Hvilken prosjektor til LYST rom? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 31 av 31
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Askim
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Du får nok til et "akseptabelt" resultat, gitt at du bruker et grått lerret. Men vit at du aldri kommer i nærheten av kontrasten og sortnivået til plasmaskjermen. I et slikt rom ville jeg definitivt gått for den største plasmaskjermen.
    Her går det desverre mer på hva minimum sitteavstand til skjermen være ved 50". Den avstanden noen av testene av PDP508XD anbefalte som minimum ved vanlig digitale TV-sendinger var 12 fot=3.66 meter. Mindre en det så blir blidet mindre "rent". Og jeg ser på TV 4-5 timer om dagen, mot 2-4 timer DVD og Blu-ray i uka.

Grunnet begrensning i rom størrelse, er nok 3,7 meter det lengste jeg kan være unna med første stolrad siden jeg også skal ha plass til rad 2. Dette mer eller mindre hindrer alle drømmer om 60" fra Pioneer. Dermed er jeg tilbake til løsning nr. 2:

2. Pioneer PDP-LX5090H 50" Plasma og (Sony VPL-VW60?*) Prosjektor og 90-100" lerret når jeg skal kikke på Blu-ray og fotballkamper. *Er ikke sikker på Sony'n.

Hvilken prosjektor anbefales til et nogen lunde mørkt rom med lyse vegger og tak i prisklasse ca. 20-30.000 kr?

Vil det å sette opp mørke dempeplater i forbindelse med lydkalibrering kunne hjelpe til med gjenskinsdemping?
    Nothing is impossible! The impossible just takes longer to accomplish...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med VW40, så har du 10K til et skikkelig lerret i stedet? Epson TW2000 bør også være en aktuell kandidat.

Hvis dempeplatene plasseres slik at det fjerner førsterefleksjonen fra frontene, ja da vil de også fjerne de værste refleksjonene fra lerretet i front. Du bør også vurdere fremre del av taket.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Spørsmålet er hvilket lerret du bør velge

Slik du beskriver forholdene og bruksområdet - virker det som du kan dra nytte av samme løsning som meg - Xscreen 70" eller større. Legger ved et bilde. Hvis du har anledning kan du få en demo.....
    Fikk en demo av Xscreen på Hifi Center Kjeden (hva var nå dette nye navnet?) i Oslo, og jeg kan ikke si at det bildet du viser frem for å demonstrere dette lerretet samsvarer med min opplevelse. Bildet ditt er tydlig redigert (sannsynligvis en sammensetning av flere bilder for å øke kontrasten/HDR) og da blir det litt feil IMO å bruke det som noe slags bevis på hvor bra et produkt er.

Og et 80-100" lerret syntes jeg uansett ikke er noe alternativ til en TV (Xscreen er fastmontert)...det var i allefall mer eller mindre den konklusjonen jeg kom frem til.

Som et annet alternativ. Jeg har sett Infocus IN82 i et hvitt rom (dog uten vinduer, men noe strølys fra en glass-dør), vist på et hvitt lerret på over 100". Bildet var skarpt og fint, hadde bra lysstyrke og fargene var bra saturerte etter omstendighetene å dømme. Jeg syntes dog det manglet litt for mye i sortnivået for min smak, men dama syntes derimot bildet var bra nok. Den nye modellen IN83 har enda bedre kontrast, bedre lysstyrke, og på et noe mindre grått lerret med litt flere mørkere flater i rommet tror jeg resultatet kan bli ganske bra. Pioneer Kuro sort vil du aldri være i nærheten av å få, men til gjengjeld vil ikke en 50-60" aldri gi den samme opplevelsen som 90-100". Og 90-100" flatskjermer er fortsatt "litt" dyrt. Så det blir et lite regnestykke.....

Sitter med Pioneer 50" Kuro selv, og vurderer samme sak som deg.... Personlig syntes jeg ikke 60" er stort nok til å få noen som helst wow-opplevelse annet enn på bildekvalitet-biten selvfølgelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Askim
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med VW40, så har du 10K til et skikkelig lerret i stedet? Epson TW2000 bør også være en aktuell kandidat.

Hvis dempeplatene plasseres slik at det fjerner førsterefleksjonen fra frontene, ja da vil de også fjerne de værste refleksjonene fra lerretet i front. Du bør også vurdere fremre del av taket.
    Det blir nok dempeplate i taket tilsvarende i bredde med de på veggene.

Hvis det er mye å hente når det gjelder kontrast ved å gå opp fra 20.000 til +/- 30.000 så gjør jeg nok det, så får heller prisen på lerret komme i tillegg. Jeg skal leve med dette en veldig lang tid, så jeg må velge rett første gang(får lov av kona å bruke så mye kronasje som trengs for å få det riktig, men deretter er det stopp i mange år framover).

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Sitter med Pioneer 50" Kuro selv, og vurderer samme sak som deg.... Personlig syntes jeg ikke 60" er stort nok til å få noen som helst wow-opplevelse annet enn på bildekvalitet-biten selvfølgelig.
    Her ligger sweetspot for blu-ray på 1080P på 12fot rundt 90-100"

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Projector Central har en kalkulator som tar hensyn til faktorer som maksimum anbefalt lysstyrke i et rom.

Jeg plottet inn følgende kriterier på 3 ulike prosjektorer:

• 81" Lerret med 1.0 gain (16:9)
    • 3.28m kasteavstand fra prosjektor til lerret
    • Primert bruk: Film

Her er resulatene på følgende prosjektorer; Sony VW40, Epson TW2000 og Infocus IN83.
    Anbefalt maksimum lys i rommet er merket med rødt oppe i høyre hjørne....

Hvilken prosjektor til LYST rom?-vw40-80-tommer-jpg

Hvilken prosjektor til LYST rom?-tw2000-80-tommer-jpg

Hvilken prosjektor til LYST rom?-in83-80-tommer-jpg

Oppsummering av maksimalt anbefalt lysmengde i rommet:

Sony VW40: 6%
    Epson TW2000: 9%
    Infocus IN83: 25%

Jeg vet ikke til hvilken grad disse tallene stemmer, men jeg tror de er basert ut i fra projectorcentral sine egne målinger. Om de er i hele tatt noe i nærheten av å være korrekte, så er det stor forskjell mellom IN83 og de to andre når det kommer til fleksibiliet i en stue med varierende lyskontroll.

Merk at lysstyrken vil reduseres etter hvert som størrelsen på lerret og/eller avstanden fra lerret til prosjektor øker.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samtlige verdier i projectorcentral's kalkulator er basert på produsentens spesifikasjoner, så du bør ikke lese den "som fanden leser bibelen". Ta det hele med en stor spade salt, selv om det nok stemmer godt at IN83 har høyt lysutbytte. Den skal jo være ganske mye kraftigere enn IN82, og det sier jo ikke rent lite. Det er vel uansett ikke lenge før det dukker opp en test-enhet, noe jeg gleder meg til.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Askim
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Basert på lysstyrke og andre kvaliteter, ser det ut som InFocus IN83 eller EPSON TW2000 er de to sterkeste kandidatene.

Så får jeg se selv om InFocus IN83 er verd 10.000 mer. Har heldigvis god tid på meg.

Det jeg er litt forvirret over, er hvorfor jeg bør bruke lavere gain i lyser rom. Jeg trodde at jo mørkere jo lavere gain trenger du?:???: Eller har dette med refleksjoner å gjøre?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det passer med IN83's faste offset, ville jeg helt klart vurdert denne. DLP-projektoren har nesten dobbelt så høy ansi-kontrast som TW2000, og det kommer godt med i et lyst rom.
    Angående gain, så må du bruke lavere gain jo lysere rommet er, inntill et visst punkt. Høy gain ala hvitt lerret vil påvirkes voldsomt av refleksjonene fra rommet, mens et grått lerret (typisk 0.8 gain) vil nøytralisere noe av denne problematikken. Blir rommet for lyst vil du likevel måtte over på et såkallt høy-gain lerret, for i det hele tatt å kunne se noen bildegjengivelse.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samtlige verdier i projectorcentral's kalkulator er basert på produsentens spesifikasjoner, så du bør ikke lese den "som fanden leser bibelen". Ta det hele med en stor spade salt.....
    Det er jo greit å vite.

Den skal jo være ganske mye kraftigere enn IN82, og det sier jo ikke rent lite. Det er vel uansett ikke lenge før det dukker opp en test-enhet, noe jeg gleder meg til.
    Ja, det blir spennende å se dine målinger.

Jeg registrerer på andre forum at mange med veldig store lerret i allefall skryter av IN83, da det ikke er så mange prosjektorer i den prisklassen som er så lyssterke. Det går også igjen i flere tester at den er bedre egnet til bruk under forskjellige lysforhold enn konkurrentene. Cine4Home har gjort en del målinger av den. Oversatt fra tysk:

Sitat Opprinnelig postet av cine4home.de
    Now we come to the domains, in which the new DarkChip4-Variante of of Texas Instruments is to bring improvements: Contrast and brightness. The factory specifications of the manufacturer Infocus promise approximately 20% more native contrast (5000: 1) and still more brightness, approx. 1600 lumens.

The data concerning in81/82 were exemplary honest, in our test achieved the projector nearly point-exactly the promised values. And also with in83 it shows up that the data appear hardly exaggerated, because our measurements confirm them astonishing exactly:

With correct color temperature in83 is actual to a brightness of up to 1400Lumen (!) in the situation, under utilization of the white stress (“brilliant Color”) even 1600Lumen. Thus the Beamer with far distance belongs to the brightest its Preisklasse. The astonishing with this achievement is however the fact that the projector can hold a contrast nevertheless during this enormous light achievement of approximately 3000:1. The straight combination of much light and high native contrast permits an impressing picture depth. Light lies fully in the trend, because many users want to use their projector also now and then under not optimal conditions. Besides walls the possible Inbildplastizität impair bright, so that projectors with much light look often subjectively more plastic.

During this light achievement the absolute blacks is naturally limited, which can brighten dark scenes up with little contrast disturbing. Fortunately the projector offers an iris, with which the user can co-ordinate the maximum brightness with canvas size, adjustable in many steps, space characteristics and personal preferences. If one closes the iris completely, then remain depending upon lamp mode between 340 and 420Lumen. At the same time the native contrast increases to over 4100:1, so that the resulting blacks achieves a very good level. Even in this “light-wasting” configuration in83 by the way still more light offers, than so some LCD Beamer maximally - this only a remark at the edge, which underlines the effective utilization of light of in83.

Measured values IN83

Mode: D65 (6500K), Lamp: Low, Iris: ON = Light: 1100 Contrast: 2900:1
    Mode: D65 (6500K), Lamp: Low, Iris: OFF = Light: 350 Contrast: 4200:1
    Mode: D65 (6500K), Lamp: High, Iris: ON = Light: 1400 Contrast: 2900:1
    Mode: D65 (6500K), Lamp: High, Iris: OFF = Light: 420 Contrast: 4200:1
    Mode: D65 (6500K) Brilliant Color = Light: 1300 to 1600 Contrast: 4700:1

Here it must again be noted that it concerns here genuine, native contrast, without employment of adaptive Lichtblenden. A high native contrast works with DLP projectors doubly: By the technology-conditioned high InBild contrast the picture works as vividly, as with hardly another projector. Together with the high light achievement in83 produces a picture composition, which represents both with video material (concerts, sport, TV etc.) and Filmmaterial reference again. Only in the absolute blacks, speak with picture scenes, which are black to 90% (e.g. space scenes), show up weaknesses.

Compared with its small brothers IN81/82 in83 improvements shows in the contrast, how they are promised of the manufacturers. The new variant offers more lights and under the higher native contrast to far improved picture plasticity little, but a revolutionary leap is not reached.
    Ulempene så langt jeg kan se, er at den naturlig nok ikke er like bra som JVC/Sony når det kommer til sortnivå, viften støyer litt mer en snittet i denne klassen og den er ikke så veldig plasseringsvennelig (noe begrenset zoom). Men bortsett fra det får den svært bra skussmål fra alle som tester den.

Angående gain, så må du bruke lavere gain jo lysere rommet er, inntill et visst punkt. Høy gain ala hvitt lerret vil påvirkes voldsomt av refleksjonene fra rommet, mens et grått lerret (typisk 0.8 gain) vil nøytralisere noe av denne problematikken. Blir rommet for lyst vil du likevel måtte over på et såkallt høy-gain lerret, for i det hele tatt å kunne se noen bildegjengivelse.
    Hva med for eksempel Adeo Greyvision? Det er et grått lerret, men med gain på 1.0. Får vel samme problem med refleksjonene du snakker om, men sortnivået blir forbedret uten at det går på bekostning av lysstyrke.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Adeo Greyvision ligger nok i realiteten nærmere 0.8 enn 1.0. Målingene på mitt eget lerret tyder i alle fall på en reduksjon i dette området (15-20%).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med for eksempel Adeo Greyvision? Det er et grått lerret, men med gain på 1.0. Får vel samme problem med refleksjonene du snakker om, men sortnivået blir forbedret uten at det går på bekostning av lysstyrke.
    Om lerretet har en gain på 0.8 eller 1.0 har i praksis ikke så veldig mye å si. Gain vil alltid fortelle om hvor mye lerretet returnerer av tilført lys, men den tar ikke hensyn til fargen på lerretet. Det vil si at et hvitt og grått lerret med 1.0 i gain vil returnere eksakt like mye lys. Forskjellen ligger i at den grå duken vil dempe oppfattet lysmengde på grunn av at lerretsfargen er vesentlig mørkere.
    Dette kan også gjøre at refleksjoner ol. oppfattes som et mindre problem.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •