Epson EH-TW5000 - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 22 av 46 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 ... SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 902
    Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ,
    Uansett er TW5000 en veldig spennende projektor, og selv om jeg faktisk var relativt skeptisk til denne i forkant av AV-treffet ble jeg ekstremt imponert da jeg så hva det faktisk var denne saken leverte! Jeg spår derfor at dette allikevel blir en av årets mest populære modeller - gitt selvsagt at Epson får ryddet av veien disse issuene innen rimelig tid da...
    Jeg støtter denne fullt ut! Jeg ble også svært imponert over hva denne Epson-prosjektoren presterte på AV-treffet. Mulig AK og Lygren var "heldige" med kalibreringen:-D

Den fremviste ihvertfall glimrende bilder.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...ettersom jeg ble såpas imponert har jeg bytta ut HD350en med en TW5000 nå, skal få kjørt noen runder med kalibrering snarlig, der selvsagt måleresultatet legges ut her! Blir spennende å se hvor korrekt det lar seg gjøre å komme en full "CMS"-kalibrering av denne - i det minste har den jo tilgjengelig de nødvendige instrumenter - gitt at de funker som de skal da selvsagt!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    wow, spenstig bytte!

Jeg tar gjerne en tur og "assisterer" på kalibreringsbiten.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende, lygren. Får håpe du får en oppgradert enhet, da, slik at du slipper fokusproblemer og kalibreringsproblemer.

Jeg gleder meg til å høre om du og Gorm får det bra til.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en riktig gambler du lygren.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mitt hode blir det et bytte nedover, men det viser vel at preferansene kan være forskjellig

Var hovedgrunnen å få korrekte farger?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    I mitt hode blir det et bytte nedover, men det viser vel at preferansene kan være forskjellig

Var hovedgrunnen å få korrekte farger?
    Jeg har ikke sett kalibrert HD350 mot en kalibrert TW5000, men jeg vil uansett hevde at jeg med TW5000 har "sett lyset", bokstavelig talt.

God lysstyrke har mer å si for bildet enn jeg trodde tidligere. Forsøkte faktisk med lampen i full lysstyrke på mitt lille (80") lerret, og det ble faktisk ikke så alt for mye, det heller. Men jeg har nå valgt å kjøre i low lamp modus likevel, synes det blir lyssterkt nok, og viftestøyen ved high modus er litt i overkant av hva jeg foretrekker. Kunne vært moro å vite hva lysutbyttet fra TW5000 er i low lamp modus.

Pris er ihvertfall ikke alt når det gjelder projektorer, de har alle styrker og svakheter. Nå vil jeg også understreke at det er ganske mange begrensninger og preferanser som har vært utslagsgivende for mitt projektorvalg, blant annet hvor nær bakveggen man kan plassere projektoren, fleksibilitet i zoom og lens shift, støy, følsomhet for RGB-flimmer, pris etc. Plasseringsbegrensningen utelukker projektorer fra Sony, blant annet. JVC falt ut av kabalen på grunn av pris for min del. Da falt jeg ned på LCD-projektorer, og da var ikke valget så vanskelig.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...har såvidt begynt å leke meg litt med TW5000en, og det første som slår en er jo at fargene sitter en hel del bedre enn på HD350en. HD350en blir nok litt i overkant saturert, selv for en fargeglad kar som meg... Når det gjelder sortnivå er faktisk også TW5000en relativt imponerende, men der ligger den selvsagt ikke på nivå med HD350. Ser jo også at pikslene blir noe mer fremtredende på min korte sitteavstand, men heller ikke det er noe "deal-breaker"...

Jeg mangler imidlertid fremdeles en fungerende duk, men har en prøve på en hvit, lydtransparent duk til test nå, så det skal jeg nok snart få på plass noe som fungerer...

Gorm; takker så mye for tilbudet om hjelp til kalibrering. Ettersom også denne enheten har problemet med store steg i gråskalaen spørs det nok om jeg først bør få oppgradert dette hos Epson før vi går løs på den med din kompetanse, i tillegg må jeg få bytta ut duken... Vi får snakkes når ting er mer på plass, nå i første omgang blir det litt mer "plukking" og småtesting...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...har såvidt begynt å leke meg litt med TW5000en, og det første som slår en er jo at fargene sitter en hel del bedre enn på HD350en. HD350en blir nok litt i overkant saturert, selv for en fargeglad kar som meg... Når det gjelder sortnivå er faktisk også TW5000en relativt imponerende, men der ligger den selvsagt ikke på nivå med HD350. Ser jo også at pikslene blir noe mer fremtredende på min korte sitteavstand, men heller ikke det er noe "deal-breaker"...

Jeg mangler imidlertid fremdeles en fungerende duk, men har en prøve på en hvit, lydtransparent duk til test nå, så det skal jeg nok snart få på plass noe som fungerer...

Gorm; takker så mye for tilbudet om hjelp til kalibrering. Ettersom også denne enheten også har problemet med store steg i gråskalaen spørs det nok om jeg først bør få oppgradert dette hos Epson før vi går løs på den med din kompetanse, i tillegg må jeg få bytta ut duken... Vi får snakkes når ting er mer på plass, nå i første omgang blir det litt mer "plukking" og småtesting...
    Hvorfor kjøper du ikke like godt en HD750 med en gang? Du vet jo at det er det som er enden på visa

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hakke råd...

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg har ikke sett kalibrert HD350 mot en kalibrert TW5000,
    Du var da på Projektor 2009?

Mener du at på grunn av softvarebugsene på TW5000, så var det ikke en reel sammenligning?

Jeg har veldig sansen for TW5000, spesielt til prisen. Men hvis jeg hadde en HD350 ville jeg ikke byttet til en TW5000. Men det er mine preferanser.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...vi fikk til en god kalibrering av TW5000en på shootouten på AV-treffet nylig, men dette var en projektor som hadde "satt seg" litt, slik at det så ut til at gråskalafeilen hadde forflyttet seg og dermed ikke var like katastrofal... Det kan med andre ord se ut til at gråskalaproblematikken ikke er like dramatisk etter litt tid, men nettopp det skal jeg jo få sjekket med rundt nå! Videre ble TW5000en justert i CMS på treffet, og i så måte ble fargene noe ganske annet enn på HD350en.

Når det gjelder HD350 vs. TW5000 sier jeg jo på ingen måte at TW5000 er BEDRE fordi jeg nå har skiftet projektor i "hulen", jeg synes jo det er morsomt å teste ulike projektorer - husk det - og nå er det jo nettopp et poeng for meg å få lekt meg litt mer med det nyervervede kalibreringsutstyret mitt, og da kommer liksom HD350 litt til kort... HD350 ER og BLIR en GLIMRENDE projektor - eneste aberet er altså litt overmettede farger, men ellers glimrer den jo på både fillrate og kontrast - to aspekter som er veldig viktig for undertegnede i det minste!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gorm; takker så mye for tilbudet om hjelp til kalibrering. Ettersom også denne enheten har problemet med store steg i gråskalaen spørs det nok om jeg først bør få oppgradert dette hos Epson før vi går løs på den med din kompetanse, i tillegg må jeg få bytta ut duken... Vi får snakkes når ting er mer på plass, nå i første omgang blir det litt mer "plukking" og småtesting...
    hehe, det var nok mer i egen interesse, enn noe tilbud om hjelp. Å kalibrere projektoren tror jeg du klarer fint på egenhånd. Jeg er bare på jakt etter litt mer erfaring med TW5000. ;-)

Bare sånn for å gni det litt inn; den HD350'n jeg har hjemme nå har perfekt gråskala (og da mener jeg PERFEKT), den har delta-avvik på under 0.2 (!), og den måler 31525:1 kontrast (lampe i high, og iris i posisjon 1). Det som selvsagt ødelegger litt er oversatureringen, den skulle jeg gjerne vært foruten. Men bildedybden da mann, den er bare helt RÅ! Det blir spennende å se om jeg får tweeket like god bildedybde ut av TW5000.

EDIT: korrigert delta-avvik etter ny kalibrering
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer Composite sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bump8)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    At jeg klarer å kalibrere på egen hånd tar jeg som et stort kompliment når det kommer fra deg, men jeg er nok ikke HELT der enda, men jobber med saken...

HD350 er definitivt en veldig spennende projektor - DET er det ingen tvil om, og som du sier; med unntak av litt oversaturering er den jo nærmest den "perfekte" projektor... Bare det at TW5000 mangler motoriserte linsefunksjoner er jo kjipt, og det motoriserte linselokket vil også bli savnet (fancy spancy... )...

Nå i første omgang må jeg få sjekket om eksemplaret jeg har liggende responderer på gråskala, og ikke minst er det jo et herk å finne ut av hvordan jeg regner ut brightness i fargerommet med den Progressive-softwaren, jeg får vel sende en mail til Cliff og mase litt på den funksjonen du snakket om (vel, denne siste delen ble nok litt vel intern, jeg snakker altså om en funksjon i kalibreringsprogramvaren Gorm har lurt meg til å anskaffe meg som foreløpig mangler og gjør at en må frem med kalkisen til den er på plass, der Gorm tydeligvis er bedre i matte enn hva jeg er... )...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar du utgangspunkt i lystyrken i hvitt, så skal de andre fargene ha følgende intensitet

Rec. 709 (High Definition)
    ----x-------y--------Y
    R---0.6400--0.3300---0.2126
    G---0.3000--0.6000---0.7152
    B---0.1500--0.0600---0.0722
    Y---0.4193--0.5053---0.9278
    C---0.2246--0.3287---0.7874
    M---0.3209--0.1542---0.2848
    W---0.3127--0.329----1.0

Måler du f.eks 192 lx i hvitt, skal fargene da ha følgende intensitet:
    Rød: 192 X 0.2126 = 40.82 lx
    Grønn: 192 X 0.7152= 137.32 lx
    Blå: 192 X 0.0722 = 13.86 lx
    osv
    osv
    osv

Det kan hende du havner i en situasjon der du ikke oppnår høy nok lysstyrke i en bestemt farge, og da må du bruke den begrensende fargen som utgangspunkt.
    Eks: La oss si du ikke oppnår mer enn 11.8 lx i blått. Regnestykket blir da som følger; 11.9 lx / 0.0722 = 163 lx
    163 blir da "førende lysstyrke" for hvitt, og alle de andre fargene må justeres i lysstyrke i forhold til 163 lx i stedet for 192.

Jeg tror ikke jeg egner meg som mattelærer, men ble det forståelig?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Takker så mye, og ikke minst for påfølgende telefoncoaching, jeg tror du har dratt meg enda et nivå videre nå, nå gjenstår det å se om min nyerverede kunnskap faktisk er forstått - skal leke meg litt i morgen å se om det faktisk er tilfelle! Det som uansett er VELDIG tydelig - er at det er MANGE ting å tenke på når det kommer til kalibrering! Hadde det ikke vært for den kunnskapen du deler med deg kan du banne på at jeg hadde gått i stort sett alle de fellene du har angitt... TAKKER!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    hehe, det var nok mer i egen interesse, enn noe tilbud om hjelp. Å kalibrere projektoren tror jeg du klarer fint på egenhånd. Jeg er bare på jakt etter litt mer erfaring med TW5000. ;-)

Bare sånn for å gni det litt inn; den HD350'n jeg har hjemme nå har perfekt gråskala (og da mener jeg PERFEKT), den har delta-avvik på under 0.4, og den måler 31525:1 kontrast (lampe i high, og iris i posisjon 1). Det som selvsagt ødelegger litt er oversatureringen, den skulle jeg gjerne vært foruten. Men bildedybden da mann, den er bare helt RÅ! Det blir spennende å se om jeg får tweeket like god bildedybde ut av TW5000.
    Hvor stort lerret er det du bruker? Jeg har min lampe i normal modus og har satt iris i posisjon 10 i service menyen for å dempe lysstyrken på ett 100" lerret.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Hvor stort lerret er det du bruker? Jeg har min lampe i normal modus og har satt iris i posisjon 10 i service menyen for å dempe lysstyrken på ett 100" lerret.
    Da har du ikke rare punchen i bildet gitt.
    HD350 har jo i utgangspunktet bare tre trinn på irisen, der trinn 1 er maks lukking og 3 er pip åpen. Lerretet er forøvrig 100" Adeo (grått).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...uten å dra det helt over til HD350, men jeg tror den har mulighet for flere trinn i servicemenyen (tilsvarende HD750) om jeg ikke har forstått det feil?

Side 22 av 46 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •