Epson EH-TW5000 - Side 23

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 23 av 46 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 43 ... SisteSiste
Viser resultater 441 til 460 av 902
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja du kan justere 16 trinn i service menyen. Og jeg har bra med punch i bildet mitt ivertfall. Kan jo være fordi jeg har hvit lerret.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så det, og endret teksten (men ikke raskt nok) 8)

På grå duk finner jeg iris 2 best. Da har jeg veldig godt sortnivå, og samtidig skikkelig "smell" i dagslysscenene. Den enheten jeg tester har tydeligvis unikt godt sortnivå, for jeg ser ingen andre som har lagt ut tilsvarende kontrasttall på HD350 (derfor trippelsjekket jeg kontrastmålingene)

Kontrast etter D65 kalibrering:
    Iris 1 - 19652:1
    Iris 2 - 25928:1
    Iris 3 - 31525:1

alle målt med "full gass" på lampen

Nok om det, det ble en skikkelig avsporing i TW5000 tråden
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...da har jeg fått lekt meg litt med TW5000... Det er INGEN tvil om at RGB-justeringene ikke fungerer helt som de skal, og det er BIAS som er synderen, der det plutselig endrer seg en hel masse ved kun små justeringer - det hele er liksom ikke logisk... GAIN ser ut til å fungere som den skal ser det ut til... Resultatet er jo at det er vanskelig å få til en skikkelig gråskala, men jeg skal gi det et nytt forsøk etterpå. Jeg har nå i første omgang konsentrert meg om optimalisering på 30 og 80% intensitet, men jeg tror det er bedre å ta 20 / 80, men da kan det også hende at det blir nærmest umlig å få til noe vettugt ettersom bias ikke gjør det den skal...

Måten jeg har gått frem på nå er som følger:

1. Grovkalibrert gråskala

2. Målt fargerom og grovkalibrert den

3. Målt referanseverdiene for brightness-verdien for HDTV i 100% hvitt, der jeg deretter har justert og funnet hvilken farge som er den som responderer dårligst - eller det svakeste ledd om en vil - og der var rødt synderen. Rødt angir 45% for lite intensitet i forhold til "standarden", og dermed må verdien for denne bli den styrende for resten. Jeg justerer derfor de øvrige ned 45% i forhold til optimalverdiene for å balansere brightnessen i fargerommet.

4. Kalibrerer dernest fargerommet på nytt, påpasser at jeg ikke får utbrenninger i 100% ved "overbruk" av brightness...

...og VOILA!

TAKKER GORM FOR INNGÅENDE FORKLARING, DETTE HADDE JEG ALDRI I LIVET FÅTT TIL UTEN DIN HJELP!

Det jeg slet litt med, var blått. Intensiteten ble rett og slett får laber, og jeg måtte derfor overkompensere denne noe utover "beregnet" brightness for å gi den noe mer "punch". Når jeg justerte brightness for høyt, gikk imidlertid verdien den andre veien, ettersom den da ble oversaturert og dermed mistet intensitet i toppen... Her må en ha tunge temmelig rett i munnen med andre ord - justerer en altså en fin CIE-graf i 75%, er det store muligheter for at den ser begredelig ut i 100% hvis en har fått overmetning, som dermed gjør at fargens intensitet reduseres og resultatet blir et mer fargeløst/ikke-korrekt bilde i lyse scener...

Gamma er heller ikke helt som det skal selv om det er satt til 2,2. Har ikke fått lekt meg noe med dette enda, men TW5000 har kanskje en gamma-equalizer jeg kan justere litt på?

Jeg har kalibrert med irisen på, og det gjør nok sitt til at jeg sliter noe med gamma-verdiene, antar det er lettere å få de til å sitte uten bruk av iris. Samtidig endrer gråskalaen seg såpass mye med og uten bruk av iris at det rett og slett bare må bli slik...

...så over til grafene:

Grovkalibrert gråskala før fargerom er justert:
    Epson EH-TW5000-rgbvsire_tw5000_grovkalibrert-jpg

Kalibrert gråskala på 30 og 80%, etter fargerom er kalibrering:
    Epson EH-TW5000-rgbvsire_tw5000_kalibrert_30_80-jpg

Gamma:
    Epson EH-TW5000-gammavsire-jpg

Fargerom ukalibrert i brukermodus "HD":
    Epson EH-TW5000-fargerom_ukalibrert-jpg

Fargerom kalibrert 75% intensitet:
    Epson EH-TW5000-fargerom_75_kalibrert_m-brightness-jpg

Fargerom kalibrert 100% intensitet:
    Epson EH-TW5000-fargerom_100_kalibrert_m-brightness-jpg

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner du å bli et skikkelig råskinn med måleutstyret. Du har forstått mer enn det mange av de som driver med dette profft har gjort. Godt jobbet!
    Det at du ikke kommer "helt i mål" skyldes nok utelukkende problemene TW5000 sliter med. Når starter du med kalibreringen av en ny HD750. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Takker Gorm, er morsomt når en har fått "oppskriften", nå blir det liksom en ny dimensjon som åpner seg... Jeg har også begynt å bli mer komfortabel med måleutstyret, og ting krasjer plutselig ikke lenger som det gjorde en periode... Det faktum at proben måler nesten 100% identisk fra måling til måling gjør at en får en hel annen progresjon under kalibreringen, og nå har jeg også kontrollmålt med C-5en bare for å se om ting ser ut til å stemme - og det ser det ut som det gjør...

HD750 hadde jo vært morsom å kastet seg over også da, men jeg har samtidig litt lyst til å se hva det er mulig å få ut av en projektor som ikke koster en halv hundretusenlapp og mer til... Ser jo imidlertid at TW5000 som den står i dag ikke er god nok, så jeg håper jo at Epson kommer med en skikkelig fix - og det snarlig!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Du var da på Projektor 2009?

Mener du at på grunn av softvarebugsene på TW5000, så var det ikke en reel sammenligning?

Jeg har veldig sansen for TW5000, spesielt til prisen. Men hvis jeg hadde en HD350 ville jeg ikke byttet til en TW5000. Men det er mine preferanser.
    Grønnstikket på den TW5000-enheten som ble vist på Projektor 2009 er ikke representativt for hva man kan få til av gråskalakalibrering, selv med de firmware-bugsene for gråskalakalibrering som er i de foreliggende eksemplarene.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    HD750 hadde jo vært morsom å kastet seg over også da, men jeg har samtidig litt lyst til å se hva det er mulig å få ut av en projektor som ikke koster en halv hundretusenlapp og mer til... Ser jo imidlertid at TW5000 som den står i dag ikke er god nok, så jeg håper jo at Epson kommer med en skikkelig fix - og det snarlig!
    Jeg ser at du har slitt med akkurat de samme tingene på din TW5000 som jeg har gjort ved gråskalakalibrering. Det er Bias/Offset-innstillingen som hopper rundt. Jeg tok utgangspunkt i Natural-modus, og da er ikke utgangspunktet for fargekalibrering så oversaturert som HDTV-innstillingen.
    Ser også at du har oppdaget det at rødt ikke hadde nok trykk ved 100% lysstyrke, og de kompenseringene du har gjort der er ganske sammenfallende med de innstillingene jeg har gjort hjemme hos meg.

Skulle like å få en Firmware-fiks på den Bias/Offset-justeringen, ja.

Men problemene til side: Hva synes du om det resultatet du har oppnådd i praksis etter kalibreringsinnsatsen? Jeg vil jo si at TW5000 selv med noen avvik fra det perfekte i den mindre lyssterke delen av gråskalaen i noenlunde kalibrert tilstand fremstår som en meget kapabel projektor.

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    roffe Sitat:
    Jeg ser at du har slitt med akkurat de samme tingene på din TW5000 som jeg har gjort ved gråskalakalibrering. Det er Bias/Offset-innstillingen som hopper rundt
    Hvis både bias og offset hopper rundt er det "krise", eller unnskyld "dobbeltkrise".
    Synes det er meget skuffende at dette går gjennom designkontrollen til en så stor produsent.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Bias og offset er det samme, edding, dette er altså justeringsparameteret for nedre del av skalaen (brightness). Gain (=kontrast) ser ut til å respondere korrekt... Når det er sagt må jeg nok si meg helt enig i at det er utrolig snodig at de har latt denne type feil gå gjennom feilkontrollen, det er på ingen måte Epson verdig, så her er det bare å komme opp med en fiks PRONTE!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man oppdatere firmware selv på denne eller må den leveres i retur?
    Hvis den må leveres tilbake så ser jeg ingen vits med å kjøpe den i det hele tatt med alle di problemene med kalibrering og drift av fokus som så mange har.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Kan man oppdatere firmware selv på denne eller må den leveres i retur?
    Hvis den må leveres tilbake så ser jeg ingen vits med å kjøpe den i det hele tatt med alle di problemene med kalibrering og drift av fokus som så mange har.
    Etter hva jeg skjønner tilbyr ikke Epson firmware som kundene kan legge inn selv, så for å fikse gråskalakalibreringen og trege kildeskift, så må den nok leveres inn når det kommer en fiks på dette. Når det gjelder fokusvandringen, så må det byttes en hardware-del. Dette er det klart en fiks for, men man må nok passe på at det faktisk er byttet ut på det eksemplaret man evt. ender med å kjøpe. Det er nok noen TW5000 på lager fra de første produksjonsseriene der ute ennå.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Fokus må fikses på verksted, firmware kan en kanskje ta selv, men jeg tror de ønsker den inn for det også... Er forsåvidt enig i at det kan være lurt å vente til det kommer et fungerende parti til landet før en kjøper denne, men det kan jo ikke ta aaalt for lang tid. Årsaken til at jeg byttet ut nå fremfor å vente, ligger primært i at jeg ønsker å leke meg mer med kalibrering av full CMS allerede nå... Det har jeg jo allerede fått stort utbytte av! Jeg antar min enhet bare swappes til en ny når fungerende enheter er klare uansett - i det minste kan jeg garantere at jeg er temmelig "vrang" når det kommer til denslags, og krever selvsagt at ting skal funke 100% ihht forventning... Her tror jeg uansett alle dagens eiere kan "rest assured" at Epson rydder opp som de bør! Husk også at den har problemer med ujevn fargeuniformitet, så listen over "bugs" begynner å bli temmelig lang på denne første produksjonen... Nå har jeg ikke vurdert det sistnevnte i alt for stor grad enda, men jeg skal se litt mer på hva dette har å si i praksis ved anledning. Ujevn fargeuniformitet har jo alltid vært et issue på LCD, og er kanskje noe en må leve med for alt jeg vet... Når en ser film er uansett dette ikke noe stort problem, men at det er en svakhet er det jo ingen tvil om hvis det ikke rettes opp i neste produksjonsrunde.

Det som er helt klart allerede nå, er at denne projektoren har STORT potensiale når først disse bugsene fikses - DA snakker vi faktisk potensielt en projektor som lar seg fullt ut kalibrere til under 30k som samtidig har et svært så imponerende sortnivå!

For øvrig hører jeg irisen jobbe jeg også, men tror ikke det blir noe en tenker på når filmen ruller, kommer tilbake til det etter jeg har fått litt mer erfaring med projektoren!

Intermediate zx300 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    873
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Her tror jeg uansett alle dagens eiere kan "rest assured" at Epson rydder opp som de bør!
    Hva vil dette si?
    I min situasjon, der jeg ikke har annet bilde enn denne(bruker denne til TV, film og PC skjerm), og være uten skjerm i 2-3uker er ikke bra for min del. Hva skal jeg ha i mellom tiden? kan en ikke få noe i mellom tiden?

Vil dette si at man kan få/kreve en ny oppdatert prosjektor?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt ikke, kjøpsloven gjelder vel for Epson også. Du kan jo la være å sende den inn på service om du ikke kan leve uten. Eventuelt vente til alle andre har hatt sin projektor gjennom systemet, for da er sikkert ventetiden kortere (service teknikerne har mer erfaring/raskere, og det er ingen kø av projektorer som venter).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...da har jeg sett min første film, en 16:9-formatert film med skikkelig drittbilde Shawshank Redemption (Frihetens regn)... Vel, tross skuffelsen (IKKE kjøp Sone B Blu-ray-utgaven av denne!!!), er inntrykket:

1. Fargene er utrolig sannferdige, og jeg føler virkelig at kalibreringen har hatt mye å si for dette... Utrolig balansert gjengivelse, og jeg føler heller ikke at det blir for lite farge. Litt manglende blå intensitet kan jeg heller ikke si at har noen særlig praktisk effekt...

2. Sortnivået er nok ikke helt etter min smak, selv om det er relativt godt... Har både en hvit og en grå duk hengt opp, der jeg vurderer begge varianter opp mot hverandre. Jeg må nok si at hvit duk ødelegger såpass mye for sortnivået at det rett og slett spørs om det er verdt den ekstra "punchen" en samtidig får. Har ikke helt bestemt meg... På HD350 er hvit duk tingen tror jeg, men her er jeg mer i tvil...

...jeg så også en snutt av Transformers, da selvsagt i 2.35:1, og her oppleves sortnivået som langt bedre, rett og slett fordi maskeringen er på plass... Maskering er jo utrolig viktig for opplevelsen av dynamikk, og gjør rett og slett av kravet til sort reduseres slik jeg ser det. I så måte har jeg begynt å "vinkles" mot hvit duk igjen, men hvis en kjører 16:9 hadde jeg nok fremdeles gått for grå duk ja...

For øvrig sliter LCD langt mer med "moire", dvs. interferens, på lydtransparente duker. Moire var knapt et issue med HD350, men her må duken vinkles 30 grader før problemet forsvinner... Dette skyldes selvsagt at pikslene er større, og dermed interfererer i større grad med oppbygningen i duken.

Flere inntrykk kommer - skal ut en tur å ta en ny kikk på Transformers! Så langt er det i det minste for min del slik at jeg føler de korrekte fargene langt på vei kompenserer for dårligere sortnivå. "Ekte" farger gir rett og slett en såpass mye bedre opplevelse av filmen!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til puristens verden!
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med Moire på perforert duk er jo sikkert et problem for alle LCD-projektorer, og har vel mer med fill rate å gjøre enn størrelsen på pikslene. (hver piksel opptar jo like stor plass, uavhengig av teknologi, så lenge de har samme native oppløsning i displayet).

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, det har jo gjerne med fillrate å gjøre, ja... Det er imidlertid et faktum at LCD sliter i langt større grad med dette enn andre teknologier med høyere fillrate.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hver piksel er mindre, på grunn av det relativt kraftige rasteret de sitter montert inne i. Dermed vil det oppstå moire på enda mindre perforert duk, enn det man vil oppleve fra DLP eller LCoS.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ah, ja, nettopp, den aktive INFORMASJONEN i pikselen er MINDRE ettersom fillraten er lavere, og dermed interfererer den også med lydtransparente lerreter med HØYERE tetthet... Takker, da er jeg på nett igjen...

Side 23 av 46 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 43 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •