Liten og kjapp, eller stor og slapp?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Liten og kjapp, eller stor og slapp?

Eller flatskjerm vs. PJ som de fleste ville ha uttrykt seg.
    Først beklager jeg å ha foledet deg til en helt vanlig diskusjon om en helt vanlig problemstilling. Men som de fleste andre har jeg tenkt på oppgradering.
    Har fra før en Sony HS50 PJ, som har vært god som gull. Har nå begynt å vurdere noe nytt på billedfronten. Da tenker jeg på TV som en som er mindre og kjappere enn PJ. Men er bildet så mye bedre at det er verdt å kjøpe en f.eks 50" til 60" stor TV foran en ny PJ til mitt 100" store rammelerret?
    PJ`en har større bilde enn TV og er treigere å bruke da jeg ser ikke for meg å slå den på for å se nyheter. Kunne selvfølgelig kjøpt en billig TV til sånt bruk, men det ser da så uryddig ut på gutterommet.
    Fint om dere kommer med synspunkter. Tar også imot tips om ny TV og PJ. Budsjettet er maks!!! 25000,- uansett løsning.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har så langt fått muntlig tips om Epson TW 2000 før Sony VW40...

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AVshop.no / Systemkonfigurator

AVshop.no / EPSON EMP-TW2000 LCD-projektor Full-HD

To gode prosjektorer. Sony krever kalibrering. Kanskje du får en pakkepris på Epson også...

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TV er bra for å se på dagsrevyen, for å si det slik. Prosjektor er best når det kommer til å se film.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører med til saken at jeg er inne i mitt fjerde år med PJ. Og at en evt. TV blir i størrelse 50" pluss. Skulle tro det blir bra med film på den òg.
    Men er bildekvalitet og levetid så mye bedre på en TV i forhold til en PJ?

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gikk nylig fra pj til en Panasonic 50PZ800E
    En utrolig bra tv som jeg synes var verd 25k, men det er udiskutabelt mye tøffere å se film på 100 tommer +.
    Skulle jeg hatt kun en bildeviser ville jeg likevel valgt tv over pj da det er såpass mye enklere å bruke generelt
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er jeg også helt enig. Står valget mellom enten en TV, eller en projektor, ville jeg definitivt gått for førstnevnte. En projektor er lite egnet for TV-titting. Når det gjelder levetid på TV kontra projektor, så er ikke det et enkelt spørmål lenger syns jeg. Tidligere kjøpte man bilderørsTV og levde lykkelig med den i ti år, men det er jo ikke sånn lenger. Nå har jo utviklingen gått så fort at enkelte er på sin fjerde flatskjerm allerede, og da vil jeg påstå levetiden er kort. På den annen side har jo utviklingen på projektorfronten også vært ekstrem, så jeg finner det vanskelig å konkludere.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Der er jeg også helt enig. Står valget mellom enten en TV, eller en projektor, ville jeg definitivt gått for førstnevnte. En projektor er lite egnet for TV-titting. Når det gjelder levetid på TV kontra projektor, så er ikke det et enkelt spørmål lenger syns jeg. Tidligere kjøpte man bilderørsTV og levde lykkelig med den i ti år, men det er jo ikke sånn lenger. Nå har jo utviklingen gått så fort at enkelte er på sin fjerde flatskjerm allerede, og da vil jeg påstå levetiden er kort. På den annen side har jo utviklingen på projektorfronten også vært ekstrem, så jeg finner det vanskelig å konkludere.
    Allerede på sin 4.? Jeg er snart på min 4. flatskjerm bare på ett år! hehe

Men ang mekanisk/fysisk levetid så er jo tv'ene langt foran projektorer, uansett om det er plasma eller lcd. Det første en antar går i stykker er jo baklyset på lcd og at plasma mister for mye lysstyrke til at det blir noe særlig igjen. Men med tanke på teknologien så er vel det fleste nye tv'er utdatert etter 2 år hvis man sammenligne med ny, men dette vil jo variere veldig fra brukerens krav.

Ang projektor og større tv så har jeg erfaring med 50" fra ca 3m og projektro med bilde på 80-90" fra samme avstand. Til film er projektor absolutt best, ingen tvil om det. Men til tv titting og spill så egner en 50" seg mye bedre synes jeg. Jeg sitter nå med 42", men skal ha 50" på min neste, for savner nemlig den ekstra størrelsen selv om jeg bruker pj til film.

Men alt er en grunn opp til hva en selv liker og vil ha Lykke til

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe "must" med enten eller. Har selvfølgelig en TV i stua, men har gutterom/herreavdeling på loftet. Det er der jeg skal skifte ut. Skal jeg se 5 min. med TV, eller innom tekst-TV så bruker jeg den i stua. Har "dessverre" alt av musikk pluss litt spesielle musikkvideoopptak fra gamle dager på en media-PC i herreavd. som jeg av og til må raskt innom for å oppdatere musikk på mobilen eller iPoden. Da det litt kjipt å bruke PJ til sånt no`. Hadde tidligere en egen skjerm til PC`en, men det er dette med å ha det så ryddig at det grenser til maniske tilstander, så skjermen er fjernet.
    Sendte forresten min Sony HS-50 til Infocare for rep. i dag tidlig. Det kjennes allerede på kroppen det.
    Når jeg tenker levetid så er det teknisk levetid som f.eks. pære, ikke kompatibelhet, jeg mener.

Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ville jeg vurdert en laptop i tillegg til projektor. får en helt grei ny laptop for 5000kr.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken løsning tenker du på da?

Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Har "dessverre" alt av musikk pluss litt spesielle musikkvideoopptak fra gamle dager på en media-PC i herreavd. som jeg av og til må raskt innom for å oppdatere musikk på mobilen eller iPoden. Da det litt kjipt å bruke PJ til sånt no`. Hadde tidligere en egen skjerm til PC`en, men det er dette med å ha det så ryddig at det grenser til maniske tilstander, så skjermen er fjernet.
    En laptop til å ta av seg det arbeidet du nevner. Eller en 32" skjerm tar vell ikke så stor plass hvis du henger den på veggen? Tror jeg har sitt 32"ere til rett over 3000kr. skal vel funke greit til å "oppdatere musikk på mobilen eller iPoden"
    Eller en 19".

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen skjerm blir ikke aktuelt. Da må jeg heller sette opp et nettverk av noe slag til de 2 eksisterende laptoppene mine.
    Eller kjøpe enda en media-PC. Da har jeg i begge etg. :-)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen fakta om ny PJ-plassering i rommet mitt:
    Avstand linse - lerret 5 m
    Høyde fra overkant lerret til senter linse 10 - 15 cm
    Lengde til høyre fra senter lerret til senter linse 30 - 40 cm

Og da spør jeg om dette er mulig? Og hvilke alternativer har jeg innen PJ-verden?
    LCD vs. DLP eller annen teknologi? Hva passer best til et hvitt lerret på 204 cm bredde med 1.1 gain?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •