Ny prosjektor under 20k - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg må få skyte inn at jeg ikke synes Z2000 er såååå dårlig som det kanskje høres ut i denne tråden, men at den er lyssvak, det er det liten tvil om. Dog, ved å bruke noen av funksjonene i projektoren, deriblant AI lampestyring, kan man få ut noe mer lys. Dersom man i tillegg benytter autoirisen får man dynamisk gamma med på kjøpet, som vil ytterligere øke lysutbyttet litt.

Se forøvrig tabellen nederst i seksjonen "måleresultater og kalibrering" min test av Z2000:
    http://avforum.no/forum/tester-video...0.html?garpg=7

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du vet også at AI ikke er en funksjon du kunne leve med selv, knapt nok auto-irisen tenker jeg? ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en test som sier noe om forskjellene på Sanyo Z2000 og Mitusbishi 4900.
    Test av Sanyo PLV-Z2000 Projektor - Tester - Lyd og Bilde
    Men du vet også at AI ikke er en funksjon du kunne leve med selv, knapt nok auto-irisen tenker jeg?
    Slike kommentarer bør forklares om de skal noen som helst verdi for folk som ber om råd. Tøysete og useriøst.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg leste en lignende sammenligning mellom z2000 og 4900 på projectorreviews og de kom frem til samme konklusjon om at 4900 var superskarp, men hadde mangler på svartnivå. Men vil ikke denne svartnivå fordelen forsvinne når man ikke har god lyskontroll? Kjellerstuen min er langt fra lys, men jeg vil aldri få lov til å male furuveggene (grøss) mørke av min bedre halvdel. Hun vil helst ha hvittone høyglans maling på veggene (Noe jeg stille har sabotert) noe som vil gjøre vondt verre. Derfor vil jeg uansett hvilken prosjektor jeg velger måtte ofre sort. Men jeg har jo sett filmer her i årevis og er storfornøyd med resutatet. Det kommer sikkert av at jeg ikke har sammenligningsgrunnlag fra virkelige proffe oppsett noe som sikkert kunne fått meg til å bry meg.

Hvordan er kontrasten til de ulike lcd prosjektorene i forhold til hd70? Det er jo tross alt denne jeg sammenligner med. Jeg bør også legge til at jeg spiller i flere timer i uken enn jeg ser film. Så prosjektoren sine evner til å gjenngi litt mer "glorete" spill er også meget viktig. Ut fra dette er knall i farger og lysstyrke kanskje vel så viktig som sortfargen.

Takk til alle som har tatt seg bryet med å svare på spørsmålene mine

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oddy
    Ja jeg leste en lignende sammenligning mellom z2000 og 4900 på projectorreviews og de kom frem til samme konklusjon om at 4900 var superskarp, men hadde mangler på svartnivå. Men vil ikke denne svartnivå fordelen forsvinne når man ikke har god lyskontroll? Kjellerstuen min er langt fra lys, men jeg vil aldri få lov til å male furuveggene (grøss) mørke av min bedre halvdel. Hun vil helst ha hvittone høyglans maling på veggene (Noe jeg stille har sabotert) noe som vil gjøre vondt verre. Derfor vil jeg uansett hvilken prosjektor jeg velger måtte ofre sort. Men jeg har jo sett filmer her i årevis og er storfornøyd med resutatet. Det kommer sikkert av at jeg ikke har sammenligningsgrunnlag fra virkelige proffe oppsett noe som sikkert kunne fått meg til å bry meg.

Hvordan er kontrasten til de ulike lcd prosjektorene i forhold til hd70? Det er jo tross alt denne jeg sammenligner med. Jeg bør også legge til at jeg spiller i flere timer i uken enn jeg ser film. Så prosjektoren sine evner til å gjenngi litt mer "glorete" spill er også meget viktig. Ut fra dette er knall i farger og lysstyrke kanskje vel så viktig som sortfargen.

Takk til alle som har tatt seg bryet med å svare på spørsmålene mine
    Ouf... du vil helst ha mest mulig. ja... Slik er det for de fleste av oss. Siden du har en Optoma HD70 - så vil du ganske sikkert ikke vinne noe i sortnivå og gråskalakontraster ved å gå over til LCD. (Men Epson TW2000 er bra nok for de fleste) Så det beste er å holde seg med DLP - om du ikke sliter med regnbuer. Men, så var det det med lerretsstørrelse da... Selv kjenner jeg ikke til vw40 annet enn etter omtale - men den virker fristende, spør du meg - spesielt med tanke på rommet ditt. I forhold til den projektoren du har - så vil du ved å kjøpe en Sanyo eller Mitsubishi se merkbar bedring i kvalitet når du kjører FULLHD film og PS3 spill. Ellers vil du kanskje tape litt i forhold til sortnivå og gråtonekontrakster.

Jeg ville da - slik som andre i tråden er inne på - valgt å spare enda litt mer penger og gått for en Epson TW2000 eller en Sony vw40.

Alt lys - alt som glipper inn fra dører, lamper og vinduer - er med på "spise opp" det gode bildet. Selv har jeg et rom med lyse vegger - men det er et kjellerrom uten vinduer, så ellers er kontrollen total. Jeg har lyst å gjøre taket mørkt, samt selve lerretsveggen. Projektoren min står 3.35 fra lerretet og skaper gode bilder, med mye smell i fargene. Svakheten i forhold til manglende lyssstyrke er minimert under mine forhold - og det ville de vært også for din del. Irritasjonsmomentet med denne projektoren er som nevnt før - sortnivå og dårlige kontraster i gråtoneskalaen.

Ellers er Ak en ekspert som har tungen beint i munnen og gjør nøytrale og utfyllende vurderinger i sine tester. Jeg spurte ham om et par ting på PM før jeg falt ned på å satse på Sanyo Z2000 - heldigvis hadde han tid til å gi meg gode svar den gang.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du vet også at AI ikke er en funksjon du kunne leve med selv, knapt nok auto-irisen tenker jeg?
    Det er forsåvidt riktig, men jeg er i likhet med deg fryktelig følsom for slike ting. Dog, det betyr ikke at andre ikke kan benytte disse funksjonene

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Folkens, det er viktig at en ikke blir for følsom her, spesielt når en selv er innehaver av det aktuelle produktet som blir kritisert... Gorm gir selvsagt kun velmente råd, og at han er useriøs kan vi vel ærlig talt være enige om at er alt fra tilfelle... Samtidig er jo Gorm meningssterk, men det får vi nesten tåle her inne!

Jeg mener jo at samtlige av disse projektorene har mer enn nok lysutbytte. Du MÅ ha det relativt mørkt for bruk av projektor uansett, og da funker det meste hvis du først får dette til, selv Z2000 (som jeg for øvrig kun har sett på en messe). Tror derfor ikke du bør legge for mye vekt på lysutbytte når du velger projektor, men heller på andre parametere som fargekorrekhet, sømløshet, driftsstøy osv.

Hvis en ser bort fra lysubytte og konsentrerer seg om pris og øvrige tekniske kvaliteter mener jeg fremdeles at VW40 er en langt bedre egnet kandidat enn Z2000, da den har:

1. Bedre farger
    2. Langt mer sømløse bilder
    3. Bedre absolutt sortnivå
    4. Som oftest bedre lys/farge-uniformitet (et issue på mange LCD-projektorer, enten ved at samtlige eller ofte en av grunnfargene varierere i intensitet fra den ene til den andre siden av bildet)

...I tillegg er den jo ikke så alt for mye dyrere...

Mitt råd gitt priskrav er i det minste klar og tydelig!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men vil ikke denne svartnivå fordelen forsvinne når man ikke har god lyskontroll?
    Til en viss grad, men jo mindre lys (bedre sortnivå) som blir reflektert fra lerretet, jo mindre lys vil bli reflektert tilbake fra rommet til lerretet. Høyere kontrast er alltid bedre.....

Sammenlignet med HD70 vil veldig mange LCD projektorer komme til kort hva bildedynamikk i lyse rom angår. Slik sett bør du nok kikke på de litt mer lyssterke projektorene på markedet.
    Litt avhengig av hva budsjettet ditt er, vil en IN82/83 passe perfekt for deg.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Men du vet også at AI ikke er en funksjon du kunne leve med selv, knapt nok auto-irisen tenker jeg? ;-)
    Denne kommentaren var nok ment for Ak og ikke trådstarter, nude not naked.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode svar og diskusjon med temperatur. Jeg skal på tre ukers ferie om et par dager og tygger nok på avgjørelsen frem til septemberlønningen.

Men det ligger vel an til at det blir en sony i taket etter hvert ...

Mvh
    Oddbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "... vil en IN82/83 passe perfekt for deg"

Passer perfekt for meg ...
    Passer dårlig for lommeboken ...
    Passer meget dårlig for romstørrelse ...

Hadde kjøpt x10 uten å blunke om det hadde passet seg sånn

Mvh
    Oddbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et rom på 4m bredt og 6 meter langt, blir Infocus x10 her

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager min inntreden i denne tråden, men er i valgets kvaler jeg også etter å ha solgt min Optoma H27. Kasteavstand er problemet mitt også (sender bildet på tvers av en loftstue) så max avstand til lerret er ca. 4,2 meter. Lyskontrollen er delvis under kontroll av blendingsgardiner (brukes ikke på sommertid).

Støy er viktig, PJ henger en halv meter over hodet mitt (her var H27 veldig grei). Har veldig lyst på BenQ W5000 men da sprekker avstanden (4,88 meter greier jeg ikke). Så da er det vel Sony VW40 som duger ga med 3,85meter) ?

Problemet er at den veier 11Kg og skal henge en halv meter over "sweet spot". Er dette galskap eller finnes det andre metoder... Sikler på Infocus X10 men avstanden er problemet. Noen andre forslag ?

/L

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at mange har samme kvaler som de jeg har og deler derfor mine funn med de som ikke har lett så lenge. Jeg må få understreke at alt jeg skriver er andres oppfatning da jeg bare har sett et fåtall av de tilgjengelige projektorene.

Håper det hjelper de som leter ...

DLP

Infocus x10
    Denne projektoren har fått gjennomgående gode omtaler.
    InFocus X10 DLP, 1080p Home Theater Projector Review: Overview
    InFocus X10 DLP Projector - TrustedReviews
    InFocus X10 DLP Projector - Full HD 1080 review at AVForums.com
    http://pdata.no/data/f/0/72/92/1_240...08_Infocus.pdf
    Infocus X10 Projector Review - Home Theater - My 411 Family

+
    • Lyssterk
    • God ansi kontrast
    • Godt kalibrert fra fabrikk
    • Hdmi 1.3 med deep color
    • Støtte for anamorf 2.35 linse
    • Skarp

-
    • 136 % offset (Bra for noen dårlig for andre)
    • Middels sortnivå
    • Long throw (Krever litt plass for å lage store bilder)
    • Ingen lens shift
    • 1.2 zoom

Benq w5000
    Denne projektoren ar fått til dels glimrende omtaler med et par unntak. Det sies å være en av de projektorene med mest bildestøy og det har vært mye trøbbel med hyppige firmware oppgraderinger og mange tilfeller av ødelagte projektorer.

Omtaler
    BenQ W5000 Review
    BenQ W5000 DLP Home Theater Projector Review - Overview - projectorreviews.com
    BenQ W5000 Full HD DLP Projector - TrustedReviews
    BenQ W5000 DLP Projector Review — Reviews and News from Audioholics

+
    • Lyssterk
    • God ansi kontrast
    • Støtte for anamorf 2.35 linse
    • Syl Skarp
    • Godt sortnivå
    • Vertikal lensshift
    • Meget god scaler/linjedobler

-
    • Hdmi 1.2
    • Dårlig kalibrert fra fabrikk
    • Stor og tung
    • ”Feil” i 1080p24
    • Long throw
    • Bildestøy
    • 1.2 zoom

Jeg legger til flere projektorer etter hvert.
    Mvh
    Oddbjørn

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Problemet er at den veier 11Kg og skal henge en halv meter over "sweet spot". Er dette galskap eller finnes det andre metoder... Sikler på Infocus X10 men avstanden er problemet. Noen andre forslag ?

/L
    Skjønner vel ikke helt hva du mener er problemet med at projektoren veier 11kg.... (nei det har ingenting med min avatar og CRT projektor prinsippet... )

Avstanden til hodet i sweetspot og støy probelemet er jeg imiddlertid enig i, men det vel også ofte sånn at det er lettere å få en stor og tung projektor med mulighet for større og mer saktegående/effektive vifter stille enn med en mindre, lettere og mere kompakt utgave. (forusatt samme lampe og optisk engine tekologi)

Ellers til trådstarter med valg av projektor modell, så vil jeg vel si at det vel med de teknologiene vi snakker om i prisklassen og frontprojisert oppsett på en vanlig Hvit eller Grå duk, ikke finnes noen projektor som vil yte serlig bra med dårlig lyskontroll. Greit nokk at enkelte lyssterke modeller (DLP) vil fungere bedre enn andre mindre lysterke (LCD, SXRD, D-ila), men bildet blir mer eller mindre utvasket, og selve lerret duken blir mer synlig osv, dersom det er tileggs lyskilder i rommet.

Det finnes "dagslys" lerret som vil kunne virke bedre i normalt opplyste omgivelser, men disse er såpass dyre og virker dårligere når man klarer å senke lyset i rommet, så det er vel ofte ikke noen god løsning i hjemmekino sammenheng.

Ellers kan man hjelpe projektoren litt på vei med vanlige lerret også, med å f.eks velge et mindre lerret og lerret areal, så man intensiverer mer av lysstyrken i forhold til omgivelsene, og fordelen med det er jo at man da lettere finner en rimelig DLP modell som vil fungere med kastelengden.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Optoma hd800x
    Enda en billig dlp, men denne har fått en blandet mottagelse. Det er særlig sortnivå som har fått svi, mens skarphet, dynamikk og punch i bildet får godkjent.

+
    Billigste 1080p i Norge
    God dynamikk
    God Ansi kontrast
    Skarp
    Hdmi 1.3

-
    Middels svartnivå
    Støy
    Long throw
    1.2 zoom
    136 % offset

Optoma HD803 Home Theater Projector Review - Overview - projectorreviews.com
    Optoma HD803 Projector Review - Home Theater - My 411 Family

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok da er valget gjort for min del. Jeg får x10 neste fredag og gleder meg som en unge. Skal gi lyd fra meg om førsteinntrykk når jeg får installert herligheten.

Mvh
    Oddbjørn

Intermediate wasimza sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer! Gleder meg til å lese dine inntrykk! God fornøyelse!

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nude not naked
    Jeg har ikke sett denne side om side med andre projektorer - det er det ikke så mange som har muligheten til. Jeg uttaler meg generelt i forhold til teknologiens begrensninger, projektorens spesifikasjoner - og, jepp,med et visst forhold til akkurat denne Sanyoprojektoren. Å skulle hevde at den er for lyssvak til å fylle et 200cm bredt lerret fra 3.30 meters kastelengde i et mørkt men ikke beksvart kinorom - er med respekt å melde - det reneste vissvass... Så her gikk det nok litt fort i svingene, ja...

Jeg synes heller ikke z2000 er så veldig lyssvak, nå har jeg ett rom som er 50% dekket av sorte gardiner på veggene men taket er hvit, projectoren står ca 3,8 m fra ett 100" lerret og jeg kjører lampen på lav modus og har stilt ned gamma ett hakk for jeg synes det ble litt for mye lys. Så lyssvak synes jeg ikke den er. Jeg er egentlig veldig fornøyd med den, og synes den gir ett flott bilde. Men jeg kunne tenkt å prøvd en annen teknologi som sxrd siden jeg bare har eiet lcd projectorer pga di er så veldig plasseringsvennlige.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er x10'en på plass i taket og jeg har rukket å se 4 filmer.

Jeg har et 200cm bredt greyline dreamscreen nedtrekk lerret og har 3,5m sitteavstand. Rommet mitt er grått og jeg kan dele rommet i to med gardiner som gjør rommet ganske mørkt, men langt fra bekmørk.

Det første jeg merket når jeg satt på king kong (HD DVD) var hvor mye mer lyssterk denne projektoren er sammenlignet med optoma hd70. Den hadde ingen problemer å bryte igjennom litt bakgrunnsbelysning og allikevel gi smell i bildet. Det var derfor ingen problem å lukke iris helt (Den er ikke helt lukket da det skjønner jeg :-)) Selv med minimal lysstyrke var det masse punch i fargene og sortnivået ble betydelig bedre. I tillegg er projektoren skarp som bare det. Det hjelper sikkert også at jeg har gått opp fra 720p til 1080p, men fyttigrisen så pent bilde er fra HD kilde.

Filmene jeg har sett så langt er:
    The covenant (Blu)
    King Kong (HD DVD)
    Narnia (Blu)
    Ironman (Blu)

Det som kunne vært bedre:
    Litt sortere sort, men rommet mitt må nok ta litt av skylden.
    Jeg kan se regnbuer på rulletekst om jeg ser bort og tilbake på skjermen. Jeg har ikke sett regnbuer på mt200 eller hd70.
    Men jeg lurer på om jeg ikke leste et sted at i "lav" modus går fargehjulet saktere. I så fall vil jeg merke forskjell i neste film jeg ser på setting (High)

Bottom line:
    Særdeles godt fornøyd. Noen som har lyst til å kjøpe 500 pent brukte dvd'er?
    Mvh
    Oddbjørn

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •