Epson EH-TW5000 - Side 25

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 25 av 46 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 45 ... SisteSiste
Viser resultater 481 til 500 av 902
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Service/oppgradering

I USA har de 1 dags bytte/retur garanti, det hadde vært noe... Når jeg skulle reparere min TW100 var det InfoCare i Kongsvinger som var eneste Epson verksted. Måtte sende med post frem og tilbake, og de er jo flinke til å håndtere ømfindtlige prosjektorer...
    Etter å ha kranglet litt kunne jeg levere til Infocare på Furuset, så skulle de sende med bil til Kongsvinger, med retur på samme måte. Regner med at det blir samme rutine for TW5000?
    Snakket med Epson i dag, de har ikke noe nytt om når det kommer deler og FW til Norge.:cry:

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har pappaperm, så da kjører jeg til kongsvinger. Kanskje de er proffe nok til å gi en tid, slik at man kan vente.

Update: Kan levere selv, men ikke avtale tid.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kjører jeg 108 Selve FW fila heter TW4000_5000_5800_WWV108_AS.DLT, så virka safe, og opplevde ingen problemer. PJ rapporterte som TW4000 for upload programmet, men alt ser likt ut i menyen såvidt jeg kan se.

Skal gjøre noen målinger nå, men merker at kildeskifte går mye raskere.

Intermediate zx300 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    873
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akke
    Da kjører jeg 108 Selve FW fila heter TW4000_5000_5800_WWV108_AS.DLT, så virka safe, og opplevde ingen problemer. PJ rapporterte som TW4000 for upload programmet, men alt ser likt ut i menyen såvidt jeg kan se.

Skal gjøre noen målinger nå, men merker at kildeskifte går mye raskere.
    Hmmm, tøft gjort :-)
    Vis noe skulle gå galt, hva sier Epson da? Når en levere inn PJ inn med ny FW?

Kan du fortelle enkelt hva du gjorde?
    Lastet ned FW, innstallerte det via RS232 kabel, restartet PJ og volla? Så enkelt? Tar det lang tid og overføre/oppdatere FW? Ca tid det tar da(i tilfelde det skulle gå galt, så er det jo greit å vite hvor lang tid det tar normalt).

Du får komme tilbake med all info på hva denne oppdateringen har "fikset" da(etter dine målinger da selvfølgeligt) :-)

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du laster ned zip fila i siste post på forrige side, så ligger det et doc som forklarer. Tok 5 min ca.
    OBS. alt blir nullstillt, også lampeteller.
    I og med at oppdateringen kommer i fra Epson så bør ikke det ha noe å si skulle man tro.

Om du skal gjøre det, tar du en backup av FW som ligger på proj nå og sender meg? (105) Glemte det i all iveren, og applikasjonen har en backup funksjon ser det ut til.

Kan dog ikke si at jeg merker så mye forskjell. RGB gjør store hopp innimellom, og offset påvirker gain og omvendt. Rød stikker ikke så mye av i luminanskurven, men isteden ligger alle litt over i mørke bilder.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akke
    Kan dog ikke si at jeg merker så mye forskjell. RGB gjør store hopp innimellom, og offset påvirker gain og omvendt. Rød stikker ikke så mye av i luminanskurven, men isteden ligger alle litt over i mørke bilder.
    Det med at RGB-offset hopper er etter min mening den største feilen, og det er litt trist at de ikke har fått fikset dette.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen her som faktisk har sendt inn sin Epson TW5000 til service og fått rettet fokusfeilen? Hva er erfaringen med tiden inne til service, resultatet av oppgraderingen etc?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...det dukker opp en ny firmware, 1.09, om ikke alt for lenge etter hva jeg har forstått. Vi får håpe og tro at denne fikser problemet rundt gråskala-justeringene...

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det med prisen på denne projektoren da? Noe som tyder på at den vil synke i nær fremtid?

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først: hvordan går det med TW5000? Kan man forvente en friskmeldt utgave fra fabrikk snart? Synes det er på tide nå.

Og så: hvordan er denne i forhold til Sony HW10? Da spør jeg etter faktaopplysninger, og ikke "Epson gruser..."-prat.
    Jeg ser på lampegarantien til Epson som grunn til å vente, men prisen på Sony som veldig god.
    All hjelp ønskes.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sakset fra avsforum.com. Hvis det kan være til hjelp.... Eller er det slik du mente man ikke skulle skrive? Uansett, kunne ikke dy meg.

"I would have to say that owning the 6500ub could be analogous to having a smoking-hot girlfriend when you are in your twenties. With this choice, you may occasionally have to deal with minor aggravations, but when you rev it up, it will always blow your socks off like no other easier to live with alternative."

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Terra73
    ...but when you rev it up, it will always blow your socks off like no other...
    Skjønte den. Kan stille på at det er fakta 8)
    Det betyr at jeg skal kjøpe en med småfeil, og legge godviljen til. Sånn er det jo også med damer. I ALLE aldre!

Eller var det vi menn som var halvfabrikat?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...jeg sitter jo på en "defekt" TW5000 og må virkelig si at jeg føler helle denne "defekt"-hypen har tatt litt av... Ingen produkter er perfekte, ei heller denne. Justerte nylig inn en Sony VW80, og faktisk havnet gråskalaen ikke stort bedre enn på min "defekte" TW5000. Greit nok hopper TW5000en litt her og der når en justerer, men hvilken av dagens projektorer har et perfekt kalibreringssystem? Mulig JVCs HD750 er mulig å perfeksjonere etter masse tweaking, men den koster tross alt også det dobbelte...

Får de fikset fokusissuet (som for øvrig også er minimalt, den justerer seg jo fint inn i løpet av minutter...), samt gjerne får fikset NOE mer på kalibreringssystemet (for det ER jo ikke HELT som det skal være, DET er klart... ) er etter mitt syn dette en fin sak - totalt sett. På INGEN måte perfekt, men det er heller ingen andre projektorer i markedet... Til prisen er en kalibrert TW5000 noe av det beste en kan oppdrive i dagens marked slik jeg ser det!

Gråskala TW5000 (vel, noe feil er det jo her, det er opplagt, men i praksis ser en faktisk ikke så mye til disse utslagene, kanskje spesielt siden det største feilene befinner seg såpass langt nede på grafen...):
    Epson EH-TW5000-rgbvsire_tw5000_kalibrert_30_80-jpg

Gråskala VW80:
    Epson EH-TW5000-rgbvsire-jpg

Fargerom TW5000 justert for brightness (dvs. at den etter dette responderer relativt lineært / ihht spec også nedover i lysskalaen):

...fargerommet på VW80 er egentlig ikke noe stort poeng å vise til ettersom den uansett ikke avgir en lineær intensitet nedover i skalaen... Eneste som er verdt å nevne er vel at også den mangler litt guffe i blått... Ikke noe vondt om VW80 for øvrig - for det er mer enn gråskala og fargerom som utgjør en projektor (VW80 er bl.a. skarpere, har bedre prosessering, fullt ut motoriserte funksjoner, ingen screendoor +++) - men du verden å morsomt det er å se film slik regissøren har MENT at det skal se ut...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart TW-5000 er en god projektor. Men det skulle også bare mangle. Dette er en projektor som altså skal være toppmodellen til Epson, den skal være mer enn "god".

Og det reklameres faktisk med at den støtter skikkelig kalibrering. Slik kalibreringen er, så er det levelig for vanlig hjemmekino, men dersom man f.eks. ønsker å vise fram gode fotografier der man møysommelig har jobbet fram korrekte farger i henhold til et kalibrert display, så bør også kalibreringsmulighetene være slik at man får vist fram slike ting så bra som overhodet mulig. Hvis man viser fram et gråtonebilde (noe som er temmelig vanlig i fotosammenheng), så ønsker man ikke at det skal være synlig fargestikk i noen del av skalaen. Her mener jeg Espons hoppende offset-justering ikke holder mål.

Jeg synes det er merkelig at man ikke har annonsert en fiks på dette ennå, og helt fornøyd blir jeg nok ikke før dette er fikset.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...overstående gråskala og fargerom er faktisk bedre enn mange "fotoskjermer", da med unntak av de helt nyeste LED-baserte variantene, som jo klarer å vise selv superbrede fargerom som Adobes system i full vigør (OG har autokalibrering, imponerende!...)

Er for øvrig enig i at systemet burde vært enda hakket mer perfekt, men jeg prøver bare å illustrere at det faktisk er mulig allikevel å få til et relativt godt resultat, både grafmessig og i levende live! At en ønsker en fix når en først eier en slik sak er jo uansett fullt ut forståelig, en ønsker jo å presse det beste ut av det en eier. Det er samtidig langt mer tidkrevende når justeringsparametrene ikke responderer som de skal.

Jeg tror vi uansett bare må innfinne oss med at kalibrering er den nye "hypen" og innovasjonen som tar noe tid å "sette seg"... Er ikke mange årene siden vi bare snakket om sortnivå og brightness, nå skal plutselig fargene sitte som et skudd også - makan!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Er ikke mange årene siden vi bare snakket om sortnivå og brightness, nå skal plutselig fargene sitte som et skudd også - makan!
    Selvfølgelig skal de det. Allerede med EMP-TW2000 klarte Epson å få til tilnærmet perfekt gråskalakalibrering. Da må man kunne forlange det samme av oppfølgeren som også koster mer.

For egen del er det mange grunner til at jeg ventet til 2008 med å bygge min hjemmekino, og en av grunnene var pris/ytelse på HD-projektorer. Noe mindre enn full HD var rett og slett uaktuelt når man sitter såpass nær lerretet som jeg gjør i min lille kino. Teknologien går framover og gir mer ytelse for pengene hvert år. Det gjør selvfølgelig at lista legges høyere fra år til år, og det som sto til terningkast 6 for to år siden står ikke til mer enn en vanlig 4er i år.

Men tilbake til TW5000. Det er nesten ikke mulig å beskrive med ord hvordan Offset-justeringen på TW5000 fungerer, man må nesten oppleve det for å skjønne at det må være en feil et eller annet sted. For det er helt merkelig at man kan stille seg trinn for trinn inn for en av primærfargene mot perfekt gråtone, og når man er 2-3% unna perfekt innstilling, så gir et trinn til at man plutselig er 3-4% over på andre siden av det etterlengtede nullpunktet der alle farger har samme intensitet.

Må for øvrig gratulere deg med en flott innstilling, lygren. Jeg var ikke i nærheten av å få til ved 30IRE det du har fått til her. Det vanlige var at enten var den ene fargen nede på 97% mens de to andre lå rundt 103-104% eller motsatt (jf offset-hoppingen). Det er jo også en grunn til at projektorene ikke kan leveres med en standardinnstilling som er perfekt kalibrert. Det er jo variasjoner mellom lamper og paneler som gjør at man må forvente eksemplarvariasjoner, og at noen eksemplarer kanskje er greiere å få greit kalibrert i forhold til andre.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skjønner jeg såpass at det IKKE blir kjøpt noen vare som de fleste er enige om er klar for oppgradering både på hardware og software.
    Men den er selvfølgelig god. Men er den god nok til prisen når de reklamerer for toppmodell og perfekt kalibreringsmuligheter.
    Nei, selv ikke for meg (Amatør). Da venter jeg noen mnd. til og nyter min OK-kalibrerte 720p-PJ. For den er jo ikke dårlig den heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt i samme tvile-modus som deg Roger.

Er også i køpemodus,men som den glade amatør, ligger det an til at jeg styrer unna Epson sin rett og slett fordi jeg ikke eier kunnskaper eller utstyr til å bruke bøttevis av tid til kalibrering og test hit og dit.....

Jeg vil ha en Plug&Play pj - så akkurat nå ligger Sony HW10 aller høyest på innkjøpslista mi... Vil tro den vil gi meg det jeg er på akt etter - og vel så det. I tillegg er jo prisen på den "til å leve med":-D

Intermediate zx300 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    873
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det med TW5000?
    Er det noen oppdateringer? Noen FW109?

Har ikke oppdatert til FW108 pga avvente på FW109.

Er det noen som kan ramse opp/opplyse meg hva dem oppdateringene vil fikse?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hvor jeg kan få tak i en null-modem kabel til å oppgradere firmwaren med? Ser at FW109 er kommet og skal fikse en del ting, bl.a FI`en.
    Lurer også på om man må sende inn pj`en for å få fikset fokus ringen, eller om det er noe som er eller blir fikset med nyere firmware? Har fw105 nå..
    Mener også å ha lest at IRIS støyen skulle bli mye mindre med oppgradering av fw.

Litt info om fw109
    Official Epson 6500/7500 firmware upgrade thread. - Page 5 - AVS Forum

Side 25 av 46 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 45 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •