Jvc Dla-hd350/750 - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 36 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 ... SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 717
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Uten å gå veldig nøye inn på dette, er det selvsagt IKKE tilfelle. Chroma 5 er produsert av X-rite, mens K-10 er produsert av Klein. Dette er HELT forskjellige instrumenter, og nøayktigheten er ikke engang på samme planet. Jeg vet at Cliff Plavin sier dette, men hver gang han blir spurt om å dokumentere sine påstander, blir det stille. Dersom C5en skal sammenlignes med et annet instrument, må det være X-rite Hubble/Sencore OTC1000, som er produsert av samme produsent. K10en er et helt annet instrument.

Dersom du vil diskutere dette videre kan vi ta et via telefon eller PM, bare ikke kom med påstaner som ikke holder vann
    Holder vann?

K10 er et colorimeter med linse, er det ikke? Et colorimeter, med sine fargefiltre, vil aldri være like nøyaktig som et spektro-radiometer. Om det er av relavanse i forbindelse med kalibrering av HD350, det skal jeg selvsagt ikke påstå. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...på treffet i slutten av februar vil vi jo ha både K10 og MicroSpec tilgjengelig, så da kan vi jo sjekke i praksis hvor ulike de måler... Jeg tror nok heller ikke en probe til 65.000 kan sammenlignes med en til 4000, men nå er jeg ingen ekspert på dette uansett... Vi får uansett ikke spore av tråden helt, poenget er jo at en trenger en presis probe for å kalibrere HD750 ettersom det er svært små nyansert som skiller "klinten" fra "hveten" av hva sluttresultat angår!
    Det skulle jeg svært gjerne vært med på, men nok en gang er AVforum-treffet lagt midt i en av mine arbeidsperioder dessverre. Men det går kanske an å få låne en Klein K10 etter treffet? Eller er det AK sin som vil være tilgjengelig der?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    K10en er AK sin, ja, så du får høre med ham... Spørs om du får låne den nå som du har kalt den en probe til 4k med linse da, hehe (AK tilgir deg garantert)... Uansett er jo probediskusjonen (og tilhørende software) svært spennende, vi bør nok opprette en tråd når vi får summet oss! Jeg har dessverre så langt ikke tilstrekkelig erfaring til å uttale meg, men synes jo Calman-softwaren er veldig brukervennlig og fin, og skal snart få lekt meg litt med MicroSpec og Progressive labs´ software...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, K10 er et kolorimeter, men det betyr selvsagt ikke at det ikke kan være nøyaltig, gjør det vel ? Har du noengang hørt mange som har klaget på Minolta CS-200, som er et high-end kolorimeter? Dette er et instrument som er benyttet av SVÆRT mange professjonelle kalibratører i USA. Klein K-10 er vesentlig mere nøyaktig enn CS-200 (testet av Spectracal), og da skulle vel ytelsen være grei?

Når det gjelder nøyaktigheten sammenlignet med spektroradiometer, er det klart at sistnevnte i mange tilfeller har ørlite høyere "spissnøyatighet", men det betyr ikke at man ser forskjell i målingene i praksis. K10'en er spesifisert med like høy nøyaktighet som Microspecen, og jeg tør vede mye på at det skille veldig lite.

Klein K10 er også brukt av svært mange displayprodusenter, og har vært ute i felten i opp til 9år. Man skulle vel tro at dersom nøyaktighet var dårlig så ville det kommet frem?

Når det gjelder Cliff Plavin, så har han "spammet" flere diskusjonsforum, og prøvd å få brukere bort fra å kjøpe andre instrumenter enn det han selv selger. Det synes jeg er fryktelig lite sympatisk, og det er også noe jeg kan dokumentere.

Jeg foreslår forøvrig at vi tar denne diskusjonen videre på PM eller telefon

Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Holder vann?

K10 er et colorimeter med linse, er det ikke? Et colorimeter, med sine fargefiltre, vil aldri være like nøyaktig som et spektro-radiometer. Om det er av relavanse i forbindelse med kalibrering av HD350, det skal jeg selvsagt ikke påstå. ;-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi kan forøvrig gjøre en sammenligning av instrumentene en gang det passer. Det får vi til

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diskusjonen tåler vel dagens lys? Men i en annen tråd kanskje?

Og bare så det er sagt, hva i all verden har Clifford Plavin med mine betraktninger å gjøre?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diskusjonen tåler naturligvis dagens lys, men jeg er enig med deg i at det kan tas i en annen tråd.

Grunnen til at jeg nevnte Cliff Plavin, er fordi han sier akkurat det du sier, at K10en nesten er den samme som C5en. Dette sier han til alle som spør. Det va ene og alene grunnen til at jeg nevnte det. Han har sagt det samme til meg også. Det er forøvrig ikke vits å ta han med videre i diskusjonen.

Det hadde også vært morro å få tatt en sammenligning etterhvert Du er som alltid velkommen inom en gang det passer.

Og bare for å ha sagt det, jeg er ikke i tvil om at Microspecen er et veldig bra instrument

Diskusjonen tåler vel dagens lys? Men i en annen tråd kanskje?

Og bare så det er sagt, hva i all verden har Clifford Plavin med mine betraktninger å gjøre?

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...hvor mye av dette er tilgjengelig på HD350en da, vet du det? Hvordan får jeg aksess til servicemenyen?
    Jeg har knotet mye med min 350 nå som har fått 250 timer på seg, og bildet er helt supert. Har ikke vært inne å sett på servicemenyen, vet ikke hvordan man kommer seg inn der engang. Kanskje det går an å tune sekundærfargene litt der.

Men har en kompis som skal kjøpe jvc, men han vet ikke om han skal gå for 350 eller 750 siden han ikke har sett 750'en. Så lurte på om ak eller noen i stavanger området som har en kunne gi oss en liten demo av en kalibrert 750.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Akkurat ferdig med kalibrering av tredje HD750

Da er jeg akkurat ferdig med kalibrering av min tredje HD750, og jeg er overrasket over hvor store variasjoner det er på THX-modus på individuelle enheter. Fells for alle så langt er at det ikke ser spesielt bra ut. Det har vært kraftig fargeskifte på alle de tre, der den første trakk mot rødt, den neste mot gult, og nå altså den siste med kraftig grønnstikk. Alle sammen hadde dårlig dybdeperspektiv som følge av dette.

Det er ikke bare på fabrikkoppsett (dårlig kalibrering) disse projektorene varierer, men også på funksjonalitet. Den siste projektoren jeg kalibrete hadde fullt fungerende CMS, noe de to foregående ikke hadde. Derimot hadde den en annen utfordring. Den hadde kraftig dragning mot rødt fra 0 til nøyaktig 20 IRE (skiftet ca 3500 kelvin!). Dette gjalt i alle fargemodus, til og med på nativ lampe, så det må være en feil et sted. Jeg fikk faktisk korrigert dette ved hjelp av individuell gamma, men det tok meg drøyt 10 timer PGA det idiotiske gamma-verktøyet til JVC. Totalt sett har jeg brukt rundt 16 timer effektivt denne gangen. Projektoren ble veldig bra til slutt, med perfekt fargetemp gjennom hele gråskalaen. Kontrasten økte også fra ca 12.500:1 i THX-modus, til 27.776:1 kalibrert. Den lave kontrasten i THX-modus skyldes "feilen" i bunnen av gråskalaen, og den merkelige måten gutta i produksjonen til JVC hadde prøvd å kamuflere den på. Kontrasten etter kalibrering kunne jeg godt gjort høyere, men projektoren er optimalisert for rom med noe lyse vegger. For å ikke å miste detaljer i mørke områder er lysstyrken satt litt høyere enn den ville vært i en "batcave" (gamma var 2.19). Jeg er rimelig sikker på at eieren av projektren er begeisret over resultatet, for fargegjengivelsen ble perfekt, og dybdeperspektivet er på høyde med projektoren til Andreas (som er referansen min på området). Regner med at det kanskje kommer en liten tilbakemelding når projektoren er vel hjemme igjen?

En fjerde HD750 ble levert nå i kveld, og det blir spennede å se hvordan denne ser ut i forhold til de andre. Håper den har et like godt CMS som den jeg akkurat er ferig med, og at det ikke er noen kjipe overraskelser på lur.
    Jeg syns det er litt synd at JVC slurver såpass med fabrikkalibreringen, for en korrekt kalibrert HD750 er noe av det desidert grommeste man kan eie av projektorer.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roffy
    Jeg har knotet mye med min 350 nå som har fått 250 timer på seg, og bildet er helt supert. Har ikke vært inne å sett på servicemenyen, vet ikke hvordan man kommer seg inn der engang. Kanskje det går an å tune sekundærfargene litt der.
    Det er ikke mulig å justere sekundærfarger i servie-menyen, kun vanlig RGB gain og offset. Hvordan du komer inn i servicemenyen finner du nederst i dette innlegget: http://avforum.no/forum/1098153-post335.html
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Rene kalibreringsfabrikken nede i hulen din om dagen, Gorm! Snodig at du skal oppleve såpass store forskjeller fra enhet til enhet, men det viktigste er vel egentlig at du får til et fungerende resultat... Det er samtidig tydelig at proffkalibrering nærmest er et must for denne projektoren hvis den skal yte skikkelig.

Hvis det ikke foreligger flere muligheter enn bias og gain i service-menyen på 350en er det vel liten vits å bruke denne menyen?

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ikke så mye å justere på i service menyen nei, kun hvor mye irisen skulle være åpen i posisjon 2. Så flyttet jeg konvergens vediene (pixel adjust) litt frem og tilbake til default til di var spot on, måtte gjøre dette noen ganger før det ble riktig siden det er en slags "slark" på di.
    Er enig i at det gammaverktøyet er noe dritt å holde på med. Gått mange timer med å få det så og si perfekt selv om jeg sliter med å få opp verdien fra 90 til 100 ire, der daler kurven ned mot 1.9

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det ikke foreligger flere muligheter enn bias og gain i service-menyen på 350en er det vel liten vits å bruke denne menyen?
    Det er korrekt!
    På HD750 er det et poeng, da mankan korrigere gråskalaen i THX modi. HD350 har ikke et slikt modi, og derfor er det nermest poegløst å gjøre korrigeringer i service menyen så lenge de samme justeringene er tilgjengelig i brukermenyen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roffy
    Var ikke så mye å justere på i service menyen nei, kun hvor mye irisen skulle være åpen i posisjon 2. Så flyttet jeg konvergens vediene (pixel adjust) litt frem og tilbake til default til di var spot on, måtte gjøre dette noen ganger før det ble riktig siden det er en slags "slark" på di.
    Er enig i at det gammaverktøyet er noe dritt å holde på med. Gått mange timer med å få det så og si perfekt selv om jeg sliter med å få opp verdien fra 90 til 100 ire, der daler kurven ned mot 1.9
    Du vil nok kunne få litt høyere gamma ved å senke kontrasten et hakk eller to, men et spørs om det er verdt det.

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Du vil nok kunne få litt høyere gamma ved å senke kontrasten et hakk eller to, men et spørs om det er verdt det.
    Tror jeg dropper mer justeringer nå, får heller være sånt det er så får jeg ta en liten fintuning når pæra har passert 500 timer.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rene kalibreringsfabrikken nede i hulen din om dagen, Gorm! Snodig at du skal oppleve såpass store forskjeller fra enhet til enhet, men det viktigste er vel egentlig at du får til et fungerende resultat... Det er samtidig tydelig at proffkalibrering nærmest er et must for denne projektoren hvis den skal yte skikkelig.
    Joda, det er blitt noe mer enn "normalt" gitt. Grunnen er at jeg ble sittende hjemme med bihule-betennelse, og da var det jo greit å ha noe å gjøre.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det er blitt noe mer enn "normalt" gitt. Grunnen er at jeg ble sittende hjemme med bihule-betennelse, og da var det jo greit å ha noe å gjøre.
    Den nesa di er ikke helt god. Bra for projektorfolket at det er den og ikke øynene det er noe i veien med! Høres ut som det gjelder å ha skjerpede sanser når en kalibrerer JVC!

Newcomer alfalfa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

750 cms

Sitat Gorm. Den siste projektoren jeg kalibrete hadde fullt fungerende CMS, noe de to foregående ikke hadde.

Betyr dette at de er feil på noen prosjektorer som må reklameres på?
    I tillfelle hvordan hvet en amatør om en har en fungerende cms eller ikke?
    Meridian 861.v8. Meridian 621. Aerial Lr 5. Cc 5. Meridian Md 600. Chord spm 12000. Chord Mezzo 140. Pioneer bdp 91. Jl Gotham. Paradigm Sub2.Theta compli blue 3D. Teac P 70. Oppo 83. Meridian M33 x 4. PS3. X-Box. JVC 750. Pioneer 508. PS Audio P10.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jvc Cms

Hei Gorm,
    Hvordan kan jeg se/finne ut om min 750 "virker" eller ikke?

Jeg har kalibrert den på samme måte som jeg har kalibrert BenQ modeller tidligere men reagerte ikke på noe unormalt.

Har du noen ideer her?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alfalfa
    Sitat Gorm. Den siste projektoren jeg kalibrete hadde fullt fungerende CMS, noe de to foregående ikke hadde.

Betyr dette at de er feil på noen prosjektorer som må reklameres på?
    I tillfelle hvordan hvet en amatør om en har en fungerende cms eller ikke?
    Jeg vil tro det heller er snakk om tidlige og ikke "fullt så tidlige" versjoner av samme projektor. For i det hele tatt å vurdere å benytte CMS må man ha utstrakt kunnskap om video-kalibrering. Dermed er det av liten interesse for "amatøren". Kan man faget får man det til å fungere uansett versjon, det er bare snakk om hvor lang tid det skal ta å gjøre jobben. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 18 av 36 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •