Er 52" nok for kinofølelsen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er 52" nok for kinofølelsen?

Størrelse er alt, noe enhver eks-kjæreste vil betro deg.. :twisted:

Er/var i ferd med å kjøpe 52" LCD TV.

Har fra før en gammel 28" CRT TV (tro det eller ei), samt en relativt rimelig XVGA projektor. Ikke fantastisk bilde på projektor, men gir allikevel skikkelig kinostemning i mørkt rom + OK lydanlegg og nesten 2 meter bilde (i høyden).

Skal bruke ca 20 K.

Luksusproblemet er derfor; brenner jeg 20K på en enkelt 52" eller kombinerer en 40" + HD projektor inkl lerret (som gir ca 150" på snaue fem meter).

Alternativene jeg ser på ender begge opp på ca 20 K.

Spørsmålet er vel egentlig; er 52" nok til å gi "kinofølelsen" (titteavstand snaue fire meter). Kjører uansett samme lydanlegg inkl sub på begge løsninger.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter min mening er ikke 52" nok til å gi kinostemning. Jeg sitter nærmer enn deg og har 50" tv. Størrelsen er fin til vanlig tv-titting, men til filmer anbefaler jeg større. Hva med Infocus X-10 til 13k?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også i samme dilemma som deg; jeg har pr dags dato en 32" LCD på ca 5 meters avstand, og dette er jo selvsagt ikke nok for ekte kinofølelse. Jeg vipper mellom projektor eller 52" LCD.

Det er jo ikke tvil om at en projektor med 120" bilde banker en 52" på kinofølelse, men det er ikke så greit å velge likevel npr man tross alt skal ha det hele fremme i stua

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har muligheten så er min anbefaling: liten (mindre enn 52"...;-) ) TV og god projektor med STORT bilde til film/fotball/spilling etc. :-D
    Kinofølelse får du bare med projektor/lerret spør du meg!

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Etter min mening er ikke 52" nok til å gi kinostemning.
    Enig!

Hva med Infocus X-10 til 13k?
    Hvordan er det med støynivået på denne projektoren? Ser ut som om den har en god del mer støy en sine konkurrenter i dette prissegmentet? Hvor stort bilde vil man kunne få fra 5 meter? Den ligger ikke i listen til www.projectorcalculator.com...:neutral:

Newcomer Corn sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei

Men... dersom du har behov eller ikke kan unngå lys ville jeg gå for 52" istedet for enn proj.

Jeg har proj i stua og har bilde på 130" og 4.5 m avstand. I tillegg en liten 26" lcd for dag-tv og dagsrevyen. Dette kunne jeg har byttet til 52", men jeg har blitt så glad i kino-følelsen. Jeg har store vinduer i stua så jeg måtte kjøpe inn noen store lystette rullgardiner og noen tjukke gardiner. Litt trist å stenge inne sommerlyset på kvelden når vi skal snurre en film men men...

En kamerat har en 47" med 6 meter til sofaen. Jeg synes det er som å se på vanlig 28" tv på 3 meters avstand.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan varmt anbefale denne: AVshop.no / BENQ W5000 DLP-projektor Full-HD
    Den støyer ikke i det hele tatt! :-D

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det bare er min oppfatning, men Benq virker som om de har mer trøbbel enn gjennomsnittet.....

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget her er at du venner deg fort til enhver TV-størrelse, uansett hvor stor. Du får den gode kino-følelsen ved å se på film, eller andre "special events", på en langt større skjerm enn den du vanligvis ser på nyhetene og alle andre tv-programmer på. Jeg er derfor enig i det mange sier her om at projektor er eneste vei til god kino-følelse. På samme måte tror jeg også du vil miste noe av magien med projektor hvis du også benytter denne til alle mulige tv-programmer. Da blir du vant til denne størrelsen også. Det blir ikke lenger noe spesielt å fyre opp projektoren.
    Selv har jeg en "liten" 47" tv til vanlig tv-bruk og 106" lerret til film og "special events". Det funker utmerket:-)

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville klart gått for lerret og PJ fremfor en TV.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det bare er min oppfatning, men Benq virker som om de har mer trøbbel enn gjennomsnittet.....
    Mulig du har rett. Men jeg har hatt BenQ i ca 5 år uten noe som helst trøbbel.
    Kanskje jeg har vært heldig..

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Kan varmt anbefale denne: AVshop.no / BENQ W5000 DLP-projektor Full-HD
    Den støyer ikke i det hele tatt! :-D
    Husker så tydelig at jeg snakket om projektorer i samme prisklasse, W5000 koster rundt 5 lapper mer.

Alternativet for min del er Optoma HD800X, Infocus X10 eller Epson EMP-TW980... Til sammenligning avgir HD800X 27DB mens X10 avgir 30DB. (Dette ifølge specs på komplett.no)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støynivået fra spec'en kan du bare glemme. InFocus er langt mer konservative med sine målinger, og faktum er at X10 (samme plattform som IN82/83) har merkbart lavere støynivå enn HD800X. Sistnevnte er bygget på en plattform som har sitt utspring fra presentasjonsprojektoren Optoma EP910. Dette er nok grunnen til at Optoma sliter litt med støynivået.

Epson TW980 er forøvrig en TW1000 med hvitt chassis, selv om spec'en sier noe annet. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bare at Teddytusen skrev at X10 koster 13.000,-... som er nøyaktig samme pris som W5000... og W5000 "støyer" med 23db. Opp mot 30db er det som natt og dag!
    Når det gjelder BenQ og mer trøbbel enn andre så tror jeg det er noe som enkelte vil ha fram. Jeg har nettopp solgt min eminente 8720 og har altså nå en W5000 og begge disse var/er sålangt feilfrie. Det er riktig at noen på forumet har skreket både høyt og lenge om sine feil (se egen tråd...), men at BenQ har mer feil enn andre det tror ikke jeg noe på.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt mulig jeg tar feil, men jeg vil tro at folk "skriker" like mye om feil uansett hvilken merke det er snakk om....

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bare at Teddytusen skrev at X10 koster 13.000,-... som er nøyaktig samme pris som W5000...
    Ifølge Komplett så koster W5000 17.999,- Hvor finner jeg W5000 til 13 store?

Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Støynivået fra spec'en kan du bare glemme. InFocus er langt mer konservative med sine målinger, og faktum er at X10 (samme plattform som IN82/83) har merkbart lavere støynivå enn HD800X. Sistnevnte er bygget på en plattform som har sitt utspring fra presentasjonsprojektoren Optoma EP910. Dette er nok grunnen til at Optoma sliter litt med støynivået.

Epson TW980 er forøvrig en TW1000 med hvitt chassis, selv om spec'en sier noe annet. ;-)
    Uten å kapre tråden til eigu helt her; mener du Gorm, at X10 er et hett valg for meg hvis vi snakker om projektorer i denne prisklassen? Vet du da f.eks noe om hvor stort bilde man klarer å dra ut over en avstand på 5 meter?

Vil man være HELT på bærtur hvis man tar utgangspunkt i IN81 f.eks? (iom X10 ikke ligger på projectioncalculator...)

[EDIT: så linken din nå, homecinema:-)]
    EDIT2: fant IN81 fra Infocus...]

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv linken jeg la inn... :wink:

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bare at Teddytusen skrev at X10 koster 13.000,-... som er nøyaktig samme pris som W5000... og W5000 "støyer" med 23db. Opp mot 30db er det som natt og dag!
    Når det gjelder BenQ og mer trøbbel enn andre så tror jeg det er noe som enkelte vil ha fram. Jeg har nettopp solgt min eminente 8720 og har altså nå en W5000 og begge disse var/er sålangt feilfrie. Det er riktig at noen på forumet har skreket både høyt og lenge om sine feil (se egen tråd...), men at BenQ har mer feil enn andre det tror ikke jeg noe på.
    Vel det jeg vet er at det er forhandlere som ikke lenger selger benQ på grunn av mye feil på de så det er nok ikke bare folk her inne på forumet som har hatt problemer med de.
    Mvh bigtor

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HansMarius
    Uten å kapre tråden til eigu helt her; mener du Gorm, at X10 er et hett valg for meg hvis vi snakker om projektorer i denne prisklassen? Vet du da f.eks noe om hvor stort bilde man klarer å dra ut over en avstand på 5 meter?
    Hvis valget sto mellom disse, og prisen var lik, da ville jeg valgt W5000. Grunnen til det er at W5000 har langt bedre sortnivå, og totalt sett har bedre bildedynamikk. I tillegg har også W5000 lavere stynivå, selv om forskjellen ikke på noen måte representerer 7db.

Vil man være HELT på bærtur hvis man tar utgangspunkt i IN81 f.eks? (iom X10 ikke ligger på projectioncalculator...)
    Nei
    Men her finner du InFocus egen kalkulator, og her finner du også X10: Projector Calculator InFocus Corporation
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback