Hjelp!! Infocus X10 eller Benq W5000?? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 63
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg snuser også litt på denne, men havner i samme kategori mhp. uegnet rom (hvite vegger og tak). Men må hele rommet males om, eller blir det merkbart bedre om jeg feks. henger noen svarte laken ved siden av lerret?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe mørkt stoff rundt på fremre del av sideveggene vil gjøre underverker. Veggen lerretet henger på er det ikke så farlig med, for den får jo aldri reflektert lys tilbake på lerretet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Et spørsmål til: Når man bruker kalkulatoren på Benqs hjemmesider, og jeg velger avstand til lerret 4,5m og projektor i taket, så får jeg en avstand fra tak til toppen av bildet på 95 cm. Betyr det da at 95 cm fra taket er den laveste avstand jeg får til taket på bildet for denne sitteavstanden? Og dersom jeg vil ha avstanden mellom tak og topen av bildet lavere, må projektor monteres lavere enn taket? (er det dette som kalles offset?)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisdiskusjon tar dere under produkt- og prisjakt, dette er tråd for teknisk diskusjon.

Sitat Opprinnelig postet av Goggen
    Takk for svar.

Et spørsmål til: Når man bruker kalkulatoren på Benqs hjemmesider, og jeg velger avstand til lerret 4,5m og projektor i taket, så får jeg en avstand fra tak til toppen av bildet på 95 cm. Betyr det da at 95 cm fra taket er den laveste avstand jeg får til taket på bildet for denne sitteavstanden? Og dersom jeg vil ha avstanden mellom tak og topen av bildet lavere, må projektor monteres lavere enn taket? (er det dette som kalles offset?)
    Tror du kan se bort i fra den kalkulatoren når det gjelder offset.

W5000 har 0 offset (eller 50% om du vil). Det vil si at når lens-skift er satt i senterpossisjon, så kaster den ut bildet slik at senter i bildet befinner seg i samme høyde som linsen. Ideelt sett bør altså projektoren plasseres på en hylle på veggen.
    Ved bruk av optisk linseforskyvning (lens-skift) kan du flytte bildet en halv bildehøyde opp, eller en halv høyde ned. Det betyr at projektoren kan plasseres hvor som helst (høydemessig) innenfor høyden på lerretet. Men igjen, ideelt sett bør den plasseres nærmest mulig senter.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei min pj henger i taket kant i kant med rammen på lerret.har også satt den på et stativ så pj kom mitt på lerret og jeg kan ihvertfall ikke se noen forskjell med eller uten lensshift(bildekvalitet)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se nærmere etter. Du får nemlig lillaskjær på alle kontraster når du bruker lens-shift maksimalt (veldig lett å se på f.eks sort skrift mot hvit bakgrunn, og alle andre sort/hvitt kontraster). I senter har du minimalt med fargebrytningsfeil (chromatic aberration)
    Hvis du i tillegg kikker nærmere på lysintensiteten over hele bildeflaten, så vil du se at denne ikke er like uniform slik projektoren er montert nå.

Jeg sier ikke at en ikke skal bruke lens-shift, men snarere at en bør begrense det hvis det er mulig.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Se nærmere etter. Du får nemlig lillaskjær på alle kontraster når du bruker lens-shift maksimalt (veldig lett å se på f.eks sort skrift mot hvit bakgrunn, og alle andre sort/hvitt kontraster). I senter har du minimalt med fargebrytningsfeil (chromatic aberration)
    Hvis du i tillegg kikker nærmere på lysintensiteten over hele bildeflaten, så vil du se at denne ikke er like uniform slik projektoren er montert nå.

Jeg sier ikke at en ikke skal bruke lens-shift, men snarere at en bør begrense det hvis det er mulig.
    Det var ikke bra da jeg har pj hengende mitt i rommet,altså ikke på bakvegg.Men det er jo litt rart da Gorm da de fleste har pj hengende i taket og ikke har mulighet til og ha den på en hylle så linsen peker mitt på lerrete.de aller fleste vil jo få linsen i toppen av lerret.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Det var ikke bra da jeg har pj hengende mitt i rommet,altså ikke på bakvegg.Men det er jo litt rart da Gorm da de fleste har pj hengende i taket og ikke har mulighet til og ha den på en hylle så linsen peker mitt på lerrete.de aller fleste vil jo få linsen i toppen av lerret.
    nå kjører jeg ikke lenskift på maks da

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Det er jo nettopp derfor alle projektorer med fast optikk har slik offset (kaster hele bildeflaten ut over linsen). ;-)
    X10 som også diskuteres i denne tråden er en av dem. Den kaster ut bildet med offset på 136%, det vil si at den ved takmontering gir en høydeforskjell mellom linse og øvre bildekant på 36% av bildehøyden. Da tåler den fint litt takhøyde, uten at bildet trekkes for langt opp mot taket. Ulempen er selvsagt rom med lav takhøyde, for der vil bildeflaten havne helt nede ved gulvet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo nettopp derfor alle projektorer med fast optikk har slik offset (kaster hele bildeflaten ut over linsen). ;-)
    X10 som også diskuteres i denne tråden er en av dem. Den kaster ut bildet med offset på 136%, det vil si at den ved takmontering gir en høydeforskjell mellom linse og øvre bildekant på 36% av bildehøyden. Da tåler den fint litt takhøyde, uten at bildet trekkes for langt opp mot taket. Ulempen er selvsagt rom med lav takhøyde, for der vil bildeflaten havne helt nede ved gulvet.
    Ok da fårjeg bare leve med det,passer dårlig og ha pj på et stativ mitt i rommet eller i "skalle" høyde hehe

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, vi må alle inngå kompromisser. Dette er ikke et av de værste.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tatt noen mål nå og takhøyden min er 215cm,lerret er 92" og senter på linsen er 5cm nedenfor bildekanten

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om den plasseres midt på veggen på en hylle med linsa i senter på bildet, vil ikke huene til gjengen som sitter i sofaen for å se film forstyrre bildet?

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt ot: Jeg ser at støynivået på W5000 er noe høyere enn det er på PE8720. Hvordan oppleves dette i praksis? Er det noen forskjeller på støynivået?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Goggen
    Om den plasseres midt på veggen på en hylle med linsa i senter på bildet, vil ikke huene til gjengen som sitter i sofaen for å se film forstyrre bildet?
    Det er jo nettopp det som er problemet med alle projektorer med lens-shift. Optimal bruk av linsen er tilnærmet umulig, og samtlige introduserer fargebrytningsfeil og noe avvik i lysuniformitet, når man beveger seg vekk fra denne "optimale plasseringen". En projektor med fast optikk, som passer rommet, vil en ikke måtte kompromisse med på samme måte. Den har jo alltid bildet optimalt plassert i den lineære delen av optikken.

Poenget mitt er ikke å krisemaksimere bruk av lens-skift, for det er jo ikke akkurat noe problem for de som ikke legger merke til avvikene som oppstår. Det jeg vil frem til er at lens-skift ikke nødvendigvis må være en positiv greie. Skal man takmontere projektoren, er det mange ganger lettere å få et godt resultat med fast optikk.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Litt ot: Jeg ser at støynivået på W5000 er noe høyere enn det er på PE8720. Hvordan oppleves dette i praksis? Er det noen forskjeller på støynivået?
    Det er ingen forskjell annet enn for de som bruker whisper-mode på 8720 (der den bare gir 4x på fargehjulet). Jeg regner med at spec'en på 8720 er basert på nettopp whisper-mode, noe som ikke eksisterer på de nye 1080 projektorene fra BenQ. Det vil si, "økonomi-modus" kalles vel fortsatt whisper-mode (?), men senker ikke lengre hastigheten på fargehjulet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer afoldal sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rom med hvite vegger/tak definerer jeg som veldig lyse ja, hvis det i tillegg er innslipp av lys fra utsiden, definerer jeg det som "uegnet". ;-)

Setter pris på litt råd her! Vurderer W5000 eller x10, men stua mi vil etter det du skriver falle i kategorien "uegnet". Lyse vegger, hvit tak og begrenset lyskontroll. Vinterhalvåret blir det riktig nok mørkt, men om sommeren er det verre. Kan ikke barrikadere alle vinduer heller!! hehe

Så det store spørsmålet er: Hvilken projektor på markedet egner seg BEST? Skjønner jo selvsagt at kullsvart mørke gir best resultat, men det er nå en gang slik at dette er snakk om en stue (og da begrenset lyskontroll). Disse forutsetningene får jeg ikke gjort allverden med, så jeg må heller velge den best egnede projektoren og heller leve med at bildet ikke er optimalt. Men så optimalt som mulig vil jeg ha det! Må jeg se etter andre alternativer enn w5000/x10? I såfall hvilke?

Vurderer 170cm lerret (evt. 200cm), og projektoren må takmonteres max 3,6 meter fra lerret. Takhøyden er bortimot 240cm.

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal innrede en kjellerstue, der det er gode muligheter for å ha prosjektor i tak opptil 5 meter fra vegg... Dette er fortsatt det beste valget? Tenker på denne pakken nå med RAMMElerret.

AVshop.no / Systemkonfigurator

Hva slags størrelse på lerret er anbefalt BEST for denne projektoren?

Newcomer Kenneth_T sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av afoldal
    Setter pris på litt råd her! Vurderer W5000 eller x10, men stua mi vil etter det du skriver falle i kategorien "uegnet". Lyse vegger, hvit tak og begrenset lyskontroll. Vinterhalvåret blir det riktig nok mørkt, men om sommeren er det verre. Kan ikke barrikadere alle vinduer heller!! hehe

Så det store spørsmålet er: Hvilken projektor på markedet egner seg BEST? Skjønner jo selvsagt at kullsvart mørke gir best resultat, men det er nå en gang slik at dette er snakk om en stue (og da begrenset lyskontroll). Disse forutsetningene får jeg ikke gjort allverden med, så jeg må heller velge den best egnede projektoren og heller leve med at bildet ikke er optimalt. Men så optimalt som mulig vil jeg ha det! Må jeg se etter andre alternativer enn w5000/x10? I såfall hvilke?

Vurderer 170cm lerret (evt. 200cm), og projektoren må takmonteres max 3,6 meter fra lerret. Takhøyden er bortimot 240cm.
    Jeg har mitt oppsett i stua og.. Med masse vinduer. problemet løser du fint med lystette gardiner. Får masse forskjellig som fruen vil godta og

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av di demoene jeg har sett av infocus og benq opp igjennom årene så har jeg aldri sett at noen infocuser har kunnet forsvare pris/bildekvalitet. Så jeg mener man får bedre bilde for pengene med å velge en benq.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •