fair byttehandel? eller ikke?Z2 VS proxima

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 53
    Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

fair byttehandel? eller ikke?Z2 VS proxima

Historien er som følger: mine foreldre vil ha projektor i stua, som vil bli brukt til TV, ~ikke DVD-film i widescreen i det hele tatt. Også PC på sikt, altså kun 4:3. Vurderingen gikk fra SAnyo PLV-Z2(utelukket p.g.a. 16:9, unødvendig høy oppløsning) til Optoma H30(utelukket p.g.a. maskert chip til 16:9 for S-video), og til slutt Infocus X1. Stuen har forresten 4 store vinduer, så det er ganske lyst på dagtid. planen var å prioritere lysstyrke, og bruke et ganske lite lerret på kort avstand.
    Nå kom jeg akkurat på at min egen projektor, en Proxima DP6150 hadde kunnet passe bra, så jeg tenkte å foreslå en byttedeal Proxima<>SAnyo PLV-Z2.

Ja, veldig "convenient" for meg,da jeg får en bedre projektor til film med lyset av, men de er jo ute etter akkurat de egenskaper som min projektor har. den store fordelen er lysstyrken.

Min projektor er 1100 timer gammel, og de får med en ekstra pære.
    Er det forsvarlig å foreslå en byttedeal? Alle på AVforum ville vel valgt Sanyo, men i forhold til formålet?

produktark proxima: http://www.projectorcentral.com/Proxima-DP6150.htm

produktark Sanyo: http://www.projectorcentral.com/proj...m?part_id=2239

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her er et screenshot av bildet proximaen gir i fullt dagslys: http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?p=7927#7927

PS:bildet har nedsatt oppløsning.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: fair byttehandel? eller ikke?Z2 VS proxima

Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Vurderingen gikk fra SAnyo PLV-Z2(utelukket p.g.a. 16:9, unødvendig høy oppløsning)
    Tar gjerne imot en forklaring på unødvendig høy oppløsning. Spesielt siden du vil ha den selv og gir dem en med enda høyere oppløsning på 4:3.

Og ja selv om fleste programmer er 4:3 så vil dette endre seg. Ser jo at selv barnetv går i letterbox nå.

Anngående byttet så er det jo en kjempedeal for deg. Drit i foreldrene dine, du arver dem sikkert uansett om du svindler dem nu og da.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Vurderingen gikk fra SAnyo PLV-Z2(utelukket p.g.a. 16:9, unødvendig høy oppløsning)
    Tar gjerne imot en forklaring på unødvendig høy oppløsning. Spesielt siden du vil ha den selv og gir dem en med enda høyere oppløsning på 4:3.
    TV-signal fra analog kabel blir ikke noe bedre på 1280x720 enn 800x600. "feil" format (for dem) også. mens jeg vil ha 16:9...

Og ja selv om fleste programmer er 4:3 så vil dette endre seg. Ser jo at selv barnetv går i letterbox nå.
    vil nok ta mange år, med kanaler i både 16:9 og 4:3 og da er det jo greiest med en proj som er 4:3 native?fremfor 16:9 native, som kutter på sidene i stedet for oppe og nede..

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

vil nok ta mange år, med kanaler i både 16:9 og 4:3 og da er det jo greiest med en proj som er 4:3 native?fremfor 16:9 native, som kutter på sidene i stedet for oppe og nede..
    16:9 kutter da ingeting på sidene. Ved 4:3 sendinger vil PLZ-Z2 gi en oppløsning på 960 x 720, som er en bedre oppløsning til 4:3 ifølge deg i forhold til Proxima projektoren. (1024 x 768)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

16:9 kutter da ingeting på sidene. Ved 4:3 sendinger vil PLZ-Z2 gi en oppløsning på 960 x 720, som er en bedre oppløsning til 4:3 ifølge deg i forhold til Proxima projektoren. (1024 x 768)
    OK, den "kutter" ikke, men gir jo sorte felter på sidene. Da må man zoome ut mer til 4:3 for å fylle samme bildeareal, og man taper enda mer lysstyrke.
    Jeg har heller ikke sagt at 960x720 er en bedre oppløsning til 4:3 enn 1024x768.
    Sitat Opprinnelig postet av jeg
    TV-signal fra analog kabel blir ikke noe bedre på 1280x720 enn 800x600.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil ikke ta mange år før 16:9 er standarden. Om ikke NRK har ombestemt seg, vil deres siste 4:3-sending vises neste år.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Det vil ikke ta mange år før 16:9 er standarden. Om ikke NRK har ombestemt seg, vil deres siste 4:3-sending vises neste år.
    Det blir jo litt spekulering, men allikevel er det jo best med en lyssterk projektor i dette tilfellet. proximaen gir et klarere bilde i 16:9 også enn de andre som er nevnt over..( I dette rommet)

(diskusjon om når all TV er 16:9: http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=8121)

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

OK, den "kutter" ikke, men gir jo sorte felter på sidene. Da må man zoome ut mer til 4:3 for å fylle samme bildeareal, og man taper enda mer lysstyrke.
    Jeg har heller ikke sagt at 960x720 er en bedre oppløsning til 4:3 enn 1024x768.
    TV-signal fra analog kabel blir ikke noe bedre på 1280x720 enn 800x600.
    [/quote]

Det blir jo feil å hevde man må Zoome ut mer når man skal se 4:3. Høyden vil bli akkurat det samme. Hvis du Zoomer ut til samme bredde vil man ha en god del større bilde enn ved 16:9

Det er dessuten mye enklere å maskere en 16:9 til 4:3 enn å maskere enn 4:3 til 16:9

Prøv nu heller å overbevis foreldrene om at det er et godt bytte å bytte i en 4 år gammel projektor. Det er et godt bytte for deg.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir jo feil å hevde man må Zoome ut mer når man skal se 4:3. Høyden vil bli akkurat det samme. Hvis du Zoomer ut til samme bredde vil man ha en god del større bilde enn ved 16:9
    :?:
    Det er dessuten mye enklere å maskere en 16:9 til 4:3 enn å maskere enn 4:3 til 16:9
    Sant, men de bryr seg ikke om maskering i det hele tatt.

Prøv nu heller å overbevis foreldrene om at det er et godt bytte å bytte i en 4 år gammel projektor. Det er et godt bytte for deg.
    1100 timer=4år?? hvis du mente gammel modell, hvilken betydning mener du det har i denne sammenhengen?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tibake til utgangspunktet: Hva vil du da Burre? Vil du beholde Proxima'en selv, eller gi den til dine foreldre?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Tibake til utgangspunktet: Hva vil du da Burre?
    Jeg er ikke sikker enda.. men bruksområde for meg er omtrent motsatt.. Jeg ser aldri på TV, mørkt rom, ønsker meg mer kontrast, lavere lystyrke og kun 16:9. litt redd for vertikale striper på Sanyo..

blir litt dødfødt denne tråden da ingen(?) kjenner til proximaen.. Ville f.eks. aldri byttet den mot Optoma H30 eller Infocus X1..

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må du være litt forelsket i Proxima'en.

Ikke ta det ille opp, men utifra spesifikasjonene du har henvist til over virker den jo ikke akkurat som en killer; Nærmer seg slutten av levetiden på lampa, dårlig med tilkoblingsmuligheter og bildestandarder, bråker mye og er teknologisk 3 år gammel.

Mitt råd er at du selger den. På qxl får du nok en god pris.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :?:
    Det er vel ingen som bryr seg om bildeareal. Man har eller kjøper et lerret med en viss høyde eller bredde. Kjøper du et 16:9 lerret og justerer zoom etter 16:9 og deretter skifter til 4:3 så trenger du ikke å zoome noe som helst. Nekter å tro at forelderene klager over noen tapte kvadratdm. Uansett så er såpass mange av sendingene i dag i 16:9 så uansett vil de tape på en 4:3 projektor.
    1100 timer=4år?? hvis du mente gammel modell, hvilken betydning mener du det har i denne sammenhengen?
    Nei du har rett. Jeg dummet meg ut der. Det er jo timertallet som har noe å si på hvordan utviklingen har vært. (kan da umulig å skjedd så mye på 1100 timer) Jeg har en kjenning som har en Sharp LCD fra 1996 som kun er gått 100 timer, og en kompis med en Pansonic PTA-E500 som har gått 150 timer. Det må være kjipt for han med panasonicen at han har en dårligere projektor enn han kjenningen med Sharp.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat byttet ut en 4 år gammel Lcd projektor med lignende spek. som Proxima'en din Burre.Var jo litt tungt å ta farvel da,men det må innrømmes at den gamle ble grisebanket av den nye(H-30).Og da på alle tenkelige måter med et unntak-screendoor.Jeg må litegrann lenger vekk fra lerretet på H-30'en for å unngå å se den.
    Solgte min gamle på Qxl for 3000,-.Greit nok spør du meg.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nærmer seg slutten av levetiden på lampa
    pæren som står i er halvveis, har i tillegg en ubrukt pære.

dårlig med tilkoblingsmuligheter
    :shock: :shock:
    ser du på riktig projektor?

bildestandarder
    mener du HD-interlaced og HD-progressivt?

bråker mye
    bråker 1 Db mer enn X1 i test.

teknologisk 3 år gammel.
    og betydningen av det er?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat byttet ut en 4 år gammel Lcd projektor med lignende spek. som Proxima'en din Burre.Var jo litt tungt å ta farvel da,men det må innrømmes at den gamle ble grisebanket av den nye(H-30).Og da på alle tenkelige måter med et unntak-screendoor.Jeg må litegrann lenger vekk fra lerretet på H-30'en for å unngå å se den.
    Solgte min gamle på Qxl for 3000,-.Greit nok spør du meg.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

teknologisk 3 år gammel.

Ingenting. Jeg har en Celeron 466 PC som er 3 år gammel. Den så god som ny. Du kan få 2000 kr rabatt i forhold til nypris.

Blir ikke helt korrekt å sammenligne siden PC utviklingen har vært tregere enn projektorutviklingen de siste årene.

Og hvorfor dra på symposiumet hvis det ikke har skjedd noe de siste årene?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bråker mye
    bråker 1 Db mer enn X1 i test.

Litt morsomt at du måtte sammenligne med en av de projektorene som bråker mest på markedet. X1 er jo som en støvsuger.

Proxima din bråker jo 3 ganger så mye som Z2 og jeg vil påstå at for TV titting er støy mye mer viktig enn ved filmtitting.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

teknologisk 3 år gammel.

Ingenting. Jeg har en Celeron 466 PC som er 3 år gammel. Den så god som ny. Du kan få 2000 kr rabatt i forhold til nypris.

Blir ikke helt korrekt å sammenligne siden PC utviklingen har vært tregere enn projektorutviklingen de siste årene.

Og hvorfor dra på symposiumet hvis det ikke har skjedd noe de siste årene?
    poenget mitt er at Proximaen er bedre til PC og TV enn eksempelvis X1 og Optoma H30, ihvertfall i dette rommet.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •