Epson EH-TW5000 - Side 21

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 21 av 46 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 41 ... SisteSiste
Viser resultater 401 til 420 av 902
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har prøvd forskjellige moduser nå og har funnet ut at Cinema Night er enklest å kalibrere, med tanke på gråskala. dE etter kalibrering ligger under 1 hele veien ned til 20 IRE. Fargekalibreringen gikk også greit. Bildemateriell ser meget bra ut.

Og så til problemet:
    Jeg har avvik i luminance/gammakurven som jeg ikke klarer å korrigere. Prøvde å leke med lys/kontrast-innstillingene uten at det hadde noe innvirkning på kurven.
    Prøvde også egen gammajustering, men ingen reaksjon i det hele tatt.

Ved tidligere kalibreringer, av TW5000 (natural,hd) og andre projektorer, fikk du alltid en eller annen respons ved å tukle med justeringene. Her er det helt dødt

Kalibrerte med i1pro og kontrollmålte med i1display. Samme resultatet.

Tips?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal gi det et forsøk til i kveld. Kan hende det ble litt for sent i går

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cinema night har en boost i midten av gammakurven, og det er hele poenget med denne modusen (ikke spør meg om hvorfor). Jeg vil tippe det er årsaken til at individuell gamma er deaktivert. Jeg fant denne modusen uinteressant pga ubrukelig gamma-verdier til mitt mørke rom. Jeg målte "Pukkelen" i gammakurven større/styggere på enheten jeg hadde til test.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Cinema night har en boost i midten av gammakurven, og det er hele poenget med denne modusen (ikke spør meg om hvorfor). Jeg vil tippe det er årsaken til at individuell gamma er deaktivert. Jeg fant denne modusen uinteressant pga ubrukelig gamma-verdier til mitt mørke rom. Jeg målte "Pukkelen" i gammakurven større/styggere på enheten jeg hadde til test.
    Helt enig. Denne modusen er uinteressant.
    Min påstand om at justeringene ikke fungerer er ikke riktig. Hvis man senker verdiene "unormalt" mye i gamma-menyen, klarer man til slutt å få til en akseptabel kurve. Men det blir bortkastet arbeid siden sluttresultatet, eller bildekvaliteten, blir tilnærmet lik natural modusen.

For meg er hd modusen foretrukket. Bra gråskala, fargerom og luminance/gamma. Nydelig bildekvalitet på både sd og hd.

ZK

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er noe jeg ikke får helt til å stemme:
    I f.eks. hd og natural modusene hvor gamma/luminance kurvene er bra, er det umulig å få til en perfekt gråskala.
    I cinema night er gamma helt på trynet, men gråskala kan justeres til nesten perfekt.

Sammenheng?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt inntrykk, etter å ha testet mange projektorer med CMS, er at det tydeligvis er vrient å få til både korrekt fargerom og en helt lineær gråskala. Det er mulig, men man må som regel akseptere enkelte kompromisser. Jeg tror det å tweake korrekt fargerom ut av en LCD- eller LCoS projektor i seg selv er en så stor utfordring, at man "mister litt kontrollen" på gråskalaen. Det er ikke basert på noe faktakunnskap, kun en refleksjon etter å ha testet det meste. Det er f.eks langt lettere å gråskalakalibrere en CMS kalibrert DLP, men der er til gjengjeld den påkrevde CMS-korrigeringen minimal.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt tilbakemelding etter 130 timer i bruk:

Fokusproblematikken er tilbake og varer nå i ca. 20-30 minutter etter start

Jeg har også opplevd store "hopp" i offsett-justeringene, men har alikevel greid å få til en grei gråskala (dE under 2)

Skifte mellom kilder går tregt.

Iris bråker litt. Har valgt å slå den av siden panelkontrasten er imponerende og bilde alikevel er knallbra (90% lyskontroll).

Jeg venter også spent på firmware-oppdatering. Er det noe nytt om dette?

ZK

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig at epson ikke klarer å lage en iris som ikke bråker. Di projektorene jeg har hatt med aktiv iris har jeg aldri hørt jobbe.

Intermediate zx300 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    873
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ringte Epson jeg og....

Ringte Epson jeg og, legge litt press på dem :-)

Fikk dette til svar:
    Fokus blir usynk/uskapre bilde TW5000 --> service ting, ikke firmware sak ifølge tekn. Support(Telefon: 815 35 180).
    Kilde bytte er tregt på TW5000(HDMI) --> ikke løsning på enda

Har testet HDMI inngang 1 & 2 på TW5000, samme problem på begge inngangene.

Han trodde det skulle være en løsning om et par uker, ifra dag(04.03.09)

Har og FW version 1.05 på Epson TW5000`en min

Så får sjekke opp om 2-3 uker da.

MEN måtte sannsynligvis sende den inn for fiks, og ville fort gå 2-3uker før jeg ville få den tilbake. DET er ikke holdbart mener jeg da...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zx300
    MEN måtte sannsynligvis sende den inn for fiks, og ville fort gå 2-3uker før jeg ville få den tilbake. DET er ikke holdbart mener jeg da...
    Nei, DET var grusomt lenge. Om de har kø på servicer må det da være mulig å sette en dato for innsending, slik at man slipper å vente bare fordi enheten står på et lager og venter på køen.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare meddele at jo mer jeg leser i denne tråden, jo mindre sugen blir jeg på EH TW-5000. Er alle projektorene til Epson like lite gjennomtenkt som det kan virke som her?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Timion
    Må bare meddele at jo mer jeg leser i denne tråden, jo mindre sugen blir jeg på EH TW-5000. Er alle projektorene til Epson like lite gjennomtenkt som det kan virke som her?
    Det som er spesielt med EH-TW**** serien er at den bruker et helt nytt chassis. Det er også gjort mye med bilde- og optikkhardwaren inne i boksen. Dette har nok gitt denne serien noen barnesykdommer. Vet ikke hva som evt var av feil da EMP-TW**** serien i sin tid ble lansert, men de siste generasjonene over det chassiset hadde ikke slike problemer, såvidt meg bekjent. Sånn sett kan man vel si at vi som bestilte EH-TW5000 gamblet mer enn normalt.

Når alt dette er sagt, så gleder jeg meg til hver ledig stund jeg har til å sette meg i hjemmekinoen min og få servert bildene fra denne projektoren. Fokusen retter seg delvis mens Blu-ray-plata laster og noen minutter inn i filmen er bildet skarpt. Lysstyrken gir enormt trykk i bildet, og selv med mitt lille lerret er dette et klart pluss. Selv om jeg ikke har perfekt gråskalakalibrering, så er den ganske greit kalibrert. Bildet er meget godt, og det er ikke vanskelig å nyte. HDMI-skiftingen tar noen sekunder mer enn godt er, men det gjør ikke så mye.

La meg si det slik: Det er perfeksjonistene i oss som vil ha fikset disse siste tingene. Men jeg kan leve et lykkelig liv med projektoren slik den er nå også.

Likevel synes jeg det blir spennende å se hvordan Epson håndterer dette etterhvert. Det er når ting går litt galt med et produkt man får se hvor god kundeservicen er.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg er enig i at Epson dessverre har vært litt uheldig her... Samtidig er det verdt å merke seg at Epson er lynproffe i slike saker, og jeg tviler sterkt på at folk vil ende opp med et produkt som ikke holder mål. Når samtidig selv den "defekte" projektoren yter såpass godt som den gjør, gjelder det vel bare å vente litt til ny firmware er på plass, slik at en får tatt både fokus og firmware i samme slengen. At dette skal ta 2-3 uker å fikse tviler jeg også på, men mulig det med postgang kan gå i overkant av en ukes tid...?

Uansett er TW5000 en veldig spennende projektor, og selv om jeg faktisk var relativt skeptisk til denne i forkant av AV-treffet ble jeg ekstremt imponert da jeg så hva det faktisk var denne saken leverte! Jeg spår derfor at dette allikevel blir en av årets mest populære modeller - gitt selvsagt at Epson får ryddet av veien disse issuene innen rimelig tid da...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har alltid brukt linsehetta når projektoren ikke er i bruk. Projektoren er montert i taket så det er egentlig ingen fare for berøring. Jeg har heller vært bekymret for støvansamling.

Så det jeg lurer på er om det er greit å ikke bruke hetta? Noen erfaringer med støvansamling?

Fokusproblematikken er borte igjen :-D

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Balijoka
    Fokusproblematikken er borte igjen :-D
    ...det ser jo kanskje ut som fokusproblematikken er relativt til kulden her i landet?? Antar mildværet har truffet deg også? Er jo mulig at fokusdriften primært er et issue når det er veldig kaldt?

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Inne er det vel relativt stabil temp, så rart om det skulle ha noe og si. Har hatt LCD siden 2005 og ikke brukt deksel, aldri vært noe problem.

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk svar fra epson idag:
    Hei
    Agående deres Epson projektor EH-TW5000

Vi har nå fått beskjed om at fokus-problemet har kommet til en løsning. En del i projektoren må skiftes ut. Dersom dere ønsker det, sender vi inn en service-betilling på dette. Det er fint hvis dere kan få sent oss kvitteringen på kjøpet/ faktura.

Problemer med "offset/ gain"-innstillinger og forsinkelse på projisering ved skifte at bildekilde - som dere har rapportert - vil bli lagt ved som en del av feilbeskrivelsen, slik at dette også blir utbedret, eventuelt at dere får et svar på hva dette skyldes.
    Vil gjerne vite at de kan fikse offset/gain og forsinkelse før jeg sender inn gitt.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått den samme. Jeg vil nok heller ikke sende inn før jeg vet at de kan fikse Offset-innstillingene.
    Jeg vil nok også ha forsikring om at jeg kan få den tilbake på vesentlig kortere tid enn 2-3 uker.

Intermediate zx300 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    873
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk denne mailen idag ifra Epson Norge:
    EPSON e-mail Ref No-725--March 9, 2009
    Vennligst ikke endre på noe i denne rubrikken. Den brukes for at vi skal kunne få fram tidligere historikk i saken.

Hei

Agående deres Epson projektor EH-TW5000

For å løse fokus-problemet, må sannsynligvis en del i projektoren må skiftes ut. Dersom dere ønsker det, sender vi inn en service-betilling på dette. Det er fint hvis dere kan få sent oss kvitteringen på kjøpet/ faktura.

Problemer med forsinkelse på projisering ved skifte at bildekilde - som dere har rapportert - vil bli lagt ved som en del av feilbeskrivelsen, slik at dette også blir utbedret - eventuelt at dere får et svar på hva dette kan skyldes.
    Med vennlig hilsen,

Ole
    e-Service Supporttekniker
    EPSON Customer Inter@ction Centre

Vær vennlig og bruk følgende alternativ (alle linker finnes på http://www.EPSON.no):
    * Drivere
    Her har du fri tilgang til de sist oppdaterte drivere for EPSONs skrivere og bildebehandlingsprodukter.
    * E-post-support
    Fyll i skjemaet på siden om du har problemer med et EPSON produkt.
    * Tredjeparts programvare
    For tredjeparts programvare levert med EPSON produkter gis support direkte fra programvare-leverandøren.

Så det er FW som vi kan laste ned? Kan ikke teste dette da jeg er offshore.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...det ser jo kanskje ut som fokusproblematikken er relativt til kulden her i landet?? Antar mildværet har truffet deg også? Er jo mulig at fokusdriften primært er et issue når det er veldig kaldt?
    Jeg har ikke inntrykk av at det er slik. Fokusproblemet er det samme hos meg nå som før. Jeg har nå passert 70 driftstimer på projektoren. Det tar 10-20 minutter fra oppstart til den kommer helt i fokus.

Side 21 av 46 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 41 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •