Måling av X1 i svensk test

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Måling av X1 i svensk test

I siste utgave av svenske Ljud & Bild har de målt på endel projectorer og at de fikk dårligere verdier enn de som kommer fra fabrikken er vel ingen overraskelse, men X1 fikk for eksempel:
    -326 ANSi lumen
    -98:1 kontrast
    -41dB støy

Mens for Philips Garbo, som ifølge fabrikken har en mye lavere kontrast på 400:1, ble det målt en kontrast på 114:1.

Robert-

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry, men det der tror jeg null på (konklusjonen altså )

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    41 db støy vet jeg er feil. Jeg målte 34 db (i det hørbare området 20 til 20.000Hz) med avansert måleutstyr lånt av Omnia. Forskjellen her er jo 7 db!!!!.
    3 db tilsvarer en opplevet dobbling av lyden. 7 db blir da en dobbling på dobblingen. :shock: :shock:
    Kan trygt si av denne testen er helt på jordet, de må jo ha slått støymåleren i kabinettet til X1 og målt slaglyden.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Den testen er helt på jordet. (punktum)

I første omgang kan umulig X1 måle 41 db på ca. 1 meters måleavstand (som er standard avstand for de fleste produsenter).

I andre omgang må de ha foretatt en helt riv ruskende gal ansi-checkboard kontrastmåling - kanskje de hadde strølys etc... Uansett, Ljud&Bilde bør kvalitetskontrollere målingene sine - En kan med det blotte øye se at sortnivå og tredimensjonalitet er laaaangt fra X1 på en Philips Garbo! Det er litt sånn som når en går gjennom mattestykkene på eksamen, ser svaret riv ruskende galt ut, er det som regel det...

Nå har jeg enda ikke lest testen , men blir bare litt oppgitt av slike merkelige tester! Hva er det egentlig de prøver å fortelle hvermansen? At Garbo gir deg høyere kontrast enn X1?? Jeg får vel lese artikkelen før jeg fortsetter.... :?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg aner ike hvilken målemetode de har brukt, men regner med at de har brukt den samme metoden for alle prosjektorene.

De har sikkert målt "worst case" med viftene på fullt så 41 dB burde være mulig. Garbo var forøvrig den stileste i testen med 33 dB.

Robert-

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    98:1 kontrast
    ... :shock:

En kan jo begynne å lure litt på hvordan de måler ja........!

Mvh

AK

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei jeg har heller ikke så stor tro på di testene!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tippe at de bruker et stillbilde med sjakkmønster og flytter rundt på skjermen en lysmåler av typen som fotografene i bladet sikkert har.

Robert-

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, det er klart, de bruker ikke full on/off målinger, det er Ansi Checkboard, der de deler bildet opp i 8 (eller nå sånt) deler og måler hver av de for seg. Deretter legges resultatet sammen, og deles på antall ruter... Dette målet blir da langt lavere enn et standard on/off mål, men tar da hensyn til projektorens evne til å gi høy kontrast over hele flaten, noe on/off målingene ikke gjør.

Uansett er prinsippene de samme, kontrasten måles bare innen mindre ruter. Philips Garbo bør ikke komme ut bedre enn X1 heller på denne testen. Det skal svært lite strølys etc. til før en slik test gir feil utslag for projektorer med lavere ansilumen og høyere kontrast. Hvis f.eks. Philips Garbo spytter ut mer lys, vil den kunne gi en høyere kontrastmåling enn X1 hvis det laveste referansepunktet for målingen er for høyt grunnet f.eks. strølys.

Resultatet burde uansett vært at X1 fikk en høyere ansi checkboard måling enn Garbo, rett og slett fordi den har høyere on/off målinger, noe det er lett å se med det blotte øye. Alternativet er at X1 ikke klarer å levere høy kontrast over hele bildeflaten samtidig, og med 90%++ uniformity - DLP teknologiens styrke ligger jo nettopp i høy uniformity - høres tallet rart ut.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    DLP teknologiens styrke ligger jo nettopp i høy uniformity
    Hva er det?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    uniformity gjengir projektorens evne til å projisere et jevnt lysutbytte / kontrast over hele bildets overflate.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •