Epson EH-TW5000 - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 46 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 34 44 ... SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 902
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Balijoka
    Jeg har et rom med hvite vegger/tak og 80% lyskontroll.
    Liten rettelse:
    Nærmere 90% lyskontroll.

Det slipper litt lys inn mellom glippene på rullegardinene i vinduet (Har vinduer på begge sider av lerretet).

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...du kunne ikke fått lagt ut noen målekurver da, Balijoka? Veldig greit å se hva en henviser til i praksis. Hvis du ser synlig grønnstikk er nok fargebalansen temmelig "off whack", men spørsmålet er jo om avviket er stabilt eller ikke. Er det stabilt bør det være en smal sak å ordne så snart ny firmware er på plass, men er den ikke-lineær kan det jo være noe vanskeligere (men om det er umulig å rette er jo vanskelig å si før en har testet i praksis selvsagt!).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...du kunne ikke fått lagt ut noen målekurver da, Balijoka? Veldig greit å se hva en henviser til i praksis. Hvis du ser synlig grønnstikk er nok fargebalansen temmelig "off whack", men spørsmålet er jo om avviket er stabilt eller ikke. Er det stabilt bør det være en smal sak å ordne så snart ny firmware er på plass, men er den ikke-lineær kan det jo være noe vanskeligere (men om det er umulig å rette er jo vanskelig å si før en har testet i praksis selvsagt!).
    Jeg kommer til å legge ut noen målinger i kveld.
    Det med grønnstikk var kun et eksempel for å vise at det ikke er helt greit å kopiere innstillinger.
    Bildekvaliteten jeg ser i praksis (etter egen måling og innstilling) er meget bra.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Balijoka
    Jeg bruker Spyder2. Har også HCFR sin probe, men har ikke fått den til å fungere med vista/HP. En Eye One er på vei og jeg kommer til bruke den til finkalibrering.

Jeg har Saturation -17, Tint 0, Contrast 0, Brightness -1
    Med saturering på -17 får du en ulineær fargegjengivelse i forhold til lysintensitet (for mye farger ved lave/mørke nivåer, mens fargegjengivelsen er redusert ved høye/lyse nivåer. Velg heller "naturlig" som Roffe anbefaler, for den modusen har korrekt fargerom, og der stemmer også fargegjengivelsen gjennom hele gråskalaen. Fargetemperaturen har avvik i begge modus, så sånn sett det spiller liten rolle hvilken du velger.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk prøvd meg litt på måling og kalibrering. Synes gråskalaen ble bra, men litt usikker på fargene. Er jeg på vei i riktig retning?

Gorm:
    Saturation er justert ned til -6. Etter at jeg begynte å fikle med advanced menyen mistet jeg dynamikken i bildet i lyse scener.

Setter pris på hjelp/kommentarer.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke korrigert fargerommet, for den er jo alt for oversaturert. Fargerommet skal justeres primært i CMS-menyen og ikke ved å reduserte saturation i "hovedmenyen".

Du har også alt for mye lys i mørke områder, noe som dreper dynamikken i bildet ditt. Skal du redusere dette må du senke nivåene i RGB bias/offset.

Jeg vil også foreslå at du kalibrerer med utgangspunkt i fargemodusen Naturlig, for da starter du med et korrekt fargerom i utgangspunktet, og trenger bare korrigere gråskala. Problemet er jo at den ikke responderer som den skal på kalibrering, og at man blir kastet inn i en loop som aldri ender med korrekt resultat. :???:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Du har ikke korrigert fargerommet, for den er jo alt for oversaturert. Fargerommet skal justeres primært i CMS-menyen og ikke ved å reduserte saturation i "hovedmenyen".
    Jeg er klar over at fargene er oversaturerte i henhold til målingene. Men hvis jeg justerer justerer fargene "riktig" mister jeg mye av dynamikken og bildet ser fargeløst ut. Med instillingene jeg har nå virker bildet levende og naturlig. Kan hende det er noe galt med proben eller øynene mine

Du har også alt for mye lys i mørke områder, noe som dreper dynamikken i bildet ditt. Skal du redusere dette må du senke nivåene i RGB bias/offset.
    Tenker du da på under IRE30? Jeg bruker Spyder2 og klarer dessverre ikke å justerer under dette nivået. Kan også være p.g.a. rommet som ikke har full lyskontroll.

Skal prøve med "Natural" i løpet av uken.

Takk for tilbakemeldinger.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nysgjerrighetsspørmål:

Når man skrur av auto-iris. Vil da irisen åpne helt for maks lysutbytte, eller går den til en mellomstilling?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Normalt sett åpnes irisen helt når den er satt til "off". Enkelte projektorer har også et "manuell" valg, og her kan irisen låses i ønsket stilling.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Epson skal prøve så godt de kan å levere en "fikset" enhet til shootouten om et par uker, så da får vi krysse fingrene for at det noe ublu førsteinntrykket kan få seg en fix!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det rekker de neppe, for de har etter hva jeg har forstått fortsatt ikke startet å jobbe med dette. Alt fokus har vært på å løse fokus-problematikken. Jeg regner med at de kommer til å testet skikkelig før de slipper en "fix", for de har nepper råd til å feile en gang til.

Når det er sagt, så er TW5000 uansett verd å kikke nærmere på, for en LCD med native kontrast som legger det aller meste av DLP'er bak seg, det har jo ikke akkurat vært hverdagskost
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Mulig du har rett der, Gorm, i så fall er jo det veldig synd... Samtidig er den viktigste mangelen å få fikset sånn i utgangspunktet svikten i gråskala-responsen... Litt fokustrøbbel de første minuttene er jo helt irrelevant i dette tilfellet så lenge vi får til en god kalibrering... Vi får se! Det hadde jo vært en glimrende anledning for Epson å fikse det noe labre førsteinntrykket, så jeg tror i det minste ikke det vil stå på viljen derfra!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv er jeg veldig imponert over dynamikken i TW5000, og gleder meg til gråskalaen også "sitter". Når den også er på plass finnes det vel strengt tatt bare tre "konkurrenter" på det norske markedet (når det gjelder bildekvalitet), og alle er langt dyrere enn TW5000
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har holdt meg på gjerdet siden før jul. Regner med å sitte der til det kommer en test som friskmelder TW5000.
    I mellomtiden har jeg bestilt en RX-V3900 som forhåpentligvis ikke gjør skam på TW5000.
    Hvordan er disse LCD`ene, som f.eks. TW5000, til spilling via konsoller som PS3 og Wii?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kontrasten og lysstyrken bør gjøre denne helt rå til spill-bruk
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv er jeg veldig imponert over dynamikken i TW5000, og gleder meg til gråskalaen også "sitter". Når den også er på plass finnes det vel strengt tatt bare tre "konkurrenter" på det norske markedet (når det gjelder bildekvalitet), og alle er langt dyrere enn TW5000
    Avielo Spectra
    HD750
    VW80

Riktig tippet?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytt ut Avielo Spectra med HD350, så er vi på bølgelengde. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ble veldig imponert av TW5000 på Projektor 2009, når de har fått orden på den så det går an å gråskalakalibrere den har Epson en killer i klassen!:-D
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Normalt sett åpnes irisen helt når den er satt til "off". Enkelte projektorer har også et "manuell" valg, og her kan irisen låses i ønsket stilling.
    Det sistnevnte gjelder vel ikke TW-5000. Kunne vært interessant for å begrense lysstyrken på små lerreter som mitt (180 cm bredt). Men uansett fungerer jo autoirisen etter hensikten mesteparten av tiden. Det er bare på veldig mørke scener med få lyspunkter at den ikke klarer å skjule begrensningene i ansi-kontrast.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roqer
    Hvordan er disse LCD`ene, som f.eks. TW5000, til spilling via konsoller som PS3 og Wii?
    Glimrende!

Fotballspill er temmelig likt HD-fotball på TV og fungerer veldig bra. GTA 4 fungerer spesielt bra, i og med at det er et mørkt spill som krever god gråskala. Selv med manglende kalibrering ser dette bra ut. Der jeg tidligere ikke så detaljer med TW700 er alt veldig tydelig nå. Funker også ganske bra til flerspiller FPS på samme skjerm siden hver enkelt "rute" blir ganske store, men man ser at native rendring i konsollen er satt ganske lav per "rute" her så det ser litt småshabby ut.

FI kan funke i enkelte spill, men jeg har skrudd det av. Det er ganske stilig å teste FI i spill, hvor du selv kontrollerer bildet og merker når FI detter av..

Side 14 av 46 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 34 44 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •