Infocus, 4m stort rom, 200cm bredt lerret - hva tror dere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Infocus, 4m stort rom, 200cm bredt lerret - hva tror dere?

Hei, lurer på en hjemmekinoløsning i stua. Har en 32” lcd-tv fra før av og et greit anlegg i tillegg, dette vil jeg beholde. Jeg tenker meg da et nedtrekkbart lerret (manuelt) som trekkes ned forran TV/høyttalere ved bruk av xbox 360 og når vi skal se på film. Veggen er 245 cm lang og vi har en tvbenk som er ca 70 cm høy, lerretsstørrelse: 200 cm x 110 cm? Projektoren tenker jeg å henge i taket i motsatt ende, det er 4 meter fra vegg til vegg. Sitteavstand: 3.90-3.50 m.
    Utstyr: infocus x10 (ok?), lerret (billig, anbefalinger?), x360, popcorn hour og Get box

Hva tror dere om dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller burde jeg kanskje vurdere en LCD-projektor istedenfor? Har hørt at de er bedre i lyse rom (rommet er hvit, med store vinduer rett ved siden av), også slipper jeg unne evt. regnbueeffekt? Epson EMP-TW980 f.eks?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettopp rigget opp pj i samme størrelse rom som deg. 200 cm er mye når du sitter ca 3 m fra, nesten for mye. Jeg kjøpte manuell Dreamscreen grey. Denne var veldig praktisk, fungerer utmerket til å dra opp og ned og justere.

Skal du ha pj-en i taket ville jeg kjøpt med lens shift eller et oppheng som er fleksibelt i høyden. Det kan fort bli veldig høyt på veggen når du sitter 3 m i fra, og du må sitte veldig tilbakelent i stolen å se film.

Kjøpte forresten Sony sin AW10 720p, og denne gir utmerket kvalitet på bildet til mitt lerret. 1080p ser også bra ut. Til prisen, under 6000 kr, er jeg stor fornøyd med kjøpet. Tviler på du trenger stort mer oppløsning til den størrelsen lerret.

Lykke til med pj kjøp!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke at du klarer å lage et 2m bredt bildet i rommet ditt. x10 er drøye 40cm lang og du trenger rundt 3,70m for å få 2m bredde.
    Du kan sjekke på Projectors, Projector Reviews, LCD Projectors, Home Theater DLP Projectors at ProjectorCentral.com. Søk på infocus x10 og trykk deg inn på kalkulator.
    Mvh
    Oddbjørn

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg testet litt på projektorkalkulatoren, regner da med at det er 350 cm fra lerret til linse:

Resultater i vedlegg.
    Vedlegg 37258

Vedlegg 37259

Vedlegg 37260

Hvilke av disse vil passe best? Ser at infocusen kommer veldig langt ned på det røde når jeg har den på 350cm avstand.
    Og angående 720p vs 1080p - vil jeg merke noe forskjell på dette, det blir jo ikke enormt stort visningsområde (maks 85")...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan øke zoom på alle projektorene. Du har den i midtstillingen. Det vil bli ca 188 cm bredde på dlp projektorene og sikkert mye større på lcd'n.
    Mvh
    Oddbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan lese mer om x10 på Projector Reviews: LCD Projectors, Screens, DLP Video and Home Theater
    De har en ny omtale fra i dag.
    Mvh
    Oddbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Infocus x10: 188 cm bredt bilde, max room lightning 17%.
    Benq w5000: 190 cm bredt bilde, max room lightning 8%
    Epson tw-1000: 259 cm bredt bilde, max room lightning 4%.

Alle ved 3,5 m avstand og zoom på maks.
    Jeg kan jo maks ha 220cm stort lerret, så 259 cm bredt bilde på epson har jo ikke noe å si, dessuten er det jo mye mindre lyssterk enn Benq, og hvertfall infocusen.

Så, vil en Infocus x10 hengt opp i taket, 3,5m fra lerretet, lerrett på 200 cm være et bra valg? Eller er det noe jeg ikke tenker på?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg kjøpte selv indocus x10 for noen uker siden og jeg ble kjempefornøyd. Jeg trodde ikke det skulle bli så bra for noe så billig. Bildet er skarpt, designen er fin og den bråker lite. Har ikke merket rainbow effect eller noe annet negativt:-D

Selv kjøpte jeg et 90" elektrisk lerret fra navitel og det fungerte helt fint, eneste problemet var at det ikke gikk an å feste det i taket, men jeg kuttet bare opp noe 2x4 på ca 30cm og festet lerrete i de, og brukte 2 vinkler på hver for å feste dem i taket. Da fikk jeg det noe ner og ble mye mer behagelig å se på.

Her er linken Row 90 Lerret i 16:9 (200x112cm), Wide format - Elektrisk [PSAA90] : Navitel.no, Navigasjon - IT - Telefoni

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To kjappe spørsmål til dere som har x10.

Hvor lang er avstanden fra linsen til tuppen av projektoren? Sånn ca.

Når projektoren henger i taket. Hvilken vei sendes den varme luften?

Mvh
    Oddbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lufta blåses ut på høyre side når den henger i taket, dimensjonene er (BxDxH) 47.6 cm x 43.2 cm x 14.8 cm hvis det var det du lurte på?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, men bare for å være helt sikker så er det projektoren sin høyre side og ikke din høyre? Med andre ord når du står rett under projektoren og ser på bildet så kan du heve din høyre hånd for å kjenne på den varme luften :-)

Det andre spørsmålet mitt er hvor langt det er fra fremre tupp til linsen. Jeg kan se på bilder at det er et par cm fra fremre tupp til linsen.

For det er vel avstanden fra linsen som alle disse avstandskalkulatorene bruker og ikke avstand fra tuppen av projektoren? Jeg ligger å filer akkurat på avstandsgrensen. Det er derfor jeg spør og graver.

Mvh
    Oddbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blåses ut til høyre når jeg står under den og ser mot lerretet:-D

Det er ca. 3+ cm inn til linsen hvis det du tenkte på?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var det jeg tenkte på takk skal du ha. Nå gjelder det bare å bestemme seg for x10, 800x, w5000, vw 40, HC6000 eller ptae2000.
    Mvh
    Oddbjørn

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •