Nytt hjemmekino oppsett.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt hjemmekino oppsett.

skal nå bygge en egen kino etter mye inspirasjon herfra. men trenger fortsatt litt hjelp til valg av projektor.

rommet skal være bygd for kino, altså mørkt, dempet osv.

er15kvm stort, vet ikke om det er godt nok?

det eg trenger å vite er hva projektor eg bør kjøpe...
    har i dag 7.1 sett fra SVS, Dali 10" sub og denon AVR-2808 reciever.

lurer på hva projektor dere tenker eg bør ha her? legger meg på en maks på 35.000 ,- for projektoren.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Spacefrog

"projektor under 35K" blir nok et litt for vidt begrep. Det trengs noe mer konkret for å kunne komme noen anbefalinger.

Har du for eksempel tatt stilling til hvilken type projektor (DLP, LCD eller LCOS)? Alle har de forskjellige egenskaper, og hvilken type du skal gå for kommer an på hvilke egenskaper du vektlegger. En annen ting som er avgjørende er selve rommet. Hvordan skal projektoren plasseres (høyde i forhold til lerret, avstand til lerret, hvor stort lerret)? Har du noen erfaringer med DLP-projektorer, med hensyn til følsomhet for RGB-flimmer?

Kan du gi litt utfyllende info, så er det sikkert mange her som gledelig deler sine erfaringer med de forskjellige projektorene i prisklassen du skisserer.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er vel her eg sliter litt. har ingen erfaring med projektor.

vektlegger good bildekvalitet. helst takmontert.

det blir mest avspilling via pc tenker eg. så må ha en projektor som tar de signalene godt.

når det gjelder avstand så er rommet ca 5.5 langt og 4m bredt.
    hva str lerret osv som passer best her er vel noen her som kan forklare.

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei Spacefrog,

Det er jo som Gorm sier, du må ta stilling til en del ting først. Så hjelper sikkert Gorm og mange andre deg videre. Gorm er forøvrig Guru på prosjektor så de rådene du får av ham er uten tvil gode :-) Jeg skal prøve å "hjelpe deg litt på vei"

Du kan jo starte med å finne størrelse på lerret. Først og femst må du se på hva du har plass til. Husk at du skal sansynligvis ha lerretet mellom fronthøytalerene dine så da blir tilgjengelig bredde starks noe mindre. I tillegg er det jo begrenset hvilken høyde du har plass til. Start med å se på det og gå så inn på projectorcentral så kan du se på hvordan forskjellige prosjektorer passer. Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size

Dette må du gjøre, det er ikke alle rom som passer for alle prosjektorer. Kasteavstand er forskjellig.

Med et budsjett på kr 35.000,- så har du mye bra å velge mellom men husk at du også trenger et lerret. Hva som passer best er igjen avhengig av prosjektor og ikke minst om hvilken lyskontroll du har. Er rommet helt svart? kan du dempe alt lys? Litt mer informasjon om det vil nok være til hjelp.

Uansett så har du et budsjett hvor det er rom for en full-HD prosjektor. Hvis jeg skal nevne noen i farten som jeg tror kan være av interesse for deg så må det bli SONY VPL-VW60 SXRD-projektor Full-HD som er en SXRD prosjektor (ca kr 30.000) og EPSON EMP-TW2000 LCD-projektor Full-HD som er en LCD prosejktor (ca kr 20.000) Det finnes jo mange flere også, ikke minst DLP prosjektorer men da bør du som Gorm sier sjekke hvor følsom du er mot RGB flimmer eller regnbueeffekten som det også kalles.

Håper dette hjalp litt

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tusen takk for litt hjelp.

desverre er det ikke såå lett å ta oppmåling da huset ikke er bygd enda:P

rommet skal bygges ene og alene med tanke på kino. så der kan eg tilpasse lys, sortnivå osv etter det som er best.

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har du jo god tid til å se deg om og få demonstrert div prosjektorer. Dette markedet endrer seg desuten så raskt at innen du har fått huset ferdig så er det helt andre prosjektorer som er aktuelle. Kan nevne en ting til som jeg synes er viktig, nemlig støynivå. Nå er det riktignok blitt veldig lavt på de aller fleste etter hvert men se litt på det også før du bestemmer deg.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spacefrog
    tusen takk for litt hjelp.

desverre er det ikke såå lett å ta oppmåling da huset ikke er bygd enda:P

rommet skal bygges ene og alene med tanke på kino. så der kan eg tilpasse lys, sortnivå osv etter det som er best.
    Da vil jeg anbefale deg å ta kontakt med noen som virkelig kan det med å bygge hjemmekino. Det er virkelig mye en bør tenke på for å maksimere opplevelsen i hjemmekinoen, og gjør en ting rett under bygging trenger det ikke koste mange kronene. Du kan jo ta kontakt med BEF her på forumet (driver Norsk Custom Intallasjon), han er virkelig en kunskapsbank av dimensjoner. Eller vil jeg anbefale at du inviterer deg hjem til brukere på forumet for å høste erfaringer. Hvor i landet holder du til?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rommet skal være bygd for kino, altså mørkt, dempet osv.

er15kvm stort, vet ikke om det er godt nok?
    når det gjelder avstand så er rommet ca 5.5 langt og 4m bredt.
    Litt forskjell her gitt. Er det 15m2 eller 22m2? Som nevnt her, så ville jeg venta heeeelt til du faktisk trenger pj-en. PJ-er blir stadig bedre og billigere, så her lønner det seg å vente etter min mening.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bor i bergen...
    eller litt utenfor. bygger akkurat på grensen til os.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •