Levetid på X1-pæra?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Levetid på X1-pæra?

Er det noen her som har erfaring med levetid på pære til X1? Jeg er klar over at det står 3000 (4000?) timer, og at dette kun er en ca. verdi, men jeg er interessert i å høre om faktiske real life erfaringer folk her på forumet har gjort i ettertid av X1-kjøpet.

Selv har jeg brukt min mer eller mindre uhemmet. Den står gjerne på rundt 3-4 timer enkelte dager. Noen dager er den ikke i bruk i det hele tatt.

Pæra har ikke gitt noen indikasjoner på "mistrivsel" så langt. Når det står 3000 timer så synes jeg det er rart at de velger å sette en garanti som er helt nede i 500 timer. Da virker det mer som om tester har vist at pæra som regel går etter ca. 600-700 timer.

Hva er brukernes erfaringer? (Slike tall er så vanskelige å forholde seg til på papiret at det eneste som hjelper er å høre faktiske historier fra brukere).

Jeg lurer også på om folk vet om pærene har mindre eller mer godt av jevnlig av/på-slåing? Pærer som skrus av en stund, for så å bli påslått igjen blir jo nedkjølt, og det burde jo være en bra ting? samtidig har vel slik hyppig av/på-slåing en litt uheldig effekt på maskineriet? (vi snakker for eksempel om 2-3 timers bruk, 20 mins poweroff og 2 timers bruk igjen)

Blir interessant å høre!

n00b

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Infocus har kontinuerlig testing på pærens levetid. Det de fant ut på X1 var at pærene i testprogrammet (simulerer vanlig hjemme bruk) varte vesentlig lenger enn 4000 timer, og de økte levetiden i spesifikasjonene som følge av dette.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Levetid på X1-pæra?

Sitat Opprinnelig postet av n00b21
    Når det står 3000 timer så synes jeg det er rart at de velger å sette en garanti som er helt nede i 500 timer. Da virker det mer som om tester har vist at pæra som regel går etter ca. 600-700 timer.
    Grunenn til de setter 500 timer som garanti er sikker fordi det finnes tilfeller hvor pærer har røket etter 600-700 timer. Og for så slippe å betale for de så sette det til 5000 timer. Hvis de f.eks satt garantien til gjennomsnittet ville de måtte betale for halvparten av pærene.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessuten kommer levetiden litt an på hvordan man behandler pæren.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svarene. Hi-Fil, det hørtes jo oppsiktsvekkende ut! Med så mange X1-brukere på dette forumet burde det jo være et par som har byttet pære etter anskaffelse. Det gleder mine øyne å lese de tallene du kommer med. Kan man spørre hvor du har lest dette?

Peakman, det var mer eller mindre det jeg mente med den setningen Kom kanskje ikke klart nok frem. Vi deler åpenbart mening her!

Soundfre@k, hva er "god behandling av pære" ? tenker du på fysisk behandling av pære når du setter den inn eller tar den ut av prosjektoren, eller tenker du på bruk av prosjektoren? Hvordan kan man sikre seg optimal levetid?

Noen forslag?

n00b

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av n00b21
    Takker for svarene. Hi-Fil, det hørtes jo oppsiktsvekkende ut! Med så mange X1-brukere på dette forumet burde det jo være et par som har byttet pære etter anskaffelse. Det gleder mine øyne å lese de tallene du kommer med. Kan man spørre hvor du har lest dette?

n00b
    Det er vel ingen her på forumet som har byttet pære i sin X1 enda. Infoen har jeg fått som svar på direkte spørsmål til service teknikerne til Infocus.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pæra på min svogers X1 røk (eksploderte, faktisk) etter 1500 timers bruk. Denne projektoren har stort sett vært brukt til TV titting og var ny i mai i fjor.

Litt dumt, siden det var jeg som skaffet ham projektoren, og jeg sliter ennå med å få svigerinna til å forstå at en ny pære koster 3000 kroner

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hi-Fil; okay takk for infoen.

Huff da, trottleman! Det var uflaks antar jeg. Man skal jo egentlig være mer eller mindre fornøyd likevel. Det er jo trossalt mange prosjektorer som kun har max 2000 timer. Prisen på X1-pæra er ikke spesielt stygg heller.

n00b

Newcomer Toom sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trottleman
    Pæra på min svogers X1 røk (eksploderte, faktisk) etter 1500 timers bruk. Denne projektoren har stort sett vært brukt til TV titting og var ny i mai i fjor.

Litt dumt, siden det var jeg som skaffet ham projektoren, og jeg sliter ennå med å få svigerinna til å forstå at en ny pære koster 3000 kroner
    Hørtes ikke spesielt morsomt ut.. :? Jeg bruker også X1 endel til Tv titting, det jeg tenkte på når du skrev det, var at når du bruker den mye til tv-titting sitter du ofte og switcher fra kanal til kanal. Når du gjør det må den jo "søke etter bildet hele tiden". Ihvertfall hos meg som bruker videospiller, jeg vet ikke om det sliter på pæra? Jeg bare tenkte på det.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Toom
    Jeg bruker også X1 endel til Tv titting, det jeg tenkte på når du skrev det, var at når du bruker den mye til tv-titting sitter du ofte og switcher fra kanal til kanal. Når du gjør det må den jo "søke etter bildet hele tiden". Ihvertfall hos meg som bruker videospiller, jeg vet ikke om det sliter på pæra? Jeg bare tenkte på det.
    Det skulle ikke ha så mye å si.
    Før i tiden, var det vanlig å få en bølge av TV-er til reparasjon etter at nærmeste frekvensomformer hadde falt ut. Det hang sammen med at folk la tv-en være påslått for å se om/når sendingen kom tilbake. Dermed var apparatet uten synk og horisontal-oscilatoren økte (betydelig) i frekvens. Siden høyspenningen ble generert ut av horisontal-avbøyningen, økte også denne, noe som medførte økt slitasje på flere komponenter i apparatet. I gamle rør-apparat var ofte linjeutgangspentode (PL504), boosterdiode (DY802) og andre komponenter i linjeutgangen, inkludert linjetrafoen, utsatt når antennesignal manglet... (tror jeg slutter her, det ble litt OT :roll: )

Newcomer Toom sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, har vel sikkert ikke det :wink: Tanken bare slo meg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •