Epson EH-TW5000 - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 17 av 46 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 37 ... SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 902
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Om alle projektorer var identiske ville de kunne kommet perfekt kalibrert fra fabrikk. Så, ja jeg er klar over at kalibrering er en individuell ting. Likevel, slumpetreff forekommer, og eksemplaravvikene trenger ikke alltid være store.

Jeg sier ikke at bildet på min projektor er perfekt med mine eller balijokas innstillinger, men det er rart at så lite skiller på det synlige bildet når tallene i innstillingene er så ekstremt ulike.
    Dersom du har vært heldige med innstillingen er det naturligvis ingenting som er bedre Når det gjelder eksemplaravvik, er min erfaring at de ofte kan være veldig store (på generell basis).

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk hjelp av eksu til gråskalakalibrering av projektoren i går, og det kom det to ting ut av:

1. Et dramatisk bedre bilde med dybdefølelse i stort monn (stor takk til eksu)
    2. En forståelse av Gorm og AKs frustrasjon rundt gråskalakalibrering av TW5000 i de mørke områdene.

Dette siste er ganske sprøtt, det kan virke som om Offset-justeringen enten har for store sprang, eller at projektoren i mørke områder ikke klarer å vise de tre primærfargene med eksakt samme lysstyrke, samme hva slags innstilling man velger. Å si at projektoren ikke lar seg gråskalakalibrere er kanskje å ta hardt i, men den er ihvertfall vanskelig å få kalibrert til et nøyaktighetsnivå som er akseptabelt for perfeksjonister i faget.

Her er en enkel før og etter graf for RGB-levels (som vel er den mest brukte). Det er rett og slett ikke mulig å få det bedre ved 30% med feilen i Offset-justeringene.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Kuuuurver!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å si at projektoren ikke lar seg gråskalakalibrere er kanskje å ta hardt i, men den er ihvertfall vanskelig å få kalibrert til et nøyaktighetsnivå som er akseptabelt for perfeksjonister i faget.
    Hva ligger dE på fra 10 til 100 IRE etter kalibrering?

Litt for tidlig på dagen. Jeg så ikke bildene som var lagt ut.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kurve er lagt ut over. Man burde jo hatt Delta E under 3 hele veien. Det var altså ikke mulig med de Offset-justeringene jeg har på mitt eksemplar.

Etter hva jeg skjønner er det bortimot umulig å måle 10 IRE nøyaktig nok med en Eye One til å kalibrere etter. Jeg er derfor ganske rolig ang. akkurat det.

Vi gjorde ingen forsøk på fargekalibrering. Manglet både tid og kunnskap her.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har alt for høye nivåer i den mørke enden Roffe, noe som begrenser kontrasten (og sortnivået) kraftig. Lave nivåer ser mye bedre ut før kalibreringen. Jeg er sikker på at dette oppleves mye bedre enn utgangspunktet, sett i lys av at høye nivåer er bedre balansert, men buggen i offsetjusteringen gjør dessverre at projektoren ikke henter frem noe i nærheten av potensialet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier delta E noe om sortnivået? Det oppleves som dramatisk bedre enn før kalibrering. Jeg trodde delta E sa mer om hvor langt unna grått man faktisk er (altså fargeverdier, ikke luminansverdier).

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk hjelp av eksu til gråskalakalibrering av projektoren i går, og det kom det to ting ut av:

1. Et dramatisk bedre bilde med dybdefølelse i stort monn (stor takk til eksu)
    2. En forståelse av Gorm og AKs frustrasjon rundt gråskalakalibrering av TW5000 i de mørke områdene.

Dette siste er ganske sprøtt, det kan virke som om Offset-justeringen enten har for store sprang, eller at projektoren i mørke områder ikke klarer å vise de tre primærfargene med eksakt samme lysstyrke, samme hva slags innstilling man velger. Å si at projektoren ikke lar seg gråskalakalibrere er kanskje å ta hardt i, men den er ihvertfall vanskelig å få kalibrert til et nøyaktighetsnivå som er akseptabelt for perfeksjonister i faget.

Her er en enkel før og etter graf for RGB-levels (som vel er den mest brukte). Det er rett og slett ikke mulig å få det bedre ved 30% med feilen i Offset-justeringene.
    Resultatet er jo ikke så aller verst, men avvikene i bunn av gråskalaen er relativt store. Jeg vil anbefale deg å prøve å gjøre avviket i bunn, mindre, og heller godta mer feil i toppen av gråskalaen. Dersom man benytter dE1976 til å "tallfeste" avvikene fra gjeldende standarder, vil man se at feilene i bunn av gråskalaen utgjør mer enn feilene i toppen. Dette skyldes at dE1976 tar hensyn til at øynene våre er mere følsomme for fargeavvik når lysmengden er mindre.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier delta E noe om sortnivået? Det oppleves som dramatisk bedre enn før kalibrering. Jeg trodde delta E sa mer om hvor langt unna grått man faktisk er (altså fargeverdier, ikke luminansverdier).
    dE sier ingenting om sortnivået, men forteller deg hvor langt man er borte fra et hvitpunkt på D65.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken i1 probe brukte du, Roffe? Pro, Display?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Balijoka
    Hvilken i1 probe brukte du, Roffe? Pro, Display?
    Er nok den rimeligste, mener eksu sa det var den som går for rundt 1500 kr på apple store, altså Gretag Macbeth i1Display LT.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    dE sier ingenting om sortnivået, men forteller deg hvor langt man er borte fra et hvitpunkt på D65.
    Ja, vil nok tro at en fargekalibrering også ville vært på sin plass. Mulig vi kunne fått det bedre da, men det hadde verken eksu eller jeg noen erfaring med, og tiden strakk ikke til. Vi kjempet en stund med rødnivået som etter første gråskalakalibrering stakk helt av i luminanskurven. Se nedenfor (før kalibrering, 1. kalibrering, 3. kalibrering).

For å fikse dette gikk vi et par hakk ned på Contrast, men fikk ikke kontroll på det røde, og endte med å justere ned Gain på grønn til -15 og hadde da Gain på rødt til +17. Over dette nivået på rødt fikk vi en et avvik ved 100 IRE på rødt som var uakseptabelt. Dette gikk som dere ser igjen gjennom hele IRE-området. Legger ved RGBlevels for denne også, der vi faktisk fikk gråskalaen bedre til i de mørke områdene. Problemet med rødt i luminans gjennom hele skalaen gjorde imidlertid denne justeringen vanskelig å akseptere. Vi sjekket dette mot vanlige bilder, og det ble veldig sterke rødfarger.

Programmet som er benyttet er gratisprogrammet HCFR.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh, jeg kjenner ikke det programmet som er brukt her, og så ingen referanser til delta i diagrammet. Jeg tok det derfor for å være luminasavvik.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, vil nok tro at en fargekalibrering også ville vært på sin plass. Mulig vi kunne fått det bedre da, men det hadde verken eksu eller jeg noen erfaring med, og tiden strakk ikke til. Vi kjempet en stund med rødnivået som etter første gråskalakalibrering stakk helt av i luminanskurven. Se nedenfor (før kalibrering, 1. kalibrering, 3. kalibrering).

For å fikse dette gikk vi et par hakk ned på Contrast, men fikk ikke kontroll på det røde, og endte med å justere ned Gain på grønn til -15 og hadde da Gain på rødt til +17. Over dette nivået på rødt fikk vi en et avvik ved 100 IRE på rødt som var uakseptabelt. Legger ved RGBlevels for denne også, der vi faktisk fikk det bedre til i de mørke områdene. Problemet med rødt i luminans gjennom hele skalaen gjorde imidlertid denne justeringen vanskelig å akseptere.
    Jeg snakker om gråskalaen, ikke primærfargene Delta E benyttes til å gjengi avvik både i gråskala og primær/sekundær farger. Det er forøvrig anbefalt å benytte dE 1976 til gråskala og dE 1994 til gamut/fargerom (primær/sekundær).

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakker om gråskalaen, ikke primærfargene Delta E benyttes til å gjengi avvik både i gråskala og primær/sekundær farger. Det er forøvrig anbefalt å benytte dE 1976 til gråskala og dE 1994 til gamut/fargerom (primær/sekundær).
    Dette er litt gresk for meg. Men jeg ser i at med unntak av 0IRE og 10IRE så ligger alle målepunktene godt innenfor delta E på 10 i CIE diagrammet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er litt gresk for meg. Men jeg ser i at med unntak av 0IRE og 10IRE så ligger alle målepunktene godt innenfor delta E på 10 i CIE diagrammet.
    Jeg er litt usikker på hvilken presentasjon av måledataene du refererer til? Har dere gjort gamut-målinger av RGBCMY i step fra 0-100% som da er presentert i et CIE diagram? Eller referer du rett og slett i gråskalamåingene som du postet litt lenger oppe?

Jeg prøver ikke å være vanskelig, jeg prøver bare å forstå

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til sammenlikning så vil en godt kalibrert TW2000 ha et delta avvik på under 1 gjennom hele gråskalaen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt usikker på hvilken presentasjon av måledataene du refererer til? Har dere gjort gamut-målinger av RGBCMY i step fra 0-100% som da er presentert i et CIE diagram? Eller referer du rett og slett i gråskalamåingene som du postet litt lenger oppe?

Jeg prøver ikke å være vanskelig, jeg prøver bare å forstå
    Vi har kun gjort gråskalajustering. Vi er jo rene newbies sammenlignet med deg og Gorm, så dette var vel det vi fikk til i løpet av noen sene kveldstimer. Dette er altså kun relatert til gråskalamålinger. Det jeg refererer til er vel uansett en annen og mindre lesbar visning av gråskalapunktene i en fargeromvisning. ;-) Var ikke meningen å forvirre. Det er for dere proffene ganske enkle saker vi har bedrevet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Programmet Roffe henviser til har en tabell som viser CIE-kart med gråskala og delta
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Til sammenlikning så vil en godt kalibrert TW2000 ha et delta avvik på under 1 gjennom hele gråskalaen.
    Skjønner jo det, det er jo tydelig at TW5000 har et problem med offset-justeringen i den mørke enden. Vi har referert til denne guiden for gråskalajusteringen:

GREYSCALE & COLOUR CALIBRATION FOR DUMMIES

Der sies bl.a. følgende om Delta E-grafen:

"The bottom part of the graph shows our DeltaE. DeltaE is a numerical value of how far off the greyscale is from the target D65 values of x=0.313 and y=0.329 at each point we measured from 0 to 100 IRE. It will be impossible to achieve exactly 0.313/0.329 at each point so the goal is to try and keep DeltaE under 10 for each point. A DeltaE of 3 or under is so close to perfect that the human eye cannot detect the subtle imperfection. "

Videre sier samme guide:

"If your DeltaE values are all under 10 then you've actually done very well. Your greyscale is for all intensive purposes very close to accurate. If most of the points are between 3-10 then you may want to see if you can tweak things just a little bit to to see if you can obtain more accurate readings across the entire range or make things better in the critical 40-70 IRE range.

You've obviously noticed by now that we only have two sets of controls to adjust greyscale: One set of controls that affect the low end, and another that affect the high end. Part of the trick to adjusting greyscale is to figure out exactly where to make compromises if we can't get every reading from 10 to 100 IRE to fall exactly on the D65 point. It's primarily important to get the 50-70 IRE midrange correct, then the under 50 IRE low end correct, and finally the high end above 70 IRE. If you have to sacrifice somewhere, sacrifice the 70-100 IRE range as most of the content is under that range.

The low end (especially 20 IRE and below) is especially problematic on just about every display. In fact, contrary to what we've said before, you're almost better off using your eyes to judge the readings at 10 and 20 IRE as most sensors (including the more expensive ones) simply don't do a very good job of measuring light output at the low end. If your greys at 10 and 20 IRE look reasonably grey and 30 IRE measures close to D65 then good enough!"

Ut fra dette er det jo tydelig at vi kanskje overfokuserte på å få ned luminansen i rødt og problemet med at rødt ble klippet ved 100IRE og har fått en mindre enn optimal kurve rundt 20 og 30 IRE. Mulig vi kan justere inn dette noe bedre senere. Jeg vil uansett tro at hvis jeg klarer å få delta E nær eller under 3 ved 20 og 30 IRE, så er det så bra som det er mulig med denne relativt ubrukelige Offset-justeringen i TW5000, og kun for ekstreme perfeksjonister noe å justere videre på.

Tror jeg må skaffe meg min egen probe, gitt. ;-)

Side 17 av 46 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 37 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •