Ny prosjektor under 20k

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny prosjektor under 20k

Hei alle sammen og takk for at akkurat du gidder å lese en til av denne typen tråder.

Jeg er i grundig planlegging med hensikt å få meg en 1080p prosjektor. Jeg har i dag optoma hd70 som jeg bruker til 360/ps3/wii/Blu-ray/dvd. Det har i den senere tid blitt mer og mer "slitsomt" for meg og se sd materialet selv på 720p prosjektoren min og jeg tenker at 1080p vil gjøre det enda bedre med blu-ray.

Jeg har tidligere eid en toshiba mt200 (480p) og har vært storfornøyd med dlp teknologien. Derfor er jeg i utgangspunktet ute etter en dlp prosjektor, men rommet (kjellerstuen) er utformet slik at maks avstand til lerret er 3,20m. Alle de billigere dlp prosjektorene blir vanskelige siden de krever såpass lang avstand til lerret for å gi en ok bildestørrelse. Er dette korrekt?

Jeg har også lest om den nye sony "budsjett" vw40 maskinen. Den virker bra, men jeg har ikke full lyskontroll i rommet og den er vel litt lyssvak?
    Om jeg bestemmer meg så kan jeg kjøpe noen tunge, mørke gardiner som kan henge innenfor persiennene som dekker de to vinduene som er på den ene veggen 90 grader på lerretet.

Jeg har også tenkt på et par lcd prosjektorer. Sanyo z2000, epson 1000 og mitsubishi 4900. Det som bekymrer meg er den gråsvarte svarten som jeg har sett på demo av tidligere 720p lcd prosjektorer. Jeg liker også bedre det glatte filmaktige dlp bildet enn det litt dataskarpe bildet som lcd tidligere hadde. Jeg ønsker ikke å trå noen lcd eiere på tærne og presiserer derfor at mine erfaringer med lcd er fra tidlige 720p prosjektorer.
    Vil noen av disse prosjektorene kunne fungere i mitt mørke, men ikke beksvarte kinorom?

Et siste spørsmål er om jeg velger å kjøre en dlp/170cm bredde kombo vil jeg se forskjell på 720p og 1080p fra 340cm unna?

Takker for alle tanker ...
    Oddbjørn

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sanyo Z2000 kan du bare glemme med en gang, da den ikke har i nærheten av lysstyrken du trenger.

Med tanke på dine tidligere erfaringer med DLP ville jeg tittet nærmere på BenQ W5000 og InFocus X10 (i den rekkefølgen). Da har du også penger til overs til et godt lerret.

Når det gjelder forskjellen på 720p kontra 1080p, så er den ikke så stor når kilden er SD (DVD). Med 1080 kildemateriale derimot, er det enorm forskjell i opplevelsen av skarphet og dybde i bildet. Det som utmerker seg mest er nok dybdefølelsen i bildet, som blir langt mer realistisk med høyere oppløsning.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate wasimza sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt enig med Gorm. Selv har jeg nylig kjøpt BenQ W5000 og er storfornøyd. Jeg gikk også opp fra en LCD 720p og merker meget stor forskjell på 1080 materiale. Jeg merker faktisk forskjell på SD-materiale også, men min erfaring er altså kun fra W5000. Gå inn på BenQ sin kalkulator for å se hvor stor bilde du kan få.

Jeg har ikke sett det selv, men hørt, at svart- og kontrastnivå er meget bra også på Epson TW2000, som jo er en LCD projektor.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men så ligger også TW2000 et stykke utenfor budsjettet her. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for utrolig kjappe svar. Er det flere som har en slapp søndags morgen? ;-)

Jeg har lest om både x10 og w5000, men de har vel begge longthrow egenskaper? Det betyr at jeg må nøye meg med 170cm bredde, som er det lerretet som jeg har nå. Det frister veldig å øke dette til 200cm bredde og det ser ikke ut til å være mulig med dlp.

Hvordan vil sonyen være i mitt rom. Jeg har lest at den også er litt lyssvak. Det vil være en god del dyrere noe den også kan være verdt om den kan gi godt bildet med 200cm bredde. På den andre side så er jo veien kort opp til epson tw2000 ...

Ikke lett dette. Er det noen spesiell grunn til at alle 1080p dlp prosjektorene skal være så long throw? Hd70'n min klarer 200cm bredde fra 330cm så jeg skjønner ikke hvorfor ingen av 1080p dlp'ene skal klare det samme.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At de er long-throw er bare et kostnadspørsmål. 1080 brikken er så stor, at du skal ha relativt voksen optikk for å gjøre projektoren short-throw. "Voksen optikk" er dyrt, og er derfor ikke å finne i denne prisklassen.
    Min Avielo Spectra er en 1080-DLP, og den er relativt short-throw.

Jeg tror nok VW40 vil kunne fungere godt, så fremt du får blendet av lyset fra vinduene. Denne kontra TW2000 er bare snakk om personlig preferanse egentlig. Noen foretrekker den noe høyere nativ kontrasten fra VW40, mens andre setter pris på fargekorrektheten fra TW2000. Du finner sikkert flere tester på nettet der disse to er satt overfor hverandre
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ikke satset på BenQ da de har hatt mye problemer og feil på flere av projektorene de har kommet med i det siste.
    Mvh bigtor

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    InFocus har fordelen av glimrende kvalitet på varene sine, BenQ har som bigtor sier hatt visse utfordringer i det siste. Jeg antar dette blir rettet med det første, men det er faktisk et poeng en bør vurdere ved innkjøp av projektor. Sony har også svært lite feil på generell basis.

Jeg er personlig tilhenger av SXRD på korte sitteavstander, digger den sømløsheten jeg får fra denne teknologien... Samtidig er jeg følsom for regnbuer, hvilket utelukker DLP. Hadde jeg ikke vært såpass følsom hadde definitivt DLP også vært mer aktuelt for mitt vedkommende - selv om 200cm bredde vs. 170cm også har en del å si da...!

Når det er sagt gir uten tvil Epson TW2000 god valuta, så går du for enten VW40 eller TW2000 har du på ingen måte gjort noe "feil" i alle tilfelle!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg må si at jeg er fristet av vw40. har nettopp målt opp at jeg faktisk kan få 230 bredde med sitteavstand 330cm noe som gir 1,43 i bredde/avstand ratio. Jeg har vært vant til 1,94 ratio så det vil nok smake fugl av dette oppsettet.

Når det gjelder tw2000 så er jeg litt spent på hvor mye bedre denne prosjektoren er i forhold til mitsubishi 4900. Jeg har lest at 4900 er skarp men med litt laber sortnivå mens alle liker tw2000 på alle måter.

EDIT: Vennligst ta konkret pris og forhandler under "Produkt -og prisjakt".

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gikk kanskje litt kjapt i svingene i forhold til lysstyrke for noen her... Om kasteavstanden er kun 3.30 - så er det ikke noe problem hverken med Sonys overlegne vw40 eller Sanyo projektoren. Uavhengig av lysstyrke bør du uansett lyskontrollere rommet best mulig - det handler rett og slett om å skape et best mulig rom for film.

Sortnivå er den største utfordringen for enhver LCD projektor - og i så måte er vel TW2000 det beste valget fra den teknologien.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gikk vel ikke så kjapt i svingene, Sanyo Z2000 er ikke lyssterk nok med mindre stuen også gjøres om til et "mørkerom". Å påstå noe annet tyder på at en ikke har sett denne projektoren side om side med andre projektorer.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det gikk vel ikke så kjapt i svingene, Sanyo Z2000 er ikke lyssterk nok med mindre stuen også gjøres om til et "mørkerom". Å påstå noe annet tyder på at en ikke har sett denne projektoren side om side med andre projektorer.
    Jeg har ikke sett denne side om side med andre projektorer - det er det ikke så mange som har muligheten til. Jeg uttaler meg generelt i forhold til teknologiens begrensninger, projektorens spesifikasjoner - og, jepp,med et visst forhold til akkurat denne Sanyoprojektoren. Å skulle hevde at den er for lyssvak til å fylle et 200cm bredt lerret fra 3.30 meters kastelengde i et mørkt men ikke beksvart kinorom - er med respekt å melde - det reneste vissvass... Så her gikk det nok litt fort i svingene, ja...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok vi har litt forskjellig syn på hva "å fylle et 2 meter bredt lerret" går ut på. Selvsagt blir det bildet på hele duken, men det blir, sammenliknent med alle de andre projektorene nevnt i denne tråden, direkte kjedelig og udynamisk. Så selvsagt har du rett. Det er mulig, men med et vesentlig dårligere resultat.

At du har behov for å forsvare ditt eget valg, det kan jeg skjønne. Men det gjør deg ikke kvalifisert til å hevde at denne er et godt kjøp.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å forsvare egne valg er forsåvidt fullstendig uinteressant i en slik tråd - det bør handle om objektivitet i forhold til hva trådstarter ber om. Av alle projektorene som har dukket opp innenfor de begrensninger som rommet hans setter - med tanke på kastelengde og lerretsstørrelse og med et budsjett på under 20 000 så tro jeg du vil få vansker med å finne så mange løsninger med vesentlig bedre resultat en Z2000. Kanskje en Epson TW700? men det er ikke Full HD, og da detter vi utenfor igjen...

Med lenger kastelengde og med større budsjett er det ikke så vanskelig å finne bedre løsninger enn Z2000 - men å eksludere den fra listen over mulige løsninger, vel... sorry... vissvass igjen...

Jeg vil ikke innlede noen krangel eller langvarig diskusjon med deg om dette - det blir for dumt. Tester både her på forumet og i bransjeblader såvel innenlands som utenlands forteller at Z2000 er et meget velegnet alternativ for dem som har et begrenset budsjett, som har relativt god lyskontroll og ønsker et stort lerret, men har begrenset kastelengde.

Men du må gjerne mene noe annet!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du nevner bransjeblader kan du kansje ta en titt i siste hjemmekino. Der er den testet side om side med flertallet av projektorene nevnt i denne tråden, og konklusjonen er at den ikke er lyssterk nok. På grunn av dette alene får den også jumboplass i testen.

For ordens skyld, det var ikke jeg som skrev denne testen, men jeg var med i testpanelet.

Jeg har heller ikke noe behov for å strekke dette lenger, og avslutter her.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sanyo Z2000 er ikke mye lyssterk og det skal ikke mye lys inn i rommet før bilde blir dårlig,jeg må si at jeg ble meget skuffet over at den ikke leverte et bedre bilde med såpass lite lys som jeg hadde på i rommet når jeg testet den.
    Mvh bigtor

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bigtor
    Sanyo Z2000 er ikke mye lyssterk og det skal ikke mye lys inn i rommet før bilde blir dårlig,jeg må si at jeg ble meget skuffet over at den ikke leverte et bedre bilde med såpass lite lys som jeg hadde på i rommet når jeg testet den.
    Nei - og det har du rett i. Det er en lyssvak projektor, som ikke tåler mye lysforstyrrelse.

Det som etter mitt skjønn er viktig å ta hensyn til i en slik forespørsel som trådstarter kommer med her - er hvordan han kan optimalisere innenfor budsjett, innenfor rommets begrensninger og innenfor sine egne ønsker. Og da er det et poeng at en relativt lyssvak projektor som Sanyo Z2000 kommer best til sin rett ved å ikke stå for langt fra lerretet - gjerne på 3.30 m avstand - dermed minimeres lysproblematikken. Når den samtidig har en uovertruffen zoomkapasitet, så kan en likevel få et så stort bilde som trådstarter ønsker. Og vips så er mye gjort...! Om en så kan fikse god lyskontroll i tillegg - ja, da begynner det å bli vanskelig å komme utenom Z2000 som et svært godt alternativ.. Men at det finnes bedre projektorer i klassen opp mot 20 000 - det er sikkert. Men mange av dem ekskluderer seg for trådstarter på grunn av kastelengde.

Kastelengde, lysforhold og lerret - alt påvirker hvilken filmatisk opplevelse en kan presse ut av en projektor. Dette er og blir en stor utfordring for alle som vil gi råd - en bør ta utgangspunkt i de økonomiske og fysiske rammene som oppgies av den som ber om råd. Hvordan de ulike projektorene står seg i forhold til hverandre i et testrom - vel - det er underordnet. Det som er overordnet er å få mest mulig projisert filmkvalitet i sitt eget rom.

Når Gorm og bigtor er såpass samstemte om at Z2000 er en projektor som ikke bør velges, da mener jeg forumets lesere bør lytte til den harmonien - de er tross alt ekspertene her. Men, jeg minner bare om at selv eksperter glemmer å ta med alle brøkene i ligningen av og til...

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nude not naked
    Nei - og det har du rett i. Det er en lyssvak projektor, som ikke tåler mye lysforstyrrelse.

Det som etter mitt skjønn er viktig å ta hensyn til i en slik forespørsel som trådstarter kommer med her - er hvordan han kan optimalisere innenfor budsjett, innenfor rommets begrensninger og innenfor sine egne ønsker. Og da er det et poeng at en relativt lyssvak projektor som Sanyo Z2000 kommer best til sin rett ved å ikke stå for langt fra lerretet - gjerne på 3.30 m avstand - dermed minimeres lysproblematikken. Når den samtidig har en uovertruffen zoomkapasitet, så kan en likevel få et så stort bilde som trådstarter ønsker. Og vips så er mye gjort...! Om en så kan fikse god lyskontroll i tillegg - ja, da begynner det å bli vanskelig å komme utenom Z2000 som et svært godt alternativ.. Men at det finnes bedre projektorer i klassen opp mot 20 000 - det er sikkert. Men mange av dem ekskluderer seg for trådstarter på grunn av kastelengde.

Kastelengde, lysforhold og lerret - alt påvirker hvilken filmatisk opplevelse en kan presse ut av en projektor. Dette er og blir en stor utfordring for alle som vil gi råd - en bør ta utgangspunkt i de økonomiske og fysiske rammene som oppgies av den som ber om råd. Hvordan de ulike projektorene står seg i forhold til hverandre i et testrom - vel - det er underordnet. Det som er overordnet er å få mest mulig projisert filmkvalitet i sitt eget rom.

Når Gorm og bigtor er såpass samstemte om at Z2000 er en projektor som ikke bør velges, da mener jeg forumets lesere bør lytte til den harmonien - de er tross alt ekspertene her. Men, jeg minner bare om at selv eksperter glemmer å ta med alle brøkene i ligningen av og til...
    Det viktigste for meg når jeg råder andre til hvilken projektor de skal kjøpe er å få frem hva som er positivt og hva som er negativt med en projektor og Z2000 synes jeg var en skuffelse fordi den ikke leverte noe bra bilde når det kom lys på i rommet men den leverte et skarpt og og godt bilde når lyset ble slått helt av selv om jeg ikke synes den leverte noe godt sortnivå og at detaljer forsvant i mørke partier i bilde.
    Derfor mener jeg at det finnes andre kandidater i LCD leiren som leverer et bedre og mer lyssterkt bilde enn hva som er tilfelle med Z2000 og ja da har jeg også tatt med alle brøkene i ligningen;-)
    Mvh bigtor

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den e grei.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan klarer mitsubishi 4900 seg mot sanyoen? Er det noen som har sett begge disse?

Og bare så det er sagt så hadde jeg uten tvil kjøpt x10 eller w5000 om de hadde kunne fungert i mitt kinorom. Men da blir jeg avspist med bare 170cm bredde på lerret og det har jeg hatt i 3 år og jeg hadde håpet å kunne ta steget opp minst 30cm når jeg skulle oppgradere prosjektor. Jeg er ikke typen som oppgraderer ofte (I alle fall sammenlignet med dere her på forumet, selv om min kone synes at jeg er loco ...) så dette må bli en løsning som jeg kan "leve med" i flere år fremover.

Når det gjelder lyskontroll så har jeg tenkt å skaffe meg svarte rullegardiner som går utenpå persiennene noe som kommer til å gi mye bedre lyskontroll. Jeg merker det egentlig meget godt på sommerhalvåret da jeg alltid synes at filmene som jeg ser på vinteren har mye bedre bildet enn de jeg ser på sommeren ;-)

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •