Jvc Dla-hd350/750 - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 19 av 36 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 ... SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 717
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jvc Cms

OK, jeg fikk kjemperesultater synes jeg selv:-D men det tok mye lengre tid enn med andre projectorer jeg har kalibrert.

Jeg har også forsøkt innstillingene til Googer på AVS forum og de funket ekstremt bra. Får en fantastisk 3D virkning og synes innstillingene passer greit til allroundbruk.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med de forskjellene Gorm beskriver her er det vel større sjans å vinne i lotto enn at kopierte instillinger fungerer bra.:-D
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer alfalfa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cms

Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Jeg vil tro det heller er snakk om tidlige og ikke "fullt så tidlige" versjoner av samme projektor. For i det hele tatt å vurdere å benytte CMS må man ha utstrakt kunnskap om video-kalibrering. Dermed er det av liten interesse for "amatøren". Kan man faget får man det til å fungere uansett versjon, det er bare snakk om hvor lang tid det skal ta å gjøre jobben. ;-)
    Da er de vel håp for att en software oppgradering kan gjøre ting enklere og bedre.
    Meridian 861.v8. Meridian 621. Aerial Lr 5. Cc 5. Meridian Md 600. Chord spm 12000. Chord Mezzo 140. Pioneer bdp 91. Jl Gotham. Paradigm Sub2.Theta compli blue 3D. Teac P 70. Oppo 83. Meridian M33 x 4. PS3. X-Box. JVC 750. Pioneer 508. PS Audio P10.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være så enkelt som at teknikerne til JVC er blitt flinkere til å "skru sammen" grunn-oppsettet i projektorene.
    Uansett vil selve lampene ha så store individuelle forskjeller i fargetemperatur, at vellykket kopiering av andres oppsett blir som å vinne i lotto.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av auvida
    Jeg har også forsøkt innstillingene til Googer på AVS forum og de funket ekstremt bra. Får en fantastisk 3D virkning og synes innstillingene passer greit til allroundbruk.
    Kan du poste innstillingene, eller ein link.

Newcomer Wes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb

I stedet for å satse på lotto, har min 750 nå hatt ett opphold i Gorms flotte hjemmekino. Og det er jeg _virkelig_ glad for.

I utgangspunktet var jeg vel egentlig ganske så fornøyd med prestasjonene fra denne projektoren i THX modus. Glitrende bilder. Men så kom da alle disse meldingene om hvor mye en skikkelig kalibrering gjør for nettop denne modellen. Tenkte vel at på dette nivået er det kun små "detaljer" og egenskaper som kan forbedres. Så feil kan man ta.

Gorm spurte meg tidlig hvordan jeg oppfattet bildet, og spesielt hvitbalansen. Uten egentlig å ha tenkt så mye over det, mente jeg bildet kunne ha ett lite gulskjer over seg. Nå derimot, når en raskt kan switche mellom THX og de kalibrerte modusene, er det ubegripelig at jeg ikke har reagert krafigere. For i kalibrert modus oppleves fargene så mye mer korrekt. Ingen stikkende farger, eller dragninger. Detaljer kommer nå så uendelig mye bedre frem, og utbruddet av hepatitt var helt åpenbart falsk alarm.

Det er begrenset hvor mye jeg har fått testet nå i kveld, men jeg kan allerede nå konstatere at det er noe helt annet jeg har fått med meg hjem, enn hva jeg leverte fra meg Takk Gorm!

Det er ett vannvittig potensiale i denne projektoren, og det er ingen tvil om at kunnskapsnivået må være høyt for å kunne dra det _aller_ beste ut av den.

- Wes

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott at du sette pris på "litt mer" korrekt gjengivelse Wes.

Det kan jo bli litt "blodfattig" i forhold til farger, men du verden så mye riktigere det blir.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av helbir
    Kan du poste innstillingene, eller ein link.
    Som det nevnes i tråden er det generelt lite poeng å kopiere innstillinger hva angår fargetemp og gamma. Andre, mer generelle innstillinger kan en selvsagt "kopiere" med større hell... Problemet er altså at kombinasjonen av ulike kilder og ikke minst avvik på hver enkelt projektor gjør at de svært så finslige innstillingene rett og slett ikke avgir samme resultat.

Nå er det nok mulig å gjøre en hel del også selv ved bruk av et relativt enkelt kalibreringskit, men jeg har selv erfart at f.eks. Chrome5, som jo er et godt kit i utgangspunktet, har en tendens til å måle med litt stor variasjon for hver måling. Funker absolutt greit for "grov" fargetemp. på min HD350, men jeg ser jo at det hadde vært en fordel med enda større presisjon. Jeg skal snart få lekt meg med en MicroSpec-probe, som er samme som Gorm bruker, og se hvilke forskjeller denne utgjør mht kalibrering.

Min plan er å kjøre 1080i inn i min HD3000 videoprosessor, som dermed har et CMS-system som også inkluderer sekundærfarger (HD3000en lar en ikke justere dette om en kjører 1080P inn, typisk)... Det er med andre ord "fattigmanns" HD750-løsningen , men får jeg dette til er det jo tross alt en veldig god løsning slik jeg ser det ettersom det etter mitt syn er helt nødvendig med støyreduksjon på Blu-ray, noe VXP-chippen i HD3000en fikser på et glimrende vis (og samtidig er fraværende på HQVen som står i 350/750). HD3000en har også full støtte for inverce telecine av 1080i-signalet, så det skal i teorien ikke gå ut over kvaliteten...

Når det gjelder HD750 er dette et så ekstremt presist "instrument" at jeg tror nok proffkalibrering nærmest er et "must"... Det er vel investerte penger.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jeg skal snart få lekt meg med en MicroSpec-probe, som er samme som Gorm bruker, og se hvilke forskjeller denne utgjør mht kalibrering.
    Min erfaring (som jeg deler med AK) er at måleutstyret betyr liten rolle, sammeliknet med erfaring innen faget. Det du vinner med bra måleutstyr er trygghet for at det du har gjort er korrekt. Men du er likevel helt avhengig av å vite akkurat hva du ønsker å oppnå, og hvordan man kommer seg dit. Den erfaringen tar det årevis å oppnå, for det finnes dessverre ikke noe kurs man kan ta for å lære dette i en fart. De som besitter erfaringen er jo heller ikke spesielt interessert i å "gi den bort". ;-)

PS: hvis du ønsker å trekke ned overmetningen i HD350 via HD3000, så mistenker jeg at du sitter igjen med en særdeles lite "dynamisk" projektor. I tillegg bør du være 100% trygg på at avspilleren konverterer 1080p til 1080i 60hz som prosessoren faktisk klarer å reg-generere til 24hz. Det hjelper lite med perfekt inverse telecine, men mindre konverteringen til telecine også er korrekt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer GooseBumpAudio sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var som Wes imponert over hva projektoren leverte i THX modus og ble nysgjerrig på hvor bra den ville være kalibrert, etter å ha lest om dette i denne tråden. Jeg hadde ikke de helt store forventingene og regnet med at det var snakk om små detaljer som ville skille...

Jeg hentet min HD750 hos Gorm på fredag, og fikk en aldri så liten demonstrasjon på før (THX) og etter (kalibrert fra bunnen av), og jeg ble imponert over resultatet. Men jeg skulle bli enda mer imponert når jeg koblet opp projektoren hjemme for å se en hel film!

Jeg fikk besøk av to litt senere på fredagskvelden, som ville se hva HD750 kunne levere og jeg satte på Hellboy II, som jeg hadde spart til anledningen.

De hadde _aldri_ sett noe tilsvarende og ble overimponerte. Jeg må innrømme at jeg heller aldri har sett noe tilsvarende.

Helgen har gått med på å se på diverse filmer, så verden utenfor har gått meg hus forbi! ;-)

Hvis jeg skal forsøke å beskrive resultatet av kalibreringen, så er det første jeg tenkter på opplevelsen av dybde i bildet. Jeg vil anta at det er noe av det samme fenomenet som jeg har opplevd i stereoverden som slår til.

Hvis et lydsignal blir "korrekt" gjengitt med det meste av informasjonen som finnes i kildematerialet, så vil lydbildet i et godt opptak ha en enorm bredde og dybde, og detalejene i forhold til instrumentene og musikken vil være lette å få med seg, og f.eks. live musikk vil oppleves som å være på en konsert.

Og det er det jeg tror er tilfelle i forhold til gjengivelse av bilder også. Fargene oppleves som ekte, og når all bildeinformasjon er riktig på pikselnivå i hele bildet, så vil hjernen oppfatte dybde i et bilde som er projektert på en flate. Detaljer er lett å få med seg, og alt sammen ser bare riktig ut.

Det eneste negative jeg kan si om HD750en nå etter at Gorm har kalibrert den, er at nå har jeg blitt enda mer kresen på kildematerialet. ;-)

Nå kommer det enda tydligere frem om de som står bak utgivelsen har gjort en bra jobb eller ikke. Og når du vet hvor bra det kan være, så er det slik du vil ha det! Jeg har hatt det slik i audioverdenen en god stund nå, så jeg skal nok kunne klare å leve med dette i videoverdenen også. ;-)

Tusen takk Gorm, for at du tok på deg oppgaven med å kalibrere projektoren!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig.

Vi skal også tenke på deg i kveld, når vi nyter en meget god Amarone i verdens beste vinglass. Og ja, selvsagt skal den få lufte seg litt først.

Sorry, off-topic ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Joa, erfaring er veldig viktig - men er vel som med alt annet - en må bare prøve seg litt frem... Det er samtidig viktig at en har forståelse for det grunnleggende. Vi skal få skrevet en kalibreringsguide her inne med tider og stunder for å gi folk litt hjelp på veien, så vil jeg i mellomtiden anbefale de som kunne tenke seg å lære mer å teste Calman-softwaren (gratis å prøve, www.spectracal.com), den gir en svært god innføring. Er egentlig ikke sååååå avansert selve det tekniske, problemet er jo at både kilde og projektor ikke alltid responderer som de skal, HD750 har jo vært et godt eksempel på dette.

Når det gjelder HD3000 får jeg nesten bare se om det funker tilfredsstillende, Gorm. På nåværende innsignal, 1080P i 24FPS gjør den en fantastisk jobb, men da funker altså ikke CMSen... Når det gjelder tap av dynamikk kan jo en løsning være å booste alle grunnfargene i projjen til max og heller justere de ned på videoprosessoren? Jeg får teste litt!

Newcomer GooseBumpAudio sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Bare hyggelig.

Vi skal også tenke på deg i kveld, når vi nyter en meget god Amarone i verdens beste vinglass. Og ja, selvsagt skal den få lufte seg litt først.

Sorry, off-topic ;-)
    Flotte seg slik på en mandag?! ;-)

Husk også at glassene kun skal skylles i varmt vann. Ikke såpe, og for all del ikke putt disse i oppvaskmaskinen! :-D

Beklager at jeg fortsetter off-topic, men dette er særdeles viktig detalj! :-D

Jeg "håper" at filmgalskapen roer seg snart, slik at jeg kan bli ferdig med høytalerene mine. Skal gi deg beskjed når de er klare for testing Gorm.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er innstillingene som jeg har testet.

Compromise settings:

As I've already said, technically accurate across all stimulus levels with the CMS is only possible if you're willing to significantly cut light output (~45%). I feel (along with probably everyone here) that's just too significant and living with THX mode would be better. A lesser cut in light output, though, say, more like 17-18%, would probably be tolerable for color tracking that, while not perfect and still technically somewhat oversaturated in greens, yellows, and cyans for the bulk of the stimulus levels, would most likely be tolerable. At least, that was the hope when I set out in trying to find a compromise. Below is what I came up with, and it seems to fit the bill for the mostpart, though I'm sure Tom will still balk at the color tracking accuracy (though it's far tamer than the OOTB settings).

Without further ado:

Contrast: -5
    Brightness: 0
    Color: -3
    Tint: 0
    Color Temp: Custom D65
    Gamma: Custom, based on 2.5 with low end reshaped to start out at around 2.15 and relatively quickly come up to the 2.5 preset (measures as doing so fully by 15 IRE), then hand-tweaked for flatter D65 tracking

CMS (H, S, B):

Red: 4, -22, 7
    Yellow: 3, -28, 19
    Green: 0, -30, 20
    Cyan: 0, -30, 20
    Blue: 3, -16, 6
    Magenta: 0, -24, 12

For completeness's sake even though there's virtually no way this setting carries over from my RS20 to just about anyone else's, my custom color temperature is:

RGB Gains: 0, 0, -24
    RGB Offsets: 0, -1, -1

How does this subjectively look even if technically not completely accurate? Wondrous. The little bit of color washout at high stimulus levels for green, yellow, and cyan is hardly noticeable in color ramps or in real material, as is the fact that they're underbright at full stimulus. Probably the gamma that measures at more like ~2.45 at the high end helps account for this.

auvida

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Interessant... Det han sier er altså at lysutbyttet må halveres før han fikk til en skikkelig tracking, men at det er mulig, med visse kompromisser, å få til noe som funker med 17-18% reduksjon (jada, vet at dere kan lese dere også, bare for å være enig med meg selv...).

Spennende er det uansett...!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare tull at lysstyrken må ned 45%. I forhold til THX-modus, har jeg på to av projektorne endt opp med både høyere lysstyrke, og mørkere sortnivå. Ergo en kraftig økning av kontrasten. Gamma på 2.5 er også helt ubrukelig på HD750, siden den er så kraftig i lyse områder. En så høy gamma vil kun komme til glede i totalt mørke scener, mens det med en gang det dukker opp et lyst objekt vil gi undertrykking av alle detaljer i de mørkeste områdene.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg beklager at jeg brakte dette på banen. Jeg trodde i min naivitet at dette kunne være et godt tips til andre som ville prøve.

auvida

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det koster ingen ting å prøve, og hvem vet, man kan jo ha flaks. :-D

Man må bare være kritisk i forhold til resultatet, og tillegg ikke bli skuffet om det ikke svarer til forventningene.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha kalibrert min første HD750, kan jeg si at det ikke er noen enkel oppgave. Jeg er ikke veldig imponert over hverken CMS, gråskalakontrollene eller gamma equalizeren. Jeg brukte 8-10 timer før jeg var fornøyd, og da er pausene trukket bort.

Sluttresultatet ble VELDIG bra, og både gråskala og primær/sekunder fargene hadde et avvik på under dE1.

Forøvrig tryller HD750 frem bilder som er spektakulære, og og definitivt det beste jeg har sett av en kommersielt tilgjengelig projektor. Sortnivået er nå så bra at det er ytterst sjelden at man tenker "gråsort" lenger.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Test av HD-750 av PR