Jvc Dla-hd350/750 - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 36 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 32 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 717
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det hjelper nok dessverre lite med Lumagen prosessoren, for du vil fortsatt ikke få intensiteten i fargene korrekt (z-verdien). Det har ingen hensikt i seg selv å bare hente ut et 2D diagram med med riktig fargerom, når konsekvensen er at fargene oppfører seg ulineært når intensiteten endres. For å få kontroll på z-koordinatet, uten å tape all lysstyrke, må kalibreringen skje i selve projektoren.
    Nå har jeg ikke kalibrert HD750, med Radiance kan du få kalibrert det tilnærmeret perfekt med henhold til intensitet også, det går jo selvsagt utover lysstyrke, men gjør det ikke det også selvom du gjør det i projectoren? Radiance har full 3D-kalibrering av CMS, utifra hva jeg kan forstå, men dette er ett område som er meget komplisert og forstå fullt ut.

Resultatet av kalibrering av min HD100 ble nesten perfekt med hht til både gamut og intensitet. Etter at det var gjort, så var det ett betydelig løft i bilde-kvaliteten.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tviler ikke på det Per Johnny, men du taper alt for mye lysstyrke på denne måten. Hadde prosessoren styrt elektronikken i selve projektoren ville du kunnet tweake ut mye mer lys enn det du endte opp med. Grunnen er enkel, du måtte nemlig starte med en av forhåndsinnstillingene i projektoren, og dermed har du allerede lagt inn en begrensning. Med CMS i selve projektoren kan du tweake alt uten noen begrensende faktorer (gitt at CMS'en da gir deg tilgang til helt ubehandlet intensitet fra projektoren, slik HD750 gjør).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    C-5 proben er raskere enn det meste på markedet, men den trenger bedre intergrering enn det Calman har gjort. Min PL C-5 kjører gjennomsnittsmålinger, der hver måling er et gjennomsnitt av 20 målinger, og likevel er den ikke tregere enn Chroma5 proben. I tillegg har PL lastet opp egen kalibrering i proben, for bruk med det medfølgende filteret.
    Med all respekt, hva er det som ikke er bra nok med integreringen av C5 i Calman? Proben Spectracal bundler med Calman har også kalibreringstabeller innlagt i forhold til det medfølgende filteret.

Når det gjelder "dansingen" i målingene, så vil du oppleve det samme med Chroma 5. Spectroradiometeret mitt (MicroSpec) måler helt stabilt fra måling til måling, men så er det også noe helt annet enn både C-5 og Chroma5. Det skiller jo et par-tre kroner i innkjøp også. 8-)
    Det er nesten utelukkende sånn at dyrere utstyr er bedre. Vi skulle gjerne ønsket at det ikke var slik, men dessverre ...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Med all respekt, hva er det som ikke er bra nok med integreringen av C5 i Calman? Proben Spectracal bundler med Calman har også kalibreringstabeller innlagt i forhold til det medfølgende filteret.
    Det var "dansingen" jeg skrev om. Har Calman oppsett for å la proben kjøre gennomsnittsmålinger, det vil si at hver måling er et resultat av et spesifikt nummer målinger (definert av brukeren)? Det er det jeg mener med ikke bra nok intergrering. Når målingene danser rundt slik at brukeren ønsker å bytte til en annen probe, da er det noe galt med intergreringen.

I softwaren til PL kan jeg velge å la hver måling være et resultat av alt fra 1 til 50 målinger i selve proben. Når jeg setter den til gjennomsnitt av 50 målinger, så er den heller ikke nevneverdig tregere enn ved 10 (som er default).

Kalibreringsdiskusjonene bør vel kanskje fortsette i en annen tråd, for det blir litt off-topic her.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var "dansingen" jeg skrev om. Har Calman oppsett for å la proben kjøre gennomsnittsmålinger, det vil si at hver måling er et resultat av et spesifikt nummer målinger (definert av brukeren)? Det er det jeg mener med ikke bra nok intergrering. Når målingene danser rundt slik at brukeren ønsker å bytte til en annen probe, da er det noe galt med intergreringen.
    Jeg er enig i det du slriver, men jeg oppplever ikke at C5'en danser spesielt mye. Det er klart den ikke er 100% stabil, men avikene er veldig små, og LANGT innenfor hva som betyr noe. Calman har valg for å øke antall måling når det er loite lys tilstede, men ikke utover det. Kunne kanskje vært en bra ting å ha

Kalibreringsdiskusjonene bør vel kanskje fortsette i en annen tråd, for det blir litt off-topic her.
    Det har blitt mye kalibreringsprat i det siste, ja

La oss spore tilbake til JVC's nye modeller.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tviler ikke på det Per Johnny, men du taper alt for mye lysstyrke på denne måten. Hadde prosessoren styrt elektronikken i selve projektoren ville du kunnet tweake ut mye mer lys enn det du endte opp med. Grunnen er enkel, du måtte nemlig starte med en av forhåndsinnstillingene i projektoren, og dermed har du allerede lagt inn en begrensning. Med CMS i selve projektoren kan du tweake alt uten noen begrensende faktorer (gitt at CMS'en da gir deg tilgang til helt ubehandlet intensitet fra projektoren, slik HD750 gjør).
    Din perfeksjonist. Aldri fornøyd uten at du får MAX av alt.

Jeg innrømmer at å maksimere lysutbytte ikke er topp-prioritet hos meg. Uten å huske tallene, så mistet jeg ikke mye lysutbytte likevel på CMS-kalibreringen, men det er jo utifra min vurdering. :?

Gorm! Takker for innspillene angående kalibrering av 750'en. Skjønner at jeg må sette av en del timer og ha mye kaffe.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver å spore tilbake til projektorene med et konkret spørsmål om, ja, kalibrering:-D

Hvordan går jeg frem for å kalibrere HD350'en med HCFR og Eye One?

Kan noen skissere en kort prosess? Vet ikke helt om jeg gjør det på den riktige måten, og metoden med å måle 20% IRE og 80% IRE fungerer vel ikke helt som ønsket på projektorer med mulighet for full Gamma-justering?

Har lest guiden her på forumet og Palme guiden for dummies.

Dette er hva jeg gjorde:

1. Stille sort og hvitt med Contrast og Brightness.
    2. Målte gråskala med 10% increment og fikk en "startkurve"
    3. Hoppet rett inn i Gamma-innstillingene på projektor og begynte å flytte rundt på kurvene ved å kontinuerlig måle en og en 10% increment fra gråskala og prøvde å få alle tre primærfargene til 100% i "Bullseye" til venstre i HCFR.

Hva gjør jeg eventuelt med farge-kalibrering på denne projektoren?

Kanskje Gorm eller Ak har lyst på en liten tur med tilhørende demo og kalibrering:-D

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke lurt å benytte gamma equalizeren for mye til gråskalakalibrering med mindre du er 100% stødig, og vet hva du driver med. Det er veldig fort gjort å "ødelegge" gammakurven. Det vil du fort kunne se på både luminance diagram og point gamma.

Prøv heller litt til med hvitbalanse kontrollene projektoren tilbyr (Bias/Offset - Gain/Cut)

Fargekalibrering kan du dessverre "glemme" på HD350. Det eneste du kan gjøre er å sette fargedekoderen med color/Tint kontrollene.

Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Prøver å spore tilbake til projektorene med et konkret spørsmål om, ja, kalibrering:-D

Hvordan går jeg frem for å kalibrere HD350'en med HCFR og Eye One?

Kan noen skissere en kort prosess? Vet ikke helt om jeg gjør det på den riktige måten, og metoden med å måle 20% IRE og 80% IRE fungerer vel ikke helt som ønsket på projektorer med mulighet for full Gamma-justering?

Har lest guiden her på forumet og Palme guiden for dummies.

Dette er hva jeg gjorde:

1. Stille sort og hvitt med Contrast og Brightness.
    2. Målte gråskala med 10% increment og fikk en "startkurve"
    3. Hoppet rett inn i Gamma-innstillingene på projektor og begynte å flytte rundt på kurvene ved å kontinuerlig måle en og en 10% increment fra gråskala og prøvde å få alle tre primærfargene til 100% i "Bullseye" til venstre i HCFR.

Hva gjør jeg eventuelt med farge-kalibrering på denne projektoren?

Kanskje Gorm eller Ak har lyst på en liten tur med tilhørende demo og kalibrering:-D

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I Calman V3.2 kan man sette opp antall målinger under "meter setup".

Noe for deg å prøve, Jon Eivind?

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det er ikke lurt å benytte gamma equalizeren for mye til gråskalakalibrering med mindre du er 100% stødig, og vet hva du driver med. Det er veldig fort gjort å "ødelegge" gammakurven. Det vil du fort kunne se på både luminance diagram og point gamma.

Prøv heller litt til med hvitbalanse kontrollene projektoren tilbyr (Bias/Offset - Gain/Cut)

Fargekalibrering kan du dessverre "glemme" på HD350. Det eneste du kan gjøre er å sette fargedekoderen med color/Tint kontrollene.
    Er nok ikke 100% stødig nei:-D
    Ble veldig mye fram og tilbake med kurven kan man trygt si.....

Takk for tips, skal prøve å få satt av noen timer i kveld til testing.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett LITT på HD350 og den imponerte meg rett ut av eska.

Den ble sammenliknet med Spectra og det er faktisk minst like mye dynamikk i bildet på HD350 i "normal" bildemodus.

Fargene er selvsagt litt oversaturerte men, jeg likte det likevel.

Panoreringene er ikke helt topp, men ikke så værst undertrykking av støy.

Den var også svært stillegående.

Håper å få testet ut HD750 en dag også.
    Men, hva med VW80 tro?

Valgets kvaler:???:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke relevant inlegg lenger :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Fikk en hd750 inn dørene her i dag.
    Regner ikke med å få sett så mye på den før helgen, men må si jeg gleder meg veldig.

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Jeg har sett LITT på HD350 og den imponerte meg rett ut av eska.

Den ble sammenliknet med Spectra og det er faktisk minst like mye dynamikk i bildet på HD350 i "normal" bildemodus.

Fargene er selvsagt litt oversaturerte men, jeg likte det likevel.

Panoreringene er ikke helt topp, men ikke så værst undertrykking av støy.

Den var også svært stillegående.

Håper å få testet ut HD750 en dag også.
    Men, hva med VW80 tro?

Valgets kvaler:???:
    Rett ut av eska synes jeg den var elendig. Men etter endel justeringer så ble den bra.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...jeg må nok også si at jeg likte HD350 en hel del bedre etter grovkalibrering. Nå vet jeg jo enda ikke hvor nøyaktig jeg har fått til tingene, men det finner jeg jo ut av...

Når det gjelder gamma, som jo blir neste greie jeg må få sett litt på (er sikkert mulig å rote seg godt bort som du sier AK, men litt testing må en jo få lov til...), HD350en har justering av dette i en slik "equalizer"-sak, ikke sant? Har liksom ikke klart å finne frem til det enda, men det er der vel siden det nevnes (og ja, jeg burde jo bare stukket ut og sjekka det selv, men nå er jeg sliten og lat... )...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...jeg må nok også si at jeg likte HD350 en hel del bedre etter grovkalibrering. Nå vet jeg jo enda ikke hvor nøyaktig jeg har fått til tingene, men det finner jeg jo ut av...

Når det gjelder gamma, som jo blir neste greie jeg må få sett litt på (er sikkert mulig å rote seg godt bort som du sier AK, men litt testing må en jo få lov til...), HD350en har justering av dette i en slik "equalizer"-sak, ikke sant? Har liksom ikke klart å finne frem til det enda, men det er der vel siden det nevnes (og ja, jeg burde jo bare stukket ut og sjekka det selv, men nå er jeg sliten og lat... )...
    Du kan også velge 'preset' for 1.8, 1.9,..... helt til 2.6!

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg tok A kurven (siden den var nærmest 2,2) i gamma menyen og kopierte den til en custom setting. Så var det bare litt finjustering på 20 ire og 90 ire og litt på 30-50% så ble den perfekt. Juster forsiktig på ett punkt om gangen så tar du ny måling, er den nærmere 2,2 på det jevne så kopierer du den til en annen custom setting og fortsetter der. Det er lett å justere seg bort så da har du ivertfall tatt en kopi som du kan gå tilbake til.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har for øvrig fått stiftet litt bedre bekjentskap med en HD750 i dag... Er virkelig et imponerende skue denne saken her, selv om slektskapen med HD350 er relativt påfallende...

Prøvde meg litt på fargekalibrering, og må jo si at jeg synes systemet virket noe snodig... "User" tar altså utgangspunkt i en vanvittig blåstikket "vivid" 10000K type sak, der en må kraftig redusere blå gain for å komme innenfor noe som balanserer rundt 6500K...

Uansett; resultatet ble jo veldig bra på min grovkalibrering, deltaE=0,05 på 80% og 0,33 på 30%. Nå går disse målingene litt frem og tilbake på Chrome5-proben, så la oss si at det uansett er innenfor deltaE=0,5, som jo må sies å være bra. Spørsmålet er om det er bra at en altså kutter så mye i blå gain? Den måtte jo ned til -60 eller noe i den duren for å balansere det hele?!? Fikk ikke tid til å måle lysutbytte før og etter, men synes jo det så greit ut da...

Ellers må jeg jo som nevnt tidligere få si at dette ser ut til å tilsynelatende være tweakerens drømmemaskin, dette er ikke noe amatørredskap!

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg sendt min til JVC og håper de kan fikse feilen for jeg har veldig lyst å få tilbake den samme da den jo er kalibrert av Gorm.
    Mvh bigtor

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har for øvrig fått stiftet litt bedre bekjentskap med en HD750 i dag... Er virkelig et imponerende skue denne saken her, selv om slektskapen med HD350 er relativt påfallende...

Prøvde meg litt på fargekalibrering, og må jo si at jeg synes systemet virket noe snodig... "User" tar altså utgangspunkt i en vanvittig blåstikket "vivid" 10000K type sak, der en må kraftig redusere blå gain for å komme innenfor noe som balanserer rundt 6500K...

Uansett; resultatet ble jo veldig bra på min grovkalibrering, deltaE=0,05 på 80% og 0,33 på 30%. Nå går disse målingene litt frem og tilbake på Chrome5-proben, så la oss si at det uansett er innenfor deltaE=0,5, som jo må sies å være bra. Spørsmålet er om det er bra at en altså kutter så mye i blå gain? Den måtte jo ned til -60 eller noe i den duren for å balansere det hele?!? Fikk ikke tid til å måle lysutbytte før og etter, men synes jo det så greit ut da...

Ellers må jeg jo som nevnt tidligere få si at dette ser ut til å tilsynelatende være tweakerens drømmemaskin, dette er ikke noe amatørredskap!
    Er vel det samme som på user til 350, måtte vel ned i -90 før det begynte å bli bra.

Side 12 av 36 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 32 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •