Epson EH-TW5000 - Side 37

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 37 av 46 FørsteFørste ... 7 17 27 33 34 35 36 37 38 39 40 41 ... SisteSiste
Viser resultater 721 til 740 av 902
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Roffe; et avvik i den størrelsesorden du måler vil være svært tydelig... Bildet vil virke kaldt og blått. Jeg synes fremdeles det er rart du måler som du gjør, og er du forbi Asker en dag er du hjertelig velkommen innom med projektoren din, så kan jeg måle den med mitt utstyr...
    Den første målingen var nok en del off. Jeg var nok litt lemfeldig med "kalibreringen" av probens offset i den første målingen, så 60% var nok litt for lite i rødt i forhold til det reelle. Men rødt har uansett lav lysintensitet på min projektor.

Edit: Ihht. min post med sammenligning av prober, så er vel selve proben sannsynligvis friskmeldt, mens jeg nok ikke var nøye nok første gangen jeg nullstilte proben i forhold til sort før jeg gjorde målinger (operatørfeil). 60% rødt er derfor helt klart for lavt. Jeg skal se om jeg får tatt noen nye målinger av grunninnstillingen til Natural-modus (alle parametre i RGB, kontrast og brightness satt til 0).

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    OK. Men hva vil skje i forhold til dette dersom det skulle slippe inn litt lys, spesielt dersom dette lyset har farge? Vil ikke en av fargene kunne bli detektert feil da?

Uansett, har nå kalibrert enda en gang, denne gangen er probens offset kalibrert med proben på en sort flate og dekket av en tykk, sort stoffbit. Og målingen var ikke langt unna forrige gang, så da tror jeg at jeg har funnet måten å gjøre dete på.

Ellers var jeg hos eksu i dag og lånte proben hans (takk, eksu). Jeg valgte å bruke laptopen min som referanse, siden jeg ikke stoler helt på dette med fargeunifirmitetsfeil og det å plassere probene identisk likt i forhold til lerretet sånn i første omgang. Uansett, her er en sammenligning mellom probene (eksus probe med stiplete linjer):

Som vi ser er det mindre avvik, noe jeg forventet, siden dette er billige produkter. Samtidig er ikke avviket så stort at det kan forklare tapet jeg har målt i rødt. Eller for å si det på en annen måte: Enten er begge probene feil, og da på samme måte, eller så er det projektoren som HAR veldig lite lysutbytte i rødt. Jeg tipper det siste. Skal uansett forsøke å kalibrere med begge probene etter tur på projektoren, og se om avvikene er større. Vil tro de er det på grunn av fargeuniformitetsfeilen.
    Nå er jeg usikker på hvor mye en slik sammenligning har for seg siden proben uansett blir "autokalibrert" i HFCR. Jeg vil anta at begge probene blir kalibrert opp mot den samme standarden, og da ville jeg ikke forventet avvik i det heletatt. Det er forøvrig noe av poenget med autokalibreringen også, å korrigere "dårlige" prober.

Avviket mellom probene er forøvrig helt ubetydelig i det diagramet du viser til.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Nå er jeg usikker på hvor mye en slik sammenligning har for seg siden proben uansett blir "autokalibrert" i HFCR. Jeg vil anta at begge probene blir kalibrert opp mot den samme standarden, og da ville jeg ikke forventet avvik i det heletatt. Det er forøvrig noe av poenget med autokalibreringen også, å korrigere "dårlige" prober.

Avviket mellom probene er forøvrig helt ubetydelig i det diagramet du viser til.
    Er usikker på hva du mener med "autokalibrert" i HFCR. Den eneste kalibreringen som gjøres av proben er nevnte nullstilling i forhold til svart. Eventuelle andre korrigeringer må i så fall ligge i DLL-filen som følger med som standard i probe-softwaren, og som benyttes av HCFR-programmet.

Poenget mitt med å låne en annen probe og sammenligne var for å finne ut om min probe evt. rapporterte vesentlig lavere nivåer i rødt enn den burde, altså om jeg har en probe som avviker vesentlig fra andre prober av samme modell. Jeg mener jeg nå har sannsynliggjort at så ikke er tilfelle, og at mitt probeeksemplar er friskmeldt innenfor akseptable avvik i den kvalitetsklassen av prober det her er snakk om.

Proben jeg har sammenlignet med er den samme som vi brukte for å kalibrere projektoren før service, og da var ikke rødnivået i ukorrigert projektor på langt nær så lavt som det er nå, selv om det også da var vanskelig å kalibrere uten å enten justere Grønn Gain eller Kontrast for å få rød opp på samme nivå som Grønn og samtidig unngå utbrenning i toppen, med stort tap i rødt ved 100 IRE. Slik det er nå, så mener jeg å huske at forskjellen mellom Grønt Gain og Rød Gain er så stor at jeg har Rød Gain på +28 og Grønn Gain på -15. Husker ikke i farten hvor mye jeg måtte justere kontrast, men også den er vesentlig skrudd ned for å få kontroll med utbrenningen i rødt. Dette har selvfølgelig gitt en stor reduksjon i totalt lysutbytte.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmål ang. gamut på TW5000:
    Vil denne settingen påvirke noe i forhold til min problematikk. Jeg har jo tatt utgangspunkt i "Natural"-innstillingen for Color Mode, og da er det mulig å velge mellom HDTV, EBU og SMPTE-C for Color Gamut. Jeg har vel bare latt den stå på default (tror det er HDTV).
    Er det noe å hente her?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDTV (eller auto) er rette valget. EBU er standarden for SD TV-sendinger i Europa (PAL), mens NTSC (Never Twice the Same Color) er det tvilsomme fargesystemet de bruker "over dammen"
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    HDTV (eller auto) er rette valget. EBU er standarden for SD TV-sendinger i Europa (PAL), mens NTSC (Never Twice the Same Color) er det tvilsomme fargesystemet de bruker "over dammen"
    Flott, takk! :-)

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er usikker på hva du mener med "autokalibrert" i HFCR. Den eneste kalibreringen som gjøres av proben er nevnte nullstilling i forhold til svart. Eventuelle andre korrigeringer må i så fall ligge i DLL-filen som følger med som standard i probe-softwaren, og som benyttes av HCFR-programmet.
    Etter det jeg har forstått lager HFCR automatisk en offsett for proben man bruker. Offsetten blir laget på bakgrunn av en stor database som ligger internt i HFCR. Denne databasen inneholder data fra et stort antall prober av samme type, og snittmålingene fra alle probene blir da brukt for å autokalibrere nettopp din probe internt i programmet.
    Jeg kjenner ikke så godt til programmet forøvrig, så deet er godt mulig at denne prosedyren ikke lenger benyttes.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Etter det jeg har forstått lager HFCR automatisk en offsett for proben man bruker. Offsetten blir laget på bakgrunn av en stor database som ligger internt i HFCR. Denne databasen inneholder data fra et stort antall prober av samme type, og snittmålingene fra alle probene blir da brukt for å autokalibrere nettopp din probe internt i programmet.
    Jeg kjenner ikke så godt til programmet forøvrig, så deet er godt mulig at denne prosedyren ikke lenger benyttes.
    Dette kan jeg ikke bekrefte eller avkrefte, men jeg synes det hører rart ut at de som har laget HCFR har hatt tilgang til så enormt mange Eye One prober.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei alle sammen. Er tilbake fra ferie.

Roffe:
    Hvordan opplever du viftestøyen og irisen?

Balijoka

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med fare for å trakke moderatorer på tærne: Start annen tråd, dere er fullstendig off-topic. Jeg følger tråden nøye, men alt dette kalibrering og probe snakket er ikke relevant utenom når det gjelder prosjektoren, og selv da får jeg fort nok av det. Kan dere ikke bare åpne egen tråd for dette?

Hvor sender vi klagen når moderatorer sporer av?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Balijoka
    Hei alle sammen. Er tilbake fra ferie.

Roffe:
    Hvordan opplever du viftestøyen og irisen?

Balijoka
    Viftestøyen er muligens noe høyere, men det er vanskelig å si noe sikkert når man ikke kan sammenligne, og det har gått mer enn en mnd mellom før og etter.
    Irisen jobber noe mindre, og knatringen har endret karakter til en mindre plagsom lyd.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rille999
    Med fare for å trakke moderatorer på tærne: Start annen tråd, dere er fullstendig off-topic. Jeg følger tråden nøye, men alt dette kalibrering og probe snakket er ikke relevant utenom når det gjelder prosjektoren, og selv da får jeg fort nok av det. Kan dere ikke bare åpne egen tråd for dette?

Hvor sender vi klagen når moderatorer sporer av?
    Kalibrering er helt klart interessant for denne projektoren, siden det er særegenheter ved kalibreringen både fordi det er problemer med nøyaktig kalibrering for RGB offset, og fordi det åpenbart er en del eksemplarforskjeller som i enkelte tilfeller vanskeliggjør optimal kalibrering.

Mulig du synes kalibrering er uinteressant, men for min del er dette meget viktig kunnskap for å få det beste ut av projektoren. Akkurat probe-snakket er en avsporing, det ser jeg, men å kalle det "fullstendig off-topic" er å ta hardt i. Det er jo et relatert emne.

Om du ønsker å diskutere andre aspekter ved Epson EH-TW5000 enn kalibrering, så er det jo bare å spørre om det du lurer på.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kalibrering er helt klart interessant for denne projektoren ENIG(men det er snart nok)

Akkurat probe-snakket er en avsporing, det ser jeg, men å kalle det "fullstendig off-topic" er å ta hardt i. UENIG
    Probe diskusjoner er så avsporet som det er mulig å bli. Har aldri sett en prosjektor tråd der kalibrering blir diskutert så mye, da ville man laget egen tråd. Dette vil aldri forekomme på et utenlandsk forum, da hadde moderator grepet inn. Men en viss høyde under taket bør vi ha.

Om dette var en tråd for Mercedes E-klasse, hadde felger vært relevante. Men etter fire sider om det, så tror jeg de fleste ville vært enig i at det er en avsporing. Hvis en person på toppen av det hele brukte en helside om hvilken type felgbørste som er best, ja da har man gått for langt.

Men nå skal ikke jeg spore av mer heller. Gjør som du vil, det er du som er moderator.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes du det sporer av, så får du bruke "Rapporter til moderator"-knappen på vanlig måte. Det er sikkert en moderator som ikke er med i tråden som kan ta saken.

Synes likevel at kalibrering og valg av probe til det er mer relevant enn om noen f.eks. postet en lenke til en morsom barnesang på Youtube eller begynte å diskutere memranmaterialer i høyttalere og hvordan det påvirker lyden. Det er mulig å bli veldig mye mer off-topic i denne diskusjonen enn prober.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viftestøyen er muligens noe høyere, men det er vanskelig å si noe sikkert når man ikke kan sammenligne, og det har gått mer enn en mnd mellom før og etter.
    Irisen jobber noe mindre, og knatringen har endret karakter til en mindre plagsom lyd.
    Hører du en vifte som periodisk slår seg av og på?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Balijoka
    Hører du en vifte som periodisk slår seg av og på?
    Nei, men jeg opplever at viften starter ganske "aggressivt" når man slår på projektoren og roer seg etter en liten stund.

Det hører med til historien at det er uklart hva slags modifikasjoner som faktisk er utført på mitt eksemplar.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det en tydelig feil på min. Har avtalt med Epson at jeg får en ny enhet.

Intermediate zx300 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    873
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått min prosjektor tilbake :-)

MEN har ikke fått sjekket den da jeg er offshore. Den er kommet tilbake i samme eske / eller en eske som er brukt med ekstra tape på, så da kan det tyde på at det er min gamle prosjektor.

Har ikke fått noe mail ifra Incocare om hva som er gjordt. Skulle jeg ikke fått noe informasjon, eller ligger det en lapp i eska på hva som er fikset/gjordt?
    Fikk heller ikke noe info på hvor den har vært, eller når den skulle komme tilbake, min kone fikk den bare rett på døra.

Ser det er et par som snakker om støy, så kan dere som HAR levert den inn ta en liten dB måling og se hvor mye den støyer(det samme skal jeg gjøre når jeg kommer hjem).
    Og til dere som IKKE har levert den inn gjøre det samme så kan man se om det er noen forskjeller :-)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos meg lå det en lapp i esken som viste at den hadde vært på service, men det var ikke mulig å tolke ut fra lappen hva som var gjort. Siden service ble gjort i Frankrike har heller ikke Infocare i Norge mer informasjon enn det som sto på servicelappen.

Når det gjelder å måle støy, så er det vanskelig. Både rommets akustikk og hvor man måler (avstand, posisjonering av projektor og måleutstyr) vil medføre store muligheter for avvik. For å sammenligne bør projektorenes støy måles under ellers like forhold.

Jeg fikk den også bare rett på døra uten varsel. En tilfeldighet at jeg var hjemme akkurat da. Regner med at jeg hadde fått hentelapp om jeg ikke var hjemme.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk mitt nye eksemplar i går.
    Fungerer utmerket. Ingen problemer med vifte og iris.

Kjører i lamp high og iris high speed, uten at det er plagsomt.
    Må si at jeg er ganske fornøyd nå :-D

Balijoka

Side 37 av 46 FørsteFørste ... 7 17 27 33 34 35 36 37 38 39 40 41 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •