Epson EH-TW5000 - Side 31

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 31 av 46 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 41 ... SisteSiste
Viser resultater 601 til 620 av 902
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hvordan var TW3800en på fargerom da? Er ikke den satt opp korrekt på fabrikken også?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    nope, den har ikke korrekt fargerom.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    OK, da er det jo kanskje godt hold i "teorien" din da... Er jo som du sier litt av samme på HD750 - eller i det minste VAR det det, vet ikke hva siste firmware har gjort av underverker i den gården (men det får vi vel vite relativt snarlig ettersom Ak er i ferd med å publisere sin dybdetest basert på en HD750 av siste "revisjon")... - altså at korrekt fargerom påvirker gråskalaen...

Det som rett og slett kan være tilfelle, er jo at det blir vanskeligere å lage software som tar tilstrekkelig høyde for korreksjoner også i fargerom, og er det tilfelle kan en jo håpe på en senere firmware som gjør dette enda hakket bedre...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da har jeg vært så heldig å fått sett på enda en TW5000, som jeg kalibrerte opp for Lasse hos Lyd og Bilde.

Etter litt frem og tilbake var det faktisk mulig å korrigere bort den veldige dippen på toppen, og totalt sett må jeg si at jeg er svært fornøyd med resultatet. Skal prøve å utføre samme "runde" på min også. Dette eksemplaret ble for øvrig også justert inn for brightness på CMS, der ingen av fargene "makset", dvs. at de kunne justeres til sitt angitte nivå uten at det forelå noen begrensning i noen av de enkelte grunnfargene (som er et vanlig problem...). Det er jo også imponerende, og resultatet var fantastisk flott fargegjengivelse.

Det som kanskje er litt kjipt for noen, er jo at det ble ganske mye justeringer som måtte til, både på gråskala og til slutt justering av brightness for hver kanal i fargerommet... Samtidig ser jo ting relativt bra ut sånn "ut av boksen" også, med nesten 100% korrekt fargerom i det minste, dog ikke helt perfekt gråskala...

Enheten ble kalibrert med irisen i "hyper" og lampe i "low".

Parameterne for gråskala endte opp som følger:

R OFFSET 5
    G OFFSET -16
    B OFFSET 0

R GAIN 9
    G GAIN -14
    B GAIN 5

...mens fargerommet jo sitter relativt godt, så det ble kun moderat korrigert. Brightness ble imidlertid relativt kraftig korrigert opp for grønt, noe ned for blått og tilsvarende noe opp for rødt...

Gråskala:
    Epson EH-TW5000-rgbvsire_natural_kalibrert-jpg

Feilmargin:
    Epson EH-TW5000-feilmargin_natural_kalibrert-jpg

Fargerom før kalibrering:
    Epson EH-TW5000-fargerom_natural_ikkekalibrert-jpg

Fargerom etter kalibrering:
    Epson EH-TW5000-fargerom_natural_kalibrert-jpg

Gamma - noe høyt som en ser, mulig 2.0 er et bedre utgangspunkt enn 2,2 som den står på som default...
    Epson EH-TW5000-gammavsire_natural_kalibrert-jpg

Intermediate zx300 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    873
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor lang tid tar det ifra når en leverer TW5000 inn på post kontoret og reperasjon, til en har den tilbake i drift igjen hjemme.
    Dem sier 2uker, men hva tar det i real life :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zx300
    Hvor lang tid tar det ifra når en leverer TW5000 inn på post kontoret og reperasjon, til en har den tilbake i drift igjen hjemme.
    Dem sier 2uker, men hva tar det i real life :-)
    TW5000 eksemplarene blir sendt til Frankrike for mod.
    Det kan fort ta litt tid. Kommer litt an på om de bytter projektorer eller reparerer. Mitt eksemplar ble sendt til Frankrike i dag. Får vel krysse fingrene og håpe at det går kjapt og greit.

Balijoka

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er spent på om min blir sendt til Frankrike eller om Infocare tar jobben. Jeg snakket tidligere med noen som sa at alt blir sendt til Frankrike, men da den ble hentet stod det Infocare som mottaker.

Er spent på hvordan det går. Den ble hentet for et par dager siden.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...for øvrig en kommentar til overstående gråskala... Det er SVÆRT sjelden en finner en projektor som klarer å gjengi selv 10% intensitet med den presisjonen en her ser... Mildt sagt svært imponerende... Dere som venter på swap-unit har med andre ord noe å se frem til!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser virkelig ut som du har klem på dette med kalibreringen av TW5000 nå, lygren. Flotte kurver. :-D

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...for øvrig en kommentar til overstående gråskala... Det er SVÆRT sjelden en finner en projektor som klarer å gjengi selv 10% intensitet med den presisjonen en her ser... Mildt sagt svært imponerende... Dere som venter på swap-unit har med andre ord noe å se frem til!
    Hvem får swap-unit?!

Synes det er dårlig dersom det er kvalitetsforskjell på oppgraderte, gamle modeller og nye, og det er tilfeldig hvem som får oppgradering og hvem som får flunkende nye enheter.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Du får bare rette et kritisk blikk til en eventuelt returnert projektor som ikke er swappet, roffe. Det som jo kanskje er det viktigste de nå har fikset er jo uniformiteten. Den var ikke spesielt god på forrige runde, mens den nå er svært god. Riktignok reduserer du uniformitetskvaliteten noe ved å bruke iris også på den nye, så når du skal vurdere nettopp det bruker du et hvitt heldekkende bilde og iris av. Ser du at hvitfargen er relativt god jevnt over er det jo greit... Husk for øvrig at dette også forutsetter at du ikke bruker lens-shiften i noen nevneverdig grad, da den alltid vil introdusere noe fargeskift...

Utover det er jo fokusproblematikken noe du må se om de har ordnet, men det skulle en tro, mens gråskala-justeringene ikke har blitt spesielt forbedret egentlig...

Alt i alt - uniformiteten er det jeg mener er viktigst at er på stell om du får reparert din eksisterende projektor...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg er spent på om min blir sendt til Frankrike eller om Infocare tar jobben. Jeg snakket tidligere med noen som sa at alt blir sendt til Frankrike, men da den ble hentet stod det Infocare som mottaker.

Er spent på hvordan det går. Den ble hentet for et par dager siden.
    Projektorene blir videresendt til Frankrike via InfoCare. Tror ikke noen av TW5000 blir reparert i Norge.

Balijoka

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får bare rette et kritisk blikk til en eventuelt returnert projektor som ikke er swappet, roffe. Det som jo kanskje er det viktigste de nå har fikset er jo uniformiteten. Den var ikke spesielt god på forrige runde, mens den nå er svært god. Riktignok reduserer du uniformitetskvaliteten noe ved å bruke iris også på den nye, så når du skal vurdere nettopp det bruker du et hvitt heldekkende bilde og iris av. Ser du at hvitfargen er relativt god jevnt over er det jo greit... Husk for øvrig at dette også forutsetter at du ikke bruker lens-shiften i noen nevneverdig grad, da den alltid vil introdusere noe fargeskift...

Utover det er jo fokusproblematikken noe du må se om de har ordnet, men det skulle en tro, mens gråskala-justeringene ikke har blitt spesielt forbedret egentlig...

Alt i alt - uniformiteten er det jeg mener er viktigst at er på stell om du får reparert din eksisterende projektor...
    Interessant.

Men betyr det at de i Frankrike gjør en vurdering av om de oppgraderer eller bytter til ny enhet? Kunne nok ane et visst uniforitetsavvik med det blotte øyet på min, men ikke kritisk mye. I forrige kalibreringsrunde kalibrerte jeg med autoiris skrudd av.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...ettersom uniformitetsfeilen ikke er tilfelle på alle TW5000ene fra "tidligere" batcher antar jeg de swapper kun om det er tilfelle på din... Fokusproblematikken har de jo en grei fix på ser det ut til... Du får vente i spenning!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...ettersom uniformitetsfeilen ikke er tilfelle på alle TW5000ene fra "tidligere" batcher antar jeg de swapper kun om det er tilfelle på din... Fokusproblematikken har de jo en grei fix på ser det ut til... Du får vente i spenning!
    Å ja. Jeg er veldig glad i TW5000'n min, så jeg er absolutt spent. Det er jo derfor jeg også har ventet såpass lenge. Den har fungert greit, og jeg ville ikke sende den inn før jeg følte at alle viktige feil kunne fikses på en gang.

Det er nesten så man får et følelsesmessig bånd til en sånn ting. ;-)

Så lenge Posten og servicegutta gjør jobben sin og behandler ting med respekt så går vel dette bra. Men jeg er jo redd for alt som kan skje underveis. Kjipt å få tilbake en DOA-unit på grunn av lemfeldig transport og slikt. Så, ja, jeg er spent.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er svar fra InfoCare vedrørende service på TW5000.

1. Vi tar ikke service på denne modellen.
    2. Feilen vet vi ikke enda og vi vet ikke om det er mange av disse.
    3. Har søkt litt i eldre aktiviteter og det tar røfflig ca 1 mnd.
    4. Noen bli bytta ut og noen repareres men det avgjøres i Frankrike.

Balijoka

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Balijoka
    Her er svar fra InfoCare vedrørende service på TW5000.

1. Vi tar ikke service på denne modellen.
    2. Feilen vet vi ikke enda og vi vet ikke om det er mange av disse.
    3. Har søkt litt i eldre aktiviteter og det tar røfflig ca 1 mnd.
    4. Noen bli bytta ut og noen repareres men det avgjøres i Frankrike.

Balijoka
    Kjekt å vite. Synes det er dårlig av Epson å hevde 2 uker når det tar 1 mnd, men sånn er vel livet av og til.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Eller så kan jeg snu litt på det? Det er svært sjelden man finner måleinstrumenter som måler korrekt på så lave nivåer.
    Jo mindre lerret man måler på, jo høyere blir gjerne lysstyrken ved 10% intensitet. Jeg regner med at du kanskje ikke har gjort denne målingen i egen hjemmekino (les; lydtransparent duk, som nok "tapper" litt lysstyrke)?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Helt klart vanskelig å måle, og stort sett får jeg jo relativt store avvik på 10%. Denne gangen målte jeg på et hvitt lerret i en relativt mørk kjellerstue hjemme hos Lasse i Lyd og Bilde, og MicroSpeccen pleier jo å være relativt korrekt når den først måler etter hva jeg har forstått...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...for øvrig vil det vel på en lydtransparent duk, som jo MISTER lys i bånn vil det vel egentlig være snarere tvert imot være enda vanskeligere å få til en grei måling ettersom en mister noe mer lys...?

...jeg skal få lekt meg litt mer om ikke aaalt for lenge med min egen TW5000 på min lydtransparente duk for øvrig, så får vi se hvordan grafene blir da...

Side 31 av 46 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 41 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •