Plassering av projector

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate Speedfight2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av projector

Da har tiden kommet til at jeg har lyst til å kjøpe meg projector. Hvilken vet jeg ikke enda, men jeg lurer litt på plassering av denne i forhold til lerettet. Jeg legger ved et bilde slik at dere kan se omtrent hvor jeg har tenkt lerettet. Det skal ikke noe høyere opp i utgangspunktet, så mitt spørsmål er om jeg fester projectoren i taket, hvordan blir det da med vinklingen mot lerettet? Vil det bli for mange grader vinkling slik at bildet ikke blir korrekt? Litt motvillig kan jeg eventuelt flytte toppen av lerettet mot bunnen av klokka i bildet, men det resulterer igjen vond nakke (muligens) Håper noen kan gi meg svar på dette, og også hva som er maks vinkling nedover mot lerett på projectorer.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter du rett-opp-og-ned på en kjøkkenstol når du ser film? Personlig sitter jeg godt tilbakelent i godstolen, og ett forlavt montert lerret ville med all sannsynlighet medført redusert selvbilde............? Jeg syns nemlig ikke det er noe moro å telle antall dobbelthaker, mens jeg presser haken desperat mot brystet for å skimte lerretets nedre kant. ;-)

Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt enig med Gorm, lerretet kan med fordel plasseres noe høyere. Bare en halv meter hjelper mye.

Jeg anbefaler deg å sette deg ned der hvor sweetspot vil være, og sette deg slik du ser for deg å sitte under filmvisning for å se hvor blikket "naturlig" faller.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Sitter du rett-opp-og-ned på en kjøkkenstol når du ser film? Personlig sitter jeg godt tilbakelent i godstolen, og ett forlavt montert lerret ville med all sannsynlighet medført redusert selvbilde............? Jeg syns nemlig ikke det er noe moro å telle antall dobbelthaker, mens jeg presser haken desperat mot brystet for å skimte lerretets nedre kant. ;-)

Nå skrev jeg vel at jeg kunne flytte lerretet noe lengre opp da Uansett jeg har sittet litt å tittet litt opp og ned for å finne posisjoner, og nei jeg sitter ikke rett opp-og-ned-på-en-kjøkkenstol når jeg ser film

Jeg sitter i en sofa (ikke IKEA) og sitter litt ned i sofaen, med nederste del av ryggen i overgangen av setet og rygg på sofa, så jeg kan heve lerretet opp mot klokka på bildet. Jeg sitter omtrent 3 meter fra veggen, hva vil da størrelsen bli på et lerret? Leste en plass på nettet at rundt 80" er ok for min sitteavstand. SÅ et par tillegsspørsmål. (nevnt tidligere) vinklingen på projectoren mot lerret? og hva er bredden og høyden på et 80" lerret. Regnes widescreen lerret diagobnalt også slik man gjorde på 4:3 tv'er? Hadde vært kjekt å vite, slik at jeg kan lage en sjablong e.l. for å se hvordan det blir med plasseringen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    80 tommer gir en høyde på 100 centimeter, og en bredde på 177. Lerretet måles diagonalt ja.Tomme-størrelsen er oppgitt diagonalt på 16:9 lerret også ja.
    Hvis du må takmontere projektoren, trenger du en med høy offset. Projektorer med lens-shift trives dårlig med så kraftig offset, siden de fleste av dem i utgangspunktet har rundt 0 offset med linsen i senterposisjon. Kan du eventuelt bruke en forlenger på takstativet, eller ønsker du å plassere projektoren tett på taket?
    Når du skal se etter projektorer med kraftig offset er Infocus, Optoma og Mitsubishi noen produsenter du kan kikke nærmere på.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trenger ikke å plassere projectoren helt i taket, jeg kan godt bruke en forlenger. Fra taket mitt og ned til toppen av lerretet hvor jeg fant ut at det går an å sette det (igjen bunnen av klokka) så er det 85 cm. Noe høyere opp kommer jeg ikke til å plassere lerretet. Jeg trenger da muligens en forlenger? eller? Slik min stue er konstruert nå så er det et vindu rett bak hvor jeg sitter, slik at takmontering er en nødvendighet. Vinduet er dog nesten aldri åpent, og om det er åpent så er det bare åpent et par cm. Er et vippevindu. Så hvor langt ned må da en projector festes for å unngå problemer? Skal se på alternativene av projectorene du nevnte her.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med et "normalt" takfeste, så havner vel senter i linsen rundt 10-15 cm under taket (avhengig av projektoren selvsagt), og det betyr at du trenger en projektor med rundt 60 prosent offset og da må jeg melde pass. Du bør nok ned i en avstand (mellom senter linse, og topp på lerretet) på under 30 centimeter, for å unngå trapes i bildet (pga vinkling av projektor).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.. Om det finnes forlengere som går så langt ned er det et alternatvi. Ellers blir jeg nødt for å tørke opp kjelleren og bygge rom der :|

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut takstativene til Chief, i tillegg til å være noe av det beste du får tak i av takfeste, kan de også leveres med forlengelsesrør i ønsket lengde. De har også teleskoprør for heving/senking.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •