Epson EH-TW5000 - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 19 av 46 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 39 ... SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 902
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er flere. Gamma påvirker luminasen gjennom hele gråskalaen, mens lysstyrken påvirker luminas i den mørke enden, og kontrasten påvirker luminans i den lyse enden.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker. Hos meg er det særlig rød som "stikker av", kan det justeres på Rød brightness under RGBCMY? Prøvde litt, men så ikke ut som det gjorde noe særlig utslag. Eller er dette innstilling beregnet på noe annet?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RGBCYM er kun for kalibrering av fargerom. En senking av rød brightness her, vil få en konsekvens for rødt gjennom hele gråskalaen, og i tillegg vil det også påvirke alle farger som inneholder rødt.

Korrigering av fargetemperatur (blandingen av rødt, grønt og blått for å temperere hvitt) gjøres med RGB justeringen
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, hva gjør man når en spesifikk farge er feil i luminanskurven, men gråskala er "bra"?

Spør mye nå, men alle har vært ferske en gang

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kan gråskalaen være bra, mens rødt ligger for høyt? Kan du poste målingene du henviser til?
    hva gjør man når en spesifikk farge er feil i luminanskurven, men gråskala er "bra"?
    Er det fargerommet du har målt på (på forskjellige nivåer)?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akke
    Hmm, hva gjør man når en spesifikk farge er feil i luminanskurven, men gråskala er "bra"?

Spør mye nå, men alle har vært ferske en gang
    Dersom gråskalaen er bra, vil fargebalansen i luminanskurven også være bra.
    En ujevn luminanskurve er en helt annen sak.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Hvordan kan gråskalaen være bra, mens rødt ligger for høyt? Kan du poste målingene du henviser til?
    Er det fargerommet du har målt på (på forskjellige nivåer)?
    Har målingene hjemme, kan poste etterpå. Har målt og justert både gråskala og fargerom, men fargerom kun på 100%. (window)

Er det slik at luminanskurven tegnes utifra gråskalamålingene? Da skjønner jeg at dere stusser på at det er forskjellig...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har målingene hjemme, kan poste etterpå. Har målt og justert både gråskala og fargerom, men fargerom kun på 100%. (window)
    Det gir bedre resultat å korrigere fargerom ved 75%, for 100% kan fort brenne ut f.eks som følge av høy kontrast/intensitet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spesielt rødt og grønt brenner fort ut ved 100%, og dermed ender man opp med for høy metning fra 99% og nedover. Rødt er også den fargen du absolutt ikke vil ha oversaturert.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er målingene, men har lært endel siden da Tar noen nye i morgen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er målingene, men har lært endel siden da Tar noen nye i morgen.
    Såpass store avvik i luminansekurven pleier å vise tydeligere i gråskalaen. Alle verdiene her er "tatt ut" fra samme måling? Hvilken modi benytter du på projektoren?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, kan det være at proben gir enkelte merkelig måleresultater her, for dette burde absolutt vært reflektert i gråskala målingen også?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Såpass store avvik i luminansekurven pleier å vise tydeligere i gråskalaen. Alle verdiene her er "tatt ut" fra samme måling? Hvilken modi benytter du på projektoren?
    Ja, det er veldig merkelig, akkurat det der.
    Vi hadde samme utfordring på første kalibreringen vi gjorde. Nedenstående er fra samme kalibrering:

Synes det var vanskelig å se den logiske sammenhengen mellom disse, faktisk.

Denne kalibreringen er gjort uten å røre Offset og Gain for grønt. Resultatet av dette ble at vi justerte ned grønt ganske mye for å få kontroll på den røde kurven.

Kan jo hende det er en form for bug i Luminans-grafen på HCFR-programvaren.

Problemet er jo enda tydeligere når man ser på gamma-kurvene etter samme kalibrering:

Her er den endelige gamma-kalibreringen vi gjorde (3. iterasjon av justeringer):

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, kan det være at proben gir enkelte merkelig måleresultater her, for dette burde absolutt vært reflektert i gråskala målingen også?
    Alt er basert på de samme målingene, så det er vel heller presentasjonen i HCFR det evt er noe snodig med.

Jeg tror jeg har løsningen på dette. Siden alle grafene for hhv. R, G og B møtes i samme punkt ved 100 IRE/100%, så tror jeg luminansen for den enkelte fargen ellers i skalaen vises relativt til maks utslag for den ene fargekomponenten. Når man da har justert (i mitt tilfelle over) rødt til maks, så klarer ikke projektoren å booste med dette tallet i toppen, og man får en drop-off ved 100%. Siden denne maksverdien ser ut til å bli brukt som utgangspunkt for resten av luminansgrafen (hvert punkt viser luminansen i prosent av maksverdien ved 100% for den gitte fargen), så ser det ut som man har for mye rødt hele veien, mens det faktisk er utslaget ved 100% som er feil (for lavt).

Det er en lite intuitiv måte å presentere luminansen på, men når man er klar over den så er det jo ikke så farlig.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Alt er basert på de samme målingene, så det er vel heller presentasjonen i HCFR det evt er noe snodig med.

Jeg tror jeg har løsningen på dette. Siden alle grafene for hhv. R, G og B møtes i samme punkt ved 100 IRE/100%, så tror jeg luminansen for den enkelte fargen ellers i skalaen vises relativt til maks utslag for den ene fargekomponenten. Når man da har justert (i mitt tilfelle over) rødt til maks, så klarer ikke projektoren å booste med dette tallet i toppen, og man får en drop-off ved 100%. Siden denne maksverdien ser ut til å bli brukt som utgangspunkt for resten av luminansgrafen (hvert punkt viser luminansen i prosent av maksverdien ved 100% for den gitte fargen), så ser det ut som man har for mye rødt hele veien, mens det faktisk er utslaget ved 100% som er feil (for lavt).

Det er en lite intuitiv måte å presentere luminansen på, men når man er klar over den så er det jo ikke så farlig.
    Luminansekurven vil gjenspeile det samme som gråskalaen, men på en litt anenn måte, og på litt andre premisser. Kurven er normalisert mot 100% stimulering (N=1), det vil si at punktet hvor X og Y møtes er maksimalt lysutbytte . Videre representerer kurvene relative RGB avvik, og prosentvis signalstimulering sett opp mot den normaliserte makslysstyrken N=1.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Samme målig ja, i HD modus. Skintone står på 1 om det skulle ha noe å si. Til info tar jeg alle målinger mot lerret.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skintone er en funksjon som i all hovedsak påvirker grønt. Default "skintone" er vel 3, og en reduksjon her vil dra ned grønt i store deler av gråskalaen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med kurvene som er lagt ut er at de er altfor "zoomet ut".

Et lite tips:
    I RGB-level vinduet i HCFR, høyreklikk, fjern delta E curve og velg scale, RGB og 80-120%. Høyreklikk igjen, velg parameters og fjern "dispaly dots" nederst i "global" menyen.

Da får dere et mye mer korrekt bilde av hvordan gråskalaen egentlig ser ut ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk min TW5000 3.juledag, men har ikke fått koblet opp før for ca 1 uke siden. Er veldig godt fornøyd med bilde rett ut fra boks og har ingen problemer med fokus, verken når prosjektor er kald eller varm. Kjører DVD, Xbox, Wii, HD DVD og BluRay på denne. HD modus fungerer som ei kule hos meg og i mine øyne er fargene bra balanserte uten å virke kunstige. Hudtoner ser veldig bra ut. Ser på DreamScreen V2 DynaGrey xWideFrame 16:9 106". Det skal nevnes at det er min første prosjektor, men så langt er jeg suuuuper fornøyd! Gleder meg til LOTR på Blu-Ray nå!

Side 19 av 46 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 39 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •