Epson EH-TW5000 - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 20 av 46 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 40 ... SisteSiste
Viser resultater 381 til 400 av 902
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Balijoka
    Problemet med kurvene som er lagt ut er at de er altfor "zoomet ut".

Et lite tips:
    I RGB-level vinduet i HCFR, høyreklikk, fjern delta E curve og velg scale, RGB og 80-120%. Høyreklikk igjen, velg parameters og fjern "dispaly dots" nederst i "global" menyen.

Da får dere et mye mer korrekt bilde av hvordan gråskalaen egentlig ser ut ;-)
    Njah... skal man ha det mest mulig nøyaktig, så er det vel bedre å se på de målte tallverdiene. Jeg synes for øvrig at delta E sammen med RGB-kurven forteller meg det jeg trenger å vite.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Njah... skal man ha det mest mulig nøyaktig, så er det vel bedre å se på de målte tallverdiene. Jeg synes for øvrig at delta E sammen med RGB-kurven forteller meg det jeg trenger å vite.
    Det er nøyaktigheten jeg tenker på, Roffe. Når jeg foretar målinger, bruker jeg også dE som referanse. Det jeg mente var at når vi legger ut bilder av målingene, så er det greit å bruke de instillingene som jeg henviste til. Det gir et mer korrekt bilde av hvordan gråskala ser ut og det blir enklere for guruene (AK/Gorm) å se sammenhengen mellom f. eks. gråskala- og luminancemålingene som det ble referert til tidligere.

Under ser du et eksepel på hva jeg mener. Alle bildene er av samme måling. Det første er "zoomet ut" med en skala fra 0-200%. Andre er med skala fra 50-150% og det siste er 80-120%.

Dette er som sagt kun for å kunne tyde resultatene enklere.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt stille her nå. Noen som har hørt noe mer om det kommer en fiks på Offset-innstillingene for gråskalakalibreringen?

Balijoka, hva slags firmware har du på din?

Jeg har visstnok 1.05.

I henhold til et utenlandsk forum finner man ut dette på følgende måte (7500 og 6500 er US-versjoner av TW5000 og 5800):
    Epson is making available, (through authorized dealers and service centers only), fimrware versions 1.05 and 1.06 for the 7500 (and
    presumably 6500)

No release notes, but 1.05 purportedly adds discrete on/off, and version 1.06 is supposed to address an issue where the projector
    may black out for a long period of time when there is a native input signal change (say changing from an HD to an SD channel

It's an RS-232 update, the updates must be applied sequentially. I don't know if it saves your settings or not

To check your firmware version, while the projector is on, HOLD the menu button for at LEAST 10 second, release, and then within
    four seconds, press (sequentially) ESC - ESC - RIGHT ARROW - LEFT ARROW. This is trickier than it sounds, and sometimes take me
    several attempts to get the service menu to come up. Toward the bottom will be a long number beginning with P - the last three
    digits indicate your firmware.
    De påstår at det er vanskelig. Jeg fikk det til på første forsøk, så veldig vanskelig er ikke dette. For øvrig er det som kommer opp ikke noen servicemeny, men kun informasjonsbilder der man ikke kan gjøre noen innstillinger.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han har versjon 1.05, samme som på de Anbjørn og jeg har testet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akke
    Epson Support og Service
    Hit ringer du om du trenger hjelp med ditt produkt, reparasjon eller spørsmål om drivere.
    Telefon: 815 35 180
    Åpningstider: man - fre, 09.00 - 17.00

Ble enige om at en tekniker sjekker ut problemene med focus, gråskala og lang ventetid ved skifte av kilde, og kontakter meg. (Uten at jeg har sendt den inn)
    Takk for informasjonen. Da har jeg gjort det samme, og håper de får fikset Offset-innstillingene for gråskala-kalibreringen snart slik at de tar kontakt og får fikset dette. Jeg tror for øvrig at det med lang ventetid ved skifte av kilde allerede har en fiks i firmware 1.06 (se min post lenger opp).

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Han har versjon 1.05, samme som på de Anbjørn og jeg har testet.
    OK. Kan virke som det er produsert noen batcher med den firmwaren før 1.06 FW var klar, da. Egentlig litt imponerende at Balijoka har fått til gråskalakalibereringen såpass med den RGB-offset-justeringsfeilen som åpenbart er i den firmwaren.

Hørt noe mer om det kommer noen fiks på gråskalakalibreringen? Det er vel lite som tyder på at dette er fikset i 1.06 firmwaren.
    De som sitter på kundeservice har tydeligvis ikke så mye innsikt i slikt (det er jo forståelig, siden Epson har et ganske vidt produktspekter som disse menneskene skal håndtere).

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enheten vi kalibrerte på landstreffet er den samme som jeg hadde hjemme, og som jeg returnerte på grunn av feil. Det som var litt interessant, var at den tilsynelatende var enklere å kalibrere nå, enn da jeg hadde den, noe som kun kan forklares med at lampen har endret seg. Ganske merkelig egentlig......
    Det var tydelig at justeringene ikke var som de skulle, men de stegene (bias/gain) som var gigantiske da jeg kikket på projektoren første gang, virket til å ha blitt vesentlig mindre.....:shock:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Enheten vi kalibrerte på landstreffet er den samme som jeg hadde hjemme, og som jeg returnerte på grunn av feil. Det som var litt interessant, var at den tilsynelatende var enklere å kalibrere nå, enn da jeg hadde den, noe som kun kan forklares med at lampen har endret seg. Ganske merkelig egentlig......
    Det var tydelig at justeringene ikke var som de skulle, men de stegene (bias/gain) som var gigantiske da jeg kikket på projektoren første gang, virket til å ha blitt vesentlig mindre.....:shock:
    Høres veldig pussig ut. Men hva mener du med "vesentlig mindre"? På justeringen av Gain hadde vi ingen problemer når vi kalibrerte, men når det gjaldt offset var det helt umulig å få jevn gråtone ved 30% (IRE 30) kun ved justering av gråtone. Mulig at siden alt avhenger av hverandre, så er det mulig dersom man justerer "noe annet" så blir dette bedre, men jeg ser jo at også Balijoka har sine største avvik i den mørke delen av gråskalaen, så helt perfekt er det jo ikke, spesielt sammenlignet med Gorms uttalelser om at TW2000 lot seg kalibrere til delta E < 1 i hele gråskalaen.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Super white" er nok noe av grunnen til det enorme fargetemperatur-avviket du har ved 100 IRE på den siste målingen du la ut. Funksjoner som dette er ikke ønskelig om du vil kalibrere frem en nøytral projektor.
    Jeg kommer absolutt til å skru av den funksjonen neste gang vi kalibrerer. Jeg syntes ikke den gjorde noe positivt når jeg justerte manuelt med synssansen som måleinstrument heller.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...det som uansett er sikkert er at TW5000 er en fin projektor... Får de fikset fokusdriften har en jo faktisk full CMS-funksjonalitet på denne saken, noe som er unikt i prissjiktet. En må jo opp til HD750 for noe tilsvarende.

Som Ak nevner fikk vi til et relativt godt resultatet på treffet, og jeg ble personlig veldig imponert over fargegjengivelsen sett opp mot hva jeg så fra denne forrige gang. Sortnivået var også veldig bra, det samme var detaljeringen i mørke scener og dermed gammarespons/iris.

Jeg så imidlertid en del fargeskift/dårlig uniformitet ved hvite testbilder, men i praksis hadde dette liten betydning... For perfeksjonisten kan nok allikevel fargeskift nok være et issue, men det spørs om Epson klarer å gjøre så alt for mye med det uansett... Var samme problem på TW3000.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...det som uansett er sikkert er at TW5000 er en fin projektor... Får de fikset fokusdriften har en jo faktisk full CMS-funksjonalitet på denne saken, noe som er unikt i prissjiktet. En må jo opp til HD750 for noe tilsvarende.
    Ehh, W5000 har også full CMS
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, og det er jo enda mer imponerende nesten - eller kanskje motsatt - lite imponerende at de øvrige ikke har det!

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Ehh, W5000 har også full CMS
    Det begynner å bli en lang tråd dette. Mulig forklart ett eller annet sted.
    men hva er CMS?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Timion
    Det begynner å bli en lang tråd dette. Mulig forklart ett eller annet sted.
    men hva er CMS?
    CMS = Color Management System = Fargekorrigeringssystem

Intermediate zx300 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    873
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått min Tw5000 i hus nå, er nokså fornøyd. Men det må nok fin justerener til ja.
    Har og det problemet med uskarphet etter en liten stund, og må justere fokusen litt(litt plagsomt).

MEN en annen ting som plager meg er at bilde flytter på seg(lens shiften) ned over. Det kan føles at hjulet som man justerer lens shiften med er noe løst. Og justerer jeg bilde der det skal være, siger det ned, kanskje mer når taket rister(når subben spiller, eller ungene springer etasjen over og tramper).
    Skal det være slik?

En annen plagsom ting(iforholdt til Benq 8720), så er denne en del tregere når en bytter hdmi innganger på min Denon sur. forst. F.eks ifra ps3 til satelitt.

Hvordan finner man ut hvilke versjon FW man har på denne da?

Kånå, har og komentert at bilde føles/ser ut som det er helt feil bilde, det ser ut som det er virkeligt og for "ekte" bilde. Vi er vant med bilde ifra Benq 8720 med 720p, og kjøer nå 1080p, så det er vel det som er hoved forskjellen?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...pass på å skru av eventuelle funksjoner for "frame interpolation" mht for "ekte" bilder...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    873
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...pass på å skru av eventuelle funksjoner for "frame interpolation" mht for "ekte" bilder...
    hmmm, nærmste ordet jeg finner i menyen av interpolation er: "interpoler . av ramme", og det er ikke det du mener?

Edit, fant den, svitchet til engelsk versjon, og fant ut av det :-)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zx300
    MEN en annen ting som plager meg er at bilde flytter på seg(lens shiften) ned over. Det kan føles at hjulet som man justerer lens shiften med er noe løst. Og justerer jeg bilde der det skal være, siger det ned, kanskje mer når taket rister(når subben spiller, eller ungene springer etasjen over og tramper).
    Skal det være slik?

En annen plagsom ting(iforholdt til Benq 8720), så er denne en del tregere når en bytter hdmi innganger på min Denon sur. forst. F.eks ifra ps3 til satelitt.

Hvordan finner man ut hvilke versjon FW man har på denne da?
    Lens shift hos meg siger ikke, så om den gjør det, så ville jeg klaget. Nå har ikke jeg noen som løper og tramper i rommet over, så det er mulig du har mer vibrasjoner enn meg. Kan du se bildet hoppe på skjermen på grunn av slike vibrasjoner, så ville jeg nok vurdert om det er mulig å vibrasjonsdempe projektoropphenget på en eller annen måte.

Byttet av HDMI-innganger/signalformat er treg, og det er en kjent feil som i henhold til amerikanske fora kan fikses med en firmware-oppgradering.

Jeg postet en oppskrift lenger opp i denne tråden som beskriver hvordan man finner FW-versjonen.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    873
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Lens shift hos meg siger ikke, så om den gjør det, så ville jeg klaget. Nå har ikke jeg noen som løper og tramper i rommet over, så det er mulig du har mer vibrasjoner enn meg. Kan du se bildet hoppe på skjermen på grunn av slike vibrasjoner, så ville jeg nok vurdert om det er mulig å vibrasjonsdempe projektoropphenget på en eller annen måte.

Byttet av HDMI-innganger/signalformat er treg, og det er en kjent feil som i henhold til amerikanske fora kan fikses med en firmware-oppgradering.

Jeg postet en oppskrift lenger opp i denne tråden som beskriver hvordan man finner FW-versjonen.
    Hmm, jepp fikk opp den ja, har og 1.05.

MEN i det info bilde som kommer opp, står det noe om:
    "Detected comp mode HDMI 1080i", skal det ikke stå 1080p der?

Er det ikke så enkelt å få tilsendt/laste ned en ny FW til denne TW5000 da?
    Og legge den inn via RS232 kabelen?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zx300
    Er det ikke så enkelt å få tilsendt/laste ned en ny FW til denne TW5000 da?
    Og legge den inn via RS232 kabelen?
    Tror ikke Epson sender ut slikt til forbrukere, dessverre. Men man kan jo alltids spørre dem.

Side 20 av 46 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 40 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •