Gammelt nytt?!? TDP-MT100 vs x1/SP4800 vs PB6100

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gammelt nytt?!? TDP-MT100 vs x1/SP4800 vs PB6100

Dette har vel blitt diskutert opp og i mente her, men jeg blir aldri klok nok ops:
    Stakk innom en HiFi-forretning idag og tittet på Toshiba TDM-MT100. Denne skal være mer eller mindre lik x1/SP4800(?). Spilte av "To Tårn" og ble vanvittig skuffet!!! RAINBOWS, RAINBOWS OG ATTER RAINBOWS!!!!! Riktignok kom jeg dit med hensikt å se etter regnbuer og LOTR-filmene filmer med store svart/hvitt-kontraster, men allikevel...?!?!?! :cry: Spilte av "Hero" også, og det var regnbuer her også men ikke i samme grad.

Stakk innom en annen forhandler og så på en SP4800. Spilte først av "Spiderman" og ble positivt overrasket. Veldig bra fargegjengivelse og så og si ingen regnbuer. De hadde ikke To Tårn der, men jeg fikk prøve "Ringens Brorskap" og det var langt mindre regnbuer enn under demoen på den første HiFi-butikken. Skal tilbake senere med "To Tårn" for å teste denne.

Spørsmålet mitt blir derfor om det er noen forskjell mellom TDP-MT100 og x1/SP4800? Om det ikke er det, hvordan kan forskjellen i regnbuer forklares?
    Hvilke erfaringer har andre brukere av f.eks x1/SP4800 eller BenQ PB-6100 har ved avspilling av såpass mørke filmer som LOTR-filmene?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen forskjell.
    Regnbuer er et resultat av at øynene ikke er synkronisert med fargehjulet på projektoren. Dersom du ikke sitter stille, men derimot går rundt i lokalet vil øynene hele tiden være ute av "synk" og du ser regnbuer i ett sett. Det er derfor problemet er så lite utbredt blant de som har fått projen hjem, der sitter man stille og ser film på et lerret man ikke behøver å flytte blikket rundt på.
    Innstillingene på projektoren (spesielt kontrasten) er også utslagsgivende (det samme selvsagt i filmer med mye konstastforskjeller). Det er også en gjenganger på HiFi Klubben, at projektorene deres ikke er kalibrert i det hele tatt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svaret, Hi-Fil!

Beklager at jeg slår en dau hest! :wink: Antok at HiFi-klubben hadde såpass peiling at de kalibrerte projektorene i demo-rommene?!?! :roll: På Elnor sto prosjektoren med fabrikk-innstillingene.

Du har jo en X1 selv. Har du noen erfaringer med LOTR-filmene? Dette har blitt min erfaringsreferanse :wink:

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bc2d
    Takk for svaret, Hi-Fil!

Beklager at jeg slår en dau hest! :wink: Antok at HiFi-klubben hadde såpass peiling at de kalibrerte projektorene i demo-rommene?!?! :roll: På Elnor sto prosjektoren med fabrikk-innstillingene.

Du har jo en X1 selv. Har du noen erfaringer med LOTR-filmene? Dette har blitt min erfaringsreferanse :wink:
    Du må gjerne komme og se selv.
    Selvsagt kan en fremprovosere regnbuer, og spesielt på bilder med sterke kontraster (sort/hvitt) men for meg betinger det at jeg lar øynene flakke over lerretet. Setter jeg projen i fabrikksinnstilling (presentasjonsmodus) er regnbuer selvsagt et mer plagsomt fenomen. Men uansett er regnbuer som irritasjonsmoment et mye mindre problem enn alle de vertikale stripene på LCD projektorene. Det siste er forresten den enstemminge konklusjonen fra projektor-sammenligningstesten vi gjorde i DVD&Hjemmekino i forrige uke.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bc2d
    På Elnor sto prosjektoren med fabrikk-innstillingene.
    SP4800 er så og si optimalt innstilt fra fabrikken, det er det (og tilleggsutstyret) som skiller den fra X1.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer JIP sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt å anskaffe en x1 i løpet av sommeren. Etter som jeg skjønte her så kan man eliminere mye av regnbuene ved å ha riktig innstilling på prosjektoren i forhold til fabrikkinnstillingen. Men hva er optimal innstilling?
    Noen som kan liste opp, eller gi meg en link til hva som er riktig innstilling av en X1?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står litt om instillinger av x1 her

Mvh

Newcomer froand sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du skal kjøpe pj til sommeren kan du med fordel kjøpe 4805,denne skal ha mindre regnbuer enn x1/4800 pga 4x hastigheten på fargehjulet og 6 segmenter. Men denne vil vel bli litt dyrere i begynnelsen, rundt 15k er vel rimelig å anta...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Infocus SP 4805 blir en ekte 16:9 projektor med 854x480 oppløsning. Det vil si at man mister scan-linjer i forhold til PAL-standarden med 576 linjer.

Hvis man ikke er følsom for regnbuer ville jeg heller gått for en X1 med en anamorfisk linse, noe som til sammen kommer på omtrent samme pris som 4805.

For dem som er følsomme for regnbuer ville jeg ventet til Optoma H30 kommer med firmware som gjør at den støtter 800x600 i alle modi og investert i anamorf linse i tillegg... (Det blir noe dyrere, men jeg er svært uvillig til å gå under de tidligere nevnte 576 linjene, slik SP4805 gjør. Man mister jo detaljer!).

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    H30 med umaskert DMD-brikke er sluppet i USA nå....

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    For dem som er følsomme for regnbuer ville jeg ventet til Optoma H30 kommer med firmware som gjør at den støtter 800x600 i alle modi og investert i anamorf linse i tillegg... (Det blir noe dyrere, men jeg er svært uvillig til å gå under de tidligere nevnte 576 linjene, slik SP4805 gjør. Man mister jo detaljer!).
    Er enig i det å ikke gå under 576 linjer, men hvordan vil en slik løsning se ut takmontert? Jeg for min del bryr meg mindre, men har desverre en som bryr seg veldig om at ting skal se fint ut... :roll:
    Vet noen om noen linker til slike takmonterte løsninger med en anamorf linse?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke akkurat strømlinjeformet vakkert... Det krever nok litt overtalelsesevner, det der.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    men hvordan vil en slik løsning se ut takmontert? Jeg for min del bryr meg mindre, men har desverre en som bryr seg veldig om at ting skal se fint ut... :roll:
    Vet noen om noen linker til slike takmonterte løsninger med en anamorf linse?
    Slik ser det ut i hjemmekinoen min.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var vel noe sånt jeg fryktet ja... :lol:

Hva med å bygge et "deksel" rundt både projektor og linsen? hvor mye ut på hver side av projektor må en bygge ut? Tenkte en hvit "kasse" (på hvitt tak) med åpning både framme og bak så luft kan strømme igjennom, eller vil bare en slik løsning se dum ut? (blir vel kanskje litt vel stor "klump" i taket da?)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    Var vel noe sånt jeg fryktet ja... :lol:

Hva med å bygge et "deksel" rundt både projektor og linsen? hvor mye ut på hver side av projektor må en bygge ut? Tenkte en hvit "kasse" (på hvitt tak) med åpning både framme og bak så luft kan strømme igjennom, eller vil bare en slik løsning se dum ut? (blir vel kanskje litt vel stor "klump" i taket da?)
    Jeg hadde heller byttet ut samboeren. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en "vrang" samboer, så er vel den kommende SP4805 ikke så dum likevel. Går sikkert bra så lenge du ikke blåser opp bildet alt for mye.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Jeg hadde heller byttet ut samboeren. :wink:
    jaja, du om det... :wink:
    Jeg er ikke kommet dit at jeg verdsetter ting framfor mennesker...

Men alternativet er jo å spare opp litt mer for å kjøpe en matterhorn projektor...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •