain G: -16
    Gain B: -42

Offset R: -2
    Offset G: 0
    Offset B: 0

Kontrast: 5
    Brightness: 0

Lens aperture: 3 (grunnet lerretet som er grått og lydtransparent og derfor krever mer lys enn "normalt")

RGB vs. IRE i 3D:
    Jvc Dla-hd350/750-rgbvsire_kalibrert-jpg

RGB vs. IRE i 2D:
    Jvc Dla-hd350/750-rgbvsire_kalibrert2d-jpg

Gamma:
    Jvc Dla-hd350/750-gamma_kalibrert-jpg

Delta C vs. IRE (feilmargin):
    Jvc Dla-hd350/750-deltac_kalibrert-jpg

Fargetemp vs. IRE:
    Jvc Dla-hd350/750-kelvinvsire_kalibrert-jpg

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med før/etter screenshots for å illustrere forskjellen mellom ukalibrert og kalibrert 350/750?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...hvilken vil du ha? "Natural", "Cinema1" eller "Cinema2"?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan skalere tabellene med "glidebaren" Lygren, så slipper du så finskalerte bilder som du har på Delta og Fargetemp presentasjonen

Du har jo delta-avvik på under 0,5, men likevel ser det ut som et helv... ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, helt klart, for her ser det jo ut som delta C og fargetempen er helt på trynet, og det er den altså ikke...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    avvik på 3 kalles akseptabelt, avvik på 0,5 er perfeksjon
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan også gå inn Program Options under Tools-menyen så sette opp at gråskalamålingene skal starte ved 10 IRE. 0 IRE har det ingen hensikt å måle.

Jvc Dla-hd350/750-prog-jpg

EDIT: sorry off-topic, flytt gjerne dette til Microspec tråden
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...her har du da målingene fra "Natural" standardinnstillingen. Som du ser er ikke lerretet mitt helt enig med det naturlige i dette bildet, som jo nettopp understreker behovet for kalibrering fra lerret til lerret... Igjen sier jeg ikke at det krever utstyr til 70.000.-, en kommer langt med en "grei" probe og gratissoftware, men at kalibrering har noe for seg hersker det vel liten tvil rundt...

RGB vs. IRE:

Jvc Dla-hd350/750-rgbvsire_natural-jpg

Gamma:
    Jvc Dla-hd350/750-gamma_natural-jpg

Delta C:
    Jvc Dla-hd350/750-deltac_natural-jpg

Kelvin vs. IRE:
    Jvc Dla-hd350/750-kelvinvsire_natural-jpg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...takker for tipset rundt 0 IRE, Gorm, det deaktiveres PRONTE!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser Progressive Labs bruker Delta C (delta chroma)for å gi en tallverdi på avvik. Det vanlige er å benytte Delta E (delta C + delta L), som brukes av blant annet Calman og Colorfacts. Er det mulig å velge Delta E i Progresive Labs softwaren?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Nei, ser ikke slik ut gitt...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Nei, ser ikke slik ut gitt...
    Da betyr det at PL alltid vil rapportere lavere avvik enn hva tilfellet er for software som benytter Delta E. Delta C tar ikke høyde for avvik i Delta L (delta lightness). Egentlig litt merkelig at PL ikke kan vise Delta E.

Når det gjelder at man trenger en probe til 70K for å utføre en god kalibrering, er det absolutt ikke tilfelle. Så lenge man vet hva man gjør, har et trenet øye, og kjenner til de forskjellige teknikkene, er det fullt mulig å klare seg godt med eksempelvis en C5.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Når det gjelder at man trenger en probe til 70K for å utføre en god kalibrering, er det absolutt ikke tilfelle. Så lenge man vet hva man gjør, har et trenet øye, og kjenner til de forskjellige teknikkene, er det fullt mulig å klare seg godt med eksempelvis en C5.
    kan ikke være mer enig! Når det er sagt, så har man likevel en større trygghet for det resultatet man kommer frem til med K10/Microspec vs C5. I tillegg muliggjør det "dyre utstyret" nøyaktig kalibrering i lave nivåer (selv ved refleksjonsmåling)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå fått tilbake min hd750 etter at Gorm har kalibrert den på nytt og var den meget god før så er den nå blitt helt fantastisk med en meget god bildedybde og klarhet og med bedre smell i fargene en den hadde før da den gjerne var litt blass i fargene.
    Jeg så litt på filmen Baraka i går og WOW for et bilde jeg hadde med en detaljoppløsning som var nesten uvirkelig så nå gleder jeg meg til å få sett noen flere filmer:-)

Tusen takk for hjelpen Gorm :-)
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...det som er moro med disse projektorene er at en liksom bare kommer nærmere og nærmere "nirvana" for hver gang en drar frem utstyret og justerer litt... Nå er jo ikke jeg på Gorm-nivå hva angår kalibrering, lærer meg "yrket" i disse dager - men synes det er morsomt å se hva justeringene resulterer i av forbedrede bilder - og nå snakker jeg HD350 som tross alt mangler CMS! Skal også få lekt meg litt med HD750 snart i kompaniskap med Ak til shooutouten og landstreffet om noen uker, blir spennende å se hva vi klarer å få ut av den - dere får vente i spenning!

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...det som er moro med disse projektorene er at en liksom bare kommer nærmere og nærmere "nirvana" for hver gang en drar frem utstyret og justerer litt... Nå er jo ikke jeg på Gorm-nivå hva angår kalibrering, lærer meg "yrket" i disse dager - men synes det er morsomt å se hva justeringene resulterer i av forbedrede bilder - og nå snakker jeg HD350 som tross alt mangler CMS! Skal også få lekt meg litt med HD750 snart i kompaniskap med Ak til shooutouten og landstreffet om noen uker, blir spennende å se hva vi klarer å få ut av den - dere får vente i spenning!
    Ja lykke til Lygren og jeg vet hva den leverer i forhold til de andre som jeg så på Projektor 2009 i helgen så jeg slipper å vente i spenning;-)men det blir jo spennende for de som skal på Landstreffet.
    Mvh bigtor

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du legge ut ett CIE diagram etter kalibrering med et nye utstyret lygren?

Side 20 av 36 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •