4805 eller X1 med linse??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Newcomer atarup sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

4805 eller X1 med linse??

Har bestemt meg for 16:9 prosjektor men er fortsatt meget usikker. Har ikke riktig forstått dette med linjer, oppløsnng, maskering, skalering, linser og gud vet hva. Har kommet frem til at jeg har lest alt for mye på dette og andre tilsvarende forum, slik at nå er forvirringen total. :?

Hvis jeg kjøper en X1 med en sånn linse får jeg vel full utelling for både 4:3 og 16:9, eller hva? Eller er det bedre å vente på 4805 som er native 16:9?

Bruken min vil være 80% DVD, 20% TV.
    Jeg er opptatt av først og fremst bildekvaliteten, men også støyfaktoren. Er ikke følsom for regnebue-effekten. Kanskje de beste kjøpet likevel er PT-AE 500?

Er det noen som kan gi med det siste, avgjørende rådet?? Lerret (Greyline) er allerede innkjøpt!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan atarup, og velkommen til AVforum !

Hvis jeg kjøper en X1 med en sånn linse får jeg vel full utelling for både 4:3 og 16:9, eller hva? Eller er det bedre å vente på 4805 som er native 16:9?
    Dersom du lurer på om du får full uttelling ved visning av PAL, er det korrekt. Hvorvidt det er bedre å vente på 4805 kan vel diskuteres iom. at den kommer til å koste mer, samt at du mister flere linjer ved visning av PAL.

Totalt sett vil jeg tro at prisen på X1+Linse er noenlunde den samme som Scrennplay 4805. Fordelene med 4805 er at den har et raskere fargehjul (4x vs 2x) samt at den har støtte for DVI/HDCP.

Vanskelig valg, men jeg tror jeg hadde gått for X1 løsningen dersom du ikke er følsom for regnbuer. Eller enda bedre, kikke på begge.

Newcomer Worms sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på det samme som deg atarup. Men jeg vet noen på hva prisen på 4805 blir??

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raske svar. Det jeg ikke klarer å ta helt taket på er bl.a. det du skriver om PAL og færre linjer. Hvilke konsekvenser gir det? Et annet spørsmål: Hva menes med letterbox?

Hva med H30, er ikke det også en DLP prosjektor?

Vedr. 4805 sendte jeg en mail til Infocus med bl.a. spørsmål om spesifiaksjoner, pris og lansering. Til svar fikk jeg det ville bli gitt ut informasjon i mai vedr. lansering, samt at den sannsynligvis vil koste under 2.000,- dollar.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen, atarup

er opptatt av først og fremst bildekvaliteten, men også støyfaktoren
    Er du alvorlig opptatt av støy så bør du ikke kjøpe X1. Har X1 selv og er kjempefornøyd, men jeg er ikke fanatisk mot støy. Hadde jeg vært det ville en AE500 vært det desidert beste valget. Har hatt AE500 hjemme noen dager selv, og den støyer neglisjerbart i forhold til X1. H30 støyer mindre enn X1.

Det jeg ikke klarer å ta helt taket på er bl.a. det du skriver om PAL og færre linjer. Hvilke konsekvenser gir det?
    PAL har en oppløsning på er 720 x 576. SP4805 har mindre enn 576 pixler i høyden, slik at bildet da må komprimeres, noe som kan gå ut over kvaliteten på bildet som vises.

Hva med H30, er ikke det også en DLP prosjektor?
    Jo, en meget god sådann.

Vedr. 4805 sendte jeg en mail til Infocus med bl.a. spørsmål om spesifiaksjoner, pris og lansering. Til svar fikk jeg det ville bli gitt ut informasjon i mai vedr. lansering, samt at den sannsynligvis vil koste under 2.000,- dollar
    I Norge, eller i USA? :wink:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veiledende pris på 4805 vil nok ligge på mellom 15k og 20k (gjetting) når den kommer til Norge.
    Letterbox

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedr. 4805 sendte jeg en mail til Infocus med bl.a. spørsmål om spesifiaksjoner, pris og lansering. Til svar fikk jeg det ville bli gitt ut informasjon i mai vedr. lansering, samt at den sannsynligvis vil koste under 2.000,- dollar

I Norge, eller i USA?
    2000 dollar i USA, men omtrent det samme i Europa. Vedkommende som svarte hos InFocus antok at prisen kom til å ligge rundt SP 4800, eller litt i underkant av denne ved lanseringen.

Det ligger forøvrig ytterligere informasjon om 4805 her: http://www.infocus.com/company/press...=1&id=1111

[quote]Er du alvorlig opptatt av støy så bør du ikke kjøpe X1. Har X1 selv og er kjempefornøyd, men jeg er ikke fanatisk mot støy. Hadde jeg vært det ville en AE500 vært det desidert beste valget. Har hatt AE500 hjemme noen dager selv, og den støyer neglisjerbart i forhold til X1. H30 støyer mindre enn X1.

AE500 er veldig fristende, men har nå fått for meg at DLP er fremtiden. Med raskere fargehjul på 4805 bør vel også "normal følsomhet" for regnbue-effekten også være et lite problem. H30 er vel native 4:3 når jeg tenker meg om.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Iht Infocus representanat i Sverige: 16000 SEK, kommer i begynnelsen av mai. 8)

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oooops. Forrige innlegg fra meg ble litt snudd opp ned i forhold til sitat og svar, iallefall den siste delen. Sånn er det vel når en blir litt for ivrig ops:

To spørsmål i samme slengen:

Best billedkvalitet? X1 med linse eller 4805, eventuelt en av disse målt opp mot AE500.

Hvis regnbue-problematikken fjernes ved raskere fargehjul, er det da noen grunn til fortsatt å foretrekke LCD? Jeg bare spør.......... :lol:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atarup
    Best billedkvalitet? X1 med linse eller 4805, eventuelt en av disse målt opp mot AE500.

Hvis regnbue-problematikken fjernes ved raskere fargehjul, er det da noen grunn til fortsatt å foretrekke LCD? Jeg bare spør.......... :lol:
    Du får nok best bilde med X1 + anamorf linse pga. PAL oppløsningen. Er regnbuer et "ikke-tema" og DVI-inngang det samme, så kan man vel egentlig glemme SP4805.

Med fare for å få LCD-folket på nakken: Glem LCD. DLP er det beste dersom man vil ha kontrastrike bilder og godt sortnivå.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med fare for å få LCD-folket på nakken: Glem LCD. DLP er det beste dersom man vil ha kontrastrike bilder og godt sortnivå
    Jeg har idag en Davis Cinemaone og irriterer meg en god del over støy'en (34db) fra denne. Jeg vurderer derfor sterkt å gå over til LCD. Andre fordeler med LCD er kanskje pris og oppløsning ?

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har idag en Davis Cinemaone og irriterer meg en god del over støy'en (34db) fra denne. Jeg vurderer derfor sterkt å gå over til LCD. Andre fordeler med LCD er kanskje pris og oppløsning
    Hva er så akseptabelt støynivå, f.eks. sammenliknet med en pc? Hva går oppløsningen på. Vil det si at bildet blir mere kornet jo lavere oppløsning prosjektoren har? Er meget grønn på dette området må jeg innrømme :cry:

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiger skrev:
    Du får nok best bilde med X1 + anamorf linse pga. PAL oppløsningen. Er regnbuer et "ikke-tema" og DVI-inngang det samme, så kan man vel egentlig glemme SP4805.
    Jeg synes dette er en ganske djerv påstand angående en projector ingen har sett (annet enn prototyper).

IF SP 4805 er en helt ny projector med en rekke forbedringer i forhold til X1/SP4800.
    Følgende punkter bør nevnes:

- Ny DMD brikke med 12gr. speilvinkling og darkchip 2 (samme som HD2+)
    - 6 segment, 4x framerate fargehjul
    - 750 Ansi-lummen (videoopptimert ved 6500K)
    - 2000:1 (videokontrast ved 6500K)
    - Faroudja FLI 2310
    - DVI Input

Fargehjulet har ikke et hvitsegment som slås av i videomode slik som X1/SP4800. Dvs at oppgitt kontrast gjelder i videomode og reduseres ikke slik den gjør på X1/SP4800.

Dette er en spennende projector som jeg mener det er lov å ha forventninger til.
    Men som vanlig; "Seeing is believing", så vi får vente og se...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RE OleM.

Jeg er egentlig enig i det du skriver

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jeg synes dette er en ganske djerv påstand angående en projector ingen har sett (annet enn prototyper).
    Er helt enig med deg. For min del har dette med minstekrav å gjøre. Ett av mine minstekrav i 2004 er at en ny prosjektor skal ha oppløsning som er like god eller bedre enn DVD-PAL platene. Altså er 720x576 minstekravet for min del. En X1 med anamorf linse dekker det kravet. Hvis man vil ha ekte 16:9-panel, vil det si at man må opp i 1024x576. Det koster foreløpig skjorta i DLP... Vi får håpe LCD-projektorene tar markedsandeler med 1280x720-projektorene Z2 og AE500, slik at Texas Instruments senker prisene på 1024x576-panelene...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er helt enig med deg. For min del har dette med minstekrav å gjøre. Ett av mine minstekrav i 2004 er at en ny prosjektor skal ha oppløsning som er like god eller bedre enn DVD-PAL platene
    Men her må du jo bestemme deg, roffe. Du sier jo implisitt at du antar SP4805 ikke kan vise PAL-materiale like godt som X1 med linse.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Men her må du jo bestemme deg, roffe. Du sier jo implisitt at du antar SP4805 ikke kan vise PAL-materiale like godt som X1 med linse.
    Ja, og jeg har bestemt meg. Jeg skal ikke ha SP4805, men heller ikke X1 (på grunn av regnbuer). Det med mine minstekrav trenger ikke gjelde for andre. Lavere oppløsning krever som regel at man må sitte lenger unna for å ikke oppfatte enkeltpiksler, jeg må sitte temmelig nær, så oppløsning er et poeng også av den grunn.

Samme hvor gode skaleringskretsløp og bildebrikker SP4805 har, så taper du informasjon som ligger på DVD-platen. Du får større bilde (enn en TV), men mindre informasjon! Det henger etter min mening ikke sammen. Jeg ser bare EN grunn til at man skulle akseptere oppløsningen i SP4805, og det er at man kjører mye NTSC-DVDer (altså region 1). De har 720x480 som kodet oppløsning, og da er SP4805 godt nok etter min mening...

Jeg håper SP4805 flopper i det europeiske markedet, slik at TI får press på seg til å pushe DLP med høyere oppløsning litt rimeligere.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig. Matterhorn projektorne er 10k for dyre.

Model Zero til 19995 smaker det fugl av :-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det henger etter min mening ikke sammen.
    Det er vel ene og alene fordi at det selges mye mer projektorer til NTSC land, dermed "holder" det med 480 linjer i høyden.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd både X1, Sanyo Z1 og Sanyo Z2. Eneste kommentar er at Z2 er konge, bedre svartnivå med X1 ja. Men klarere bilde på Z2, mindre støy, lens-shift og short-throw lense. Støynivået på X1 er ikke til å leve med for min del. Bråkte jo som en støvsuger (jaja litt overdrevet da). Må også sies at det ikke er så stor forskjell på svartnivået som flere vil ha det til. Tror de fleste som kjøper enten X1, Z2 eller AE500 blir meget fornøyde. hmm når jeg tenker meg om er kanskje dette innlegget på feil plass ops: men men....

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •