Jvc Dla-hd350/750 - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 36 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 717
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Roffy
    Jeg har holdt på å kalibrere min 350 ett par kvelder nå. Har fått så og si perfekt D65 skala fra 20 ire til 90 ire, gamma har jevn linje på 2.2. Men så var det mengden med farger da, for å få trekanten lik som den er på CIE kartet så må jeg stille fargene til -45 noe som er veldig lite -50 er lavest. Kan dette stemme?
    Du gjør nok vont verre med å gjøre dette. I alle fall med vanlige colour controller så gjør den mye med intesiteten (CIE diagrammet har tre dimensjoner og den 3. intensitet synes ikke i diagrammet. Dvs at vanligvis så blir feilen mye større ved å bruke en slik kontroll. Rådet er nok derfor å konsentrere seg om gråskala så lenge 350 ikke har en CMS.

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Du gjør nok vont verre med å gjøre dette. I alle fall med vanlige colour controller så gjør den mye med intesiteten (CIE diagrammet har tre dimensjoner og den 3. intensitet synes ikke i diagrammet. Dvs at vanligvis så blir feilen mye større ved å bruke en slik kontroll. Rådet er nok derfor å konsentrere seg om gråskala så lenge 350 ikke har en CMS.
    Hva er den beste måten å finne en grei nok fargemengde på da, ta det på øyemål?

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er synderen og det har også nå plutselig dukket op en liten låseskive så det er ikke rart at jeg ikke fikk den til å sitte fast Gorm så jeg tror det bare er å kontakte JVC i morgen.
    For å vise størrelsen har jeg lagt en cd ved siden av den.
    Mvh bigtor

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Oj av meg!... Koblet opp HD350en mot min nyervervede Optoma HD3000 videoprosessor... FANTASTISK! Jeg må nok si jeg foretrekker VXP fremfor HQV gitt, mulig det er bittelitt mindre flyt (? har ikke sett noe til det så langt, bare en kommentar jeg har hørt fra andre!), men støyreduksjonen, og den generelle bildeprosesseringen er rett og slett til å dette i gulvet av... Hvis en samtidig har sett hva HD3000 går for om dagen er det ingen tvil om at denne kan være en god investering til en HQV-basert projektor som mangler støyreduksjon av HD-signaler (som jeg personlig mener er et absolutt must)...

Hadde jo en Sony HW10 frem til i dag, og må jo bare erkjenne at forskjellen opp mot HD350 er som natt og dag. EKSTREMT sortnivå og dynamikk, er jo bare helt drøyt! Spesielt kommer jo dette til sin rett i en batcave som min, det må jo sies da...

Skal få tatt noen målinger med min Chrome5-probe senere i kveld tenker jeg, og snarlig får jeg også en Eye-One Pro jeg tenker ta noen målinger med...

Førstescenen i Narna - Prince Caspian er bare så enormt rå, full av detaljer og bare skikkelig "Hi-End" følelse! Blir nesten blikk mørkt til tider, får virkelig "CRT-feelen" til tider. Er spent på hvordan Dark Knight blir på dette oppsettet!

Deler for øvrig dine inntrykk, Andreas21, og tror jo også at jeg skal komme meg et godt stykke også uten en skikkelig CMS på min 350 selv om jeg jo ser at HD750 er tweakerens drømmemaskin. Mulig jeg kan bruke HD3000-prosessoren til å kompensere noe for manglende CMS i projektoren, men må sette meg litt mer inn i prosessorens muligheter først.

Ser samtidig at THX-modusen på HD750 så veldig bra ut, er jo helt klart en fordel å ha en slik justering tilgjengelig. Samtidig må jeg jo si at jeg er superfornøyd med min HD350 så langt, til prisen ser den virkelig ut til å være et kupp selv om selvsagt HD750 er enda hakket vassere.

Da er det bare å fortsette å tweake og måle - uansett er inntrykket så langt enda kraftig forsterket i positiv retning fra første inntrykk!

Mulig jeg må annskaffe meg en hd3000 prosessor. Driver å ser på band of brothers på bd, irriterende mye støy i noen av bildene.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er den beste måten å finne en grei nok fargemengde på da, ta det på øyemål?
    Står noen tips her i første post :-D

http://avforum.no/forum/kalibrering-...m-du-tror.html

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg må annskaffe meg en hd3000 prosessor. Driver å ser på band of brothers på bd, irriterende mye støy i noen av bildene.
    HD3000 hjelper deg nok ikke er jeg redd. Denne kan derimot gjøre det:

Lumagen

Den er dyr og har vel ingen norske forhandlere etter det jeg forstår? Det kommer nok noen brukte nå når HD100 blir byttet ut med HD750 hos den del...

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står noen tips her i første post :-D

http://avforum.no/forum/kalibrering-...m-du-tror.html
    Har lest det ørten ganger Jeg gjorde også som det står på denne siden GREYSCALE & COLOUR CALIBRATION FOR DUMMIES
    Der skulle man måle 100 ire, så ta 21% fra ett 100% rødt bilde. Blir det mer rett når man bruker 75% ire og 75% rødt?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har lest det ørten ganger Jeg gjorde også som det står på denne siden GREYSCALE & COLOUR CALIBRATION FOR DUMMIES
    Der skulle man måle 100 ire, så ta 21% fra ett 100% rødt bilde. Blir det mer rett når man bruker 75% ire og 75% rødt?
    Det skal bli det samme gitt at man ikke overstyrer i rødt da kan 100 ire gi litt trøbbel.

Husk at det er intensiteten Y du justerer ut i fra. Uten en CMS så er det ikke så mye mer å hente enn dette mhp fargemetning.

Å dra ned noen hakk på HD1 og 100 virker jo bra for å få redusert "solbrent faktoren", det kan en jo gjøre på øyemål på 350 tenker jeg, hvis du ikke er fornøyd med resultatet fra oppskriftene over

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Da har jeg begynt å leke meg litt med Chrome5 og Calman-softwaren... Har bare fått kjørt grunnleggende "bulls-eye" så langt, og bruker Optoma HD3000 for å justere meg inn...

Ender opp med å justere følgende på Optomaen med utgangspunkt i "user1" på optomaen og picture-mode "natural" med 6500K fra HD350en:

R contrast: 0
    G contrast: 13
    B contrast: 7

R brightness: 1
    G brightness: 0
    B brightness: 0

...det jeg bl.a. legger merke til, er at endringer i brightness gjør store utslag, noe som ikke var tilfelle da jeg stilte på HW10en. Gorm nevnte noe om at RGB-brightness ikke fungerte helt som det skal på HW10en, tror det muligens kan stemme. Samtidig; her følte jeg at utslagene var veldig store, men når ting stemmer sånn ca. i utgangspunktet (vel, da snakker vi kun om 30% intensitet selvsagt), er det jo greit... Verre er det nok når jeg skal begynne å balansere 11 intensiterer, den som lever får se hvordan det går for en stakkar!

Dette resulterer i gode målinger på 30 og 80%, men vi snakker jo selvsagt her bare helt grunnleggende rapporter, ser jo at jeg må øke til 11 målinger før dette kan gi noe skikkelig svar. Bildet er uansett enestående bra, så får jeg bare fortsette å leke meg med kalibreringsverktøyet, der jeg snart får en Eye-One Pro-probe som muligens vil avgi noe mer korrekte resultater og dermed gjøre det enda noe enklere å stille seg inn...

Jvc Dla-hd350/750-calman_hd350_1-jpg

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra det ordnet seg til slutt

Jeg gleder meg til å få kikket på HD750 selv etterhvert, og ser nok at det kreves litt innsats for å få fargene til å sitte 100%. Dog, så lenge man kommer i mål er det veldig ofte verdt innsatsen.

Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Nøkkelen er å starte med en av "bruker-fargemodusene". Siden disse holde en fargetemperatur på ca 11.000 kelvin, så vil jeg tro at de fleste nok foretrekker å starte opp med 6500K. Gjør de det, er det derimot ikke mulig å korrigere fargerommet mot noe som i det hele tatt minner om balanserte farger. For de som ikke har jobbet mye med slikt tidligere, vil jeg anbefale å bare bruke THX-modus, for med denne projektoren må en ha lommene fulle av "gamle knep" for å komme i mål.

Selv måtte jeg ta en telefon til AK i kampens hete, for jeg holdt på å gi opp hele CMS'en. Etter en liten "pepp-talk", brettet jeg atter opp ermene, og Cathrine så ikke noe til meg før neste morgen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer dessverre ikke. Ved å sette Color så langt ned fjerner du alt om heter dynamikk i fargene. Som Henning har nevnt, måles fargene i tre dimensjoner, xyZ. xy er de du ser på CIE kartet, mens Z er lightness (gamma-vektet lysstyrke). Color-kontrollen (Chroma = fargemetning og lysstyrke) er ikke en ren fargemetningskontroll, og minker/øker også med lysstyrken i fargene.
    Det er derfor ikke anbefalt å justere denne kontrollen "for langt" bort fra standard.

Kjøper man HD350 må man rett og slett leve med overmettede farger. Projektoren er faktisk designet slik. Eneste "riktige" alternatvet er en ekstern videoprocessor med CMS.

Jeg har holdt på å kalibrere min 350 ett par kvelder nå. Har fått så og si perfekt D65 skala fra 20 ire til 90 ire, gamma har jevn linje på 2.2. Men så var det mengden med farger da, for å få trekanten lik som den er på CIE kartet så må jeg stille fargene til -45 noe som er veldig lite -50 er lavest. Kan dette stemme?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor tror du at resultatene dine ikke er korrekte nok? En I1Pro vil gi deg meget korrekte målinger, men det vil også C5en som du allerede har

Det er først når man begynner med 11punkts målinger at utfordringene virkelig dukker opp. I mange tilfeller må man inngå kjedelige kompromisser

Da har jeg begynt å leke meg litt med Chrome5 og Calman-softwaren... Har bare fått kjørt grunnleggende "bulls-eye" så langt, og bruker Optoma HD3000 for å justere meg inn...

Ender opp med å justere følgende på Optomaen med utgangspunkt i "user1" på optomaen og picture-mode "natural" med 6500K fra HD350en:

R contrast: 0
    G contrast: 13
    B contrast: 7

R brightness: 1
    G brightness: 0
    B brightness: 0

...det jeg bl.a. legger merke til, er at endringer i brightness gjør store utslag, noe som ikke var tilfelle da jeg stilte på HW10en. Gorm nevnte noe om at RGB-brightness ikke fungerte helt som det skal på HW10en, tror det muligens kan stemme. Samtidig; her følte jeg at utslagene var veldig store, men når ting stemmer sånn ca. i utgangspunktet (vel, da snakker vi kun om 30% intensitet selvsagt), er det jo greit... Verre er det nok når jeg skal begynne å balansere 11 intensiterer, den som lever får se hvordan det går for en stakkar!

Dette resulterer i gode målinger på 30 og 80%, men vi snakker jo selvsagt her bare helt grunnleggende rapporter, ser jo at jeg må øke til 11 målinger før dette kan gi noe skikkelig svar. Bildet er uansett enestående bra, så får jeg bare fortsette å leke meg med kalibreringsverktøyet, der jeg snart får en Eye-One Pro-probe som muligens vil avgi noe mer korrekte resultater og dermed gjøre det enda noe enklere å stille seg inn...

Jvc Dla-hd350/750-calman_hd350_1-jpg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Vel, jeg tror nok Chrome5 avgir greie målinger, men ettersom hver enkelt måling kan tendere til å variere en del er nok allikevel presisjonen litt så som så. For all del, bedre enn veldig mye annet, det vil jeg tro, men jeg tror absolutt ikke det skader å kontrollmåle litt en en Eye-One Pro i etterkant. Fordelen med Chrome er jo såvidt jeg har forstått at den er en del raskere... Vi får nå se, som du sier er det nok når jeg skal over på 11-punkter jeg sliter...

Jeg får forresten ikke aksess til noe CMS fra HD3000en min, men det får jeg nesten ta i en annen tråd!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må for øvrig si at jeg misunner deg proben din da, spare spare spare, er som du sier, en blir nesten litt "idiot" når en først har dratt seg på dette kalibreringskjøret, spesielt når en ser hvor godt resultatet faktisk kan bli på dagens projektorer! Stemmer det at den har over 2000 målepunkter!?! (vi trenger ikke dra tråden helt bort fra tema, det stemmer jo sikkert, måtte bare understreke min misunnelse med litt specs, min har nemlig 3! )...
    Link til Progressive Labs Microspec: Progressive Labs - Product Specifications

Dette er proben Gorm bruker i tillegg til C5

Ps. Chroma 5, ikke Chrome 5

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal bli det samme gitt at man ikke overstyrer i rødt da kan 100 ire gi litt trøbbel.

Husk at det er intensiteten Y du justerer ut i fra. Uten en CMS så er det ikke så mye mer å hente enn dette mhp fargemetning.

Å dra ned noen hakk på HD1 og 100 virker jo bra for å få redusert "solbrent faktoren", det kan en jo gjøre på øyemål på 350 tenker jeg, hvis du ikke er fornøyd med resultatet fra oppskriftene over
    Joda, er fornøyd nå. Er ivertfall ikke mangel på lysstyrke på 350'en, har kjørt den over 100 timer nå og med iris i modus 2 så er lysstyrken enorm i min batcave. Er litt skuffet over band of brothers BD utgave, bra lyd men ikke så bra bilde, alt for mye støy i bildet.
    Endte opp med -7 på farge, noe jeg synes så greit nok ut for mine øyne.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...støy vil alltid forekomme i større grad på High-End utstyr (ettersom alle detaljer tegnes opp i superdetaljert grad), men jeg har som nevnt investert i en HD3000 videoprosessor som på svært imponerende vis reduserer støyen uten å introdusere nevneverdig med artifakter. VXP-chippen er jo veldig god på nettopp dette...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, er fornøyd nå. Er ivertfall ikke mangel på lysstyrke på 350'en, har kjørt den over 100 timer nå og med iris i modus 2 så er lysstyrken enorm i min batcave. Er litt skuffet over band of brothers BD utgave, bra lyd men ikke så bra bilde, alt for mye støy i bildet.
    Helt OT: Men BD Band of Brothers har langt mindre støy(film-grain-effect) enn det den burde ha. De har brukt DNR for å minske det på den amerikanske utgaven, noe som får 'purister' til å gå 'bannanas'. Den japanske HD-DVD-utgaven og HBO sine hdtv-sendinger har langt mer film-grain. Band of brothers er filmet med en meget 'gritty' stil, med dempede farger.

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...støy vil alltid forekomme i større grad på High-End utstyr (ettersom alle detaljer tegnes opp i superdetaljert grad), men jeg har som nevnt investert i en HD3000 videoprosessor som på svært imponerende vis reduserer støyen uten å introdusere nevneverdig med artifakter. VXP-chippen er jo veldig god på nettopp dette...
    Off, det blir en dyr vinter. Har blitt helt hekta på kalibrering nå som jeg har fått utstyr til å måle med.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg tror nok Chrome5 avgir greie målinger, men ettersom hver enkelt måling kan tendere til å variere en del er nok allikevel presisjonen litt så som så. For all del, bedre enn veldig mye annet, det vil jeg tro, men jeg tror absolutt ikke det skader å kontrollmåle litt en en Eye-One Pro i etterkant. Fordelen med Chrome er jo såvidt jeg har forstått at den er en del raskere... Vi får nå se, som du sier er det nok når jeg skal over på 11-punkter jeg sliter...
    C-5 proben er raskere enn det meste på markedet, men den trenger bedre intergrering enn det Calman har gjort. Min PL C-5 kjører gjennomsnittsmålinger, der hver måling er et gjennomsnitt av 20 målinger, og likevel er den ikke tregere enn Chroma5 proben. I tillegg har PL lastet opp egen kalibrering i proben, for bruk med det medfølgende filteret.

Når det gjelder "dansingen" i målingene, så vil du oppleve det samme med Chroma 5. Spectroradiometeret mitt (MicroSpec) måler helt stabilt fra måling til måling, men så er det også noe helt annet enn både C-5 og Chroma5. Det skiller jo et par-tre kroner i innkjøp også. 8-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD3000 hjelper deg nok ikke er jeg redd. Denne kan derimot gjøre det:

Lumagen

Den er dyr og har vel ingen norske forhandlere etter det jeg forstår? Det kommer nok noen brukte nå når HD100 blir byttet ut med HD750 hos den del...
    Det hjelper nok dessverre lite med Lumagen prosessoren, for du vil fortsatt ikke få intensiteten i fargene korrekt (z-verdien). Det har ingen hensikt i seg selv å bare hente ut et 2D diagram med med riktig fargerom, når konsekvensen er at fargene oppfører seg ulineært når intensiteten endres. For å få kontroll på z-koordinatet, uten å tape all lysstyrke, må kalibreringen skje i selve projektoren.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Side 11 av 36 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •