Hvor mange linjer bruker man egentlig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor mange linjer bruker man egentlig?

De fleste nye filmene kommer i 2,35:1. Har sett på hvor mange linjer som egentlig er aktive hos endel prosjektorer da:

-X1, EMP30: 338
    -AE100,HS2: 363
    -AE300: 405
    -Z1: 408
    -HT1000: 432
    -7200,TW100: 540
    -HS100,PLV-70: 576
    -DLA-SX21: 591

Robert-

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite spørsmål her, bare for å se om jeg forstår rett og evt. oppklare det jeg ikke forstår:
    Selv om en film kommer i 2.35:1 størrelse, så er den vel koda i 16:9 format likevel, bare med en del svarte striper? Eller finnes det DVD'er som er "anamorft 2.35:1"?

Hågen

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En DVD er enten kodet i 4:3 eller 16:9 (anamorf) og i tillegg må man altså ha brukt letterbox for å vise 2,35:1. Man koder altså noen linjer helt sorte.

Til sammenligning med tallene ovenfor kan man si at en anamorf DVD i 2,35:1 inneholder henholdsvis 360 og 432 linjer med informasjon for NTSC og PAL. Om prosjektoren viser mindre enn dette er det _helt umulig_ for den å vise alle detaljene i bildet selv om prosjektoren skalerer bildet og ellers er helt tipp topp.

Om DVD-ene ovenfor derimot ikke hadde vært anamorfe ville de kun inneholdt 270 eller 324 linjer.

X1 har altså alt for liten oppløsning til å bli brukt med anamorfe DVD-er, men den vil kunne klare å vise all informasjonen som er på en DVD som er 4:3.

Robert-

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    En DVD er enten kodet i 4:3 eller 16:9 (anamorf) og i tillegg må man altså ha brukt letterbox for å vise 2,35:1. Man koder altså noen linjer helt sorte.

Til sammenligning med tallene ovenfor kan man si at en anamorf DVD i 2,35:1 inneholder henholdsvis 360 og 432 linjer med informasjon for NTSC og PAL. Om prosjektoren viser mindre enn dette er det _helt umulig_ for den å vise alle detaljene i bildet selv om prosjektoren skalerer bildet og ellers er helt tipp topp.
    Er du 100% sikker på dette ? Jeg sitter inne med opplysninger om at anamorf er et format som er 'strukket' litt og en anamorf DVD vil inneholde 720 x 576 pixler/punkter, og siden en 16:9 skjerm vil vise striper over/under er det ikke fordi DVD'en er kodet slik, men fordi en 16:9 skjerm ikke er istand til å vise alle de vertikale pixlene.

DVD'en er altså kodet med 720x576, men det er avspillerne som ev. tar bort horisontale linjer om den ikke er i stand til å vise dem.

En ikke-anamorf 16:9 film, inneholder like mye (lite?) informasjon som en anamorf, det er bare høyde/bredde forholdet som er ulikt, og dermed resultatet av presentasjonen.

En HD2 brikke med 1280 * 720 punkter i 16:9 format som viser en 2,35:1 film, kan da vise 1280 * 545 punkter for å opprettholde 2,35:1 formatet, og det vil da si at 31 horisontale linjer ikke kan vises mens 720 vertikal linjer må 'skaleres' opp til 1280 linjer.

Ut i fra dette regner jeg meg fram til at optimal størrelse på en 16:9 brikke for å vise 2,35:1 anamorf 16:9 film må være 1354 * 762. Da vil ALL informasjon på DVD'en kunne vises, kun da er DVD'en 'oppbrukt'.

Min konklusjon blir da at DVD'en er fremdeles 'bedre' enn hva de fleste projektorer er i stand til å vise.

Dette er min 'teori' basert på praktiske erfaringer og input som jeg har fått i forskjellige sammenhenger.

Jeg vil gjerne diskutere dette med andre i forumet. Gi meg tilbakemelding

Hilsen Bjørn-Willy

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En grei gjennomgang av anamorf video finner dere her: www.hjemmekino.net

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bjørn- Willy, du tar helt feil.

DVD er alltid enten 720x480 eller 720x576. De kan entes kodes som 4:3 eller 16:9. Er formatet på filmen annen en DVD-formatet så benyttes letterboxing både i 4:3 og 16:9.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny

DVD er alltid enten 720x480 eller 720x576. De kan entes kodes som 4:3 eller 16:9. Er formatet på filmen annen en DVD-formatet så benyttes letterboxing både i 4:3 og 16:9.
    Noe som igjen vil si at har du en 4:3 projector som klarer 1024X768 er du berget. Fordi: 1024 / 1,77777777777777777777777778 ( 16:9 )= 576 linjer.

Du går med andre ord ikke glipp av noe.

Har du en 4:3 projector som klarer 800 X 600 derimot må det "triksing" til,
    men noen projectorer klarer dette bra, f.eks X1.

Det må med andre ord en skalering til, som må gjøres internt i projetoren eller eksternt, for eksempel i en HTPC.

Det samme skjer om man har en projector med "for høy" oppløsning, de må skalere den andre veien.

MVH
    Frank

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Noe som igjen vil si at har du en 4:3 projector som klarer 1024X768 er du berget. Fordi: 1024 / 1,77777777777777777777777778 ( 16:9 )= 576 linjer."

Du har rett, men måten du kommer fram til det på er også helt feil. En XGA projector har 768 linjer. Hvis man skal vise 16:9 på den så benytter man det som tilsvarer 16:9 området sentrert innenfor 4:3 brikken, og det blir faktisk akkurat 1024x576, slik at man får full utnyttelse av PAL 16:9.

På en SVGA projector så blir 16:9 området 450 linjer, slik at man må skalere ned 576 linjer til 450 linjer, og da mister man oppløsning pluss at man også introduserer 'aritfacts'.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med 2.35:1. Er projektorer så 'smarte' at de fjerne de sorte linjene før skalering utføres ?

Bjørn-Willy

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny

Jeg fant en artikkel som omtaler ANAMORFIC WIDESCREEN VIDEO og ANAMORFIC CINEMASCOPE VIDEO ("CinemaSource Home Theater Design Guide"), og da har jeg vel litt rett ?

Har nemlig funnet ut at alle videostrømmer er 4:3, men kan være kodet på ulike måter: Standard Video, Letterboxed Widescreen Video, Anamorfic Widescreen Video, Letterboxed Cinemascope Video og Anamorfic Cinemascope Video.

Det betyr at en 2.35:1 film i formatet Anamorfic Cinemascope Video vil ligge på DVD'en med 720 * 576 punkter !. Det jeg er usikker på er om DVD-spillere takler dette formatet ?

Bjørn-Willy

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var visst ikke så lett. På en DVD ligger alltid billedinformasjonen lagret som 720x480 (NTSC) eller 720x576 (PAL) pixler. I tillegg er det informasjon i headere som sier om videostrømmen er 4:3 eller 16:9. På for eksempel en SCART-kontakt er signalet ut i begge tilfeller det samme, det eneste som er forskjellig er spenningen som er på PIN 8. Er det 0-2,5 V betyr det at bildet er 4:3 og en TV vil vise det som et gammeldags bilde. Om spenningen er 9-12 V betyr det at bildet er 16:9 og TV-apparatet vil vise det som best den kan. Selve videostrømmen er altså i seg selv hverken 1:1, 4,3 eller 16:9, det er hvilket videoformat displayapparatet blir fortalt at det er som teller og for DVD finnes kun 2 videoformater 4:3 og 16:9 og
    alle spillere må kunne kode dette riktig for å kunne bruke logoen DVD-Video.

Om man skal vise et filmformat som ikke stemmer med videoformatet er eneste måte å gjøre det letterboxing, altså å kode noen linjer helt sorte. Alle spillere vil kunne sende ut et bilde selv om det inneholder noen sorte linjer.

Du vil muligens bli mindre forvirret om du slutter å bruke uttrykkene widescreen og cinemascope som egentlig ikke er presise nok når man snakker om DVD og da mange bruker dem feil. Det som teller er videoformat og filmformat.

I artikkelen du refererer til er "Widescreen" antagelig brukt for 1,85:1 filmformat og "cinamascope" brukt for 2,35:1 filmformat. Den siste vil altså alltid være letterboxet på en DVD og selv om det (for PAL) ligger 576 linjer med informasjon vil kun 432 av disse ikke være sorte om videoformatet er 16:9 (anamorf video) og 324 om videoformatet er 4:3.

Robert-

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Robert, fin forklaring!

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Dette var visst ikke så lett.
    Enig, men jeg begynner å forstå dette nå.

På for eksempel en SCART-kontakt er signalet ut i begge tilfeller det samme, det eneste som er forskjellig er spenningen som er på PIN 8. Er det 0-2,5 V betyr det at bildet er 4:3 og en TV vil vise det som et gammeldags bilde. Om spenningen er 9-12 V betyr det at bildet er 16:9 og TV-apparatet vil vise det som best den kan.
    Kult, dette visste jeg ikke. Takker

Du vil muligens bli mindre forvirret om du slutter å bruke uttrykkene widescreen og cinemascope som egentlig ikke er presise nok når man snakker om DVD og da mange bruker dem feil. Det som teller er videoformat og filmformat.
    Du skal ikke lese mange artikler før du ser at dette blir brukt på ulike måter i ulike artikler :wink:

Uansett, så har jeg fått taket på dette nå. Takker

Bjørn-Willy

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for god info, Robert og Per Johnny.

Av og til går det ann å være litt 'dummere' enn man egentlig er. Da får man det inn med teskje, - og så lenge resultatet blir bra, får andre bare synes jeg er litt treig.

Bjørn-Willy

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bjørn-Willy, bare ta det med ro, dette er ikke så lett. Det er som du sier at så mange bruker ulike begreper om hverandre og ofte feil, så blir det ikke lett å tilegne seg riktig kunnskap.

Newcomer Gazza sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker jeg for en meget oppklarende tråd!!

Gazza

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •