Epson EH-TW5000 - Side 29

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 29 av 46 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 ... SisteSiste
Viser resultater 561 til 580 av 902
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nei
    Sendte mail til epson for noen dager siden, men fikk bare beskjed om at de enda ventet tilbakemelding om når den var forventet ferdig..

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser AVshop har "friskmeldt" TW5000 i sin annonsebanner, vet de noe vi andre ikke har fått med oss (ref, gråskala "sykdommen")?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Og du kjører med FW 1.09? Vil det si at det du rapporterte om forbedring av FI og slikt heller ikke virker lenger?
    Jeg tok kanskje litt ekstra i (frustrasjon):-D
    FI fungerer fint. Fokus, iris og gråskala er en annen sak.
    Fokusen er ille, irisen lager vibrasjonsulyder i chassiet i raske overganger fra mørkt til lyst.

Balijoka.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det sprørs nok om ikke TW5000 aldri blir HELT perfekt... Har de imidlertid fiksa fokusdriften (som jo skal være i orden nå...), er jo mye gjort rent hardwaremessig.

Er enig i at gråskalaen burde vært 100%, men etter mitt syn er den helt grei selv på firmware 1.07. Ja - den hopper - men med litt knoting blir tross alt resultatet ikke SÅ ille. Klart er det projektorer som får til dette bedre, men de færreste av disse kan skilte med full CMS på samme tidspunkt - da selvsagt med unntak av HD750 - som jo også koster det dobbelte.

Det som trekker mest ned etter mitt syn rent hardwaremessig er dårlig fargeuniformitet, dvs. at den trekker mot rødt/blått over bildet... Dette får en også håpe at har blitt forbedret.

Når det gjelder softwaremessige ting som gråskala, kan jo fremtidige firmwares gjøre dette enda bedre - de fikk det jo tross alt fint til på TW2000, så kanskje de klarer å gjøre en "backup" før eller siden...

Venter uansett i spenning på ny, oppdatert enhet, så får vi håpe at projektoren leverer ihht forventningene!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Venter uansett i spenning på ny, oppdatert enhet, så får vi håpe at projektoren leverer ihht forventningene!
    Mener du en projektor som har vært inne til service, eller et splitter nytt eksemplar?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...da står det en splitter ny TW5000 og venter på at ungene skal tidlig i søvn... Gleder meg stort til å se hvordan denne saken nå yter! Tilbakemeldinger og målinger dukker PLUTSELIG opp!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...da står det en splitter ny TW5000 og venter på at ungene skal tidlig i søvn... Gleder meg stort til å se hvordan denne saken nå yter! Tilbakemeldinger og målinger dukker PLUTSELIG opp!

Vi venter i spenning!!!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Beklager, været ble for fint i dag gitt... Har kun rukket å koble alt opp, så får jeg kjøre en vurderingsrunde i morgen...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg testet firmware 109 for noen uker siden, og det var dessverre ingen forbedring i forhold til gråskala. Interpoleringen fungerte derimot mye bedre enn tidligere, og enheten jeg testet hadde også tilnærmet perfekt farge- og lysuniformitet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan virke som gråskalajusteringen er et tapt punkt. Det er litt kjipt når man kalibrerer, men skal jeg være ærlig så savner jeg ingenting på dette punktet når jeg ser film.

Er det noen som har fått TW5000 tilbake fra full oppgradering (service) hos Epson ennå?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leverte min hos infocare i kongsvinger i går. Gikk inn på infocare.no nå for å sjekke status på servicen, og der stod det forventet ferdig 19/6-09 kl. 1600. Hvis dette viser seg å stemme så må det kunne kalles lynservice... Oppdatering følger

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...da har jeg fått lekt meg litt... Det er fremdeles "Natural" som er korrekt innstilling å ta utgangspunkt i, der sitter fargerommet bra fra start av. Har ikke sett på brightness i fargerommet enda, får ta det senere.

Det stemmer som Gorm sier at den fremdeles "hopper", gjerne fra typisk blå = 99% til 101,5% i et steg, der de fem forestående stegene kun endrer i små steg av 0,2-0,3%... Litt irriterende er det selvsagt, men jeg klarer allikevel å få til en såpass god gråskala at jeg tror dette kan bli bra etter jeg får brukt litt tid med den.

Gråskala etter kalibrering, der jeg måtte justere en hel del opp på blått (utgangspunkt i natural):

Epson EH-TW5000-rgbvsire_natural_calibrated-jpg

Fargerom Natural uten kalibrering:

Epson EH-TW5000-fargerom_natural-jpg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...når det gjelder generell bildekvalitet ser det veldig bra ut... Ser ut som det er god uniformitet, som jo er viktig, og fokusen ser ut til å holde bra.

Støyreduksjon skal jeg prøve meg litt mer frem på, synes den i utgangspunktet er for svak med default setting i Natural (1). Skal også prøve meg litt med interpoleringen, men jeg føler at den drar med seg en og annen artifakt...

Spørs om jeg ikke må få koblet til HD3000 videoprosessoren igjen gitt, for jeg må si jeg har rett og slett falt pladask for hvordan VXP-prosessoren behandler bildene... Synes HQVen rett og slett blir for skarp og "avslørende", mens VXPen på et utrolig effektivt vis beholder mye av skarpheten til tross for ekstremt effektiv støyreduksjon. Vel, det er uansett utenomprat, og ikke minst kan det jo hende at HQVen vil funke helt fint etter jeg får dyttet den opp et par hakk, så jeg skal få lekt meg litt mer først!

Et lite issue jeg har, er at projektoren interfererer med lerretsduken i langt større grad enn SXRD, D-ILA eller DLP. Jeg tester nå en helt ny lydtransparent duktype med enda finere perforering, uten at det var noen fordel. Til LCD er det faktisk en fordel at duken har litt grovere struktur... Jeg "løser" interferensen ved å defokusere projektoren litt, fungerer helt greit det også, men kanskje et poeng å nevne uansett for de som vurderer en lydtransparent løsning. Nå blir for øvrig problemet langt mindre på en noe mer grovstrukturert duk ala SmX, bare så det er sagt (men da blir jo også strukturen i duken tydeligere...), og duken jeg nå driver å tester er en pre-produksjon, men det er definitivt en fordel mht "moire" / interferens at avstanden mellom pikslene er så liten som overhode mulig...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke unaturlig det, at du får mer moiré med LCD. Fill rate har blitt bedre med årene men er jo ikke på nivå med de andre teknologiene. Dette blir nok fort synlig på en perforert duk.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...la for øvrig merke til at viftene ser ut til å være noe mer aktive nå enn tidligere? Er dette kanskje del av "fixen" på fokusen? Går litt av og på, skal lytte mer til dette senere.

Videre er det tydelig at pæra må få satt seg mht sortnivå, for foreløpig er ikke det noe å skrive hjem om.

Det som uansett imponerer stort er irisen, jeg er sikkert litt treg i oppfatningen, men jeg kan neimen ikke si jeg ser mye til den! Har for øvrig ikke hørt etter "knatring", skal høre om den har blitt bedre der også...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viftene bør IKKE være mer aktive. De er akkurat så stille som de må være i low lamp modus (før service).

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite issue jeg har, er at projektoren interfererer med lerretsduken i langt større grad enn SXRD, D-ILA eller DLP. Jeg tester nå en helt ny lydtransparent duktype med enda finere perforering, uten at det var noen fordel. Til LCD er det faktisk en fordel at duken har litt grovere struktur... Jeg "løser" interferensen ved å defokusere projektoren litt, fungerer helt greit det også, men kanskje et poeng å nevne uansett for de som vurderer en lydtransparent løsning. Nå blir for øvrig problemet langt mindre på en noe mer grovstrukturert duk ala SmX, bare så det er sagt (men da blir jo også strukturen i duken tydeligere...), og duken jeg nå driver å tester er en pre-produksjon, men det er definitivt en fordel mht "moire" / interferens at avstanden mellom pikslene er så liten som overhode mulig...
    Moire kan du redusere ved å "dreie" duken. Det er vel også grunnen leverandørene av "high-end" lerret leverer litt for stor duk, slik at duken kan dreies noe i forhold til lerretsrammen, før lerretet monteres. I stedet for å justere bildet ut av fokus kan du prøve å "over shoote" lerret litt.
    Forøvrig syns jeg ikke man kan laste projektoren for valget av et bildemessig "dårligere" lerret (les; lydtransparent) ;-) Leverandørene av slike lerret burde heller perforere i forhold til lerretstørrelse og oppløsning på valgt projektor, for da ville ikke dette vært noe issue. Hele problemet er jo at lerretet ditt er feilperforert i forhold til 1080p (selv om lav fyllingsgrad selvsagt bidrar i negativ retning). Kanskje disse dukene burde være merket "kun for bruk med DLP og LCoS" ?

Projektoren jeg testet (med firmware 109) målte tilnærmet perfekt på gråskala og fargerom i modus "Naturlig", men det var bare tilfelle med full spenning på lampen. Så fort jeg satt lampen i økonomi modus, trakk fargetemperaturen mot grønt. Dette fikk jeg ikke korrigert uten at gråskalaen så ut som en berg-og-dalbane, så jeg foretrakk heller å kjøre den med full spenning på lampen. Dette medførte litt mer støy, litt dårligere sortnivå, men også mye bedre opplevd dynamikk. Kan du sjekke om ditt eksemplar måler korrekt når lampen får full spenning?

Du skriver at du ikke registrerer irisen Lygren, sto den da i "normal"? I denne posisjonen jobber den nesten ikke, så det er ikke så rart. Sett den til "rask", så blir det mer fart i den. Ikke at den da blir plagsom, men sortnivået faller langt raskere på plass i mørke scener. I "normal" tar det noe sånt som 10-15 sekunder før irisen er lukket i overgangen fra hvitt til sort testbilde.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...la for øvrig merke til at viftene ser ut til å være noe mer aktive nå enn tidligere? Er dette kanskje del av "fixen" på fokusen? Går litt av og på, skal lytte mer til dette senere.
    Kjølingen av engine er etter hva jeg har forstått en del av fiksen på fokusproblemet, så det stemmer nok.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Kjølingen av engine er etter hva jeg har forstått en del av fiksen på fokusproblemet, så det stemmer nok.
    Hmmm... Pest eller kolera, altså. Det er ikke noe poeng å bytte ut fokusvandring med et støyproblem. Man bør jo holde seg til de publiserte spesifikasjonene, inkludert støynivå, ellers har de jo solgt dette produktet på falske premisser.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Burde vel egentlig ikke dratt inn den lydtransparente duken i denne diskusjonen, men det stemmer som du sier at det hjelper at duken dreies og/eller er sydd skrått. Jeg har nær sagt alle varianter av disse dukene tilgjengelig om dagen, så jeg begynner å få litt innsikt i det hele... Spennende - dog utfordrende greie å få det hele til å funke skikkelig... Uansett - LCD funker greit det altså - på litt grovere strukturert duk, mens de spesielt finmaskerte løsningene gjør seg bedre mot D-ILA/SXRD/DLP.

Takker for tipset med irisen, det er selvsagt derfor jeg også synes sortnivået var så-som-så, må jo aktivere den før jeg ser effekten og - eventuelt - synligheten av den selvsagt...

Projektoren står for øvrig på lav lampemodus, så det er tydelig det er eksemplarforskjell, da min målte rundt 94% blått på "Natural"... Nå er det imidlertid verdt å nevne at projektoren ikke har fått kjørt seg inn i det hele tatt, skal ta nye målinger etter litt brukstid!

Da bærer det snart ut for å se Max Manus igjen!

Side 29 av 46 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •