Epson EH-TW5000 - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 46 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 44 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 902
    Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva synes du om TW5000 VS HW10 da?

Personlig synes jeg Sonyen var skarpere, mens Epson hadde noe bedre farger.
    Kontrasten og dybdefølelsen var rimelig lik.

Sonyen er jo mye billigere enn Epson igjen og er vel da kanskje det aller beste kjøpet?

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HW10 ble nesten litt "tegneserie" for meg. Noe som gjorde at den kom desidert på bunn. Kan være at de noe sterkere fargene gjør at den kan oppfattes som skarpere men det er ikke min oppfattning. Vet at den har fått både gode tester og skussmål men i selskapet og oppsettet på Electroworld synes jeg den falt gjennom. Selv om AE3000 var litt mørk så var den bedre enn HW10. Satt en full runde med alle fire pluss endel ekstra med VW80 til slutt. Det var meget lett å se at en mistet vesentlig med detaljer når en gikk fra HW10 til VW80 men det synes jeg gikk andre veien fra AE3000 til HW10.
    Men vi er vel litt på siden av topik som er TW5000... som jeg altså klart syntes var beste kjøp.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det er tydelig at preferanser og "øyet som ser" differerer til tider... Jeg synes TW5000 presterte greit, men så jo at den manglet en del mht fargegjengivelse rett og slett fordi bildet ble for "platt". Dette skyldes mest sannsynlig problemer med pæra, som jo ikke er den korrekte for denne modellen (den får en helt ny 200W-pære, mens prototypen som ble vist på Electroworld kjørte 170W).

Samtidig målte Gorm relativt greie tall faktisk, den viste 6500K relativt "dead on", og hadde ingen store avvik i IRE-skalaen som jeg fikk med meg... Det lover med andre ord veldig godt for den endelige TW5000, som jeg personlig gleder meg til å se.

Nå skal de nok også generelt sies at et lerret på hele 265cm i dette rommet på 15kvm trives bedre med pikseltettheten SXRD-projektorene leverer. Kjører en imidlertid et "normalt" lerret på 200-230cm i samme rom vil nok screendoor være langt mindre aktuelt, og dermed vil TW5000 fremstå enda noe bedre.

Jeg har for øvrig fått meg en liten vekker hva kalibrering angår... Jeg innser nå at en "generell" innstilling ikke lenger er langt fra godt nok, kalibreringsutstyr er rett og slett et must, og det gjelder stort sett for samtlige projektorer på markedet, samme hvor godt de er kalibrert ut av esken. Det blir nok derfor innkjøp av skikkelig kalibreringsutstyr på meg med det første, begynner litt forsiktig tenker jeg, og håper jeg ikke må ende opp med to svarte "Gorm-kofferter" til nesten 100.000 kronarser før jeg blir skikkelig fornøyd. Imponerende var det uansett å se hvilken "magi" Gorm utførte på bildet før og etter kalibrering, og det selv på en prototype!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jeg har for øvrig fått meg en liten vekker hva kalibrering angår... ...........håper jeg ikke må ende opp med to svarte "Gorm-kofferter" til nesten 100.000 kronarser før jeg blir skikkelig fornøyd.
    Den optimale løsningen er jo å få Gorm til å komme med sine to sorte kofferter. Nå skal ikke jeg nedvurdere din kompetanse, men vil tro at Gorm sin kunnskap og erfaring er like viktig som koffertene.

Forøvrig er jeg helt enig i det med personlige preferanser, som vekter hva en synes om et bilde/pj. Mye viktigere enn en tror.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Joa, kompetanse rundt kalibrering er uten tvil en viktig ingrediens i tillegg til utstyret (og er langt fra en enkel sak, der jeg garantert trenger en oppdatering etter en god stund uten projektor!)... Det jeg trenger er eksakte målinger av hver enkelt farge slik at jeg får stilt inn gråskalaen så godt som mulig. I tillegg må jeg selvsagt være godt kjent med den enkelte projektorens menyer osv., men det er jo relativt grei skuring (og lurer jeg på noe er jo AVforum en glimrende kunnskapsbase!). Det er til denne oppgaven det avanserte måleustyret trengs, det øvrige må jeg rett og slett, som alle andre, lære meg...

Jeg skulle for øvrig mer enn gjerne "bestilt" Gorm for hver gang jeg bytter ut projektoren / kilden, men ettersom det skjer til stadighet blir det nok en temmelig kostbar affære gitt!

Uansett - denne tråden får vi vel peile tilbake til TW5000 tror jeg...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er absolutt ikke nødvendig med utstyr til 100K for å få en korrekt kalibrering, men noen kroner må man ut med. Det finnes noen løsninger som nesten er gratis (HFCR + Spyder 2/3 eller HFCR + I1 Display), men jeg vil anbefale å gå for programvare som har god support, og er noe mer gjennomtestet. For $500 får man eksempelvis Calman V3 Standard og en Chroma 5 probe, en løsning som yter mer enn godt nok (en løsning som jeg har anbefal til Lygren). Faktisk er Chroma 5 en probe flere proffe har i kofferten, og både jeg og Gorm har også en slik (i tillegg til andre prober).

Som det også er nevnt her er kunnskap og erfaring alfa og omega når man driver med kalibrering. Det nytter ikke å ha det grommeste utstyret dersom man ikke kan bruke det skikkelig. Det finnes mange eksempler på displayer som tilsynelatende er korrekt kalibrert, men som likevel ikke ser bra ut. I disse tilfellene er det viktig å ha et trenet øye. Det får man ikke over natten, men øvelse gjør mester.

Tilbake til TW5000 (Eventuelt lag en ny tråd for å diskutere kalibrering).

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg går ut fra at TW5000 er en selvskreven kandidat for den shootout'en som det har vært snakket om på nyåret. Husker ikke riktig hviken tråd det var det ble tatt opp men det hører jo også hjemme her.
    Tror det er stor interesse for å se kalibrerte eksemplarer under samme visningsforhold.
    TW5000 med alle bugs borte og 200w lampe er virkelig noe jeg vil sammenligne med D-ila.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Som det også er nevnt her er kunnskap og erfaring alfa og omega når man driver med kalibrering. Det nytter ikke å ha det grommeste utstyret dersom man ikke kan bruke det skikkelig. Det finnes mange eksempler på displayer som tilsynelatende er korrekt kalibrert, men som likevel ikke ser bra ut. I disse tilfellene er det viktig å ha et trenet øye. Det får man ikke over natten, men øvelse gjør mester.

Tilbake til TW5000 (Eventuelt lag en ny tråd for å diskutere kalibrering).
    100% enig. Tingene som må først på plass er kunnskap om faget, så masse praksis. Itillegg så må man kjenne kalibreringsutstyrets begrensninger og virkeområde. Og som Ak sier, ett trenet øye må til, for noen ganger så gjør omstendigheter det slik at resultatet ikke har blitt helt riktig likevel.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i at erfaring er viktig, men utstyret spiller likevel en stor rolle. Det å rigge opp måleinstrumentet (rettet mot senter i lerret) og kunne stole på at det måler helt korrekt er essensielt. Det er ingen sak når man sitter tilbakelent i godstolen, og kjører 100 prosent stabile målinger på reflekterte 10% testbilder (eller for den sakens skyld, 7,5% og 0%). ;-)
    Det gir også mer korrekt resultat, når en måler gammakurven reflektert fra lerretet, og da gjerne helt nede fra sort.

Jeg gleder meg også til å få fikle litt med et produksjonseksemplar av TW5000, og håper det ikke er alt for langt unna.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg glemte kanskje å nevne at du virkelig kan bruke kalibreringsutstyret ditt, men man kan få gode resultater mer rimeligere utstyr også.

Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Jeg er enig i at erfaring er viktig, men utstyret spiller likevel en stor rolle. Det å rigge opp måleinstrumentet (rettet mot senter i lerret) og kunne stole på at det måler helt korrekt er essensielt. Det er ingen sak når man sitter tilbakelent i godstolen, og kjører 100 prosent stabile målinger på reflekterte 10% testbilder (eller for den sakens skyld, 7,5% og 0%). ;-)
    Det gir også mer korrekt resultat, når en måler gammakurven reflektert fra lerretet, og da gjerne helt nede fra sort.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm

Jeg gleder meg også til å få fikle litt med et produksjonseksemplar av TW5000, og håper det ikke er alt for langt unna.
    Det må være moro å ha slikt utstyr, som har så gode egenskaper. Til personlig bruk så kan det dessverre ikke forsvares å gå til innkjøp av slikt på mitt budsjett.

Kjempebra at du har gått til innkjøp av det, slik at vi kan få helt nøyaktige rapporterer om hva projectorene du tester er gode for, og det tjener jo også vi på.

Active kefcam sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    302
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Sikkert alt for tidlig å spørre om dette men jeg spør allikevel.

Hvor mye bedre er TW 5000 iforhold til TW 2000?

Er det verdt å oppgradere fra TW 2000 bare for å ha siste versjon?

Mvh

Kenneth

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...det er det vel ingen som kan svare på, ettersom ingen så langt har sett en fungerende versjon... I tillegg avhenger jo det selvsagt at hvor opptatt du er av oppgraderinger. Jeg tror det vil være liten tvil om at TW5000 blir en vesentlig oppgradering;

1. Den har høyere lysutbytte
    2. Den har samtidig høyere kontrast
    3. Den har lavere støynivå
    4. Den har trolig også bedre farger og prosessering, men det gjenstår selvsagt å se...

Samtidig; får du f.eks. 15.000 for din TW2000 (bare et anslag, mye mulig du får mer selvsagt), og må ut med 26.000 for en ny TW5000 bor det jo fremdeles veldig mye i din TW2000, og jeg ville nok personlig valgt å beholde den enda ett år og heller solgt den til neste år for f.eks. 10.000 (igjen, dette er kun et tankeeksempel), og kjøpt neste års toppmodell, som garantert vil bli ytterligere forbedret, og dermed trolig også "verdt" mellomlegget i større grad.

Active kefcam sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    302
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for et godt og utfyllende svar.

Skal få min TW 2000 profesjonelt kalibrert, da regner jeg med at siste rest av oppgraderingsfeber legger seg. Er jo eegentlig galskap å tenke på bytte når jeg kun har 40 timer på pæra.

Skyter inn et raskt OT spørsmål: Bør man vente til pæra har "satt" seg før kalibrering?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør nok la den gå noe mer før du får projektoren kalbrert. Jeg pleier å anbefale minimum 50 timer drift på lampen, før jeg kalibrerer i alle fall.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler også minimum 50t. For å være helt sikker på at lampen er "innkjørt" er nok likevel 100t å anbefale.

TW5000 gleder jeg meg virkelig til å se en produksjonsmodell av. Ut fra det jeg har sett og hørt til nå, kommer den til å bli en virkelig "killer" i klassen.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    HW10 ble nesten litt "tegneserie" for meg. Noe som gjorde at den kom desidert på bunn. Kan være at de noe sterkere fargene gjør at den kan oppfattes som skarpere men det er ikke min oppfattning. Vet at den har fått både gode tester og skussmål men i selskapet og oppsettet på Electroworld synes jeg den falt gjennom. Selv om AE3000 var litt mørk så var den bedre enn HW10. Satt en full runde med alle fire pluss endel ekstra med VW80 til slutt. Det var meget lett å se at en mistet vesentlig med detaljer når en gikk fra HW10 til VW80 men det synes jeg gikk andre veien fra AE3000 til HW10.
    Men vi er vel litt på siden av topik som er TW5000... som jeg altså klart syntes var beste kjøp.
    På meg virket også både VW80 og TW5000 mest korrekte i fargene.
    HW10 er nok kanskje litt for oversaturert, men likte den likevel:-D
    AE3000 falt i hverfall helt igjennom for meg.

Jeg hadde ikke anledning til å sitte over 1 time kontinuerlig og ett "problem" er at man viste samme film fra begynnelse til slutt sånn at man fikk ikke se alle projectorene på samme scene.
    Det er stor forskjell mellom bildene inn i hangaren og ute i jungelen.
    Kanskje vi har litt forskjellig oppfatning av den grunn?

Til prisen ser TW5000 ut til å kunne bli en skikkelig "killer", den koster tross alt bare halvparten av VW80 og HD750.

De fleste har jo ett eller annet budsjett å forholde seg til.
    Noen bytter utsyr hvert år, noen hvert andre år.
    Jeg tar meg ikke råd til å bytte projector hvert år, til det er tapet bare for stort og gevinsten for liten hvis man bytter innenfor samme klasse.

Newcomer acebase sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes TW-5000 høres virkelig spennende ut, og det ser ut som det blir erstatteren for min gamle BenQ PE8720.. Men alt dette pratet om kalibrering og innstillinger av prosjektorer får meg til å lure på om det kunne vært lurt å få noen profesjonelle til å kailbrere prosjektoren for deg...

Er det noen firmaer per idag som tilbyr en sånn tjeneste? (er selv bosatt i stavanger området)..

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av acebase
    Men alt dette pratet om kalibrering og innstillinger av prosjektorer får meg til å lure på om det kunne vært lurt å få noen profesjonelle til å kailbrere prosjektoren for deg...

Er det noen firmaer per idag som tilbyr en sånn tjeneste? (er selv bosatt i stavanger området)..
    Det er definitivt lurt å få proff kalibrering.

Du har en av landets bedre kalibrerere i ditt område, Bjørn Hegelstad
    Link til firmaet hans

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AK er også en mulighet, og han er vel fullt på høyde med Hegelstad når det gjelder digitale projektorer.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 4 av 46 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 44 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •