Infocus 4805??? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 23 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 445
    Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Formel 1
    Jeg vet ikke hvor lang avstand de støytallene som oppgis av produsentene er tatt på, eller om det er en standardisert målemertode? Kan hende at dette er målt veldig nærme projektoren? Finner det allikevel litt merkelig at InFocus ikke oppgir noe tall på dette, kan virke som om de har noe å skjule? Skal forresten få en demo av den i dag.
    Hadde vært fint om noen bruker "mine" avstander slik at vi kan sammenligne støyen (måleresultat).

Mere her: http://www.avforum.no/forum/viewtopi...amp;highlight=

mvh
    Bidda

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4805 har omtrent samme støynivå som PE8700+.
    Rett i overkant av 30db tenker jeg.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer Formel 1 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    285
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært og sett på 4805 og en kort kikk på PJTX100 (Hitachi)
    Hadde med meg støymåler. Sorry, Bidda jeg så ikke din skisse. Målte 41 dB(A) cirka 1,2 m fra projektoren. Denne satt da over og skrått bak min sitteposisjon. Lyden var ikke "plagsom", da det virket som om vifta "skyver" lufta (noe i likhet med en PC-vifte lyd) Hitatchien målte jeg ikke, men den ble kjørt i "whisper mode" og min subjektive oppfatning var at denne var omtrnet like hørbar, men av en annen karakter?

OK, nok om støy var der jo for å se på bildet. Ingen synlige regnbuer hverken i film eller rulletekster. Kjørte med S-video og diverse filmer og musikk DVD. Så bra ut. Noe urolig (maurtue) i bakgrunn og piksler kunne ses ganske lett på en avstand av cirka 2x lerret bredde. Bra "3D effekt" i enkelte scener. Hitachien (kompositt tilkoblet) var ikke noe dårligere etter min oppfatning bare anderledes i måten den gjenga filmen på, så nok en del smak og behag. Bildet hadde derimot ikke noe uroligheter i bakgrunnen ei heller så jeg noen antydning til VB og sortnivået, som det snakkes så mye om mht LCD, var imponerende bra på denne. Begge to var absolutt en positiv overraskelse. Neste nå er å få sett på en BenQ 7800, for å se om oppløsningen kan gi en bedre bilde kvalitet kontra 4805 i så fall blir det nok en slik :wink: .

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du sikker på at det bare var PJ'en du målte. 40db er vel fortsatt under vanlig kontormiljø støymessig, så er det litt bevegelse (folk) i lokalene er det ikke lett å ikke få med dette også.
    Hvilken type støymåler brukte du?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten beskrivelse for å illustrere desibelskalaen.

Desibel - Lydkilde

140 dB - Jetmotor på 50 meter (ødelagt trommehinne)

120 dB - Pressluftbor, rockekonsert (smertegrense)

100 dB - Kraftig industristøy, jernbane

80 dB - Sterkt trafikkert vei, dørklokke (sjenerende støy)

60 dB - Normal tale, oppstart av bil

50 dB - Normal tale, vaskemaskin, oppvaskmaskin

40 dB - Lav tale, ventilasjonsanlegg

30 dB - Hvisking, kjøleskap

20 dB - Vindsus

10 dB - Rasling av løv, klokketikking

1 dB - Laveste hørbare lyd
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer Formel 1 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    285
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HiFil

Ingen folk i lokalet. Foruten meg og min kamerat. Ingen andre apparater påslått (forsterker slått av), som jeg kunne se i hvert fall. Skjønner ikke helt hva "støymålermerket" har med saken å gjøre, men det er en (kalibrert måler) av merke Bruel og Kjær unnskyld stavemåten hvis den er feil.

Selvfølgelig kan det alltid diskuteres hvordan støy målinger utføres og dette var ikke ment som noen test, bare for å få en oppfatning og et tall på hvordan støyen fra projektoren var. Dessuten kan jeg jo bruke det selv som en sammenlgning senere mot andre projektorer. Litt merkelig finner jeg det imidlertid at Infocus ikke oppgir tall på støyen?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke hørt den selv, men mener å ha lest at det er flere som mener støynivået fra 4805 er plagsomt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som mener det syns støyen fra alle projektorer er plagsom. 4805 støyer mindre enn 4800/X1, mens nivået er rimelig likt med PE8700+, 7205, Action, mm.
    Er man så plaget av støy er det vel bare HT1000 som duger.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt merkelig finner jeg det imidlertid at Infocus ikke oppgir tall på støyen?
    Helt enig. Men støymålingene til de andre produsentene sier oss jo heller ingen ting, for det tallet de oppgir rimer jo ikke med virkeligheten likevel.
    Når en sjekker ut støy fra projektorer er det også viktig å tenke på takflaten. Har butikken glatt betong tak støyer det selvfølgelig mye mer enn om projektoren er hengt opp tak med for eksempel trepanel. Stør den på et bord støyer den mindre om man legger "dempeføtter" under den, for da forplanter ikke vibrasjonene seg til bordplaten. Det er mange ting som demper støyen, og det er mange faktorer som hever den. Foretar man en støymåling i lyddødt rom, sier det lite om hvordan det støyer i din stue.
    Det at det er så mange faktorer involvert, og det at produsentene ikke foretar målingene på samme måte, gjør at det kanskje er like greit at Infocus bare lar vær å måle den. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt hva "støymålermerket" har med saken å gjøre, men det er en (kalibrert måler) av merke Bruel og Kjær unnskyld stavemåten hvis den er feil.
    Selvfølgelig kan det alltid diskuteres hvordan støy målinger utføres og dette var ikke ment som noen test, bare for å få en oppfatning og et tall på hvordan støyen fra projektoren var.
    Hvilken målemetode brukte du? (peak, SPL, Leq) Dette har betydning for tolkningen av støynivået.

Bidda

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støytrivia:

Smith & Wesson mod. 29 revolver, kal. 44mag = 167db på "armlengdes" avstand ( 1m) :shock:

Tro meg, det er et godt stykke igjen til skuddscenene i actionfilmene høres realistiske ut i hjemmekinoen

Tor

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torf
    Støytrivia:

Smith & Wesson mod. 29 revolver, kal. 44mag = 167db på "armlengdes" avstand ( 1m) :shock:

Tro meg, det er et godt stykke igjen til skuddscenene i actionfilmene høres realistiske ut i hjemmekinoen

Tor
    Jeg jobbet fatisk en gang sammen med en amerikaner som hadde en Magnum 44 som tjenestevåpen...
    Jeg er glad jeg slapp å oppleve ham avfyre våpenet rundt mine ører...
    8)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint å få en test av denne, jfinneru. Etter å ha lest testen har jeg noen spørsmål:

1. "...Kobler den opp med pioneer 868 via komponent tilkobling. Her er det bare å koble opp og sette på strømmen, så kommer bildet opp asap..."

Her kan det være verdt å bemerke at Hi-Fils kobling opp mot samme projektor med Marantz DV8400 ikke virket da det i en annen tråd fremkommer at "...av en eller annen grunn så fikk vi ikke til pal progressiv over komponent til 4805. kom opp en advarsel med "out of range"..."

2. "...Bildet rett ut av boksen er veldig bra og dette blir bekreftet når jeg kalibrerer den med DVE ( Digital Video Essensial) Fargene trenger ikke å justeres..."

Dette skulle altså bety at fargene blå, rød og grønn alle sitter 100% når man benytter fargefiltrene som følger med DVD-disken? Dette skulle isåfall være en av de aller første DLP-projektor dette faktisk stemmer 100% med for alle 3 fargene. Det er jo kjempebra!

3. "...pga det nye raskere fargehjulet, som reduserer regnbuer og gjør at det ikke blir anstrengende å se på over tid..."
    Er du selv følsom for regnbuer? Greit å vite for andre som leser testen.

4. Faroudja: "...Denne brikken gjør en kjempe god jobb, så å mate projektoren med progressive signaler er unødvendig. Da skal signalkilden være usansynlig god for å gjøre en bedre jobb..."

Antar signalkilden her var Pioneer 868 og du foret SP4805 fra s-video på Pioneer-en? Hvis s-video gir like godt bilde på lerret som progressive scan så er også dette en liten sensasjon.

5. "...Denne teknikken gir en kontrast på imponerende 2200:1. Om sortnivået vil jeg si at det er godt og det stemmer nok godt med de oppgitte verdiene, da jeg kan se at det er blir litt bedre en det var på 4800/X1, som var oppgitt til 2000:1..."

Er litt usikker her da sortnivå teoretisk kan betraktes som Ansi Lumens (AL) dividert på kontrasttall. Nå oppgis maksimalt AL tall til 750 og maksimalt (kalibrert) kontrast til 2200. Dette gir et teoretisk sortnivå på 2200:750 = 0,341. X1 og 4800 har teoretisk 0.375. Marginale forskjeller her.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1: det kom av at gorm hadde visse problemer med tilkoblingen via rotel1068, vi fant ut av det så 4805 har ingen problemer med "out of range". null problemer med hverken ntsc/pal interlaced/ deinterlaced.

3: er ikke følsom for regnbuer.(har endret på testen)

4: switchet mellom interlaced og deinterlaced komponent fra 868. kunne ikke se noe forskjell.

5: her skrev jeg litt bedre og det er "litt" bedre, ikke overveldende mye bedre;-)
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    1. "...Kobler den opp med pioneer 868 via komponent tilkobling. Her er det bare å koble opp og sette på strømmen, så kommer bildet opp asap..."

Her kan det være verdt å bemerke at Hi-Fils kobling opp mot samme projektor med Marantz DV8400 ikke virket da det i en annen tråd fremkommer at "...av en eller annen grunn så fikk vi ikke til pal progressiv over komponent til 4805. kom opp en advarsel med "out of range"..."
    Dette var et resultat av idioti fra min side. DV8400 har nemlig ikke progressiv PAL på componentutgangen, bare på DVI. Når jeg da satte progressivt i menyen på RSP-1068 skalerte den om bildet slik at det var "out of range".
    I ettertid har det vist seg at den sync'er uten problem til både progressiv PAL og NTSC
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag var jeg og tittet på 4805 hos en forhandler. Både jeg og min kompis merket at bildet var urolig i øvre og nedre bildekant. Selger sa selvfølgelig at bildet var helt rolig.

Oppsettet så slik ut:
    4805 koblet med komponent kabel til HK dvd22. I følge selger sendte spilleren progressive signaler. Lerretet var ramme lerret 16:9. Filmen som ble spilt var star wars. Bildeformatet var 2,35:1 (? slik det skrives?) og fylte ikke lerretet helt på oppe og nede.

Kameraten min så regnbuer (ble sliten/vondt i hodet) mens jeg var helt fin. Men så fortsatt urolighetene i øvre/nedre bildekant. Noen som vet hva dette er/var?

Edit:

Sitat Opprinnelig postet av Chainsaw Charlie
    Fikk endelig sjekket Infocus 4805....... Det var noe med fargen som ikke stemte (så ikke noe form for regnbue effekt),bakgrunnsstøy, bildet var litt slitsomt å se på.
    Plukket fra denne tråden

Der er visst flere har observert det samme som vi la merke til hos denne leverandøren. Jeg mistenker at det er noe feil med den pj'en de stiller ut.

Edit:
    Så denne pj'en i en annen butikk i dag, forholdene var helt forferdelige for pj, men bildet var helt rolig i allefall. Så det må være noe som ikke stemte helt på hfc...

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    test av infocus screenplay 4805 i itavisen :http://www.itavisen.no .

litt rare specs. 2200 ansi lumen og 750:1 kontrast :? :?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor
    test av infocus screenplay 4805 i itavisen :http://www.itavisen.no .

litt rare specs. 2200 ansi lumen og 750:1 kontrast :? :?
    De har selvfølgelig klønet det til.. Det skal selvfølgelig være motsatt.

Sitat Opprinnelig postet av Itavisen
    Viftestøyen har blitt kommentert av andre 4805-brukere, og dette ble også et tema under vår test. Rett utav eska bråker projektoren en god del, men så snart man får skrudd ned vifta til økonomimodus faller støyen til nogenlunde akseptabelt nivå for filmtitting (samtidig som lysstyrken reduseres).
    :lol:

Mvh

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har selvfølgelig klønet det til.. Det skal selvfølgelig være motsatt.
    Jepp. Jeg sendte mail til journalisten hos ITavisen i dagmorges, og nå er det riktig

Newcomer bflemmin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det nevnes i den siste testen i dvd og hjemmekino om problemet med diethring dvs speil som ikke står helt rolig og kan gi ett noe urolig bilde, er dette ett problem på denne?

mvh

lflemming

Side 4 av 23 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •