Et par sprøsmål om BenQ PE8720

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Et par sprøsmål om BenQ PE8720

Har nylig kjøpt en lite brukt BenQ PE8720 og et 2m lerret av en kollega som har brukt den til fotballkamper i helgene i baren han drev. Han sa at den kostet 56k ny og at lerretet kostet 4k (av typen man trekker ned). Han sa også at arvtakeren er W9000, at de i basis er det samme produktet, med navnet som den største forskjellen. Men W9000 er jo ikke på langt nær så dyr har jeg registrert, hva skyldes i såfall dette? Fant forøvrig en svensk artikkel hvor det stod at BenQ PE8720 kostet 65000 SEK. Jeg stolte selvfølgelig på at det som blei sagt var sant, men lurer jo likevel, hva i denne historien holder vann, og hva holder ikke vann? Projektoren kjøpte han ny, men billigere enn ordinærpris, ettersom arvtakeren W9000 var kommet på markedet. Hvordan står PE8720 seg i dag blant dere som har erfaring og kunnskap om slike ting? Jeg har vært ute av AV-interessen en god stund, så jeg har ikke fått oppdatert meg noe særlig. All info mottas med stor takk.

PS: Jeg kunne godt tenke meg et ferdig oppstrukket lerret i sort ramme, er det enkelt å lage selv, eller er det like greit å spare seg bryet og kjøpe et ferdigprodukt? Hvor får jeg i såfall tak i det, og hva kan jeg regne med at det koster?

Med vennlig hilsen
    A.K, Ski

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kostet 50-60000 da den kom for noen år siden, med ble satt ned til under 20000 mot slutten av levetida da det var nye modeller på vei. På slutten solgte de for rundt 12000 på det laveste tror jeg.

Det er flere forskjeller mellom 8720 og 9000. Hovedforskjellen er at 9000 har mye høyere oppløsning.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Historien om nypris på 56K er tidenes skrøne, med tanke på at kollegaen din kjøpte projektoren etter at W9000 var kommet på markedet. På det tidspunktet var veiledende pris på 8720 rundt 12K. Likeledes er er verdien på nedtrekks-lerretet mistenkelig høy. Jeg vil si at totalverdien på begge disse produktene (hvis de er lite/pent brukt) bør ligge godt under 10K i dagens marked. Har du gitt vesentlig mer enn dette er du blitt lurt.

At W9000 er "tilnærmet samme projektor" er på sett og vis korrekt, hvis en ser bort i fra projektorens viktigste komponent, nemlig bildebrikken. W9000 har nemlig godt over dobbelt så høy oppløsning som 8720, noe som gjør den svært mye bedre egnet til å spille av dagens full-HD kildemateriale (skarpere bilde, og mye bedre dybdefølelse).

Når det gjelder lerret så er rammelerret veien å gå, med mindre du tar deg råd til et tab-tension lerret. Et 2 meter bredt Invideo rammelerret koster rundt kr 2500,-, så det blir meningsløst å lage et lerret selv. Søk på Kelkoo for rimeligste nettbutikk.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker for svar folkens. Jeg har vel ikke akkurat gjort tidenes kjøp da, mht at jeg a 12k for projektor og lerret, men men, gjort er gjort og spist er spist. Jeg får ta det på impulskappen med en småsur erfaring på kjøpet. Uansett regner jeg med at det blir en bra filmopplevelse i forhold til 29" tv som jeg bruker i dag, så får jeg heller oppgradere projektor om en tid, slik at nyere og mer krevende formater også kan benyttes til fulle

Mvh A.K

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en ting til, dersom PE8720 og W9000 er stort sett den samme maskinen, bortsett fra bildebrikken, ville det være mulig å oppgradere bildebrikken på
    PE8720 til den samme som i W9000, eller er det andre ting som også måtte byttes ut samtidig? Og hva vile det koste? Regner med at det ville vært betydelig. Bare nysgjerrig =)

Mvh A.K

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går nok ikke å oppgradere nei, er nok mye forskjellig elektronikk som er laget kun for den spesifikke modellen...

Synsing fra meg....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ikke urimelig ut det i grunn.

Mht tab-tension lerret, hva/hvilke egenskaper kjenner tegner det? Hvilke produsenter fører det?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må i tilfellet hele optical engine byttes, med driverbrikker og det hele. En slik jobb vil nok koste langt mer enn du må gi for en ny projektor dessverre.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, blir vel med dette som det gjør med digitale speilreflekskameraer av god kvalitet. Er jo ikke egentlig selve kameraet som koster allverden, men sensoren. Takker og bukker for svar =)

Mvh A.K

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •