Epson EH-TW5000 - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 46 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 38 ... SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 902
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ellers kan jeg jo etter rundt 50 timer på lampa opplyse om at fokusvandringen er her fortsatt. Likevel opplever jeg det som et mindre problem enn den nesten ubrukelige Offset-justeringen av RGB-verdier. Jeg håper derfor at det kommer en firmware-fiks til den. Vil derfor vente med å sende inn projektoren for oppgradering til jeg kan få fikset begge disse feilene i samme slengen.

Hørt noe mer om offset-justeringen, Gorm?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Programmet Roffe henviser til har en tabell som viser CIE-kart med gråskala og delta
    Ok! Jeg kjenner ikke så godt til HFCR....

Sitat Opprinnelig postet av Roffe
    Ut fra dette er det jo tydelig at vi kanskje overfokuserte på å få ned luminansen i rødt og problemet med at rødt ble klippet ved 100IRE og har fått en mindre enn optimal kurve rundt 20 og 30 IRE. Mulig vi kan justere inn dette noe bedre senere. Jeg vil uansett tro at hvis jeg klarer å få delta E nær eller under 3 ved 20 og 30 IRE, så er det så bra som det er mulig med denne relativt ubrukelige Offset-justeringen i TW5000, og kun for ekstreme perfeksjonister noe å justere videre på.
    Du bør sikte deg inn på en dE under 3, helst enda lavere om mulig.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil til slutt understreke at sortnivået, dybde i bildet og fargenyanser nå oppfattes som vesentlig bedre enn for ukalibrert projektor og selv om jeg uten målinger klarte å fjerne noe av grønnstikket, så ødela nok det for en del andre verdier (f.eks. gamma). Gamma var ganske bra ut av boksen, men er blitt bedre etter kalibreringen.

For meg ser det ihvertfall mye bedre ut nå enn ved ukalibrert projektor og det jeg klarte kun ved øynenes hjelp og DVE. Kan leve med dette, faktisk.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Du bør sikte deg inn på en dE under 3, helst enda lavere om mulig.
    Er klar over det. Vi har gjort så godt vi kunne innenfor den tiden vi hadde til rådighet. Blir nok mer justering senere. :-) Som jeg sa er det uansett bedre nå enn ved ukalibrert projektor. (Der var delta E oppe i 16 på en del punkter rundt 50-80 IRE).

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Guide
    "If your DeltaE values are all under 10 then you've actually done very well. Your greyscale is for all intensive purposes very close to accurate. If most of the points are between 3-10 then you may want to see if you can tweak things just a little bit to to see if you can obtain more accurate readings across the entire range or make things better in the critical 40-70 IRE range.
    Med tanke på at avvik på over dE4 er mulige å se med det blotte øyet, må jeg si meg veldig uenig i det som står i den guiden.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Med tanke på at avvik på over dE4 er mulige å se med det blotte øyet, må jeg si meg veldig uenig i det som står i den guiden.
    Du må huske at dette er "for dummies". Det er uansett en meget vesentlig forskjell på delta E på mellom 9.8 og 16.5 i området 30 til 100 IRE (som projektoren har ukalibrert, mye takket være grønnstikket) og 0.2 til 5.5 i samme område, der det faktisk kun er 30 IRE som har delta E over 3. Selv 20 IRE har noe bedre delta E enn 30 IRE etter vår kalibrering. Mellom 40 og 100 IRE er jo delta E under 3 hele veien.

Han som har skrevet guiden sier uansett ikke at feilen er usynlig for øyet med delta E mellom 3 og 10, men at det fortsatt er ganske bra. Jeg vil jo si meg enig i det når gråskalaen ut av boksen kommer med delta E-verdier i området 10-17, og det i sentrale deler av IRE-skalaen. Det er jo ganske vesentlig at guiden også er skrevet med utgangspunkt i en CRT-kalibrering.

Jeg skjønner at perfeksjonistene vil under 1 i delta E, men jeg er fornøyd med under 3 hvis det er slik at øyet vanskelig kan oppfatte forskjeller ved dette nivået. Men nei, jeg er ikke fornøyd med delta E på 5.5 ved 30 IRE. Likevel må jeg jo si at det er det beste jeg har sett fra denne projektoren, og at filmklippene vi testet med etter kalibrering gledet meg stort. Tror nok mange ville være fornøyd med dette ut fra det man ser i praksis, selv om det er mulig å få enda mer perfeksjon dersom Offset-kontrollene blir slik de skal være.

Jeg har uansett mer å gjøre før hjemmekinoen er "ferdig" (blir den noensinne det?), så jeg venter nok litt med å kalibrere opp videre. Er jo lov å håpe at det kommer en firmware-fiks på den offset-justeringen, slik at man klarer seg med EN innsending til service for å få ordnet fokusproblemet og offset. Med ordning på Offset-justeringen så bør jo det meste av gråskalaen kunne kalibreres til delta E under 3 ihvertfall.

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok en runde til med Eye-one, og i HD modus fikk jeg vedlagte resultater i denne omgang.

Ang. fargerom er grønn dratt i max minus saturation, samme med gul om jeg husker riktig...

Gamma står på 2.4, noe som ble riktig forrige gang jeg målte, men nå ble det helt "berg og dalbane".

Tar gjerne kommentarer og forslag på innstillinger som gjør det bedre 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akke
    Tok en runde til med Eye-one, og i HD modus fikk jeg vedlagte resultater i denne omgang.

Ang. fargerom er grønn dratt i max minus saturation, samme med gul om jeg husker riktig...

Gamma står på 2.4, noe som ble riktig forrige gang jeg målte, men nå ble det helt "berg og dalbane".

Tar gjerne kommentarer og forslag på innstillinger som gjør det bedre 8)
    Oj. den gammakurven så ikke så fin ut.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi satte gamma på 2.2 (default) på min tw5000 under kalibreringen, og gammakurven ble da veldig bra til slutt.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøve det igjen da. Har du iris på? Kan det gi feilaktig utslag på gamma? Målte med testbilder som bare dekket senter av skjermen.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Dette må da være rett sted å spørre...

Jeg vurderer å kjøpe EH-TW5000. Min bedre halvdel er skeptisk til projektor og vil heller ha en lcd-TV. Grunnen til skepsisen er viftestøy

Jeg har sett flere som bygger dedikerte rom (Jeg regner med at de fleste som har prosjektor har tilnærmet det..) bygger inn projektøren i taket.

Er det noen som kan bistå svar med erfaringer vedr.

1. Er det fare for overoppheting ved å bygge inn. (kan varmen skade projektoren?

2. Hvor mye viftestøy kan man klare å dempe ved å bygge inn?

Er det andre parameter jeg bør tenke på?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøve det igjen da. Har du iris på? Kan det gi feilaktig utslag på gamma? Målte med testbilder som bare dekket senter av skjermen.
    Det er nok best å prøve uten iris.
    Kan gi utslag i lave lysnivåer. I de lyseste områdene burde den ikke påvirke så mye.
    Virker som kontrastnivået også er litt feil. Hva er instillingene dine på Brightness/Contrast?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Timion
    Jeg vurderer å kjøpe EH-TW5000. Min bedre halvdel er skeptisk til projektor og vil heller ha en lcd-TV. Grunnen til skepsisen er viftestøy

Jeg har sett flere som bygger dedikerte rom (Jeg regner med at de fleste som har prosjektor har tilnærmet det..) bygger inn projektøren i taket.

1. Er det fare for overoppheting ved å bygge inn. (kan varmen skade projektoren?

1. Projektorer generelt avgir en del varme og er avhengige av lufting. Å bygge projektoren inn i en tett boks vil nok skade den/påvirke levetiden. Hvis du absolutt skal bygge inn, sørg for god ventilasjon.

2. Viftestøyen i TW5000 i lav modus er knapt hørbar. Jeg har den i stuen (rett over hode) og er ikke plaget av lyden. HD-DVD spilleren min støyer mye mer.

Jeg har også en 32" i stuen. Bruker den til daglig tv-titting, mens projektoren er beregnet for kveldsbruk/film. Hvorfor ikke kjøpe en billig LCD tv til fruen og grom-projektoren til far? :-D

Det finnes andre gode projektorer på markedet, men i denne prisklassen synes jeg TW5000 er et meget godt kjøp. Ventet selv i over 2 år på 1080p oppgraderingen og er så langt meget fornøyd med kjøpet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Balijoka
    1. Projektorer generelt avgir en del varme og er avhengige av lufting. Å bygge projektoren inn i en tett boks vil nok skade den/påvirke levetiden. Hvis du absolutt skal bygge inn, sørg for god ventilasjon.

2. Viftestøyen i TW5000 i lav modus er knapt hørbar. Jeg har den i stuen (rett over hode) og er ikke plaget av lyden. HD-DVD spilleren min støyer mye mer.

Jeg har også en 32" i stuen. Bruker den til daglig tv-titting, mens projektoren er beregnet for kveldsbruk/film. Hvorfor ikke kjøpe en billig LCD tv til fruen og grom-projektoren til far? :-D

Det finnes andre gode projektorer på markedet, men i denne prisklassen synes jeg TW5000 er et meget godt kjøp. Ventet selv i over 2 år på 1080p oppgraderingen og er så langt meget fornøyd med kjøpet.
    Vil bare legge til at de fleste rom er forskjellige med tanke på lydrefleksjon og viftestøyen vil kanskje variere noe.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei vi skrudde av auto-iris når vi kalibrerte. eksu mente at Epson super white burde være på, så den hadde vi skrudd på. Vi benyttet også testbilder som kun dekket senter av lerretet.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare legge til at de fleste rom er forskjellige med tanke på lydrefleksjon og viftestøyen vil kanskje variere noe.
    Vær også klar over at autoirisknatringen kan oppleves som mer plagsom enn viftestøyen. Jeg kjører som regel såpass kraftig lyd at alt slikt drukner, men det er jo verdt å merke seg. I Low lamp modus bråker BD-spilleren min mer enn det svake viftesuset fra TW5000.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har ett tilstøtende rom med lettvegg i mellom ville jeg gått for bakprosjeksjon.
    Da trenger du ikke tenke på hverken støy eller lyskontroll i samme grad som om projectoren hang i samme rom.

Sitat Opprinnelig postet av Timion

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok best å prøve uten iris.
    Kan gi utslag i lave lysnivåer. I de lyseste områdene burde den ikke påvirke så mye.
    Virker som kontrastnivået også er litt feil. Hva er instillingene dine på Brightness/Contrast?
    3 på brightness og -2 på contrast. Skal prøve uten iris nå.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Nei vi skrudde av auto-iris når vi kalibrerte. eksu mente at Epson super white burde være på, så den hadde vi skrudd på. Vi benyttet også testbilder som kun dekket senter av lerretet.
    "Super white" er nok noe av grunnen til det enorme fargetemperatur-avviket du har ved 100 IRE på den siste målingen du la ut. Funksjoner som dette er ikke ønskelig om du vil kalibrere frem en nøytral projektor.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken innstillinger er det som påvirker luminans per farge gjennom gråskalaen?

Side 18 av 46 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 38 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •